Moderator: Redaktörer
Solveit skrev:petersteindl skrev:I-or skrev:Högtalaren var defekt när Amir tog emot den och även om han har försökt att reparera den, så fungerar den inte som avsett. Detta framgår också tydligt i mätningarna, framförallt i impedanskurvan och frekvensgångskurvorna för element och port runt portavstämningsfrekvensen. I övrigt är det svårt att veta vad som har skadats under transporten. Högtalaren kan mycket väl ha sina problem även i intakt skick, men det var direkt oseriöst att publicera detta.
+1
Jag är ledsen folks. Jag ser inte AudioScienceReview som en seriös verksamhet och har heller aldrig gjort det. För mig stinker det korruption lång väg, ända från början. Det är min personliga syn efter att ha läst det de skriver och sett deras mätningar. Jag är dock lite branschskadad eftersom jag vet hur det fungerar bakom kulisserna. Då kan man lukta sig till lik ganska snabbt. Texterna är alldeles för personligt ensidigt präglade enligt ett ganska distinkt mönster och mätningarna har för dålig specificering för att vara utförd av någon kunnig person inom mätteknik. Är personen okunnig så är det i grund och botten brist på kunskap och därmed har företeelsen som sådan en oseriös prägel, är personen på AudioScienceReview kunnig så är testerna helt enkelt riggade och än mer oseriöst. Bakom kulisserna råder djungelns lag med rovdjur och byte. Det är bara att älska läget och acceptera det man inte kan göra något åt. Det är spelets regler. Man får hålla sig till reglerna och load the dice i hifibranshens vals. Den enes bröd, den andres död. Stereophile är eller var korrupt fast där specificeras mätningarna ganska bra, vilket betyder att man som utomstående kan göra vissa bedömningar om apparaten som testas och om testpersonens omdöme och kunskap.
Mvh
Peter
Kan du ge exempel på vilka mätningar som är oseriösa?
Belker skrev:Peter, det finns nog ingen annanstans där Purify hyllas mer än på ASR. Dina farhågor om jäv syns inte i testresultaten.
Tangband skrev:Jag kan tycka att om Purifi bryr sig skulle de delta i tråden på audiosciencereview och erbjuda att skicka en ny högtalare för test .
Jag tycker även det är BRA att Amirm testar apparater och högtalare som INTE skickats av nån tillverkare utan beräknas vara ungefär likadan som den produkt konsumenten beräknas få då han köper.
Jag är rätt säker på att det förekommer fusk från tillverkare som skickar in och kanske väljer ut apparater eller högtalare som är extra optimerade och justerade.
Genelec har överlag fått väldigt fina testomdömen av Amirm och de är inte del av Harmankoncernen. Inte heller topptestade kinesiska Topping har Harman- förbindelser .*
Nyss blev en infinity-högtalare sågad och den tillhör Harman-koncernen.
En crown xli800 testades och blev ganska sågad - trots Harman-tillhörighet.
Endast ett Harman-knutet företag, Revel, har genomgående fått goda tester- men det gäller även Genelec .
———————-
*Dessa två företag ( Genelec och topping ) får man sällan läsa om i tex Stereophile av den troligen enkla anledningen att de inte betalar annonser.
Belker skrev:Peter, det finns nog ingen annanstans där Purify hyllas mer än på ASR. Dina farhågor om jäv syns inte i testresultaten.
petersteindl skrev:Belker skrev:Peter, det finns nog ingen annanstans där Purify hyllas mer än på ASR. Dina farhågor om jäv syns inte i testresultaten.
Det är helt irrelevant i sammanhanget. Ser du testen på Purifi-högtalaren som en hyllning? Det är en test som i dagsläget möjligtvis halverar bolagsvärdet på Purifi. Det är således många tiotals miljoner kronor det handlar om. Om Purifi diskuterar med investerare, som naturligtvis får kännedom om denna review, så kommer investeraren antingen dra sig ut ur affären eller omförhandla pris och värdering på Purifi. That's reality. Ni tänker enskilda produkter, jag tänker i varumärken och bolagsvärdering.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:Det står att det som testats är en prototyp. Alltså inte en färdig produkt.
Det är alltså en transportskadad prototyp som testats som river upp alla dessa åsikter. Amir har humor.
jonasp skrev:petersteindl skrev:Belker skrev:Peter, det finns nog ingen annanstans där Purify hyllas mer än på ASR. Dina farhågor om jäv syns inte i testresultaten.
Det är helt irrelevant i sammanhanget. Ser du testen på Purifi-högtalaren som en hyllning? Det är en test som i dagsläget möjligtvis halverar bolagsvärdet på Purifi. Det är således många tiotals miljoner kronor det handlar om. Om Purifi diskuterar med investerare, som naturligtvis får kännedom om denna review, så kommer investeraren antingen dra sig ut ur affären eller omförhandla pris och värdering på Purifi. That's reality. Ni tänker enskilda produkter, jag tänker i varumärken och bolagsvärdering.
Mvh
Peter
Ursäkta, men det där är skitprat. Investerare är inte dumma i huvudet. Att bolagsvärdet skulle halveras av testet på ASR är naturligtvis fria fantasier.
petersteindl skrev:Belker skrev:Peter, det finns nog ingen annanstans där Purify hyllas mer än på ASR. Dina farhågor om jäv syns inte i testresultaten.
Mvh
Peter
jonasp skrev:Du menar alltså att investernas beräkning på bolagets framtida avkastning skulle hänga på ett amatörmässigt test på en internetssida av en trasig prototyp som de själva inte ens skickat in? Och att deras tekniska due diligence helt skulle omkullkastas av ett enda test på nätet?
Igen, det är naturligtvis fria fantasier och saknar helt verklighetsförankring.
petersteindl skrev:Varför skickar en engelsk distributör/återförsäljare en prototyp? Är det verkligen sanktionerat av Purifi?
Belker skrev:petersteindl skrev:Belker skrev:Peter, det finns nog ingen annanstans där Purify hyllas mer än på ASR. Dina farhågor om jäv syns inte i testresultaten.
Mvh
Peter
Men snälla... med den logiken har har ASR från början skapat det bolagsvärde som nu halverats. Som jonasp redan sagt, investerare är inte idioter. Inte på det viset iaf.
pLudio skrev:petersteindl skrev:Varför skickar en engelsk distributör/återförsäljare en prototyp? Är det verkligen sanktionerat av Purifi?
Celuaris verkar vara ett nystartat garageföretag som säljer färdigbyggda DIY-högtalare sedan i somras. Han byggde först tre par högtalare, fick två sålda på eBay och så har det rullat på sedan dess.
https://celuaris.com/products/celuaris- ... ing-purifi
petersteindl skrev: Det är tvivelsutan.
Mvh
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev: Det är tvivelsutan.
Mvh
Peter
Har du varit i kontakt med bolagets investerare?
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev: Det är tvivelsutan.
Mvh
Peter
Har du varit i kontakt med bolagets investerare?
Varför frågar du det?
Mvh
Peter
petersteindl skrev:jonasp skrev:Du menar alltså att investernas beräkning på bolagets framtida avkastning skulle hänga på ett amatörmässigt test på en internetssida av en trasig prototyp som de själva inte ens skickat in? Och att deras tekniska due diligence helt skulle omkullkastas av ett enda test på nätet?
Igen, det är naturligtvis fria fantasier och saknar helt verklighetsförankring.
Nej, det du skriver stämmer inte in på någon investerare jag träffat på och jag har träffat på många. Deras tekniska due diligence verifieras knappast av testen. De har 2 produkter (klass D slutsteg, högtalarelement) varav den ena produkten än så länge har frågetecken. Investerare kommer avvakta. Jag kan också säga att om ledningen i Purifi skulle ursäkta sig till investerare med det du skriver, nämligen, att deras produkt fått ett amatörmässigt test på en internetssida (som visserligen är den ledande), av en trasig prototyp som de själva inte ens skickat in (utan deras distributör/återförsäljare), så skulle vilken investerare som helst som jag kommit i kontakt med tacka för sig och önska bolaget lycka till. Det är tvivelsutan.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:Här finns en massa positiva tester som eventuella investerare kan gotta sig i:
https://purifi-audio.com/press/
Bland annat ASRs test av förstärkarmodulen.
Testet av den trasiga högtalarprototypen dyker nog inte upp där dock
petersteindl skrev:Det kallas jäv och är i princip samma sak som korruption. Audiosciencereview har anknytning till Harman. Harman äger flera märken bl.a. Revel. Men det är så att Samsung äger Harman. Det finns ekonomiska branschanknytningar som jag ser som direkt skadligt i sammanhanget och ger en oacceptabel jävsituation.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 240 gäster