Moderator: Redaktörer
radelius skrev:Kleta fast lite blue tac runt volymratten eller ta bort den helt![]()
Jo jag tycker den låter bra men vill spela några dagar så jag hinner switcha mellan mitt NC400 steg, svårt att tro att det låter bättre.
Det låter i vart fall så pass bra att jag inte känner behov av att byta pga saker jag retar mig på.
/S
Baffel skrev:Du har nog koll, själv vinglar jag på.![]()
Det ska bli till att pröva på några olika OPA. Kommer bli buskul. Raka rör nu med 3255an. Strömkabel direkt lött på kortet. Skippade den där pluttingången. Mer om hur den låter återkommer jag till efter det att jag och FBK prövat lite olika förstärkare .![]()
p.s nämn inte för Morello att jag testar olika OPA.
radelius skrev:Det är en poäng med att slänga på en 0,1uF konding över spänningsmatningen som på bilden. I detta fall en Wima MKP2.
radelius skrev:Nej de är enkelmatade i denna förstärkare, +12V
Tangband skrev:..är bipolära.
.
radelius skrev:Det du kallar "snällare diskant" samt större ljudbild är vad jag upplever som transparens. Jag har en förbikopplare på mitt elektroniska delningsfilter som gör att jag enkelt kan jämföra rak tråd med elektronisk kedja. Den OP som i detta fall gett minst skillnad i ljud är 1642.
Som ingångssteg på mina riaa-steg är det också den op som jag upplever mest musikalisk. Andra som tex 1612 kan i viss aspekter upplevas som bättre men efter ett tag tröttnar jag pga att något inte stämmer. Tillbaks med 1642 och då ramlar det på plats.
En subjektiv upplevelse men dock min verklighet
radelius skrev:Poången är att det saknas en avkopplingskonding på kretskortet. Enl alla datablad på OP så ska det finnas en liten, typiskt 0,1uF, på matningen så nära OP:n som möjligt. Det syntes också tydligt i den test som hänvidades till i ett annat inlägg att det påverkar stabilitet och självsvängningar i hög grad. Det är även en hörbar förändring och kostar inte många kronor
https://youtu.be/m1favo4Ykm4
jonasp skrev:radelius skrev:Poången är att det saknas en avkopplingskonding på kretskortet. Enl alla datablad på OP så ska det finnas en liten, typiskt 0,1uF, på matningen så nära OP:n som möjligt. Det syntes också tydligt i den test som hänvidades till i ett annat inlägg att det påverkar stabilitet och självsvängningar i hög grad. Det är även en hörbar förändring och kostar inte många kronor
https://youtu.be/m1favo4Ykm4
Hur har du kopplat? Två avkopplingskondensatorer behövs, från positiv matning till jord och negativ matning till jord. Se sidan 29 i databladet för exempel.
petersteindl skrev:En konding mellan Vcc+ och Vcc- kortsluter matningarna differentiellt utan att köra ner ström till jordsystemet.
petersteindl skrev:En konding mellan Vcc+ och Vcc- kortsluter matningarna differentiellt utan att köra ner ström till jordsystemet.
Tangband skrev:petersteindl skrev:En konding mellan Vcc+ och Vcc- kortsluter matningarna differentiellt utan att köra ner ström till jordsystemet.
Aha![]()
Tack för tips. Storlek på kondingen ?
...eller är det då kanske bättre att jorda xlr signalen nån annanstans, typ vid skärmen till rca ingången ?
( alltså att istället för pin4 använda skärmen som hör till rca ingången )
Behövs kondingen i vilket fall ?
solhaga skrev:petersteindl skrev:En konding mellan Vcc+ och Vcc- kortsluter matningarna differentiellt utan att köra ner ström till jordsystemet.
Så en kondensator är alltid att föredra oavsett enkel eller dubbel matning?
Tangband skrev:I morgon kommer jag genom diverse slakt av xlr kablar prova att mata Aiyima a04 tpa3251 direkt med balanserad signal från Dbx dsp:n . Genom att helt enkelt ta bort IC kretsarna helt i Aiyima och istället skicka signalen direkt till DIP 8 adapterns hål.
Tpa 32xx serien i BTL utförande är som gjorda för äkta balanserad matning som det verkar. Det är ju fyra slutsteg i chipet, två per kanal i BTL koppling.
Jag uppmanar de som funderar att INTE prova utan låt mig vara försökskanin, än att saker skulle gå sönder. Fördelen med signalen direkt från xlr-kabeln till DIP adaptern är att man väldigt enkelt kopplar bort :
1. Volympoten ( som då inte behövs )
2. Gain förstärkningen som är på +6 dB i första förstärkande ledet i lm4562. Den behövs inte vid drivning som slutsteg.
3. Inverteringen som behövs för att åstadkomma en balanserad drivning behövs inte heller. Detta görs normalt i det andra ledet i lm4562.
4. Tpa 3251 chipets fyra ingångar är redan skyddade med 4 kondensatorer mot DC.
Enligt DIY audio forumet kan det se ut såhär :
Den svarta kabeln är ju färgen till jord i normala fall , här är den gul på kabeln och ritad grön på schemat, men det är ivartfall rätt kopplat. ( tror jag )