Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac

Re: Peter Steindl?

Inläggav Prozac » 2020-11-28 14:18

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Hur marknadsförs de? Finns de i någon butik? Är det någon på Faktiskt som sitter med ett par?

De marknadsförs inte alls. De finns inte i någon butik. Det är mig veterligen 1 person på faktiskt som har Bremen 3D8.

Mvh
Peter

Jo, jag har(är jag nästan säker på) sett dem på Pause på Norrlandsgatan. Det var väl iofs ett par, tre år sedan. De finns även på hifi-arts hemsida.
http://www.hifiart.se/index.php?sid=3&katID=51&prodID=270
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-11-29 12:14

hifikg skrev:Kul! Ser fram mot att du skriver om dina intryck. Jag hade nöjet att få ha ett par provisoriskt uppsatta ägg i mitt lyssningsrum vid ett tillfälle och de var så bra så hade jag inte redan varit inkörd på OA52 hade de fått stanna. Väldigt mycket välljud för pengarna. O så är de snygga också. I rätt miljö kan jag tänka mig att de nästan försvinner o bara ljudet blir kvar.

Peter presenterar och min MBL-polare lyssnar. Jag fotade.

Kul att se. En fråga där, till Peter antar jag. Hur känsliga är äggen när det gäller intilliggande möbler/hyllor? Jag skulle tex. ha möjlighet att sätta upp äggen på samma sätt som på bilden, men behöver nog ha stereobänken precis intill ett av äggen. Hur nära kan en sådan hylla stå utan att störa? Och hur högt kan man sätta ägget utan att egenskaperna förstörs? 1,20?

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2020-11-29 14:56

AlexFranzen skrev:Jag är sedan i somras andra ägare till ett par 3D8 (är jag nr 2 på faktiskt då? :D) och nästa vecka ska de sättas upp i #verkligheten.

Har försökt läsa på hur de ska sitta vid placering på samma vägg men inte riktigt hittat något, framförallt när det gäller lyssningsvinkel.

Fungerar lyssningsavstånd * 1,18 Lyssningsavstånd = distans mellan diskanter * 1,18 även för dessa?

Lägenhetsskiss finns här:
https://1drv.ms/u/s!Ap9BHW6SXhwEnd11K5FLGcxxi9ErDQ?e=yu0e3J

Höjd över golv tänker jag att jag börjar på Peters egen placering: "...den vertikala mittpunken mellan bas och diskanter fungerar bäst i mitt rum på 93 cm ovan golv".

Hittade en annan tråd om äggen där Peter har skrivit:
Lyssningsvinkeln som fungerar subjektivt är mellan ungefär 23-45 grader till respektive högtalare. Detta beror på vilka väggar man sätter högtalarna på. Är högtalarna på respektive sidovägg/kortvägg kan man lyssna med bred vinkel. Är de på respektive sidovägg/långvägg blir vinkeln mindre. Är de på samma vägg så får man prova sig fram beroende på rummets storlek och lyssningsavstånd. Ju större vinkel desto smalare sweetspot. Men med centerhögtalare uppnås sweetspot över en mycket stor area beroende på högtalarplaceringen.

Så jag kommer börja med 23 grader och arbeta mig utåt om så krävs :)
/Alex

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 22:12

Prozac skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Hur marknadsförs de? Finns de i någon butik? Är det någon på Faktiskt som sitter med ett par?

De marknadsförs inte alls. De finns inte i någon butik. Det är mig veterligen 1 person på faktiskt som har Bremen 3D8.

Mvh
Peter

Jo, jag har(är jag nästan säker på) sett dem på Pause på Norrlandsgatan. Det var väl iofs ett par, tre år sedan. De finns även på hifi-arts hemsida.

Mellan 2014 och 2016 var det 3 butiker i Stockholm som hade Bremen 3D8 högtalarna för demo och som sålde högtalarna. Då fanns produktion och varulager. Det var Audio Concept, Audio ART och Pause Ljud & Bild.
Efter 2017 hade butikerna sålt slut alla lager. Idag är Audio Art nedlagt. Deras hemsida tycks vara kvar.
År 2015 såldes bolaget Scan Speak till ett Taiwanesiskt bolag. Då ändrades deras riktlinje. År 2016 dog deras bäste på R&D och kvalitetssäkran.
Därefter bytte Bremen leverantör av högtalarelement till SB-Acoustics och slutmontering + logistik flyttades från Italien till att startas upp i Danmark.
År 2019 blev de nya högtalarelementen klara och sedan kom Covid-19. I kommande nystart behövs jag och lilltroll på plats i Italien och i Danmark. Det är en omöjlighet i dessa tider.

Vi får se när vi kommer igång igen. Just nu håller jag på med att förbereda 8 par Bremen 3D8 Mk2 för slutmontering.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 22:15

eljulio skrev:
hifikg skrev:Kul! Ser fram mot att du skriver om dina intryck. Jag hade nöjet att få ha ett par provisoriskt uppsatta ägg i mitt lyssningsrum vid ett tillfälle och de var så bra så hade jag inte redan varit inkörd på OA52 hade de fått stanna. Väldigt mycket välljud för pengarna. O så är de snygga också. I rätt miljö kan jag tänka mig att de nästan försvinner o bara ljudet blir kvar.

Kul att se. En fråga där, till Peter antar jag. Hur känsliga är äggen när det gäller intilliggande möbler/hyllor? Jag skulle tex. ha möjlighet att sätta upp äggen på samma sätt som på bilden, men behöver nog ha stereobänken precis intill ett av äggen. Hur nära kan en sådan hylla stå utan att störa? Och hur högt kan man sätta ägget utan att egenskaperna förstörs? 1,20?

Jag tycker att de är tämligen okänsliga för intilliggande möbler. Hemma har jag en massa intilliggande hyllor/möbler. Du skriver höjd 1,20 m. Är det undersidan eller ovansidan eller mittemellan Midwoofer och diskant?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 22:22

AlexFranzen skrev:
AlexFranzen skrev:Jag är sedan i somras andra ägare till ett par 3D8 (är jag nr 2 på faktiskt då? :D) och nästa vecka ska de sättas upp i #verkligheten.

Har försökt läsa på hur de ska sitta vid placering på samma vägg men inte riktigt hittat något, framförallt när det gäller lyssningsvinkel.

Fungerar lyssningsavstånd * 1,18 Lyssningsavstånd = distans mellan diskanter * 1,18 även för dessa?

Lägenhetsskiss finns här:
https://1drv.ms/u/s!Ap9BHW6SXhwEnd11K5FLGcxxi9ErDQ?e=yu0e3J

Höjd över golv tänker jag att jag börjar på Peters egen placering: "...den vertikala mittpunken mellan bas och diskanter fungerar bäst i mitt rum på 93 cm ovan golv".

Hittade en annan tråd om äggen där Peter har skrivit:
Lyssningsvinkeln som fungerar subjektivt är mellan ungefär 23-45 grader till respektive högtalare. Detta beror på vilka väggar man sätter högtalarna på. Är högtalarna på respektive sidovägg/kortvägg kan man lyssna med bred vinkel. Är de på respektive sidovägg/långvägg blir vinkeln mindre. Är de på samma vägg så får man prova sig fram beroende på rummets storlek och lyssningsavstånd. Ju större vinkel desto smalare sweetspot. Men med centerhögtalare uppnås sweetspot över en mycket stor area beroende på högtalarplaceringen.

Så jag kommer börja med 23 grader och arbeta mig utåt om så krävs :)

Hej AlexFranzen, :)

Vad roligt. Du är nr 2 som jag nu känner till. Om du skickar e-mail till mig peter.steindl(at)bremen.se, så kan jag skicka befintlig skrift: Instruktioner för montering av Bremen 3D8. Jag vet inte om du har denna? Jag skrev den i juni år 2019.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-11-30 08:36

petersteindl skrev:
eljulio skrev:

Jag tycker att de är tämligen okänsliga för intilliggande möbler. Hemma har jag en massa intilliggande hyllor/möbler. Du skriver höjd 1,20 m. Är det undersidan eller ovansidan eller mittemellan Midwoofer och diskant?

Mvh
Peter

Hej,

Det var högtalarens underkant jag tänkte på. Stereomöbeln är 86 cm hög, så jag tänkte att om det blir aktuellt så kan det vara bra att ha frirum ovan. Eller att flytta på möbeln, men helst inte.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-11-30 08:47

petersteindl skrev:
Prozac skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Mellan 2014 och 2016 var det 3 butiker i Stockholm som hade Bremen 3D8 högtalarna för demo och som sålde högtalarna. Då fanns produktion och varulager. Det var Audio Concept, Audio ART och Pause Ljud & Bild.
Efter 2017 hade butikerna sålt slut alla lager. Idag är Audio Art nedlagt. Deras hemsida tycks vara kvar.
År 2015 såldes bolaget Scan Speak till ett Taiwanesiskt bolag. Då ändrades deras riktlinje. År 2016 dog deras bäste på R&D och kvalitetssäkran.
Därefter bytte Bremen leverantör av högtalarelement till SB-Acoustics och slutmontering + logistik flyttades från Italien till att startas upp i Danmark.
År 2019 blev de nya högtalarelementen klara och sedan kom Covid-19. I kommande nystart behövs jag och lilltroll på plats i Italien och i Danmark. Det är en omöjlighet i dessa tider.

Vi får se när vi kommer igång igen. Just nu håller jag på med att förbereda 8 par Bremen 3D8 Mk2 för slutmontering.

Mvh
Peter

Hoppas vi kommer ur pandemin snart så att kreativa företagsamma människor (och vi övriga) kan fortsätta med våra liv.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-11-30 19:15

petersteindl skrev:
Prozac skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Det måste varit otroligt dyrt att utveckla högtalarna? Hur länge har projektet pågått? 20 år? Hoppas snart ni kan få en stadig leveranskedja och försäljning.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-01 04:45

Tackar!
Japp det har kostat skjortan. Projektet startade år 2000. Hoppas på 2021. :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-01 04:49

eljulio skrev:
petersteindl skrev:
eljulio skrev:

Mvh
Peter

Hej,

Det var högtalarens underkant jag tänkte på. Stereomöbeln är 86 cm hög, så jag tänkte att om det blir aktuellt så kan det vara bra att ha frirum ovan. Eller att flytta på möbeln, men helst inte.

Vad är det för mått på stereomöbeln?
Har du grejer ovanpå? I så fall, hur högt från golv blir det då?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-01 08:53

petersteindl skrev:
eljulio skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Hej,

Mvh
Peter

Nej, vanligtvis inget under. Just nu lite juldekorationer dock. Från golv till underkant högtalare alltså 120 cm. Frirummet mellan möbel och högtalare blir då 120-86 cm.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-02 06:26

eljulio skrev:
petersteindl skrev:
eljulio skrev:
Hej,

Mvh
Peter

Nej, vanligtvis inget under. Just nu lite juldekorationer dock. Från golv till underkant högtalare alltså 120 cm. Frirummet mellan möbel och högtalare blir då 120-86 cm.

Återstår frågan: Vad är det för mått på stereomöbeln? Vilka mått har ytan ovanpå stereomöbeln?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-02 07:57

petersteindl skrev:
eljulio skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Återstår frågan: Vad är det för mått på stereomöbeln? Vilka mått har ytan ovanpå stereomöbeln?

Mvh
Peter

Aha! Språk är svårt!

Måtten är,
Bredd: 705 mm
Djup: 400 mm

Mvh

Andreas

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-02 20:45

eljulio skrev:
petersteindl skrev:
eljulio skrev:

Mvh
Peter

Aha! Språk är svårt!

Måtten är,

Mvh

Andreas

Tack! Jag har gjort en liten skiss hur det ser ut och funnit att du kan ha ett mellanrum på 4-5 cm från stereomöbelns ovanyta. Det betyder att underkant på högtalaren Bremen 3D8 kan vara 90 cm ovan golv.

Midwoofern är riktad 45 grader vertikalt mot taket vilket betyder att riktningen 90 grader från midwooferns On-axis hamnar framför möbeln. Det utgör i praktiken inga problem.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-02 21:41

Det är häftigt att kunna direktkommunicera med skaparna av fina högtalare. Trots att jag inte är innehavare blir jag glad över att se de handfasta råden och engagemanget. Håller alla tummar jag har för att korken ska gå ur äggprojektet och att alla inblandade får den utdelning de förtjänar, i såväl pekuniära former som internationella hedersbetygelser.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-12-03 07:59

+1

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-03 12:56

petersteindl skrev:
eljulio skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Aha! Språk är svårt!

Måtten är,

Mvh

Men det är ju lysande information. Tack och jag får be att återkomma när jag har pratat med HSB (hon som bestämmer). :twisted:

Andreas

Tack! Jag har gjort en liten skiss hur det ser ut och funnit att du kan ha ett mellanrum på 4-5 cm från stereomöbelns ovanyta. Det betyder att underkant på högtalaren Bremen 3D8 kan vara 90 cm ovan golv.

Midwoofern är riktad 45 grader vertikalt mot taket vilket betyder att riktningen 90 grader från midwooferns On-axis hamnar framför möbeln. Det utgör i praktiken inga problem.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-03 19:18

eljulio skrev:
petersteindl skrev:
eljulio skrev:Aha! Språk är svårt!

Måtten är,

Mvh

Andreas

Mvh
Peter

Men det är ju lysande information. Tack och jag får be att återkomma när jag har pratat med HSB (hon som bestämmer). :twisted:

:D

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-03 21:54

petersteindl skrev:
eljulio skrev:
petersteindl skrev:Tack! Jag har gjort en liten skiss hur det ser ut och funnit att du kan ha ett mellanrum på 4-5 cm från stereomöbelns ovanyta. Det betyder att underkant på högtalaren Bremen 3D8 kan vara 90 cm ovan golv.

Mvh
Peter

:D

Så, innan jag påbörjar bearbetning kan det vara bra att ta reda på lite mer. Så här ser rummet ut.

rummet1.jpg
rummet1.jpg (846.36 KiB) Visad 11234 gånger

Placering av höger kanal är alltså ovan stereomöbeln med några centimeters marginal. Och så på motsatt vägg då, innan fönstret. Det möjliga problemet är nog att bredden på rummet är 340 cm, dvs. från högtalare till högtalare. Och troligt maximalt lyssningsavstånd är 300 cm, kanske 320, men troligare runt 280 cm. Det innebär alltså ett kortare avstånd på längden än bredden. Problem?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-04 06:00

Bra mått för äggen. Tippar att du kan ha en lyssningsvinkel på +/- 37,5 - +/- 45 grader.
Själv har jag +/- 45 grader. Så var det hos mig då du var hemma hos mig och lyssnade.

Mvh
Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-12-04 13:32

Väldigt flexibla med avseende på placeringen alltså. Coolt
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-04 14:29

petersteindl skrev:Bra mått för äggen. Tippar att du kan ha en lyssningsvinkel på +/- 37,5 - +/- 45 grader.
Själv har jag +/- 45 grader. Så var det hos mig då du var hemma hos mig och lyssnade.

Mvh
Peter

Hej Peter,

Försöker skicka PM men det funkar inte något vidare. Har du någon mailadress jag kan skicka dig frågor på?

Mvh

Andreas

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-04 14:29

Peter , om man stöter på någon funderar på nya högtalare så tipsar jag gärna dem om dina. Men du hade inte fått ut dem i produktion än, så var det väl?

Så fort de finns på marknaden så hojta till här med info. Pris (riktpris, eller hur du nu har tänkt att sälja dem , via vilka kanaler) , garanti, tekniska data, färg, allmänna råd om placering , var de finns att köpa .

Nu är väl detta som att svära i kyrkan , men för en bredare allmänhet så är nog trådlöst något att fundera på. Du vet ju hur många det är som numera ,även gamla hifiuvar , som vill ha det trådlöst . Tyvärr. Men det beror kanske vilken marknad du siktar på.

Några ägg som aktiva högtalare kanske? Finns visst en Morello här som bygger stärkare.

Spånar bara lite.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-05 10:45

Du får hojta till sen Peter när det drar ihop sig. Har en polare som i dagsläget har ett par
Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
https://www.stereophile.com/content/vie ... oudspeaker

Men han är sugen på nya högtalare. Jag tycker de låter suveränt bra och kan inte fatta varför han vill byta men han är en sådan där "brytare ". Tur för er högtalartillverkare att de finns. :wink:

I vilket fall . Han har ett hopplöst lyssningsrum . Han funderar på att göra något åt det men samtidigt så håller han på att kolla på nytt boende en bit ut på landet i Örebro.

Summa summarum . Dina högtalare kanske kan vara något , vad vet jag.

P.s kom på att mitt förra inlägg där jag ställde div frågor om dina högtalare kanske var lite väl "på" . Det får väl ta sin tid. När det klarnat/löst sig, så berätta gärna. Lycka till :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-06 06:48

Baffel skrev:Peter , om man stöter på någon funderar på nya högtalare så tipsar jag gärna dem om dina. Men du hade inte fått ut dem i produktion än, så var det väl?

Så fort de finns på marknaden så hojta till här med info. Pris (riktpris, eller hur du nu har tänkt att sälja dem , via vilka kanaler) , garanti, tekniska data, färg, allmänna råd om placering , var de finns att köpa .

Nu är väl detta som att svära i kyrkan , men för en bredare allmänhet så är nog trådlöst något att fundera på. Du vet ju hur många det är som numera ,även gamla hifiuvar , som vill ha det trådlöst . Tyvärr. Men det beror kanske vilken marknad du siktar på.

Några ägg som aktiva högtalare kanske? Finns visst en Morello här som bygger stärkare.

Spånar bara lite.

Bremen 3D8 producerades år 2013/14. Högtalarna slutmonterades i Italien. År 2015 såldes Scan Speak till Taiwanesiskt bolag och deras inriktning ändrades i vissa avseenden. Bremen 3D8 Mk2 Signature är framtagen med nya betydligt mer påkostade Bremen högtalarelement tillverkade av SB-Acoustics. Slutmontering är flyttad från Italien och kommer istället ske på Jylland i Danmark.
Riktpris för Bremen 3D8 Mk2 Signature är 60.000 kr inkl. moms. Svensk lagstadgad garanti på konsumentprodukter finns naturligtvis gällande högtalarna. Vad gäller mer info angående färg och data och försäljningskanaler så återkommer jag då serieproduktion ånyo sätts igång.

Trådlöst håller vi på att utveckla. Det blir Bremen 3D8 Mk2 Aktive Digital. De kommer ha inbyggd elektronik och kommer kunna anslutas till LAN och WLAN och streaming med Blue Tooth. Tanken är 3 separata slutsteg, ett för varje högtalarelement och digitala delningsfilter med FPGA. Om det går som vi hoppas så kommer det även Bremen centerhögtalare och basmoduler samt en Bremen Media Control unit. Vi har utvecklat en hel del olika produkter som kan färdigställas parallellt.

Mvh
Peter

JM

Inläggav JM » 2020-12-06 07:49

Noterar att du kommer att använda blåtand. Är blåtand tillräckligt bra? Vad är skillnaden på din tillämpning mjuk/hårdvaremässigt jämfört med nuvarande standard?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-07 00:38

petersteindl skrev:
Baffel skrev:Peter , om man stöter på någon funderar på nya högtalare så tipsar jag gärna dem om dina. Men du hade inte fått ut dem i produktion än, så var det väl?

Spånar bara lite.

Bremen 3D8 producerades år 2013/14. Högtalarna slutmonterades i Italien. År 2015 såldes Scan Speak till Taiwanesiskt bolag och deras inriktning ändrades i vissa avseenden. Bremen 3D8 Mk2 Signature är framtagen med nya betydligt mer påkostade Bremen högtalarelement tillverkade av SB-Acoustics. Slutmontering är flyttad från Italien och kommer istället ske på Jylland i Danmark.
Riktpris för Bremen 3D8 Mk2 Signature är 60.000 kr inkl. moms. Svensk lagstadgad garanti på konsumentprodukter finns naturligtvis gällande högtalarna. Vad gäller mer info angående färg och data och försäljningskanaler så återkommer jag då serieproduktion ånyo sätts igång.

Trådlöst håller vi på att utveckla. Det blir Bremen 3D8 Mk2 Aktive Digital. De kommer ha inbyggd elektronik och kommer kunna anslutas till LAN och WLAN och streaming med Blue Tooth. Tanken är 3 separata slutsteg, ett för varje högtalarelement och digitala delningsfilter med FPGA. Om det går som vi hoppas så kommer det även Bremen centerhögtalare och basmoduler samt en Bremen Media Control unit. Vi har utvecklat en hel del olika produkter som kan färdigställas parallellt.

Mvh
Peter

Spännande! Lycka till med allt :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-07 05:24

JM skrev:Noterar att du kommer att använda blåtand.
1.) Är blåtand tillräckligt bra?
2.) Vad är skillnaden på din tillämpning mjuk/hårdvaremässigt jämfört med nuvarande standard?

JM

Jag skall försöka ge svar. I princip har du 2 frågeställningar. Den första frågan förstår jag, men den är betydligt mer mångfacetterad än man först kan tro. Så mitt svar kanske inte är exakt såsom väntat. Men mitt svar får förtydliga mitt tänk. Då man konstruerar en sådan här sak så måste men gå till botten med problemet och då är det ett systemtänkande som skall till eftersom det är ett helt nytt genomgripande musikåtergivningssystem som skall träda fram som skall fungera både i nutid och framtid och vara användarvänligt och dessutom universellt användbar.

Först måste man ta reda på vilka olika typer av kommunikation mellan olika entiteter som finns att tillgå. I analysen måste man bestämma vilka entiteter som kan tänkas finnas i den tilltänkta operativa mängd som man vill ha som spelplan. Sedan måste man bestämma vilken typ av information som skall kommuniceras. Sedan analyserar man hur denna information lämpligen skall kodas så att olika källkod i form av vilja skall kunna kommuniceras mellan ingående entiteter.

Det handlar således om systembyggnad med flera entiteter varav användaren är en av flera ingående entiteter. Användaren är således en del av systemet. Systembyggnad är alltid en abstrakt konst innan man definierar de ingående abstrakta elementens funktion och därmed kan man sortera entiteterna efter funktionalitet.

Det är som små lådor som på ett eller annat sätt skall kopplas ihop där respektive låda har en viss funktion med en viss teknik enligt någon form av standardiserat gränssnitt som kan kräva andra entiteter i form av någon kringutrustning eller software.
Exempel: En entitet kan komma att kräva vissa drivrutiner för att fungera med en nödvändig annan entitet som i sin tur kan kräva ett operativsystem som i sin tur kan kräva viss kringutrustning som i sin tur kan kräva. . . osv.

Entitet 1, Användaren.
Användarens funktion är flerfaldig.

1. Att vilja. Ja, det är i sig en funktion. Denna funktion skapar en källkod som uttrycker vilja. Från tanke och vilja till kod.
2. Att kommunicera. Kod skall kommuniceras med andra entiteter i ett enhetligt system som skall byggas upp.
3. Att styra. Andra ingående entiteter skall på något sätt styras att utföra någon form av uppgift enligt en kodad vilja, exempelvis att höja eller sänka nivån på ljudet, att ändra val av musik eller film, att ändra ingående ljudkälla, att pausa ljudet, att snabbspola, att ändra något annat som man vill ändra, osv. Detta skall kunna ske helt synkroniserat mellan alla olika entiteter utan att skapa något problem oavsett förändring.
4. Att lyssna. Resultatet är att lyssna på musik eller tal eller annan typ av ljud som exempelvis kan finnas i film samt att vid behov se på film.

Varje funktion kräver överföring av kod mellan olika entiteter som i detta fall dels är lyssnaren dels en mängd tekniska apparat dels lyssningsrummet dels programvaran där biblioteket av programvara kan vara var som helst.
Nu gäller det att bestämma User Interface och lämplig grafisk utformning, ett så kallat GUI.
Ett krav är att varje förändring som skall göras skall kunna göras medan man lyssnar på musiken utan att musikkoden påverkas.

Ett sätt att göra detta är att låta styrning och kontroll ske via blåtand och musik/videosignal kan ske via LAN eller via WLAN.

I LAN kan en massa olika lager användas för separat överföring av olika slags kod.
Används LAN så finns det en mängd standardiserade protokoll som kan användas så att inget bitfel uppstår, inget jitter tillförs och synkronisering mellan olika kanaler är inom 0,25 μs.

Till min förvåning finns ingen Hifi-tillverkare som nyttjar dessa protokoll fullt ut i sina system. För mig är det otänkbart att inte nyttja dessa system fullt ut.

Används WLAN så blir situationen en helt annan gällande flera parametrar, inte minst synkronisering och timing.

I mitt tilltänkta system kan användaren som entitet kommunicera med övriga entiteter via Blåtand för att styra systemets parametrar. På så sätt sker överföring av denna kod skilt från överföring av annan kod exempelvis musiksignal.

Om Blåtand är tillräckligt bra för överföring av musiksignal, för det är väl det du avsåg, får användaren avgöra. Blåtand 5, som exempel, kan kanske ge viss fördel gällande vissa saker förutom att ställa in parametrar.

Vill konsumenten streama musik direkt från mobiltelefonen så skall det kunna ske. Det är då som alternativ kommer till pass. Jag tror att en avsevärd stor andel av musikkonsumtion sker via Blåtand. Bättre är att använda WLAN, bäst är LAN.

Jag återkommer till följande text angående processflöde som jag tidigare skrivit i annan tråd.
Processflöde
I vanlig ordning gäller det att först definiera problemet, sedan att analysera problemet och att lösa problemet och därefter att åtgärda problemet samt att kontrollera lösningen genom att kvalitetskontrollmäta åtgärden. Detta är en vanlig processtruktur som jag gillar att jobba efter.

Definiera - analysera - lösa - åtgärda – verifiera/kontrollera - godkänna/underkänna.

Man inför en elektroakustisk åtgärdsplan som resulterar i en enkel helhetslösning på ett mångfacetterat komplicerat och komplext problem där användaren inte ens märker att det är komplext.

Entiteter 2 - ∞
Elektroakustiska enheter, datorer, mobiltelefoner, internetuppkopplingar, internettjänster, bibliotekshantering, mjukvara, drivrutiner, inställningstjänster, lyssningsrum, TV, Video, gaming, m.m.

Allt detta finns anledning att återkomma till. Principiellt fanns allt detta i Bremens affärsplan redan i oktober år 2001. Tiden går. Under tiden har mycket förändrats gällande Bibliotekshantering av musik och film samt människors vanor. Rent principiellt fanns allt redan då, däremot fanns inga lösningar. Idag finns en uppsjö olika dellösningar som inte tycks ge konsumenten en färdig enkel helhetslösning oavsett vem konsumenten än vara må.

Tanken är att kunna lansera ett ”consummated overall solution entertainment system” med överlägset ljud i jämförelse med allt som hittills byggts på denna planet oavsett input och oavsett om det är högtalarlyssning eller hörlurslyssning eller lyssning i bilen och allt detta för en överkomlig peng där systemet kan implementeras av samtliga människor från 5 års ålder till 150 års ålder utan att behöva någon hjälp eller ens behöva tänka. Egentligen borde även 3-åringar kunna fixa det hela men man behöver ju inte gå till överdrift.

På din fråga nummer 2 vet jag inte vad jag skall svara eftersom jag inte vet vad du menar med "nuvarande standard". Vilken standard tänker du på?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-07 11:54

Allt detta för marknadens aversion mot sladdar. Men så är det väl.

Vill man slippa blåtand , i dagsläget, om man är fundersam över ljudkvalitén så kan man ju istället remotestyra en enhet. Tex en mobil som fungerar som musikspelare sen styr man den remote via tex sin padda. Finns appar att tanka ned som ger stöd för det. Har inte testat det själv dock. Jag har inga problem att röra på mig. :) Men för den bekväme så är det bara att testa att tanka hem några appar och pröva på.

Hur smidiga dessa stöd för remote är vet jag inte, men det är bara att googla och kolla vad som finns där ute och pröva på. Tror de går över nätet så man behöver inte en egen fysik server hemma.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi