Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jag tror inte att någon har mätt hur starkt en JAS 39 låter i ett vardagsrum. Åtminstone inte i mitt.
Morello skrev:Jag tror jag drar slutsatsen att en icke försumbar del av forumets medlemamr faktiskt inte lyssnar på akusitsk musik särskilt ofta, då uppfattniong om nivå är helt uppåt väggarna.
Ställ upp en baskggae, en virvel och en hihat och be en trummis spela medelstarkt. Lyssna på fem meters avstånd och fundera på huruvida det är något som anläggningen därhemma skulle hantera.![]()
Addera sedan en blåssektion eller kanske en elbas och tvenne elgitarrer.
Morello skrev:Ställ upp en baskggae, en virvel och en hihat och be en trummis spela medelstarkt. Lyssna på fem meters avstånd och fundera på huruvida det är något som anläggningen därhemma skulle hantera.![]()
Naqref™ skrev:Får man fråga vad Morello röstade?
Morello skrev:En god vän mätte nivån från sin virvel och jag vill minnas att de rörde sig om 140 dB på en meter, vilket på 10 meter fortförande är skitstarkt(120dB) .
stereotypen skrev:Frugan hade dock vridit upp volymkontrollen i bott av misstag så när musiken började så blev det en ljudbang jag sent skall glömma.
woland skrev:Jag ifrågasätter starkt att någon har en anläggning som kan återge storband vi realistiska volymer. Tror heller inte att någon har en anläggning som klarar av att återge en konsertflygel.
Detta förutsätter en anläggning som kan spela vansinnigt starkt utan klippa.
Som Morello skrev så verkar inte många ha tillräcklig erfarenhet av akustisk musik.
Min egen anläggning tror jag klarar trubaduren men inte mer.
Mvh
Användare som besöker denna kategori: WhereNextColumbus och 42 gäster