Hur funkar den här förstärkaren?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Hur funkar den här förstärkaren?

Inläggav Baffel » 2020-11-30 11:13

Blev nyfiken på hur denna förstärkare fungerar . Vad för krets är det, enligt bilden som har tolv ben på varje sida? IC krets? Den lilla svarta myran längst upp till vänster med tre ben , vad kan det vara på varje? De små där det står c20, c 21 osv är det motstånd? De två stora runda där det står 470 är det , um elektrolyter? Den ovala komponenten precis intill volympotentiometern, är?

Edit: 470 , såg det nu "The 470uF capacitors ensure stable power with heat dissipation"

Detta är väl en klass D förstärkare ?

Denna förstärkare är det:

https://www.ebay.co.uk/itm/2-x-50W-Ster ... 4766775929

Mest nyfiken på hur det fungerar med förstärkeri . Ifall någon som är bussig och känner för det och har lust att förklara vore jag tacksam.
Bilagor
IMG_20201130_094314 (1)_copy_2340x2340 (1).jpg
IMG_20201130_094314 (1)_copy_2340x2340 (1).jpg (859.13 KiB) Visad 1654 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Hur funkar den här förstärkaren?

Inläggav darkg » 2020-11-30 18:02

C20 och kompani är kondensatorer (capacitor) och R- är motstånd. L- är spolar. Kannan vid potentiometern är en kristall. Myran skulle kunna vara en transistor eller en spänningsregulator. Snett nedanför den sitter en trebent komponent (Q6?) som är en transistor. Den flerbenta IC:n är antagligen en mikrokontroller till bluetoothen. Den andra är måhända en förstärkare. Slingan längst till vänster är en antenn. I hörnet vid potentiometern skymtar en lysdiod.
Don’t just do something, sit there.

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-11-30 18:24

Klass D-tekniken kan ju ge väldigt mycket verkningsgrad, där i princip all effekt som matas in hamnar i högtalarna. Dessutom så kan det låta riktigt bra.

Men...

Jag ser inte tillstymmelsen till filterkomponenter och jag anar att det sprutar omkring rätt så mycket högfrekventa pulser. Allt som har med EMC och HF att göra är genuint besvärligt och det är få som klarar av att göra konstruktioner som håller störningarna under kontroll.

I grunden så är det egentligen en motkopplad förstärkare och den har ett ingångssteg dä rinsignalen jämförs med utsignalen, Men istället för arr ha ett "analogt" förstärkarsteg efter så har man ett switchat förstäkarsteg som antingen ger positiv spänning (t ex 24 V) eller negativ (t ex 0 V). Utan insignal kommer den då att ligga och pumpa ut en rätt så kraftig kantvåg vars frekvens troligen ligger över det hörbara området. Antingen kan man designa in kvalificerade filter eller så låter man helt enkelt högtalarna och öronen ta hand om det, men det kan bli avsevärd effekt till anslutna högtalare och stärningarna som tar sig ut på högtalarkablarna kan ställa till mycket.

Så pass stor effekt i så få komponenter där jag inte ser tillstymmelsen till filter skulle jag absolut avråda ifrån.
Senast redigerad av Anders J 2020-11-30 18:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-30 18:44

darkg skrev:C20 och kompani är kondensatorer (capacitor) och R- är motstånd. L- är spolar. Kannan vid potentiometern är en kristall. Myran skulle kunna vara en transistor eller en spänningsregulator. Snett nedanför den sitter en trebent komponent (Q6?) som är en transistor. Den flerbenta IC:n är antagligen en mikrokontroller till bluetoothen. Den andra är måhända en förstärkare. Slingan längst till vänster är en antenn. I hörnet vid potentiometern skymtar en lysdiod.

Tackar för hjälpen. :) Det var ju ett batteri av kondensatorer det.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-30 18:58

Anders J skrev:Klass D-tekniken kan ju ge väldigt mycket verkningsgrad, där i princip all effekt som matas in hmnara i högtalarna. Dessutom så kan det låta riktigt bra.

Men...

Jag ser inte tillstymmelsen till filterkomponenter och jag anar att det sprutar omkring rätt så mycket högfrekventa pulser. Allt som har med EMC och HF att göra är genuint besvärligt och det är få som klarar av att hålla störningarna under kontroll.

Aha. Nu tänkte jag bara ha denna i sovrummet för att lyssna på radio, så det är inget filir hifi . :) Men nyfiken var jag allt på den.

Under kontroll säger du. På vilken skala då? Ljud / inte ljud eller för denna lilla stärkare "bra" ljud fallande till "dåligt" ljud? Blev lite förvånad själv ang storleken. Visst liten hade jag förväntat mig en liten , men så liten och 2x50W. Det känns ju nästan spooky. Men jag kommer definitivt inte köra mer än några W med den. Får koppla in några enklare högtalare i den. För säkerhets skull.

Men vad du tar upp har indirekt faktiskt tidigare dykt upp gällande de nu populära (här på forumet, för vissa i alla fall) klass D korten från Texas Instruments tpa3251 och tpa3255 dvs hur kan man avgöra vilka av korten som är välbyggt och producerar ett bra ljud .

Här exempel på olika kort baserat på tpa3116

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... pa3251+diy

Verkar vara stor skillnad i konstruktion mellan dem .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-30 21:06

Sen appropå förstärkare. Denna vurm för gamla förstärkare från 70- talet. Är det något krut kvar i dem? Så gamla kondensatorer . Fast det är klart det beror väl på hur mycket de är spelade?

Gamla klass A trisse förstärkare som väl har en verkningsgrad på runt 10 % där borde ju komponenterna slitas ut snabbare än tex en gammal trisse klass AB . Ett fast där med. Fast det beror kanske på hur pass väl konstruerade de är vad det gäller kylningen?

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-11-30 22:01

Texas Instrument har ju både resurser och kompetens, men min reflektion var väl mest att de allra sämsta konstruktionerna skulel kunna tänkas skada t ex diskantelement och åstadkomma störningar på annan elektronik.

För övrigt så får väl var och en lyssna med sina öron och sin hjärna,

När det gäller "gamla" förstärkare så finns det ju en del litet svårgripbara kvaliteter, som "värme", "närhet" och "livlighet" t ex. Jag har funderat mycket på sådant och undrar hur mycket som är något slags placebo-effekt. Har man fyra st 300B som glöder i sin single-endedkoppling så är det ju svårt att tänka bort sådant helt och då är ju frågan om ett mostavarande FET-steg a la Nelson Pass kan ha samma egenskaper eller hur mycket som är suggestion. Jag vet inte....

Men liten sugen blir jag ändå!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-30 22:12

Ja du , jag tycker i alla fall det är mysigt med rör. Inbillar mig säkert att det låter bra men i så fall så inbillar jag mig gärna :)
Gamla 70 tals trissestärkare . Är väl mycket beroende på designen som tilltalar. Kanske man blivit lite till åren och ska uppleva sin ungdoms första förstärkare igen .

Singel end är väl bara ett slutrör per kanal. Singel :arrow: end. Pushpull röris två rör per kanal .
Senast redigerad av Baffel 2020-11-30 22:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-11-30 22:16

Dessutom tror jag att en med hifimått mätt brutal avrullning i diskanten låter ganska förträffligt i många öron. Fast det är bara en spekulation.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-30 22:37

darkg skrev:Dessutom tror jag att en med hifimått mätt brutal avrullning i diskanten låter ganska förträffligt i många öron. Fast det är bara en spekulation.

Kan du specificera närmare vad du menar med brutal avrullning?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-12-01 00:17

jonasp skrev:
darkg skrev:Dessutom tror jag att en med hifimått mätt brutal avrullning i diskanten låter ganska förträffligt i många öron. Fast det är bara en spekulation.

Kan du specificera närmare vad du menar med brutal avrullning?

Lite närmare; alltså inte -0,2 dB vid 22 kHz utan kanske, öh, -3 dB vid 7kHz eller nåt. Vilket förstås är sämre än typ alla gamla kvalitetsmaskiner, jag vet inte riktigt vad jag ska dra till med. "Vid noggrannare lyssning lätt hörbara skillnader". Det är någon slags hifi-idé att fullt omfång skulle vara "bra" :lol: och då särskilt i diskanten. Men, jag bygger resonemanget på lös grund.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-01 00:29

Konstruerar man inte förstärkare med bandbredd en bra bit över 20kHz för att minska distorsionsnivå i de hörbara högre frekvenserna?. Tillräcklig loop gain för att den negativa feedback ska göra sitt jobb. På rätt sätt.

5:20 in i klippet.
https://youtu.be/D5N82Qr6k78

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-12-01 06:41

Jo, maten smakar godare när det är eld i vedspisen och kaffe kokat på björkved är godare och då känns musik tillverkad av elektroner från 300B-triodens glödtråd varmt och mysigt.

Dessutom så är det väl så att i akustiskt komplext musikmaterial så kan toppfaktorn vara väldigt hög, vilket innebär att det klipper ibland. Detta "ibland" kan ju tänkas vara väldigt, väldigt glest. När ett hårt motkopplat steg klipper så upphör ju motkopplingsslingan att vara sluten. Vad som då kommer ut ur steget är inte självklart deterministiskt. Eller är det? Ett icke motkopplat steg bottnar helt enkelt. Ett klass D-steg bör ju i princip helt enkelt också bara bottna.

Jag har hållit på med elektronikdesign i hela mitt yrkesliv och känner mig rätt övertygad om att de bästa klass D-lösningarna är vägen. När till och med Linn använder sådana...

Men ändå är jag starkt frestad att ta hem ett Edison 60-kit och bygga med "Dual Single Ended 300B"-konverteringen. Kanske för magins skull. Jag har ingenjörshjärnans skepticism och skulle aldrig ens fundera på någon annan egenskap hos en kabel än att den är lagom lång och har önskad resistans och så, men något litet tro och suggestion (eller vad det är) kan man väl få ägna sig åt?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-01 10:29

Anders J skrev:Klass D-tekniken kan ju ge väldigt mycket verkningsgrad, där i princip all effekt som matas in hamnar i högtalarna. Dessutom så kan det låta riktigt bra.

Men...

Jag ser inte tillstymmelsen till filterkomponenter och jag anar att det sprutar omkring rätt så mycket högfrekventa pulser. Allt som har med EMC och HF att göra är genuint besvärligt och det är få som klarar av att göra konstruktioner som håller störningarna under kontroll.

I grunden så är det egentligen en motkopplad förstärkare och den har ett ingångssteg dä rinsignalen jämförs med utsignalen, Men istället för arr ha ett "analogt" förstärkarsteg efter så har man ett switchat förstäkarsteg som antingen ger positiv spänning (t ex 24 V) eller negativ (t ex 0 V). Utan insignal kommer den då att ligga och pumpa ut en rätt så kraftig kantvåg vars frekvens troligen ligger över det hörbara området. Antingen kan man designa in kvalificerade filter eller så låter man helt enkelt högtalarna och öronen ta hand om det, men det kan bli avsevärd effekt till anslutna högtalare och stärningarna som tar sig ut på högtalarkablarna kan ställa till mycket.

Så pass stor effekt i så få komponenter där jag inte ser tillstymmelsen till filter skulle jag absolut avråda ifrån.

Hum, min gissning. De där korten är masstillverkade. De ska vara så lätta och små som möjligt för att frakten ska bli billig. Därav tas ingen hänsyn till filterkomponenter. Dessutom rent intuitivt säger mig något att det kan väl inte vara hälsosamt med så många komponenter ihopknöade så tätt och så spänningar som rusar omkring och påverkar .

Har någon ett oscilloskop och kan mäta kantvågor så kan jag skicka förstärkaren i en tändsticksask. Om resultaten redovisas i denna tråd. Om något skulle tycka det var kul dvs.

P.s jag står för fraktkostnaden :wink:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-01 10:42

En annan grej. Kollar jag under så ser jag inte några ledningsbanor. Det är ditsmackat en liten träskiva ovanpå dem.

Återgå till Teknikforum