YsterKnök - DVD-ai vs Johan Lindroos, i höst !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: YsterKnök - Drabbningen är över!

Inläggav Almen » 2020-12-04 12:52

petersteindl skrev:
I-or skrev:Låt 1: The Moon Is A Harsh Mistress SACD: Radka Toneff: Fairytales - Överkomprimerad och närmikad med lite småfula s-ljud ibland. Sammantaget ganska bra ljudkvalitet. (Gäller CD-versionen som också rekommenderas.)

s-ljuden har alltid varit accentuerade, även på LP. Trevlig inspelning annars.

Mvh
Peter

Ja, det är mitt minne också. Noterbart med skivan är också att en av låtarna är inspelad analogt, i en annan lokal, och låter också helt annorlunda än övriga. Kan återkomma med vilken av låtarna det är.

Jag överväldigas av inledningen på skivan på samma sätt som när jag lyssnar på inledningsspåret på Monica Z & Bill Evans. Rysningar och fukt i ögonvrån.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-12-05 00:44

Max_Headroom skrev:
music4ever skrev:En testlista utan Blomman är inte värt vatten! :P
blomman2.jpg

Underbart skivomslag! På 70-talet så var ju skivkonvolut en konstform i sig.

Det är en grym platta. Tror inte det finns någon CD utgåva av Blommans album.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-05 01:54

De går att köpa via Qobuz, nedladdning i CD-format alltså.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-05 02:47

Dvd-ai, jag snodde handsken precis innan jag lämnade din lya. Nu kastar jag den från Älvsjö, rätt så kraftfullt... :lol: och jag ser hur den träffar dig på kinden kring kl 09.30 (eller när du vaknar)
Jag passade även på att brodera in ordet ”Orthoakustisk” på handsken :mrgreen:

(Ps, jag behöver din hjälp nu hifikg) :wink:
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-05 02:59

juanth skrev:Dvd-ai, jag snodde handsken precis innan jag lämnade din lya. Nu kastar jag den från Älvsjö, rätt så kraftfullt... :lol: och jag ser hur den träffar dig på kinden kring kl 09.30 (eller när du vaknar)

Om han törs anta den utmaningen så är jag gärna helt opartiskt med i juryn... hoppas vi hinner bli vaccinerade innan.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-05 03:18

hifikg skrev:
juanth skrev:Dvd-ai, jag snodde handsken precis innan jag lämnade din lya. Nu kastar jag den från Älvsjö, rätt så kraftfullt... :lol: och jag ser hur den träffar dig på kinden kring kl 09.30 (eller när du vaknar)

Om han törs anta den utmaningen så är jag gärna helt opartiskt med i juryn... hoppas vi hinner bli vaccinerade innan.

Han har förstås chansen att vara den förste som backar ut Ysterknök. Men inte den siste som lämnar walkover till Carlsson.
Mvh Johan

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-12-05 07:28

Spännande, ser fram emot att lyssna på fina Carlsson. :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-05 12:25

pontareee skrev:Spännande, ser fram emot att lyssna på fina Carlsson. :)

Ja det blir kul!
Det har hänt en del i mitt rum dessutom, en del lyckade åtgärder.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-05 12:33

Är du verkligen säker på att det inte finns en regel mot korrekt placerade OA52:or? Det kanske står att du måste placera dem på "engelskt vis" dvs minst en meter från alla väggar och rejält invinklade mot lyssnaren :) Då kan utgången bli oviss, men troligen vinner du ändå.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-05 12:38

Jag tror hifikg får smisk här av juanth utan att ha sett bilder på juanth rum och anläggning, men det är bara en gissning :wink: 8)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-05 12:39

hifikg skrev:Är du verkligen säker på att det inte finns en regel mot korrekt placerade OA52:or? Det kanske står att du måste placera dem på "engelskt vis" dvs minst en meter från alla väggar och rejält invinklade mot lyssnaren :) Då kan utgången bli oviss, men troligen vinner du ändå.

Då behöver de sväva i luften...det är nämligen OA51.N med basmoduler som gäller. :)
Jag hoppas du inte blev besviken nu...det är iaf Carlssons grundkonstruktion..
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-05 12:40

FBK skrev:Jag tror hifikg får smisk här av juanth utan att ha sett bilder på juanth rum och anläggning, men det är bara en gissning :wink: 8)

Nja, det är DVD-ai som utmanas... :)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-05 12:50

juanth skrev:
FBK skrev:Jag tror hifikg får smisk här av juanth utan att ha sett bilder på juanth rum och anläggning, men det är bara en gissning :wink: 8)

Ett möte mellan två OA52-baserade anläggningar skulle bli något. Oftast är det Ino-anläggningar som slåss medan vi ser på o tänker att de får hållas :)
Sen vet man inte hur jurysammansättningen påverkar. Om alla i juryn sitter med ett Ino-kit och därtill döddämpat lyssningsrum så kanske de får svårt att ta till sig Carlsson-ljudet, eller i varje fall ge det den erkänsla det förtjänar. Å andra sidan, skulle juryn bara bestå av folk som lyssnat på Carlsson i minst tre decennier så...

Nu brukar det låta riktigt bra på de träffar/bataljer jag närvarat vid, men någon gång har jag haft lite svårt att andas i rummet och när dörren stängdes fick jag nästan lock för öronen, så tyst var det. O sen kom "musiken" vojne...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-05 13:32

hifikg skrev:
juanth skrev:

Ett möte mellan två OA52-baserade anläggningar skulle bli något. Oftast är det Ino-anläggningar som slåss medan vi ser på o tänker att de får hållas :)
Sen vet man inte hur jurysammansättningen påverkar. Om alla i juryn sitter med ett Ino-kit och därtill döddämpat lyssningsrum så kanske de får svårt att ta till sig Carlsson-ljudet, eller i varje fall ge det den erkänsla det förtjänar. Å andra sidan, skulle juryn bara bestå av folk som lyssnat på Carlsson i minst tre decennier så...

Nu brukar det låta riktigt bra på de träffar/bataljer jag närvarat vid, men någon gång har jag haft lite svårt att andas i rummet och när dörren stängdes fick jag nästan lock för öronen, så tyst var det. O sen kom "musiken" vojne...

Jag är inte heller förtjust i dessa dödsdämpade rum så jag förstår dig, och det kommer bli en ny upplevelse om juryn består av Ino ägare. Men nu har de ju bara två Carlsson alternativ att rösta på så den som har mest dämpat kanske vinner.
När man googlat på Sonab så är många rum nästan tomma och när man såg på bilder hur det såg ut hemma hos stig så var det välmöblerat även om högtalarväggen var som den skulle vara enligt honom. Så ska du vinna här kanske du får flytta ner några möbler i källaren. Har inte sett hur det ser ut exakt i ditt lyssningsrum. Men du måste ju anstränga dig lite här för det skulle väl kännas bra att vinna, nu är det ingen lek längre utan här ståt mycket på spel. För att du ska få lite inspiration och vinnarkänsla. Kolla denna, den här hur kul som helst. https://vimeo.com/115987582 Bästa dokummentär som gjorts. :D

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-05 14:23

Per, jag tror du missade att hifikg inte ska tävla nu. Jag utmanade DVD-ai :)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-05 14:41

juanth skrev:Per, jag tror du missade att hifikg inte ska tävla nu. Jag utmanade DVD-ai :)

Ja jag har fått detta helt om om bakfoten :oops: Men då är det testen som jag skrev riktad till dig och kolla videon så får du inspiration :D

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-05 14:44

FBK skrev:
juanth skrev:Per, jag tror du missade att hifikg inte ska tävla nu. Jag utmanade DVD-ai :)

Ja jag har fått detta helt om om bakfoten :oops: Men då är det testen som jag skrev riktad till dig och kolla videon så får du inspiration :D

Ja den har jag sett ett par ggr. Jättekul! Ola (tror jag han heter) är med här men inte så aktiv.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-05 15:17

juanth skrev:
FBK skrev:

Ja den har jag sett ett par ggr. Jättekul! Ola (tror jag han heter) är med här men inte så aktiv.

Jag har också sett den flera gånger då den är så härlig, och han heter Ola men är sällan här inne.
Det som är så kul med det där gänget är att de har olika sorters anläggningar om jag förstått allt rätt och då blir det ju hur svårt som helst att utse vinnare i förväg då de har olika ljudideal.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: YsterKnök - En ny handske har kastats!

Inläggav DVD-ai » 2020-12-07 18:17

Jag har uppdaterat rubriken samt första inlägget, jag är redo men inte för en nästa år då jag nu har en del annat att ägna mig åt kommande månaden. :)

Det är alltså Juanth som har utmanat mig och vill ta min handske... :twisted:
Kommer hans små skokartonger kunna "OA hela spelistan lång" bra nog för att charma juryn till deras enväldiga fördel?
Eller ska min anläggning visa på att storleken visst spelar roll och att vi alla bara röstar på coola (men egentligen rätt larviga) mastodont system?

Huuuur ska de gåååå!?
Kom och se, delta och förundras i den ooooerhööört spännande fortsättningen av YsterKnök, den ultimata välljud träffen.

Hur ser Januari ut för er alla ?
Vilka kan/ vill deltaga som jury och ha våra öden i sina händer !? :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-07 19:18

Huuuur ska de gåååå!?
Kom och se, delta och förundras i den ooooerhööört spännande fortsättningen av YsterKnök, den ultimata välljud träffen.

Vilka kan/ vill deltaga som jury och ha våra öden i sina händer !?

Jag är ju inte medlem, men detta skulle vara otroligt kul att skåda/lyssna. Jag kan kanske delta som "reserv" om det nu skulle blir för få deltagare? Men jag kan nog bara delta om det blir 1-2 eller 9-10 Januari.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-07 19:51

Jag anmäler mig och hoppas på bättre tider efter jul. Om coronaläget är detsamma som nu så håller jag mig kanske i min region. Vi kanske kan lyssna via telefon ;)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-12-07 20:23

Ja vill va mä!
Kan jurya åsså.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-07 22:12

FBK skrev:
Huuuur ska de gåååå!?

Jag är ju inte medlem, men detta skulle vara otroligt kul att skåda/lyssna. Jag kan kanske delta som "reserv" om det nu skulle blir för få deltagare? Men jag kan nog bara delta om det blir 1-2 eller 9-10 Januari.

Du kan såklart bli medlem!
Ang datum så får vi se vad folk säger.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-07 22:40

juanth skrev:
FBK skrev:
Huuuur ska de gåååå!?

Jo men jag är inte intresserad av att tävla :| så jag ska nog inte bli medlem , jag gillar mer samkväm som hifikg kallar det. Men det skulle vara kul att vara med och lyssna på era anläggningar som håller en hög nivå. Tror att din också låter riktigt bra.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-08 00:04

FBK skrev:
juanth skrev:
FBK skrev:Jag är ju inte medlem, men detta skulle vara otroligt kul att skåda/lyssna. Jag kan kanske delta som "reserv" om det nu skulle blir för få deltagare? Men jag kan nog bara delta om det blir 1-2 eller 9-10 Januari.

Jo men jag är inte intresserad av att tävla :| så jag ska nog inte bli medlem , jag gillar mer samkväm som hifikg kallar det. Men det skulle vara kul att vara med och lyssna på era anläggningar som håller en hög nivå. Tror att din också låter riktigt bra.

Ja ok, men det är valfritt såklart. Jury kan du vara iaf! Eller åhörare. Hang-around eller en fluga på väggen. :D
Kul om du är med på något vis. Det är nog egentligen mest för att ha just samkväm vi gör detta. Lite bonus med ett tävlingsmoment och såklart kul att lyssna på olika anläggningar rum och ickerum :wink:
Mvh Johan

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-12-08 00:50

Jag är på som åhörare eller jury, kvittar för mig. :)

Tror min polare Bulan är på med. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-08 01:21

Den enda gång Carlsson deltagit, när jag varit närvarande, var ett par OA 2212 o det var sannerligen en upplevelse, men ägaren tyckte själv att de inte var i toppform och så tyckte de flesta i juryn också, men några "moderna" Carlsson har inte utmanat såvitt jag vet, någon annan kanske vet bättre?

Tänker du köra med enbart Carlsson, eller satsar du på basstöd i någon form? Med en musikintresserad jury så lär det inte spela någon roll, bäva månde DVD-ai :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-08 02:34

hifikg skrev:Den enda gång Carlsson deltagit, när jag varit närvarande, var ett par OA 2212 o det var sannerligen en upplevelse, men ägaren tyckte själv att de inte var i toppform och så tyckte de flesta i juryn också, men några "moderna" Carlsson har inte utmanat såvitt jag vet, någon annan kanske vet bättre?

Tänker du köra med enbart Carlsson, eller satsar du på basstöd i någon form? Med en musikintresserad jury så lär det inte spela någon roll, bäva månde DVD-ai :)

Ja han sitter nog i ett hörn och skakar av rädsla nu. :mrgreen:
Det blir både toppar och basmoduler som används.

Jag hörde nyligen ett par fina 2212 där det var Satori som mellanregister och T22 diskanter samt originalbasar. Mäktig upplevelse att få höra dem i så lågdistorderande tappning. Tyvärr var det lite för lite mattor på golvet men potentialen hördes gott.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-08 11:15

juanth skrev:
FBK skrev:
juanth skrev:

Ja ok, men det är valfritt såklart. Jury kan du vara iaf! Eller åhörare. Hang-around eller en fluga på väggen. :D
Kul om du är med på något vis. Det är nog egentligen mest för att ha just samkväm vi gör detta. Lite bonus med ett tävlingsmoment och såklart kul att lyssna på olika anläggningar rum och ickerum :wink:

Vi får väl se var regelverket säger om jag kan vara Jury eller eller fluga på väggen, men det blir det största fluga ni sätt i så fall :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-08 11:19

Gamla Östergök hade ofta flugor med. Jag var fluga några gånger innan jag hamnade i juryn vid ett par tillfällen. Det var både intressant och lärorikt. Och så hittade jag en del ny musik. Och upptäckte att någon var ganska omusikalisk (dvs gillade inte samma som mig ;) ).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi