Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Stereophiles skribenter är inte mindre verklighetsfrånvända än andra dito. Det inses lätt genom att studera korrelationen mellan anekdoterna och faktiska prestanda, som ibland redovisas. Korrelationen motsvarar ungefär slumpen.
Grundproblemet är givetvis avsaknad av relevant testmetodik samt att tidningarnas chefredaktörer inte ställer relevanta krav på artiklarnas sakinnehåll, utan tillåter direkt pseudovetenskapligt bludder - spaltmeter efter spaltmeter.
Morello skrev:Varför i hela friden börjar du tala om mig? Tråden handlar inte om mig. Vänligen avstå från vidare inlägg av den typen.
goat76 skrev:Morello skrev:Varför i hela friden börjar du tala om mig? Tråden handlar inte om mig. Vänligen avstå från vidare inlägg av den typen.
Jag har inte lagt något större fokus på dig som person, hur känslig får man vara?
Det enda jag sa var att det säkerligen hänt dig, att du tyckt att något låtit riktigt bra men där mätningen sedan visat på vissa brister.
jonasp skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Varför i hela friden börjar du tala om mig? Tråden handlar inte om mig. Vänligen avstå från vidare inlägg av den typen.
Jag har inte lagt något större fokus på dig som person, hur känslig får man vara?
Det enda jag sa var att det säkerligen hänt dig, att du tyckt att något låtit riktigt bra men där mätningen sedan visat på vissa brister.
Jag tycker du ska sluta lägga ord i munnen på dina forumkamrater. Det är en riktigt ful ovana. Morello kan själv berätta vad han tycker utan din hjälp.
(Obs: Ej skrivet som moderator)
For example, in the fourth selection of Antiphone Blues (Arne Domnerus, saxophone; Gustaf Sjokvist, organ; Proprius CD 7744), the acoustical environment of the recording creates standing waves with the saxophone that are clearly audible with the Krell but almost nonexistent with the Levinson No.23 and 20.5 amplifiers. With the Krell, you not only hear the saxophone in space, but the "ring" of the church acoustic as well. This recreation of ambient information draws the listener into the recording acoustic, not in a forward sense, but almost as if in a surround-sound environment. If you like to be inside the ambient soundfield, rather than outside looking in, the KSA-250 may be for you.
goat76 skrev:jonasp skrev:goat76 skrev:
Jag tycker du ska sluta lägga ord i munnen på dina forumkamrater. Det är en riktigt ful ovana. Morello kan själv berätta vad han tycker utan din hjälp.
Nej, skrivet som ryggdunkaren.
jonasp skrev:goat76 skrev:jonasp skrev:
Nej, skrivet som ryggdunkaren.
Vaknat på fel sida idag?
Morello skrev:Stereophiles skribenter är inte mindre verklighetsfrånvända än andra dito. Det inses lätt genom att studera korrelationen mellan anekdoterna och faktiska prestanda, som ibland redovisas. Korrelationen motsvarar ungefär slumpen.
Grundproblemet är givetvis avsaknad av relevant testmetodik samt att tidningarnas chefredaktörer inte ställer relevanta krav på artiklarnas sakinnehåll, utan tillåter direkt pseudovetenskapligt bludder - spaltmeter efter spaltmeter.
DVD-ai skrev:Och utan att rimligtvis/med rätta kunna anses vara en av ryggdunkarna, så vill även jag påpeka att det händer oftare än dom flesta att du skriver till/om andra medlemmar och då redogör för vad dom menar/vill/tycker osv.
Sagt som en person som bah liksom assåh: "bara råkade ramla in här men har sett en tendens i linje med den jonasp tar upp"
Jag tror att det är sker med all välmening från din sida, men likväl kan bli lite enerverande för andra !?
Kram
goat76 skrev:DVD-ai skrev:Och utan att rimligtvis/med rätta kunna anses vara en av ryggdunkarna, så vill även jag påpeka att det händer oftare än dom flesta att du skriver till/om andra medlemmar och då redogör för vad dom menar/vill/tycker osv.
Sagt som en person som bah liksom assåh: "bara råkade ramla in här men har sett en tendens i linje med den jonasp tar upp"
Jag tror att det är sker med all välmening från din sida, men likväl kan bli lite enerverande för andra !?
Kram
Det är nog mer så att det är du som läser in för mycket i mina inlägg, kanske för att du ofta redan ”valt sida” i debatten. Jag skriver rakare och ärligare än de flesta, det kan nog uppfattas så som du gör, men jag skriver inte en massa inlindade elakheter som så många andra här håller på med.
jonasp skrev:Det är ett lågt retoriskt knep att påpeka att andra tillhör svansen, är ryggdunkare osv. Släpp nu persondiskussionen och återgå till sakfrågan, tack.
jonasp skrev:När jag läser ett test i Stereophile skummar jag texten. Testerna är tyvärr fulla med vad jag tycker är rent trams. Jag står helt enkelt inte ut med beskrivningar i vinprovartermer, helt enkelt därför att de inte ger något. Ibland känns det som det inte finns någon korrelation alls till hur det låter. Ibland känns det som de skriver helt fria fantasier. Som detta:For example, in the fourth selection of Antiphone Blues (Arne Domnerus, saxophone; Gustaf Sjokvist, organ; Proprius CD 7744), the acoustical environment of the recording creates standing waves with the saxophone that are clearly audible with the Krell but almost nonexistent with the Levinson No.23 and 20.5 amplifiers. With the Krell, you not only hear the saxophone in space, but the "ring" of the church acoustic as well. This recreation of ambient information draws the listener into the recording acoustic, not in a forward sense, but almost as if in a surround-sound environment. If you like to be inside the ambient soundfield, rather than outside looking in, the KSA-250 may be for you.
Jahapp. Så en KSA250 är en surroundförstärkare jämfört med en Mark Levinson No 23. Jaja...
sprudel skrev:jonasp skrev:När jag läser ett test i Stereophile skummar jag texten. Testerna är tyvärr fulla med vad jag tycker är rent trams. Jag står helt enkelt inte ut med beskrivningar i vinprovartermer, helt enkelt därför att de inte ger något. Ibland känns det som det inte finns någon korrelation alls till hur det låter. Ibland känns det som de skriver helt fria fantasier. Som detta:For example, in the fourth selection of Antiphone Blues (Arne Domnerus, saxophone; Gustaf Sjokvist, organ; Proprius CD 7744), the acoustical environment of the recording creates standing waves with the saxophone that are clearly audible with the Krell but almost nonexistent with the Levinson No.23 and 20.5 amplifiers. With the Krell, you not only hear the saxophone in space, but the "ring" of the church acoustic as well. This recreation of ambient information draws the listener into the recording acoustic, not in a forward sense, but almost as if in a surround-sound environment. If you like to be inside the ambient soundfield, rather than outside looking in, the KSA-250 may be for you.
Jahapp. Så en KSA250 är en surroundförstärkare jämfört med en Mark Levinson No 23. Jaja...
Fast, det där har jag upplevt liknande via ASR Emitter. En enorm ljudbild som presenterades, väldigt illusoriskt så den egenskapen ska man inte raljera över. Hör man inte det ska man ägna sig åt någon annan sport.
jonasp skrev:Det är ett lågt retoriskt knep att påpeka att andra tillhör svansen, är ryggdunkare osv. Släpp nu persondiskussionen och återgå till sakfrågan, tack.
goat76 skrev:jonasp skrev:Det är ett lågt retoriskt knep att påpeka att andra tillhör svansen, är ryggdunkare osv. Släpp nu persondiskussionen och återgå till sakfrågan, tack.
Ja gärna, men jag råder dig ändå att du tar och läser följande mening ett par gånger och funderar på den ur fler vinklar. Jag kan bara inte tro på fullt allvar att du verkligen kan se det som något personligt påhopp, vilket denna lilla sido-debatt föddes ur. De som läser in något annat måste helt enkelt fått något skräp i ena ögat.
"Även om du säkert vill avhålla dig från att erkänna det så är jag hyfsat säker på att du själv vid flertalet tillfällen subjektivt tyckt att något låtit bra, men som vid senare mätning uppvisat flertalet brister."
goat76 skrev:jonasp skrev:Det är ett lågt retoriskt knep att påpeka att andra tillhör svansen, är ryggdunkare osv. Släpp nu persondiskussionen och återgå till sakfrågan, tack.
Ja gärna, men jag råder dig ändå att du tar och läser följande mening ett par gånger och funderar på den ur fler vinklar. Jag kan bara inte tro på fullt allvar att du verkligen kan se det som något personligt påhopp, vilket denna lilla sido-debatt föddes ur. De som läser in något annat måste helt enkelt fått något skräp i ena ögat.
"Även om du säkert vill avhålla dig från att erkänna det så är jag hyfsat säker på att du själv vid flertalet tillfällen subjektivt tyckt att något låtit bra, men som vid senare mätning uppvisat flertalet brister."
sprudel skrev:jonasp skrev:När jag läser ett test i Stereophile skummar jag texten. Testerna är tyvärr fulla med vad jag tycker är rent trams. Jag står helt enkelt inte ut med beskrivningar i vinprovartermer, helt enkelt därför att de inte ger något. Ibland känns det som det inte finns någon korrelation alls till hur det låter. Ibland känns det som de skriver helt fria fantasier. Som detta:For example, in the fourth selection of Antiphone Blues (Arne Domnerus, saxophone; Gustaf Sjokvist, organ; Proprius CD 7744), the acoustical environment of the recording creates standing waves with the saxophone that are clearly audible with the Krell but almost nonexistent with the Levinson No.23 and 20.5 amplifiers. With the Krell, you not only hear the saxophone in space, but the "ring" of the church acoustic as well. This recreation of ambient information draws the listener into the recording acoustic, not in a forward sense, but almost as if in a surround-sound environment. If you like to be inside the ambient soundfield, rather than outside looking in, the KSA-250 may be for you.
Fast, det där har jag upplevt liknande via ASR Emitter. En enorm ljudbild som presenterades, väldigt illusoriskt så den egenskapen ska man inte raljera över. Hör man inte det ska man ägna sig åt någon annan sport.
jonasp skrev:sprudel skrev:jonasp skrev:När jag läser ett test i Stereophile skummar jag texten. Testerna är tyvärr fulla med vad jag tycker är rent trams. Jag står helt enkelt inte ut med beskrivningar i vinprovartermer, helt enkelt därför att de inte ger något. Ibland känns det som det inte finns någon korrelation alls till hur det låter. Ibland känns det som de skriver helt fria fantasier. Som detta:
Jag tycker vi kan vara lite mer inkluderande än så sprudel. Jag ber dig inte ägna dig åt en annan hobby bara för att vi inte delar uppfattning om hur saker låter, eller hur?
Vad jag reagerade på var formuleringen att efterklang från ena instrumentet hördes på en Krell men inte på en ML. Nonsens enligt min mening. Du är högst välkommen att ha en avvikande uppfattning.
jonasp skrev:Jag drar till med en slamkrypare. LTS skrev att NAD 216 har en filtig färgning om jag inte missminner mig. Är det ett begripligt omdöme?
jonasp skrev:Tack sprudel. Återkommer om ASR.
Morello skrev:jonasp skrev:Jag drar till med en slamkrypare. LTS skrev att NAD 216 har en filtig färgning om jag inte missminner mig. Är det ett begripligt omdöme?
Ja, det tycker jag nog- tolkar det som ett avrullat och/eller orent diskantregister. Jag skulle nog skrivit "beslöjad återgivning".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster