Moderator: Redaktörer
music4ever skrev:Jag vill nog hävda att jag är framme med ljudtrycken när det gäller "akustisk" musik. När det elektronisk musik och ofta musik med lite med energi runt 80-300 hz, så vill jag ha en större ljudtrycksförmåga än idag.
Morello skrev:Här finns THD-mätning på ett element från Lowther - inte direkt imponerande.
http://www.troelsgravesen.dk/Lowther.htm
Baffel skrev:FBK skrev:Det närmaste jag har hört en live spelning inom Hifi är när jag och en före detta kollega drog på vad som gick med hans B&W N802 och då skakade fasaden på villan han bodde i. Och sedan hemma hos en medlem på Hififorum med ett par gamla jätte stora JBL:are med dubbla 15-tummare och en Velodyne DD18. det var nog allra bäst. Det var liknande känsla som när jag stod framme vid scenen på en Cher konsertMusiken kändes fysiskt, härlig känsla.
Skulle du vilja ha JBL:are med dubbla 15-tummare och en Velodyne DD1 i ditt hem för allroundlyssning?
MacBruce skrev:sprudel skrev:För några år sedan inviterade jag några elever från spetsutbildningen i musik på Hvitfeldtska Gymnasiet (jag undervisar i medicinsk biologi, biologi o lite till på Hvitfeldtska) till att spela i mitt vardagsrum, viola och fiol. Några ljudkamrater inviterades också, tror det var Sportis, Kronkan och Lennart J.
I alla fall var församlingen mycket imponerade av framför allt dynamik och amplitud som instrumenten presenterade i rummet, 3-4 meter ifrån. Även alla övertonerna som kom fram berörde starkt.
-Jösses så starkt det låter, och så rent, var en vanlig kommentar.
Jag brukar smyga in och lyssna på cellolektionerna i ett rum om ca 40kvm, och det är en överväldigande upplevelse. Jag går igång på bara instrumentets klang, ljudet av trä. Ett helt otroligt stråkinstrument.
Själv "träblåsare" (Bb-klarinett och flöjter) är cello ett av mina favoritinstrument, just pga "dynamiken" i möjliga uttryck.
RJohan skrev:Baffel skrev:FBK skrev:Det närmaste jag har hört en live spelning inom Hifi är när jag och en före detta kollega drog på vad som gick med hans B&W N802 och då skakade fasaden på villan han bodde i. Och sedan hemma hos en medlem på Hififorum med ett par gamla jätte stora JBL:are med dubbla 15-tummare och en Velodyne DD18. det var nog allra bäst. Det var liknande känsla som när jag stod framme vid scenen på en Cher konsertMusiken kändes fysiskt, härlig känsla.
Skulle du vilja ha JBL:are med dubbla 15-tummare och en Velodyne DD1 i ditt hem för allroundlyssning?
Det har jag haft i rätt många år. Ja, lite blygsammare, bara enkla 15" och ingen sub![]()
Fördel: Levande och ohämmad dynamik, i alla fall upp till de kanske 100 dB jag tyckte var 'tillräckligt', jag ser ingen mening med att härma hårdrockskoncert till den milda grad att det kräver öronproppar. Det är det enda system jag haft hemma där man, lyssnat från ett annat rum genom öppen dörr, i alla fall för ett ögonblick kan tro att det är riktiga musiker där inne i vardagsrummet.
Nackdel: Duktigt färgat mellanregister, ett treårigt barn kan höra det.
Nu har jag tinnitus, så faktorn realistiskt ljudtryck går bort. Idag använder jag Lansinglådorna som subbar till moderna minimonitorer (som det tydligen heter) i närfält och får underhålla mej med ofärgad instrumentklang, stereobild och sånt. Lite tamt är det allt...
RJohan skrev:Jo, cello är ett 'vackert' instrument med REJÄL dynamik. Här är nåt jag hittade med Vincent Belanger där han först talar till publiken och sen börjar spela:[ YouTube ]
Jo, det verkar vara inspelat med en vanlig telefon. Låt inte det hindra.
I-or skrev:Jag vet inte om alla uppmärksammade länken angående korrekta toppljudtrycksnivåer som jag lade in i den andra tråden: https://www.psaudio.com/wp-content/uploads/2018/06/Investigation-High-SPL-Loudspeakers.pdf..
Man ska ta alla tillverkaruppgifter angående maximala ljudtrycksnivåer med minst 10 nypor salt. Att ett högtalarpar påstås klara runt 120 dB kortvarigt (med massor av distorsion, vilket aldrig nämns) i rum i ett visst frekvensområde är inte helt ovanligt, men betyder inte att man ens är i närheten av att återge toppljudtrycken invändningsfritt. Oftast betyder dock en sådan uppgift att systemet är mindre dåligt inom detta område än typiska dito.
De enda system som jag har hört med någorlunda goda återgivningskvaliteter av den naturliga dynamiken är bra PA-system, vilka naturligtvis uppvisar en hel del andra brister. Lowthers bredbandelement kan däremot vara de sämsta återgivare jag någonsin har hört inom hifi och detta gäller även maximal ljudtryckskapacitet.
Detta med ljudtrycksnivåer som funktion av avstånd i normala lyssningsrum fungerar p.g.a. alla reflektioner inte alls som i frifält, att öka avståndet från 3 m till 6 m ger bara ca 1 dB skillnad.
Morello skrev:Man kan ju roa sig med att kika på bestyckningen för att avgöra om siffrorna är rimliga. Det är ju ganska enkelt att beräkna membranförskjutning vid ett givet ljudtryck och en given nettoarea.
JM skrev:Misstänker vi är lite för mycket fokuserade på tryckkomponenten av ljud. Det finns även en vektor komponent - partikelhastigheten.
Trumhimnnan är bara känslig för tryckförändringar.
Fiskar har sensorer känsliga för flöde i laterallinjen vilka påminner om våra sensorer i båggångarna vilka i sin tur liknar hårcellerna på huden. Hårcellerna är primärt känsliga för flexion ffa vid beröring men ibland även vid luftflöde. Vid låga frekvenser och stora amplituder stimuleras vissa hårcellar på människan av luftflödet skapat av partikelflödet ffa i PA-sammanhang.
Dessutom vid höga amplituder ger tryckkomponenten av ljud thoraxresonanser kring 40-60 Hz vilka är mer framträdande i PA-sammanmhang.
Vanligen upplevs dessa komponenter som positiva.
Min erfarenhet med större PA-hgt i mindre rum är att det är svårt att få fram detta multisensoriska positiva ljud.
Varför?
JM
Morello skrev:Här finns THD-mätning på ett element från Lowther - inte direkt imponerande.
http://www.troelsgravesen.dk/Lowther.htm
Morello skrev:Jag tycker väl för övrigt att specificerat maximalt ljudtryck bör uppges med THD-villkor. Jag vet inte vad en rimlig siffra är - vad säger elementöverdängaren Isidor om saken?
Harryup skrev:Morello skrev:Här finns THD-mätning på ett element från Lowther - inte direkt imponerande.
http://www.troelsgravesen.dk/Lowther.htm
Det enda element som använts av Bosse Hansson, Peter Steindel och mig är PM4. De andra är inte i närheten av när dte gäller återgivning.
I-or skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Här finns THD-mätning på ett element från Lowther - inte direkt imponerande.
http://www.troelsgravesen.dk/Lowther.htm
Det enda element som använts av Bosse Hansson, Peter Steindel och mig är PM4. De andra är inte i närheten av när dte gäller återgivning.
Lowthers element har en mycket likartad konstruktion, vilket gör att distorsionen också kommer att vara liknande (läs skyhög) för de olika modellerna.
I-or skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Här finns THD-mätning på ett element från Lowther - inte direkt imponerande.
http://www.troelsgravesen.dk/Lowther.htm
Det enda element som använts av Bosse Hansson, Peter Steindel och mig är PM4. De andra är inte i närheten av när dte gäller återgivning.
Lowthers element har en mycket likartad konstruktion, vilket gör att distorsionen också kommer att vara liknande (läs skyhög) för de olika modellerna.
peterh skrev:I-or skrev:Lowthers element har en mycket likartad konstruktion, vilket gör att distorsionen också kommer att vara liknande (läs skyhög) för de olika modellerna.
Och det finns det siffror på ? Eller någon form av dokumentation ?Eller gissar du bara ior ?
I-or skrev:peterh skrev:I-or skrev:
Lowthers element har en mycket likartad konstruktion, vilket gör att distorsionen också kommer att vara liknande (läs skyhög) för de olika modellerna.
Och det finns det siffror på ? Eller någon form av dokumentation ?Eller gissar du bara ior ?
https://www.toutlehautparleur.com/comparaison_produits_lowther.php
Harryup skrev:I-or skrev:Harryup skrev:
Det enda element som använts av Bosse Hansson, Peter Steindel och mig är PM4. De andra är inte i närheten av när dte gäller återgivning.
Lowthers element har en mycket likartad konstruktion, vilket gör att distorsionen också kommer att vara liknande (läs skyhög) för de olika modellerna.
Det är helt olika konstruktioner mellan de absolut bästa äldre elementen och allt nyare. När lyssnade du på en PM4a i en för den avsett horn senast?
Morello skrev:Extremt begränsad membranförskjutning om 1 mm verkar vara en gemensam nämnare.
I-or skrev:Som skrivet var, en snarlik konstruktion ger en snarlik distorsion.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster