THD på elnätet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: THD på elnätet

Inläggav Harryup » 2020-11-06 20:59

jonasp skrev:
Harryup skrev:Det är elementärt att man i princip inte kan bevisa att saker inte kan förekomma. Däremot om man påstår att den skall göra något generellt så kan det ju vara lika omöjligt att uppfylla.

Sänk inte diskussionsnivån så lågt.

Jag har inte sett en sådan kommentar när andra sagt samma sak. Snarare har det hyllats som en grundpelare inom vetenskaplighet.
Du får väl varna mig som moderator då om jag skriver något som inte passar dig privat.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-06 21:07

Du uppför dig alltid exemplariskt så någon varning är det verkligen inte frågan om! (Inlägget var för tydlighetens skull inte skrivit som moderator. Då hade jag använt rödfärgen)

Vad jag menade med att inte sänka nivån: att dra upp exempel av det slaget och leder lätt in i en retorisk tramsdebatt som kan sluta med ”kan man inte bevisa att elefanter inte kan flyga?”, för att ta ett fånigt exempel. Nej, att man inte kan bevisa att något inte existerar har knappast någon som helst bäring på att det sannolikt är meningslöst att sänka spänningsdistorsionen till en diodlikriktare som i sig själv drar en extremt kraftigt distorderad ström även från en ideal matning med 0% bakgrundsdistorsion. Det är, som påpekats otaliga gånger, inte ens definierat vad strömrenaren ska lösa för problem.

Att sådan utrustning kan förhindra haverier är en annan historia.

Tycker jag!!!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-06 21:08

jansch skrev:
Nattlorden skrev:
Morello skrev:
Nytta saknas bortsett från att den även filtrerar bort likspänning*- se tidigare inlägg i ämnet. :)

* vilket kan göras medelst två kondensatorer och en diodbrygga.

Fråga - finns det något ytterligare du kan tänka dig den skulle kunna hjälpa med om ifall den utrustning man använder inte är så korrekt byggd på strömsidan som du förväntar dig att den bör vara? Om man alltså av någon anledning föredrar att behålla i det avseendet undermålig utrustning istället för att byta upp sig?

Nattlorden - Varför ställer du inte istället frågan: "kan en strömrenare försämra förutsättningarna för efterföljande elektronik om denna har konstruktionsmässiga brister?"

"Istället" är väl dumt, "också" är säkert en bra idé däremot.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

jansch

Inläggav jansch » 2020-11-07 00:16

Harryup skrev:
jonasp skrev:
Harryup skrev:Det är elementärt att man i princip inte kan bevisa att saker inte kan förekomma. Däremot om man påstår att den skall göra något generellt så kan det ju vara lika omöjligt att uppfylla.

Sänk inte diskussionsnivån så lågt.

Jag har inte sett en sådan kommentar när andra sagt samma sak. Snarare har det hyllats som en grundpelare inom vetenskaplighet.
Du får väl varna mig som moderator då om jag skriver något som inte passar dig privat.

Du har givetvis rätt!
Man kan aldrig bevisa att något inte kan förekomma. Det spelar då ingen roll om det finns tekniska/fysiska/logiska förutsättningar eller brist på sådana. Det är faktiskt omöjligt.

Som tur är kan detta faktum inte användas av säljare i Sverige. I Sverige ligger bevisbördan på säljaren/tillverkaren att en produkt fungerar enligt spec och marknadsförd funktionalitet.
Personligen tycker jag det också är ett "renlighetskrav" att primära produktegenskaper ( den funktionalitet som utlovas) för teknisk utrustning skall redovisas i mätbara/reproducerbara termer.

Så i hopp om att solen lyser på moder jord i morgon också (man kan aldrig veta förrän det har hänt) önskar jag dej en god kväll.

En liten off topic fråga till alla som läser detta:
Om jag nu ikväll säger att solen går upp i morgon.......förhoppningsvis gör ju den det. Men om den gör det - var mitt påstående redan sant ikväll? Eller blir påståendet först sant när när solen går upp i morgon?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-11-07 12:21

Jag kan hålla med dig om att det är logiskt att det skall vara så och det borde vara så.
Men kombinationseffekter, kabelhärvor, dåligt konstruerade kinesiska (m.fl.) digitala apparater, switchade nätdelar, klass-D, HDMI, 4K, osv,osv så skulle jag inte bli förvånad om apparater kan smitta varandra med skit via nät och jord. Och sen finns ju möjligheten att andra länders nät är så mycket sämre. Generellt skulle jag säga att ofta här inne tänker man i lite väl ideala lägen jämfört med tillverkade apparaters beteenden.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 12:45

Det ska bli intressant att åter kunna lyssna på - nej med "strömtillsnyggaren" och högtalare, när det nya slutsteget vad det lider dimper ner i rummet, likt nånslax variant på mr Bean.
hqdefault (1).jpg
hqdefault (1).jpg (9.57 KiB) Visad 1813 gånger

Om jag känner mig rätt så kommer jag nog inte ägna mig åt något jämförande med och utan "tillsnyggaren".
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-07 20:10

Harryup skrev:Jag kan hålla med dig om att det är logiskt att det skall vara så och det borde vara så.
Men kombinationseffekter, kabelhärvor, dåligt konstruerade kinesiska (m.fl.) digitala apparater, switchade nätdelar, klass-D, HDMI, 4K, osv,osv så skulle jag inte bli förvånad om apparater kan smitta varandra med skit via nät och jord. Och sen finns ju möjligheten att andra länders nät är så mycket sämre. Generellt skulle jag säga att ofta här inne tänker man i lite väl ideala lägen jämfört med tillverkade apparaters beteenden.

Ja, alltså med en switchande nätdel till en bärbar dator i anläggningen där apparatjord och signal kopplas ihop hör jag tydliga ploppanden och knäppanden i min anläggning. Notera att detta är ett helt annat fenomen än den distorsion på elnätet som en nätrenare avser ta bort. (Dessutom är det mycket enklare att slänga de sopiga switchande nätdelarna i soptunnan, där de hör hemma, än att installera exotisk utrustning!)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-11-07 22:22

Nja, den nätrenare jag har har 6 olika grupper uttag som är isolerade ifrån varandra. Så lite mer än bara nät in är den ju tänkt för.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 22:27

Harryup skrev:Nja, den nätrenare jag har har 6 olika grupper uttag som är isolerade ifrån varandra. Så lite mer än bara nät in är den ju tänkt för.

Min strömtjosan har två jordade och två såna där små, ojordade. Rätt knäppt tycker jag.
Jag "tvingades" därför skaffa en grendosa med någorlunda matchande prissättning.

Det kostar på att vara både okunnig och aningslös. Men det är det värt.
:D :D :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-07 23:07

Harryup skrev:Nja, den nätrenare jag har har 6 olika grupper uttag som är isolerade ifrån varandra. Så lite mer än bara nät in är den ju tänkt för.

Var det ett svar på mitt inlägg?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-11-07 23:34

jonasp skrev:

Var det ett svar på mitt inlägg?

Lite grann. Tyckte du kanske antydde att det bara var el-in som den bryr sig om. Men det är ju olika för olika modeller men tror det är ganska vanligt att renare renar mellan apparater också.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-07 23:44

Renar mellan apparater? Tror jag inte på, det kräver ett utgångssteg och beroende på hur det är byggt även separat trafo per uttag. Skulle fördyra apparaten väldigt mycket, till ingen nytta.

I vilket fall som kommer em strömrenare inte att skydda från skräp som kommer in i anläggningen via signalingången.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-08 00:16

jonasp skrev:Renar mellan apparater? . . .

Här finns det rådjur och rävar. Men om de är mellan apparaterna vet jag inte.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-08 08:33

petersteindl skrev:
jonasp skrev:Renar mellan apparater? . . .

Här finns det rådjur och rävar. Men om de är mellan apparaterna vet jag inte.

Jag såg faktiskt en räv här, härom morgonen. Det var första gången.
Som tur var, så var vederbörande inte och hasade runt mellan apparaterna.

Jag ska ovilligt erkänna att jag inte har utrett detta tillräckligt för att kunna bevisa att strömtillsnyggaren hade någon större inverkan på, att vederbörande höll sig ute på gräsmattan.

Det finns dock (eller åtminstone någorlunda troligt) några hakar i det ovanstående skall än ovilligare tilläggas:

Dels kan det i vetenskaplig anda inte uteslutas att det var placebo som fick mig att uppfatta det som att vederbörande slirade runt på gräsmattan, och inte jazzade runt mellan apparaterna.

Jodå, jag försökte göra ett blindtest, men då såg jag ju ingenting alls längre...

Det kan finnas ett lömskt och vilseförande förgivettagande här, som bottnar i att räv i gemen normalt håller sig på mattan, så länge den består av gräs och inte av polypropylen. Mattan alltså, rävar består av päls. Att rävar består av polypropylenpäls är ovetenskapligt bevisat och där är science settled, som det brukar heta när man inte vill att det skall vara på något annat jobbigt jävla vis än det vis som man har bestämt sig för att det skall vara på.

Dels kanske den potentiella rävboan hyste oro för att den skulle kunna drabbas av ångest där inne bland apparaterna.
    Inte för att riskera att bli halsduk, men vederbörande bör ju rimligen ha uppmärksammat det jättestora porträtt av Arnold Schönberg, som vi har fäst på husgavelns mexiteglade fasad.
3b29bb98-8314-4151-ac60-dc77e8b22cfe.jpeg
3b29bb98-8314-4151-ac60-dc77e8b22cfe.jpeg (258.64 KiB) Visad 1721 gånger

Dels kanske den inte alls gillar klass-A, ((de har ju väldigt tjock päls) Nej! inte stärkarna, RÄVARNA, dummer!!) och drog därför öronen och klorna åt sig, i frågan om att göra ett inbrott, redan då den såg den stora neonskylten ovanför vår entré.
unnamed.jpg
unnamed.jpg (74.68 KiB) Visad 1723 gånger

Nej! Vi är inga insnöade märkesfreaks! Skylten råkade sitta där redan då vi köpte kåkskrället, och jag vet fan inte om jag skall söka bygg- eller bara skyltlov för att få ta bort den. (Schönberg har vi förvånansvärt nog fått skyltlov för.)

PS
Att neonskylten representerar en firma som även tillverkar klass-A/B-pryttlar kanske den inte känner till.
RÄVEN!! Inte skylten!! Suck...
Pälshögen var emellertid som bortblåst innan jag hann komma på att fråga, och försöka bringa klarhet i vederbörandes kännedom om ifrågavarande företags produktportfölj.

PPS
Hifi är inte det enklaste, och kan göras än mer invecklat, vilket kanske - åtminstone just det - kan bevisas med hjälp av ovanstående textmassa.

Sammanfattningsvis vill jag bara säga:
Inte fan vet jag! Tänk ut nåt själv istället för att bara sitta där och invända mot mina resonemang va!
:)
Senast redigerad av Strmbrg 2020-11-08 09:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-08 09:45

Strmbrg skrev:PPS
Hifi är inte det enklaste, och kan göras än mer invecklat, vilket kanske - åtminstone just det - kan bevisas med hjälp av ovanstående textmassa.

Inte fan vet jag! Tänk ut nåt själv istället för att bara sitta där och invända mot mina resonemang va!

Du menar, en del ger sej iväg i en liten segelbåt och upptäcker Amerika, andra sitter kvar hemma vid härden och gnäller...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-08 09:49

RJohan skrev:
Strmbrg skrev:PPS

Du menar, en del ger sej iväg i en liten segelbåt och upptäcker Amerika, andra sitter kvar hemma vid härden och gnäller...

Det får nog utredas vidare. Hjälp gärna till.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-05 10:16

Ytterligare indikationer på att det inte är så enkelt som att ”strömmen är renare på kvällen” och liknande påståenden.
Nu har THD legat på mellan 4 och 5% i åtminstone ett dygn (fredag - lördag). Detta oavsett tid på dygnet. Nej, jag har inte suttit och stirrat på mätaren kontinuerligt i ett dygns tid :D. Andra dygn är ett typiskt värde 1,5%, eller 3 eller 2,4...
Inga stora maskiner tillfälligt uppställda i närområdet eller någon fabrik som fått för sig att köra för fullt dygnet runt.
Inget speciellt här hemma heller (Dimrar, hushållsmaskiner etc påverkar inte värdet heller för övrigt.)
Kan det handla om att impedansen varierar i en transformatorstation i närheten, vilket i sin tur påverkar THD-inverkan i så måtto att störningar i grannskapet ibland når min bostad men ibland inte?

Bilderna visar in- respektive ut-THD till/från ”strömtillsnyggaren”.

8E0CFB44-3B64-4605-B629-24B52658D232.jpeg
8E0CFB44-3B64-4605-B629-24B52658D232.jpeg (324.5 KiB) Visad 1645 gånger

BCEB432B-CC4D-42D6-99E7-29EC3D8339E3.jpeg
BCEB432B-CC4D-42D6-99E7-29EC3D8339E3.jpeg (382.81 KiB) Visad 1645 gånger

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-05 18:27

jonasp skrev:Renar mellan apparater? Tror jag inte på, det kräver ett utgångssteg och beroende på hur det är byggt även separat trafo per uttag. Skulle fördyra apparaten väldigt mycket, till ingen nytta.

I vilket fall som kommer em strömrenare inte att skydda från skräp som kommer in i anläggningen via signalingången.

Jorå, serru att de finns lösning på de:

Ansuz Sparkz
High-end Power Cleaner
1086592_5582.jpg
1086592_5582.jpg (78.58 KiB) Visad 1615 gånger

"The Sparkz Sound Enhanzer is something of a mystery, because of it's impressing effect to HIFI sound environment.

And then again, it is not so mysterious because the construction is designed to take advantage of an well known and proven sound phenomenon - the scalar field.In modern times we work with the concept of sound waves, waves moving up and down in a steep or flat Sine Curve - all HIFI systems emit sound in this way. The scalar effect however is an old and low-tech way of dispatching sound lines in longitudinal direction across Sine Waves."

Problem löses i fältet mellan lyssnare och högtalare. Unagi! 8)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-05 18:44

Uh?

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-05 18:53

Strmbrg skrev:Uh?

Ett skämt?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-05 18:55

Okay! Fast om vad?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-05 19:27

Fanfaktiskt skrev:
jonasp skrev:Renar mellan apparater? Tror jag inte på, det kräver ett utgångssteg och beroende på hur det är byggt även separat trafo per uttag. Skulle fördyra apparaten väldigt mycket, till ingen nytta.

Jorå, serru att de finns lösning på de:

Ansuz Sparkz
High-end Power Cleaner
1086592_5582.jpg

"The Sparkz Sound Enhanzer is something of a mystery, because of it's impressing effect to HIFI sound environment.

And then again, it is not so mysterious because the construction is designed to take advantage of an well known and proven sound phenomenon - the scalar field.In modern times we work with the concept of sound waves, waves moving up and down in a steep or flat Sine Curve - all HIFI systems emit sound in this way. The scalar effect however is an old and low-tech way of dispatching sound lines in longitudinal direction across Sine Waves."

Problem löses i fältet mellan lyssnare och högtalare. Unagi! 8)

Jag hämtar en pilsner till!

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-05 19:27

Strmbrg skrev:Okay! Fast om vad?

Stickproppens funktion skulle vara att rena strömmen i apparaterna som sitter anslutna bredvid i ett grenuttag. Enligt produkttexten så ska man dra slutsatsen att det fixas i fältet mellan högtalare och lyssnare genom skalära tryckförändringar. Stickproppen säljs för upp till 9200kr. Som tidigare diskuterats i tråden skall tillverkaren bevisa funktion mm. Denna produkten säljs ändock i Sverige.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-05 19:49

Okay, ja. Men bortsett från det och bortsett från huruvida THD på nätet har någon inverkan på ljudet:
-Vad kan det finnas för förklaringar till att THD på nätet inte följer något regelbundet dygns- och veckomönster och dessutom varierar oregelbundet mellan någon procent och uppemot fem?

PS
Det uttag jag har apparaturen ansluten till har en utimpedans om cirka 0,35 Ohm.

PPS
Apropå pilsner:
Jag tog en pilsner för ett par veckor sedan och blev helt sänkt...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-05 21:32

Prova en flaska N'ice Chouffe.
Bild

Jättegod.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-05 21:43

Tror jag säkert!

Men min diabetes gör att jag blir stollig i tarmsystemet av alkohol och diverse annat trevligt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-05 21:47

Aha, då är det en annan sak. Funkar inte torr Champagne heller?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-05 21:53

Jo, kanske, men det är inte så himla gott.
Fast man kanske ska dra i sig det som går bara för att det går...
:D

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-12-06 09:50

Strmbrg skrev:Okay, ja. Men bortsett från det och bortsett från huruvida THD på nätet har någon inverkan på ljudet:
-Vad kan det finnas för förklaringar till att THD på nätet inte följer något regelbundet dygns- och veckomönster och dessutom varierar oregelbundet mellan någon procent och uppemot fem?

PS
Det uttag jag har apparaturen ansluten till har en utimpedans om cirka 0,35 Ohm.

Det beror nog på om du får ren el från tex vattenkraft eller om det är skitig el från exempelvis kolkraft [emoji16]

Skickat från min J9210 via Tapatalk
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-12-06 10:20

Fanfaktiskt skrev:
Strmbrg skrev:Okay! Fast om vad?

Stickproppens funktion skulle vara att rena strömmen i apparaterna som sitter anslutna bredvid i ett grenuttag. Enligt produkttexten så ska man dra slutsatsen att det fixas i fältet mellan högtalare och lyssnare genom skalära tryckförändringar. Stickproppen säljs för upp till 9200kr. Som tidigare diskuterats i tråden skall tillverkaren bevisa funktion mm. Denna produkten säljs ändock i Sverige.

Jag lämnade demo på mässa när de började hålla på med sådana. Fick uppfattningen att det skulle vara gynnsamt med flera dessutom. (I alla fall för deras intäkter då...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi