YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, i höst !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav goat76 » 2020-11-30 13:45

FBK skrev:Vet varför du förlorade pontareee, man kan se att två personer inte var koncentrerade hos dig :wink: , den ena tittar på en annan medlem och en fifflar med något :mrgreen: Sedan har väl DVD-ai mer akustikfix om jag fattat rätt av det jag läst och det ger också ett försprång, men det i tanke så gissar jag på ett det låter riktigt bra hos dig också. Kul att se hur snyggt du hade det, mycket trevligt :P

Håller med om att det ser mysigt och riktigt fint ut hos pontareee, men är det inte ganska suboptimalt med öppningarna till andra rum på vardera sida om högtalarna, en hel vägg är väl att föredra som högtalarvägg?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-11-30 13:47

Det beror på, och det beror på mycket. Lyssningsplatstonkurvan är faktiskt väldigt bra hos Pontareee, och trots de ganska stora öppningarna når anläggningen med till sisådär 22 Hz med fullt ös. Öppningarna gör om något halvvågsresonansen vid cirkus 40 Hz mildare än den annars skulle vara.

goat76 skrev:
juanth skrev:
hifikg skrev:Grattis DVD-ai och bra kämpat Pontaree, ska studera spellistan o se vad jag har här hemma. Spelade ni CD/filer eller streamades det?

Bara Tidal denna gång.

Förutom musikvalet så hade ni säkert kul, jag genomled låtarna här hemma och det var...(tystnad) :D

I varje fall tre av låtarna var fenomenala, tycker jag.

Men du kanske bara gillar dansband och hårdrock? Alla kan dock inte vara main stream-människor. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2020-11-30 14:13, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-30 13:48

jonasp skrev:Ser gemytligt ut på båda bilderna! Härligt! :)

Ja mitt inlägg är ingen kritik emot hur det ser ut hos DVD-ai utan han har varit noggrann med akustiken och sitter ju med de burkar som bör låta bäst. Men jag har lyssnat på i14 och jag gillade det jag hörde då.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-11-30 14:07

FBK skrev:Vet varför du förlorade pontareee, man kan se att två personer inte var koncentrerade hos dig :wink: , den ena tittar på en annan medlem och en fifflar med något :mrgreen: Sedan har väl DVD-ai mer akustikfix om jag fattat rätt av det jag läst och det ger också ett försprång, men det i tanke så gissar jag på ett det låter riktigt bra hos dig också. Kul att se hur snyggt du hade det, mycket trevligt :P

Två av de röstande gav faktiskt poängkvoten 7/5 (det vill säga så nära oavgjort det kan vara utan att vara det), en gav 8/4, men... en röstade 12/0! :o Misstänker att det måste handla om ett missförstånd av sifferbedömningsgrunderna...

För det låter verkligen väldigt bra hos Pontareee!

Förslaget att komplettera med siffror kunde ju ha valts på många sätt, och jag misstänker att den som röstade 12/0 kanske trodde att det var en poäng för varje låt? Men det var 9 låtar. Syftet att inte välja 9 var just att ingen skulle tro att det var en poäng per låt, och förstås att 9 poäng även omöjliggör för någon att rösta oavgjort.

Nåja... :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-30 14:13

IngOehman skrev:Det beror på, och det beror på mycket. Lyssningsplatstonkurvan är faktiskt väldigt bra hos Pontareee, och trots de ganska stora öppningarna når anläggningen med till sisådär 22 Hz med fullt ös. Öppningarna gör om något halvvågsresonansen vid cirkus 40 Hz mildare än den annars skulle vara.

goat76 skrev:
juanth skrev:
Bara Tidal denna gång.

Förutom musikvalet så hade ni säkert kul, jag genomled låtarna här hemma och det var...(tystnad) :D

I varje fall tre av låtarna var fenomenala, tycker jag.

Men du kanske bara gillar dansband och hårdrock? Alla kan dock inte vara main stream-människor.

Vh, iö

Jag tyckte nog tvärtom att det faktiskt var ganska mainstream-betonat i den låtlistan, och ganska dåliga produktioner överlag. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-11-30 14:17

Två var ruggigt dåliga ljudkvalitetsmässigt (vilket kan vara bra val i sådana här sammanhang). Några var lite mainstream, gamla klassiker. Men bara en á två var typ radio-låt.

Vad hade du föredragit för musik? Gillade du verkligen inte något av det som spelades?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-11-30 14:48

Juryn valde en låt var och kombattanterna 2 var.

Vi som valde var:
rebecka törnqvist - evertime we say godbye / juanth
Supertramp - shool. /Waginan
Strozzi: primo libro de madrigala, Op.1. /Ronnie
the living tomstone - my ordinary life. /iö
boz scaggs - thanks to you. / Pontareee:s kompis ( minns inte namnet :roll:
sohn - the wheel. / pontareee
courheron - deep end ( feat eastside and mayer hawthome) /pontareee
Michael ruff - wiching well. / Dvd-ai
bladerunner 2049 - 2049. / Dvd-ai

Inga hemligheter här inte.

Jag tycker det var ett gäng bra demolåtar, jag upplevde det varierat. Mainstream? Nja Supertramp var väl mainstream 1978 kanske? Kanske Boz Scaggs möjligen var något av en mässlåt?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-30 15:06

IngOehman skrev:Två var ruggigt dåliga ljudkvalitetsmässigt (vilket kan vara bra val i sådana här sammanhang). Några var lite mainstream, gamla klassiker. Men bara en á två var typ radio-låt.

Vad hade du föredragit för musik? Gillade du verkligen inte något av det som spelades?

Jag tyckte väl att det var lite dålig spridning gällande olika genres, aningen enahanda och det mesta var hyfsat gles musik vilket inte kan ha varit så utslagsgivande. Kanske saknades det en gemensam tanke för att få större bredd på urvalet?

Hur värderade de olika deltagarna de sämre inspelningarna, var det bättre eller sämre om systemet hanterade dessa acceptabelt?

Men nu är dessa saker inte så viktigt, det som räknas var att ni hade trevligt tillsammans. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-30 17:02

IngOehman skrev:Två var ruggigt dåliga ljudkvalitetsmässigt (vilket kan vara bra val i sådana här sammanhang). Några var lite mainstream, gamla klassiker. Men bara en á två var typ radio-låt.

Jag tycker det var en bra blandning av musik även om inte allt fanns på Spotify, men jag gillade inte det mesta, men jag är kinkig när det gäller musik så det är inget konstigt :oops: .courheron - deep end ( feat eastside and mayer hawthome) /pontareee tyckte jag däremot var riktigt bra.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-11-30 17:04

FBK skrev:...
även om inte allt fanns på Spotify, ...

Jag hittade allt.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-30 17:18

IngOehman skrev:

Två av de röstande gav faktiskt poängkvoten 7/5 (det vill säga så nära oavgjort det kan vara utan att vara det), en gav 8/4, men... en röstade 12/0! :o Misstänker att det måste handla om ett missförstånd av sifferbedömningsgrunderna...

Förslaget att komplettera med siffror kunde ju ha valts på många sätt, och jag misstänker att den som röstade 12/0 kanske trodde att det var en poäng för varje låt? Men det var 9 låtar. Syftet att inte välja 9 var just att ingen skulle tro att det var en poäng per låt, och förstås att 9 poäng även omöjliggör för någon att rösta oavgjort.

Tror det blev för invecklat, jaga som är lite trög förstod inte riktigt. Och jag tvivlar inte det minsta på att det lät bra hos Pontareee och jag gillade verkligen hur det såg ut, trevligt uppställt och med växter också. Men kommer du ihåg när vi i Östergök stod och höll upp LP skivor längs med sidorna hos en medlem och hur ljudet ändrades, det var verkligen tydligt. Dvs jag tror att med ett gäng mer tavlor på väggarna hos Pontareee så har han en någorlunda billig uppgradering för sitt ljud. Så är mina erfarenheter i alla fall att mycket tavlor är bra.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-30 19:37

En liten uppdatering från min sida. :)

Flera av era demolåtar krävde nog lite mer ljudtryck för att komma mer till sin rätt än vad jag kunde spela dem sent igår kväll, nu mitt på dagen efter jobbet så kunde jag spela lite för grannarna och då lät flera av låtarna klart bättre.

4 av 9 låtar var dock elektronisk musik vilket blev aningen enformigt, tycker jag.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-11-30 19:58

goat76 skrev:

En liten uppdatering från min sida. :)

Flera av era demolåtar krävde nog lite mer ljudtryck för att komma mer till sin rätt än vad jag kunde spela dem sent igår kväll, nu mitt på dagen efter jobbet så kunde jag spela lite för grannarna och då lät flera av låtarna klart bättre.

4 av 9 låtar var dock elektronisk musik vilket blev aningen enformigt, tycker jag.

Japp, så är det. Ingen mesig fis-lyssning här inte, ljudtryck gäller och då börjar det låta mumma. Växterna bredvid i14 hemma hos Pontaree dansade fint i takt med Michael Ruff. Där har du referensen! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-11-30 20:58

Jag var ändå lite förvånad över hur snällt alla spelade.

Jag kommer ihåg första gången DVD-ai var över, då fläska han på som jag aldrig har gjort någonsin, inte ens efter det. Så jag tänkte att det var hans normala volym. :mrgreen: Men jag tycks ha haft fel, alla var väldigt varsamma med volymen, tyckte jag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-30 21:15

Nyfiken. Ni som har dundersystem . Har ni med subwoofers i lösningen? Eller tycker ni en sub är en "nödlösning"/ onödigt?

Ni verkar haft trevligt. Det är ju det viktigaste . :D

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-11-30 21:31

Subwoofers är väldigt viktigt för mig då jag vill ha en kraftig botten och lyssnar väldigt mycket på elektronisk musik med en stadig basgång.

Hade jag haft en högtalare som spelar ner till 30Hz så kanske jag hade varit nöjd med det, men troligen inte..

Sen så är mina högtalare (Ino i14) ett toppsystem (inte fullregisterhögtalare) så de är tillverkade att kompletteras med basar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-30 22:14

Låter vettigt. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-12-01 08:30

MorganM skrev:Vad hade respektive tävlande för anläggning?

Toppar: Ino i64s
Slutsteg toppar: Bryston 14Bsst
basar: InfraY 16
Slutsteg basar: Rotel rb1590
Försteg/DAC: Benchmark DAC3
Signalkälla vid drabbningen: Dator med Tidal
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-12-01 08:49

IngOehman skrev:

Det intressanta med betygsättningen är att jag skulle nog ge mig själv betyget 11/1 eller möjligtvis 10/2 i detta YsterKnök.
Och det säger då egentligen mest om hur väl min anläggning är anpassad utefter just målet att väl stämma in på min egen smak. :)

Jag tyckte Pontareee hade ett tonalt genomgående bra ljud, men med ett par naglar i ögat vid 40Hz och 100-130Hz området som ju hade förstärkningar och dom pockade lite väl på min uppmärksamhet.
Sedan är den andra avgörande faktorn att rummet var aningens för livligt, även om det faktiskt är väldigt mycket bättre än vad man kan tro utifrån bilderna!
Och det sista som jag tyckte stod ut är att presentationen var mindre, det hördes tydligt på bladerunner 2049.

Jag har faktiskt 3st ess i rockärmen som jag kommer att ta till inför nästa YsterKnök. 8)
Alltså sådant som jag vet ger ett bättre ljud i mina öron men som jag var osäker på om jag skulle battla med denna gång.
Det kan mycket väl resultera i såväl ökad som minskad nöjdhet hos juryn, och det är sådant man får se! :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-01 11:52

Din anläggning utgår onekligen väldigt mycket från ditt ljudideal av presentation David, och det är precis så det ska vara.
Det är såklart så även med pontareees anläggning, den utgår mycket från hur han vill ha det. I hans fall finns även funktionen vardagsrum för familj med i ekvationen med allt det innebär.

Som jury har man såklart med sig saker i bagaget i form av ljudideal också. Jag tänker att det precis som i tex sport, att ligga på elitnivå, att nå den där sista procenten som gör att man går från högklassig motionär till elit kostar i sport kopiösa mängder träning och uppoffring men ger väldigt lite resultatmässigt egentligen.

På pappret så skiljer det inte så mycket som i verkligheten ligger bakom.

Om vi som jury enbart skulle bedöma distorsion eller kapacitet så är nog 11-1 fullt rimligt även för mig men i totalupplevelse så gav pontareee:s anläggning ändå väldigt mycket.

Det är säkert bra att diskutera sånt här inför kommande battles.
Kan man tex jämföra en transistorradio med en kraftfull anläggning och ska transistorradion inte få några poäng trots att alla hör vilken låt som spelas?
Jag gav 8-4 vilket gör din anläggning, presentation och upplevelse dubbelt så bra samtidigt som det inte är mer än två steg ner till ett lika resultat. I det poängsystemet vi använde oss av är det faktiskt stor skillnad på 8-4 och 7-5 om man gör om det till tex procent.
Jag tyckte ändå att det var en bra poängskala. Vi hade ju kul!
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-12-01 12:30

juanth skrev:Din anläggning utgår onekligen väldigt mycket från ditt ljudideal av presentation David, och det är precis så det ska vara.
Det är såklart så även med pontareees anläggning, den utgår mycket från hur han vill ha det. I hans fall finns även funktionen vardagsrum för familj med i ekvationen med allt det innebär.

Som jury har man såklart med sig saker i bagaget i form av ljudideal också. Jag tänker att det precis som i tex sport, att ligga på elitnivå, att nå den där sista procenten som gör att man går från högklassig motionär till elit kostar i sport kopiösa mängder träning och uppoffring men ger väldigt lite resultatmässigt egentligen.

På pappret så skiljer det inte så mycket som i verkligheten ligger bakom.

Om vi som jury enbart skulle bedöma distorsion eller kapacitet så är nog 11-1 fullt rimligt även för mig men i totalupplevelse så gav pontareee:s anläggning ändå väldigt mycket.

Det är säkert bra att diskutera sånt här inför kommande battles.
Kan man tex jämföra en transistorradio med en kraftfull anläggning och ska transistorradion inte få några poäng trots att alla hör vilken låt som spelas?
Jag gav 8-4 vilket gör din anläggning, presentation och upplevelse dubbelt så bra samtidigt som det inte är mer än två steg ner till ett lika resultat. I det poängsystemet vi använde oss av är det faktiskt stor skillnad på 8-4 och 7-5 om man gör om det till tex procent.
Jag tyckte ändå att det var en bra poängskala. Vi hade ju kul!

Jag tänker att man får ge poäng för egenskaper man föredrog med den ena anläggningen. Även det kan man roa sig med att filosofera sig knäpp över hur man ska tänka kring.
Skulle man istället ge en anläggning poäng för att det alls kommer ljud ur den äter man snabbt upp de 12 poängen man har att ta av. Typ: båda kombattanterna hade stereon i samma rum som lyssnarna - 1 poäng var. Båda hade vänt högtalarna åt rätt håll - 1 poäng var o.s.v.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-12-01 12:32

DVD-ai skrev:Jag har faktiskt 3st ess i rockärmen som jag kommer att ta till inför nästa YsterKnök. 8)
Alltså sådant som jag vet ger ett bättre ljud i mina öron men som jag var osäker på om jag skulle battla med denna gång.
Det kan mycket väl resultera i såväl ökad som minskad nöjdhet hos juryn, och det är sådant man får se! :lol:

Låt mig gissa... Justera Q-värde och nivå i cr80s-filtret, samt plocka bort en specifik akustikåtgärd?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-01 12:45

Får jag vara med nästa gång? Min förstärkare :

viewtopic.php?f=10&t=71263

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-01 16:19

Baffel skrev:Får jag vara med nästa gång? Min förstärkare :

viewtopic.php?f=10&t=71263

Blir långt att åka då du bor på Sveriges baksida :mrgreen: :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-01 17:06

DVD-ai skrev:
IngOehman skrev:

Det intressanta med betygsättningen är att jag skulle nog ge mig själv betyget 11/1 eller möjligtvis 10/2 i detta YsterKnök.
Och det säger då egentligen mest om hur väl min anläggning är anpassad utefter just målet att väl stämma in på min egen smak. :)

Jag tyckte Pontareee hade ett tonalt genomgående bra ljud, men med ett par naglar i ögat vid 40Hz och 100-130Hz området som ju hade förstärkningar och dom pockade lite väl på min uppmärksamhet.
Sedan är den andra avgörande faktorn att rummet var aningens för livligt, även om det faktiskt är väldigt mycket bättre än vad man kan tro utifrån bilderna!
Och det sista som jag tyckte stod ut är att presentationen var mindre, det hördes tydligt på bladerunner 2049.

Jag har faktiskt 3st ess i rockärmen som jag kommer att ta till inför nästa YsterKnök. 8)

Ja, men visst, så är det ju. Man anpassar sin anläggning efter egna prioriteringar, man har sina hangups.
Hos mig är 3-dimensionalitet, verklighetskänsla, intimitet som är viktigt. Det andra som kapacitet att spela högt utan dist i register ner till 20 är redan klart.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-12-01 18:14

Ja men jag tycker ändå att poängen är ett lite roligt sätt att få någon slags upplösning, kanske skulle man ha fler poäng för att öka denna ?
Eller så blir det lite larvigt då det hela inte handlar om någon detaljstudie utan om samkväm och ljudnörderi i fin kombination :D

Jag tycker det är kul om många olika typer av anläggningar och rum är med i YsterKnök.
Det ger mer i form av möjligheter att attrahera olika sidor hos juryn och kan ge spännande utfall. :D

Jag har en idé om att man kanske egentligen borde ha ett system som bygger på att man bedömer två olika kvalitéer som båda kan tillskrivas rummen/anläggningen.
1: musikaliska upplevelsen
2: ljudkvaliteten/trogenhet till fonogramet
T.ex att dessa två tillsammans ger en total poäng som blir betyget/valet av anläggning man lägger sin röst på.
Och att fördelningen mellan dessa två egenskaper framgår i slutbetyget.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-01 18:24

Det finns massa olika varianter som hade varit kul:
Blindtester
Enklare lösning , de som har ett sekundärt system . Lösning max för 10 000 kr. Gök ala folkrace.
Vintage vs nytt
Osv osv ... :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-12-01 18:24

DVD-ai skrev:Ja men jag tycker ändå att poängen är ett lite roligt sätt att få någon slags upplösning, kanske skulle man ha fler poäng för att öka denna ?
Eller så blir det lite larvigt då det hela inte handlar om någon detaljstudie utan om samkväm och ljudnörderi i fin kombination :D

Jag tycker det är kul om många olika typer av anläggningar och rum är med i YsterKnök.
Det ger mer i form av möjligheter att attrahera olika sidor hos juryn och kan ge spännande utfall. :D

Jag har en idé om att man kanske egentligen borde ha ett system som bygger på att man bedömer två olika kvalitéer som båda kan tillskrivas rummen/anläggningen.
T.ex att dessa två tillsammans ger en total poäng som blir betyget/valet av anläggning man lägger sin röst på.

Det fetmarkerade, hur vet man att ljudkvaliteten/trogenhet till fonogramet är bättre?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-01 18:26

Vojne så svårt att sätta betyg. Vem vet hur fonogrammet låter? Och den musikaliska upplevelsen kanske förstärks av en trevlig miljö, den kanske minskar för att man hör stycket för andra gången, eller tvärtom. Själv är jag lite sådan att den senaste anläggningen jag lyssnar på är den jag gillar bäst (inom rimliga gränser förstås), så att uppträda som nummer två kan vara en fördel. Obekant musik brukar också vinna på att spelas en andra gång, det som vid en första genomlyssning framstår som svårt att fördra kan redan vid en andra lyssning börja låta okej. Det är inte lätt att tävla i musik o ännu svårare i ljudåtergivning. Tycker jag, ni andra har säkert lättare att göra sådana bedömningar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-12-01 18:31

goat76 skrev:
DVD-ai skrev:Ja men jag tycker ändå att poängen är ett lite roligt sätt att få någon slags upplösning, kanske skulle man ha fler poäng för att öka denna ?

Det fetmarkerade, hur vet man att ljudkvaliteten/trogenhet till fonogramet är bättre?

Är väll just det, just trogenhet mot fonogramet kan ju vara lite knepig...
Men lägre disst/ mindre maskering, upplevt rakare tonkurva, utsträckning av tonkurva är väll sådant som kommer upp i mitt huvud direkt :)
Som att man har ett omdöme som är "det känns tilltalande och kul med musik" och ett annat omdömen som är "men låter det som om anläggningen gör rätt?"
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi