Moderator: Redaktörer
umber skrev:Är det inte dags att låsa den här tråden?
Svante skrev:Ja, jag hade två skäl att fråga vilken kurs frågan ingick i. Det ena var att de använder ett program som skrivits på vår institution, det andra att jag ogärna hjälper till att ge direkta svar på hemtentor eller inlämningsuppgifter. Frågan såg uppenbarligen ut som en inlämningsuppgift, vilket frågeställaren också har bekräftat.
Det finns flera anledningar att jag ogärna svarar på frågor som elever ska lösa själva.
1. Det är dålig pedagogik. Att söka reda på ett svar själv och formulera det med egna ord är mycket mer effektivt för den egna inlärningen. Att få hela svaret för avskrift ger ingen inlärning. Det är därför man inte lämnar ut facit med inlämningsuppgifter. Det vore alltså en björntjänst gentemot frågeställaren att tala om de rätta svaren rakt upp och ner och med lite perspektiv på tråden ångrar jag att jag skrev så mycket som jag ändå gjorde.
2. Det är taskigt mot de andra eleverna som går och har gått samma kurs. Om den genomsnittliga eleven som går ut kursen har lärt sig mindre drar det ju ner anseendet som utbildningen får.
3. Det är taskigt mot läraren som har ansträngt sig att göra en hemuppgift vars syfte saboteras av mig.
Jag kämpar med sånt här dagligen i undervisningen. Jag tycker det är väldigt synd när man som elev vill ta genvägar när de medför att man faktiskt inte lär sig det man ska. Förklaringen är väl att man är under press att få sina studiemedelspoäng. Den frestade ska dock veta att uttrycket genväg=senväg är sannare än någonsin här. Något som kanske är än mer oroväckande är många lärares godtrogenhet i frågan, sk alternativa examinationsformer är högsta mode. Jag tror att de är en mycket farlig väg att ta om de ger möjlighet till fusk. Ett sådant system, satt under press, genererar ofrånkomligt fusk tror jag.
Och orsaken att stävja fusk är inte att vara elak, tvärtom, det är att främja inlärningen.
Observera att jag inte påstår att trådskaparen fuskar, det vet jag ju inte eftersom jag inte vet premisserna i hans kurs.
Det är ju mycket möjligt att kursledaren skulle godkänna frågandet på faktiskt, det har jag ju ingen möjlighet att kontrollera. Så om nu inte trådskaparen vill tala om vilken kurs det gäller, kanske jag i alla fall kan få ett ärligt svar på detta:
Om kursledaren fick syn på ditt första inlägg, hur skulle han reagera då? Om du inte vet; skulle du vara nervös om du trodde att han hade fått ett mail om att du hade skrivit inlägget?
Bottom line: Det är inte för att vara taskig som jag tvekar att svara. Det är av omtanke om din inlärning.
Ursäkta trådskaparen för OT, eller hur man ska säga. Jag tycker iofs att det var on-topic, men jag förstår att inte du tycker det.
Suck.
Devin84 är förmodligen född 1984 och förstår inte bättre. Han tror att han gör sig själv en tjänst genom att försvara sitt försök till att få hjälp med en hemuppgift.
Jag stödjer Svante, Anders och Hr Kaffekopp: den unge mannen har fått mer info än han borde med tanke på att han vägrar uppge vem som givit hon hemuppgiften.
Det är ytterlig omoget av honom.
Han kanske inte finns. Han kanske bara är ett troll? Jo, så är det nog.
Varför jag blir så upprörd? Jag vet inte
Devin84 ska inte mer hjälp förrän han ger oss ett bra skäl, om ni vill höra min åsikt.
Det går för övrigt att få ett sannolikt svar på vem han är med hjälp av sökverktyg som Google.
Devin84 skrev:Jag har ingen anledning att visa denna ensidiga smutskastning som f.ö. befinner sig på dagisnivå för min kursledare.
mike34 skrev:För att återgå till ämnet. Kom på det till slut var jag läst om spektrala lutningar på brus och vad de kallas för.
En länk till en PDF om operationsförstärkare men läs kapitel 10.
Där kanske det finns ett och annat nytt.
http://focus.ti.com/lit/an/slod006b/slod006b.pdf
Devin84 skrev:Har ni någon aning om hur mycket tid jag lagt ner på detta arbete? Nä, trodde väl det. Ni har ingen som helst aning om vad för ambitionsnivå jag befinner mig i.
Jag måste in i Skolverkets Provbank i Matematik för att kunna hitta gamla matte D prov.
Det är så att jag gjorde matte D provet men det gick inte bra. Men jag har fått ännu en chans att göra provet fast nu ska läraren välja ut ett gammalt nationellt prov som inte finns på denna sida [url=http://www.umu.se/edmeas/np/information/.. så jag behöver eran hjälp att komma in på sidan: [url=http://pb-ma.edmeas.umu.se/cert.cfm[url] så att jag kan klara mig. Eller om det är någon av er som gjort något gammalt prov och kan dela med er maila mig gärna på:
devins_inbox@hotmail.com
HJÄLP MIG!!
/Devin
________
Detta inlägg ändrades av Devin den 2004-05-20 klockan 17:32.
Svante skrev:Devin84 skrev:Jag har ingen anledning att visa denna ensidiga smutskastning som f.ö. befinner sig på dagisnivå för min kursledare.
Ok, Karolina är underrättad om trådens existens.
Svante skrev:mike34 skrev:För att återgå till ämnet. Kom på det till slut var jag läst om spektrala lutningar på brus och vad de kallas för.
En länk till en PDF om operationsförstärkare men läs kapitel 10.
Där kanske det finns ett och annat nytt.
http://focus.ti.com/lit/an/slod006b/slod006b.pdf
Det där var ju ett kanondokument...
Svante skrev:Hmm, jag "råkade" hitta detta på en annan sajt. Någon som känner igen det? http://www.piratbyran.org/index.php?vie ... 5&fview=10Jag måste in i Skolverkets Provbank i Matematik för att kunna hitta gamla matte D prov.
Det är så att jag gjorde matte D provet men det gick inte bra. Men jag har fått ännu en chans att göra provet fast nu ska läraren välja ut ett gammalt nationellt prov som inte finns på denna sida [url=http://www.umu.se/edmeas/np/information/.. så jag behöver eran hjälp att komma in på sidan: [url=http://pb-ma.edmeas.umu.se/cert.cfm[url] så att jag kan klara mig. Eller om det är någon av er som gjort något gammalt prov och kan dela med er maila mig gärna på:
devins_inbox@hotmail.com
HJÄLP MIG!!
/Devin
________
Detta inlägg ändrades av Devin den 2004-05-20 klockan 17:32.
Naqref™ skrev:Nu tror jag faktiskt att du är [s]seriös[/s] clueless*. Det finns mycket som talar för det. Bl a om du inte hade varit [s]seriös[/s] clueless* så hade du ju försökt blenda in i miljön innan du ställde frågorna och du hade definitivt inte skyltat så öppet med ditt ip var du håller hus.
dawen skrev:perstromgren skrev:Devin84 är förmodligen född 1984 och förstår inte bättre.
Tack för den
Svante skrev:Devin84 skrev:Jag har ingen anledning att visa denna ensidiga smutskastning som f.ö. befinner sig på dagisnivå för min kursledare.
Ok, Karolina är underrättad om trådens existens.
Fusk med plagiat eller sökande av information via internet på det sätt som Devin84 ägnat sig åt verkar inte alltid var särskilt överlagt bland dagens studenter. Även när det gäller solklara plagiat kan man misstänka att det i vissa fall är så att studenterna verkligen inte förstått att de gjort fel (fast de får stå sitt kast ändå och blir straffade om inte annat så för ren dumhet).
För övrigt är det intressant att se hur vederbörande reagerat. Jag blev förvånad av den självsäkra aggressivitet som Devin84 visade mot vissa forummedlemmar. Jag tycker att tråden har givit mig en förklaring.
Devin84 skrev:Fusk med plagiat eller sökande av information via internet på det sätt som Devin84 ägnat sig åt verkar inte alltid var särskilt överlagt bland dagens studenter. Även när det gäller solklara plagiat kan man misstänka att det i vissa fall är så att studenterna verkligen inte förstått att de gjort fel (fast de får stå sitt kast ändå och blir straffade om inte annat så för ren dumhet).
Se här, ännu en som anklagar mig utan att ens tagit del av den information som jag skrivit ner. Visst anklaga mig men innehållet i erat inlägg har lyckligtvis ingen substans och är därmed rena spekulationer från eran sida. -snip-
Devin84 skrev:F.ö. så är ditt bevismaterial bristfälligt.
Devin84 skrev: Det finns nämligen en historia bakom det som du postade om Ma D kursen: Först och främst så har jag aldrig haft något intresse av piratbyrån eller dess verksamhet. För det andra så var detta skrivet av någon jag tyvärr inte vill ha någon som helst kontakt mer i mitt liv. Jag förstår inte hur denne individ kunde göra så mot mig. Jag kan därmed försäkra er om att jag aldrig har varit inblandad i något sådant som jag ser som en skandal. Jag har lyckats bryta mig in i det som skall föreställa mitt konto och bytt avatar men låtit texten stå kvar som ett bevis för den smutskastning som jag fått utstå både igår en person som jag aldrig vill ha med att göra och idag.
Devin84 skrev:Jag har lyckats bryta mig in i det som skall föreställa mitt konto och bytt avatar men låtit texten stå kvar som ett bevis för den smutskastning som jag fått utstå både igår en person som jag aldrig vill ha med att göra och idag.
Naqref™ skrev:Devin84 skrev:Jag har lyckats bryta mig in i det som skall föreställa mitt konto och bytt avatar men låtit texten stå kvar som ett bevis för den smutskastning som jag fått utstå både igår en person som jag aldrig vill ha med att göra och idag.
Du menar att någon annan skapade ett konto här och gjorde det för att misskreditera dig och att du lyckades bryta dig in och ta bort avataren men att du inte tog bort någon text?
perstromgren skrev:
Inte för att jag trodde jag skulle försvara Hr Devin(!), men jag tror att han beskriver sina inlägg på Piratbyrån, inte här.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster