Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Tangband skrev:På Diy audio forumet har de nu lyckats förbättra Aiyima a04 tpa3251 så att den spelar i klass med 15000-20000 kronors förstärkare.![]()
Med två förstärkare i bi-amping konfiguration spelar den ( enligt moddarna ) i klass med 60000:- förstärkare.
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... ad-16.html
”Bottom line is we have a very enjoyable amp now, that could probably compete in the 1500$ or even in the 2000$ bracket (we might do a comparo at some stage in a shop) and stand acceptably in bi amp modus next to any LS up to the 6000$ range ”
Så ytterligare en "moddare" bedömer sitt eget verk och kommer med orimliga jämförelser. TPA3251 är riktigt bra för vad den är (massor av effekt och hög verkningsgrad med hyggligt låg distorsion till ett lågt pris), men ingenting mer.
Det finns gott om klass AB-förstärkare som presterar betydligt bättre än Aiyima A04 för rimliga pengar om man kan acceptera storleken och vämeutvecklingen. Som jag har skrivit tidigare tänkte sig TI inte ens att TPA325X-serien skulle användas för hifi (eftersom de var medvetna om högfrekvensproblematiken för distorsionen) och detta har jag t.o.m. diskuterat med en en av ingenjörerna från utvecklingsgruppen. De har förstås ändå inga problem att sälja produkterna till de som vill ha dem.
I-or skrev:jonasp skrev:Bara som ett exempel länkar jag till ett slutsteg som har mycket märklig distorsion (hög) och kostar $170000.
https://www.stereophile.com/content/dar ... asurements
Ful var den också, ser ut som en misslyckad gamingdator eller kanske mer som sin brorsa, dartHMaul.![]()
Stereophiles supersvammelgök Michael Fremer bjuder förstås på högsta betyg.
jonasp skrev:
Herr Fremer använder sådana till att driva sina feta Wilson. Så han giller dem iallafall. Själv är jag .... skeptisk, milt uttryckt. De ser ju välbyggda ut i någon mening, men hjälp vad knasiga!
Morello skrev:
THD är ju i alla fall konsekvent hög i hela audioregistret.
I-or skrev:Morello skrev:
THD är ju i alla fall konsekvent hög i hela audioregistret.
Ja, och JA spekulerar i att det är just detta som får dartHMaul att låta så bra.![]()
Kontakta genast TI, de kan avbryta alla sina insatser för att sänka distorsionen för höga frekvenser i nästa TPA-serie. Det är mycket bättre att istället höja den för låga.
I-or skrev:Enbart det faktum att han föredrar Wilson Audio Specialties MAXX series 3 visar på hans dåliga omdöme: https://www.stereophile.com/content/wil ... asurements.
Morello skrev:I-or skrev:Tangband skrev:På Diy audio forumet har de nu lyckats förbättra Aiyima a04 tpa3251 så att den spelar i klass med 15000-20000 kronors förstärkare.![]()
Med två förstärkare i bi-amping konfiguration spelar den ( enligt moddarna ) i klass med 60000:- förstärkare.
”Bottom line is we have a very enjoyable amp now, that could probably compete in the 1500$ or even in the 2000$ bracket (we might do a comparo at some stage in a shop) and stand acceptably in bi amp modus next to any LS up to the 6000$ range ”
Så ytterligare en "moddare" bedömer sitt eget verk och kommer med orimliga jämförelser. TPA3251 är riktigt bra för vad den är (massor av effekt och hög verkningsgrad med hyggligt låg distorsion till ett lågt pris), men ingenting mer.
Det finns gott om klass AB-förstärkare som presterar betydligt bättre än Aiyima A04 för rimliga pengar om man kan acceptera storleken och vämeutvecklingen. Som jag har skrivit tidigare tänkte sig TI inte ens att TPA325X-serien skulle användas för hifi (eftersom de var medvetna om högfrekvensproblematiken för distorsionen) och detta har jag t.o.m. diskuterat med en en av ingenjörerna från utvecklingsgruppen. De har förstås ändå inga problem att sälja produkterna till de som vill ha dem.
Tål uppenbarligen att upprepas. Hela den här tråden är en demonstration av suboptimering, inkompetens och avsaknad av relevant testmetod.
I-or skrev:jonasp skrev:Bara som ett exempel länkar jag till ett slutsteg som har mycket märklig distorsion (hög) och kostar $170000.
Ful var den också, ser ut som en misslyckad gamingdator eller kanske mer som sin brorsa, dartHMaul.![]()
Stereophiles supersvammelgök Michael Fremer bjuder förstås på högsta betyg.
I-or skrev:Tangband skrev:På Diy audio forumet har de nu lyckats förbättra Aiyima a04 tpa3251 så att den spelar i klass med 15000-20000 kronors förstärkare.![]()
I-or skrev:jonasp skrev:
Herr Fremer använder sådana till att driva sina feta Wilson. Så han giller dem iallafall. Själv är jag .... skeptisk, milt uttryckt. De ser ju välbyggda ut i någon mening, men hjälp vad knasiga!
Enbart det faktum att han föredrar Wilson Audio Specialties MAXX series 3 visar på hans dåliga omdöme: https://www.stereophile.com/content/wil ... asurements.
Här har vi nyckelkommentaren från dartHMauls schweiziske konstruktör: "Hervé Delétraz claims that THD "has nothing to do with musical performance."". En kinaförstärkare utrustad med en kapabel nätdel och ett gäng TPA3255 med PFFB-koppling skulle prestera bättre än darTZeel NHB-458 för mindre än 0,5 % av priset.
Michael Fremer skrev:Over the last few years I've reviewed a number of truly fine amplifiers, including the Musical Fidelity kW and Titan, the VTL MB-450 Series III Signature, the Soulution 710, the MBL Reference 9011, and now the darTZeel NHB-458. I can assure you that, while each is a Class A performer, all sound very different from one another. We are a long way from approaching the sonic uniformity predicted by the letter writer, and that's something to celebrate.
Strmbrg skrev:Låter Tpa3251 Aiyima A04, Hypex nc400 och Rotel ra1592 bra då?
Strmbrg skrev:Ja, alltså, om ens fokus koncentreras på att jämföra några apparater och ägna sig åt att analysera skillnaderna mellan dem samt storleken på skillnaderna, så kan ju det leda till att man tappar bort det större perspektivet - dvs låter det överhuvudtaget bra om någon av dem?
Det kanske det gör. Eller så gör det inte det.
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Ja, alltså, om ens fokus koncentreras på att jämföra några apparater och ägna sig åt att analysera skillnaderna mellan dem samt storleken på skillnaderna, så kan ju det leda till att man tappar bort det större perspektivet - dvs låter det överhuvudtaget bra om någon av dem?
Det kanske det gör. Eller så gör det inte det.
En referens, typ levande musik är nog bra tror jag.
jonasp skrev:Baffel skrev:Ajo någonstans borde det väl ändå finnas ett samband mellan ljudkvalité och pris. I annat fall kan man ju köpa den billigaste förstärkare som finns och få till notch ljud.
Fast vad skrev du nu. Om det inte finns något samband kan ju förstärkaren kosta vad som helst. I ditt sista stycke implicerade du att det automatiskt är bra bara för att det är billigt. Dessutom har vi varit igenom detta många gånger på faktiskt.
Bara som ett exempel länkar jag till ett slutsteg som har mycket märklig distorsion (hög) och kostar $170000.
"Total harmonic distortion is specified at less than 1% from 7Hz to 77kHz. That's fairly high in today's solid-state world (though across that bandwidth it's pretty impressive), "
"but Hervé Delétraz claims that THD "has nothing to do with musical performance." "
Ted_B skrev:En Accuphase?
Man behöver ju två, en förstärkare och en strömrenare.
Strmbrg skrev:Köp en Accuphase eller nåt sånt istället, så är det klart sen.
Förhoppningsvis...
Morello skrev:Vid 1 kHz kanske bör tilläggas. Jag blir faktiskt lite matt när jag läser Amirs tester - det finns någon agenda.
Vilken idiot som helst kan åstadkomma låg THD vid 1 kHz.
Var finns mätning av THD versus frekvens?
jonasp skrev:Morello skrev:Vid 1 kHz kanske bör tilläggas. Jag blir faktiskt lite matt när jag läser Amirs tester - det finns någon agenda.
Vilken idiot som helst kan åstadkomma låg THD vid 1 kHz.
Var finns mätning av THD versus frekvens?
Personligen tror jag det är okunskap.
Morello skrev:Var finns mätning av THD versus frekvens?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster