Remotestyra Spotify/Tidal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Remotestyra Spotify/Tidal

Inläggav Baffel » 2020-12-07 12:36

Är det någon som prövat det? Tex att koppla in mobilen med kabel till extern DAC sen från den kabel in i förstärkaren och låta den spela Tidal eller Spotify . Sedan remotestyra mobilen med tex en padda. Det finns program för remotestyrning . Jag vet dock inte hur smidiga de är, vilken funktionalitet de har. Misstänker att man kan göra detta och skapa virtuell destop och att styrningen sedan sker via virtuella servrar. Om det går för Android eller iPad vet jag icke.

Vad tror ni? Funkar det? Ljudkvalitet?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Remotestyra Spotify/Tidal

Inläggav I-or » 2020-12-07 12:58

Varför inte göra tvärtom, d.v.s. dator eller padda kopplad till DAC och förstärkare med fjärrstyrning från mobilen? Detta är redan implementerat i Spotify och antagligen i de flesta andra musikströmningstjänster också. Ljudkvaliteten blir vad strömningstjänsten klarar.
Senast redigerad av I-or 2020-12-07 13:02, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-07 13:01

Varför inte nyttja en riktigt dator med skärm, tangentbord och pekdon?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-07 13:02

Mycket bättre, men det är ibland bekvämt med fjärrkontrollen/mobilen i fickan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-12-07 13:05

Morello skrev:Varför inte nyttja en riktigt dator med skärm, tangentbord och pekdon?

Därför att man inte bär med sig den runt i huset? Jag använder min mobil till att casta en del till TV'n på övervåningen, styra stereon på entréplanet och fixa musiken i källaren när jag jobbar där.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-12-07 13:17

Baffel skrev:Är det någon som prövat det? Tex att koppla in mobilen med kabel till extern DAC sen från den kabel in i förstärkaren och låta den spela Tidal eller Spotify . Sedan remotestyra mobilen med tex en padda. Det finns program för remotestyrning . Jag vet dock inte hur smidiga de är, vilken funktionalitet de har. Misstänker att man kan göra detta och skapa virtuell destop och att styrningen sedan sker via virtuella servrar. Om det går för Android eller iPad vet jag icke.

Det går utmärkt med Spotify. Tidal går inte lika smidigt. Där hoppar ljudet över till den enhet du interagerar med. Möjligt att du kan göra skärmdelning med Splashtop, Sidecar el.dyl och styra spelaren på det sättet. Vet inte om man kan det mellan två iOS-apparater. Eller använda Roon för Tidal (men då har du nog gått över ån efter vatten, om du inte redan har ett Roon-system uppsatt).

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-07 13:17

I-or skrev:Varför inte göra tvärtom, d.v.s. dator eller padda kopplad till DAC och förstärkare med fjärrstyrning från mobilen? Detta är redan implementerat i Spotify och antagligen i de flesta andra musikströmningstjänster också. Ljudkvaliteten blir vad strömningstjänsten klarar.

Tvärt om spelar väl ingen större roll. :D

Vad menar du implementerat i tex Spotify? Jag måste ju fortfarande kunna koppla ihop enheterna remote. Dvs ska ytterligare ett virtuellt skrivbord i mobilen. Hur ska jag annars kunna byta låtar på Spotify i paddan (som är inkopplad , kabel, i förstärkaren ).

Eller vänta, menar du att man på något sätt och vis via multipla användare i tex Spotify löser det på något sätt?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-07 13:21

Belker skrev:
Baffel skrev:Är det någon som prövat det? Tex att koppla in mobilen med kabel till extern DAC sen från den kabel in i förstärkaren och låta den spela Tidal eller Spotify . Sedan remotestyra mobilen med tex en padda. Det finns program för remotestyrning . Jag vet dock inte hur smidiga de är, vilken funktionalitet de har. Misstänker att man kan göra detta och skapa virtuell destop och att styrningen sedan sker via virtuella servrar. Om det går för Android eller iPad vet jag icke.

Det går utmärkt med Spotify. ....Roon-system uppsatt).

Hur gör man det konkret med Spotify?

Roon-system vet jag inte vad det är.

Edit: Roon vet jag vad det är nu. Googlar på detta med Spotify och uppkoppling.

https://tidal.com/roon
Senast redigerad av Baffel 2020-12-07 13:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-12-07 13:23

Baffel skrev:
Belker skrev:

Det går utmärkt med Spotify. ....Roon-system uppsatt).

Hur gör man det konkret med Spotify?

Roon-system vet jag inte vad det är.

Om du startar en låt i Spotify på mobilen och sen öppnar Spotify någon annanstans (paddan) kommer du få frågan om du vill fortsätta uppspelningen från iPhone eller fortsätta på nya devajset.

Glöm Roon isf;)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-07 13:24

Busenkelt. Så var det löst. Tack. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-07 13:28

Detta är en av de bästa funktionerna i Spotify (som jag i stort inte är överdrivet förtjust i) och fjärrkontroll sköts, som nämnts ovan, helt automagiskt när man öppnar programmet från en annan enhet.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2020-12-07 13:29

Kör själv med styrning av Tidal via mobilen till en streamer kopplad till en extern DAC. Kan knappast bli enklare och smidigare.
App i mobilen: BubbleUpnp, streamer: Raspberry pi, inkluderat Allo DigiOne, och mjukvara: Runeaudio. Kopplad till router via Lan.
Har använt denna lösning under några år, och aldrig haft några problem. Rekommenderas.

Återgå till Teknikforum