Test RCA kablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Test RCA kablar

Inläggav distad » 2020-12-02 22:27

Mirage skrev:Ja, så kan det vara. Revel har inte så många ÅF i Sverige, vad jag vet så är det bara Ultimate Audio i Vimmerby och Takt & Ton i Luleå. Flera andra märken som de säljer har varit med i tidningen många gånger (Canton, Focal m.fl.), men de förstås kan komma från andra butiker.

Adam Audio är också ett sånt märke som jag läst väldigt positivt om i de amerikanska tidningar jag nämnde, men inte sett i HiFi & Musik. Inte för att det är avgörande vad som står i ett test, men det kan leda till att fler uppmärksammar dem.

När det gäller märken så är de ju samma märken som alltid är med i testerna och någon enstaka som aldrig är med som tex dina Och Revel är ju gör ju mycket bra högtalare.
Sedan så får du gärna skicka någon länk till mig eller lägga ut testerna här på Adam Audio. Jag tycker att det rent ut sagt är märkligt att inte återförsäljaren av Adam Audio släpper högtalare till test i Sverige då en del modeller är himla bra. Den som jag har A8X är jag helt såld på. Har till och med mailat Adam Audio i Tyskland och sagt att de borde byta återförsäljare då det märket inte får någon reklam alls, så de skulle tjäna på att byta ut gubben som sitter på Studioforumet.
När jag var runt i alla studiobutiker i Stockholm och lyssnade innan jag köpte Adam Audio så hörde jag en del monitorer som lät skit hel enkelt och ända var det inga billiga modeller. Sedan märkte jag i några butiker att de ville hemskt gärna dema olika Genelec och jag frågade varför de är så fruktansvärt dyra i jämförelse emot andra märken och det fick jag inget vettigt svar på. Genelec motsvarighet till mina Adam Audio kostar dubbelt så mycket, och de låter inte alls dubbelt så bra. utan snarare sämre i mina öron.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-12-02 22:29

sprudel skrev:”Det bästa CD-ljudet gjordes för 30 år sedan och det kommer aldrig att överträffas”

Var det bara ett exempel eller är det överensstämmande med din egen uppfattning? :)

Bara nåt taget ur luften... 8)

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-12-02 22:50

Det test av Adam Audio som intresserat mig mest var för rätt länge sen av de passiva biohögtalarna GTC77: https://www.soundandvision.com/content/ ... ker-system

Sen vet jag att jag läste om aktiva i Stereophile, men jag hittar inte testet nu. De finns dock med i listan över rekommenderade högtalare, långt ner under "C (Restricted LF): https://www.stereophile.com/content/201 ... udspeakers
ADAM Audio A3X Active: $699.98/pair (stands necessary)
From the pro-audio line of ADAM Audio GmbH comes the A3X active loudspeaker, a front-ported reflex design that uses a 4.5" carbon-fiber mid/woofer alongside ADAM's proprietary X-ART (for eXtended Accelerating Ribbon Technology) tweeter, the latter based on the famous (among audiophiles) Heil air-motion transformer. Each driver has its own dedicated 25W class-AB amplifier, and both RCA and XLR inputs are provided on the rear panel of the enclosure, which ML described as "ruggedly handsome." He was especially impressed with the ADAMs' "excellent dispersion characteristics" when used with his PonoPlayer, noting that the A3Xes "were capable of sounding as if the music they were playing was being made directly inside my head—like headphones, only better." (Vol.38 No.9 WWW)

Borde vara en mindre modell av de du har.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-12-02 23:47

Det här är jätteviktig information att kabla ut över världen.
Olika RCA-kablar kan göra en jätteskillnad - även så korta som 12cm.

I en blindtest insåg jag att det som jag hade trott var Kölnkonserten med Kieth Jarrett, i själva
verket var Jan Johanssons Jazz på Svenska. Dessutom utökades hans flygels omfång från 88 tangeter till 123, bara genom kabelbytet.

Å då kostade kablarna bara 2 300:- millimetern. Oavsett tjocklek.
Senast redigerad av Ogjort 2020-12-02 23:48, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-02 23:48

Conan skrev:
sprudel skrev:”Det bästa CD-ljudet gjordes för 30 år sedan och det kommer aldrig att överträffas”

Var det bara ett exempel eller är det överensstämmande med din egen uppfattning? :)

Bara nåt taget ur luften... 8)

Puh! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-03 09:51

Har ändrat uppfattning. What Hifi får redovisa hur subjektivt flummigt poetiskt som helst om RCA kablar. Inga problem så länge det tydligt framgår att det är just det som det handlar om , personliga upplevelser av ljud . Sen att det är roligt att de bara inbillar sig får man ta. Det blir ju bara en extra krydda i sammanhanget.

Vill man däremot ha fakta, data som man kan ha nytta av för egen del vad det gäller beslut ang tex RCA kablar får man söka det någon annanstans. Här på detta forum tex där det talas om kablar . Erfarenheter av tex styvhet i kablarna , kontaktdons förmåga att fästa , hur det är att praktiskt löda fast banankontakt X , osv . Det är bra uppgifter /information och dessutom kan man följa upp med frågor i stil med , hur menar du nu. Då kommer man någon vart.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-03 11:25

Ogjort skrev:Det här är jätteviktig information att kabla ut över världen.

I en blindtest insåg jag att det som jag hade trott var Kölnkonserten med Kieth Jarrett, i själva
verket var Jan Johanssons Jazz på Svenska. Dessutom utökades hans flygels omfång från 88 tangeter till 123, bara genom kabelbytet.

Gillar du Kölnkonserten torde du gilla Pariskonserten -den senare låter mycket bättre och Jarrett spelar inte på en mer eller mindre defekt flygel.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-03 11:25

Gillar du Kölnkonserten torde du gilla Pariskonserten -den senare låter mycket bättre och Jarrett spelar inte på en mer eller mindre defekt flygel.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-12-03 12:52

Morello skrev:

Jag trodde ju det, men det var alltså Jan Johansson. 8)

(jag föredrar Köln och i vissa delar "La Scala", framför Paris)
Det finns en story kring Kölnflygeln, som jag tyärr inte minns riktigt. Berättades för mig i en intervju i samband med Polarpriset.
Då skedde också en märklig presskonferens där det i stort sett bara var jag o Jarrett som talade med varandra.
"Something more from The guy in the blue t-shirt" :)

Minnesvärt yttrande:
"I would like to send every classical musician to a sort of army training camp, where they have to survive with no written material"
-- Kieth Jarrett --
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-08 15:30

FBK skrev:Båda ni är ute på hal is.... 8) Får jag mina nuvarande sålda så är ni rökta :mrgreen:

Eftersom jag har sålt min gamla kablar, och det ska fixas en massa Knoppencable nu så kommer Baffel och hifikg bli utsatta för kabeln. Ni väljer själva
motståndare 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-08 15:48

sprudel skrev:Fel!

När Burr Brown lanserade PCM63 började man faktiskt tangera den teoretiska gränsen för 16 bitars audio och det var närmare 30 år sedan. :) Det står faktiskt (C) Burr Brown 1990 på databladet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-08 16:03

Morello skrev:

När Burr Brown lanserade PCM63 började man faktiskt tangera den teoretiska gränsen för 16 bitars audio och det var närmare 30 år sedan. :) Det står faktiskt (C) Burr Brown 1990 på databladet.

Det var en felpost. Det skulle vara intressant dock att lyssna på en DA med ett väl implementerat chip av Burr & Brown. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2020-12-08 16:06

Har själv en D/A omvandlare med PCM63P-K, att grund-chippet är 30 år gammalt imponerar 8O

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-12-09 23:13

thiel skrev:Har själv en D/A omvandlare med PCM63P-K, att grund-chippet är 30 år gammalt imponerar 8O

Jag har en med 32 :)
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-09 23:39

sprudel skrev:
Morello skrev:

Det var en felpost. Det skulle vara intressant dock att lyssna på en DA med ett väl implementerat chip av Burr & Brown. :)

Bolaget hette Burr Brown, men köptes sedermera upp av Texas Instruments. Varumärket lever dock vidare. Det finns massor med olika DA-kretsar som bär märket Burr Brown och de bygger på olika arkitekturer. Några "äkta" multibitsomvandlare (PCM56, 63, 1702, 1704 med flera) finns inte längre.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-10 08:22

Den här tråden handlar om Test RCA kablar, respektera det och kapa inte den med snack om konserter eller Dacar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-10 09:18

Grabbar, respektera trådstartarens önskan, håll er till ämnet!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-12-13 15:10

Kan det vara så att vissa vill att kablar skall ha signalförändrande påverkar och andra gör sitt bästa för att de bara skall vara en signalförflyttare utan påverkan, en ren transportlänk helt enkelt?

En fråga är ju om det i det första fallet egentligen kan vara så att man gjort felval som man vill lappa genom att använda en kabel med filterfunktion? Det blir plötsligt en faktor till vid framtida byte i föregående led.

När jag testat kablar har utgångspunkten varit att inget skall förändras mot ingångsvärden.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-12-13 15:32

Jag tror att det förekommer att någon har lärt sig att kablar (och allt annat) "drar åt olika håll" och att konsten är att komponera ihop och balansera allting till perfektion. Den världsbilden vill de behålla. Som att blanda en parfym, möjligen särpräglad men allmänt erkänd. Dyra råvaror är givetvis bäst.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-12-13 20:20

darkg skrev:Jag tror att det förekommer att någon har lärt sig att kablar (och allt annat) "drar åt olika håll" och att konsten är att komponera ihop och balansera allting till perfektion. Den världsbilden vill de behålla. Som att blanda en parfym, möjligen särpräglad men allmänt erkänd. Dyra råvaror är givetvis bäst.

Och andra lever i förställningen att "två fel gör inte ett rätt", Så följaktligen är det lika illa om felen jämnar ut sig i slutändan som om de drar åt samma håll :twisted:

//
Rotersand skrev:RANDOM IS RESISTANS
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-13 22:15

Jag märker åt vilket håll ni vill dra tråden, och jag gillar inte det så jag tänker inte svälja betet utan jag säger bra att jag respekterar dem som vill lägga mycket pengar på kablar (som ni inte gör) och dem som vill lägga lite och jag har gått min egen väg, det får bli mitt svar till er tre som skrivit sist i denna tråd. Jävligt synd bara att ni skrämmer bort folk som inte ha lagt lite pengar på kablar = tråden dör ut. Men den här taktiken har jag sett förut i tråda på Faktiskt och det sabbar något som kallas mångfald och då blir det enfald och någon form av homogenitet på forumet som ni vill ha. Trist inställning! :roll:

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-12-13 22:57

FBK skrev:Men den här taktiken har jag sett förut i tråda på Faktiskt och det sabbar något som kallas mångfald och då blir det enfald och någon form av homogenitet på forumet som ni vill ha. Trist inställning!

Bra markering FBK

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-13 23:22

Jag tror trots allt att samtliga deltagare helt enkelt skriver efter sina egna tankar och erfarenheter. Det får man nog acceptera. Kablar i hifi är ett kontroversiellt ämne och med sådana råder såklart väldigt olika uppfattningar. Jag tror inte de nämnda tre ”har en agenda”, faktiskt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-13 23:30

Det är jag övertygad om.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-14 01:26

Det finns ganska stor enighet om att man inte ska låta sig luras av trams, speciellt inte dyrt trams. Det är väl bra för eventuella nybörjare att de slipper lägga 90% av budgeten på kabellyftare och 10% på kablar. Då får de inget ljud alls.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2020-12-14 09:34

hifikg skrev:Det finns ganska stor enighet om att man inte ska låta sig luras av trams, speciellt inte dyrt trams. Det är väl bra för eventuella nybörjare att de slipper lägga 90% av budgeten på kabellyftare och 10% på kablar. Då får de inget ljud alls.

Menar du att de 10% de lägger på kabeln inte räcker för att signalen skall hitta fram? :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-14 09:55

smile skrev:
hifikg skrev:Det finns ganska stor enighet om att man inte ska låta sig luras av trams, speciellt inte dyrt trams. Det är väl bra för eventuella nybörjare att de slipper lägga 90% av budgeten på kabellyftare och 10% på kablar. Då får de inget ljud alls.

Menar du att de 10% de lägger på kabeln inte räcker för att signalen skall hitta fram? :)

Nej, det gör han inte. hifikg är sådan att han gillat att spetsa till saker. :wink:

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-12-14 10:21

smile skrev:

Lägger man 90 % på kabellyftare och 10 % på kablar så blir det väldigt lite över till elektronik och högtalare. Då blir det även dåligt med ljud! :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2020-12-14 10:26

Mirage skrev:
smile skrev:

Lägger man 90 % på kabellyftare och 10 % på kablar så blir det väldigt lite över till elektronik och högtalare. Då blir det även dåligt med ljud! :D

Ja, så kan man ju också läsa det.
Jag trodde tråden handlade om RCA-kablar och inte inköpa av hela anläggningar med tillhörande musikbibliotek. :)

Man läser och tolkar olika 8)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-14 10:44

Exakt gjorde man så så blev det inte över pengar till apparater.
Och jag håller med dig angående trams på billigt och dyrt. Men den här saken att det inte är skillnad på kablar är också trams, för det är det. :!: Men en del ser bara siffror eller att kabeln har rätt egenskaper eller något annat för att välja något som är så billigt som möjligt. Och alla andra som inte gör så är idioter och de ska naturligtvis få det nertryckt i halsen. Men man behöver inte lägga mycket pengar för att få något som låter rent och naturligt om vi säger så då jag inte gillar att använda ordet neutralt. Jag har hållit på den här hobbyn i 30år så jag har testat alla sorters kablar både dyrt och billigt genom alla år, så jag har något som kallas lyssningserfarenhet och det har inte motparten här som försöker förstöra den här tråden, Sedan finns det inga nybörjare som gör som du tar upp som i ditt exempel med kabellyftare , utan de flesta nybörjare kanske köper kablar kanske ibland lite för dyra om de lyssnar på personalen och inte håller på med DIY som är klart billigare och bättre.
Sedan är det också så att folk köper olika sorters grejer som fått bäst i test eller något som de tyckte lät fantastiskt bra i butiken för att sen åka hem med grejerna och koppla in och lyssna och sitter där med sitt nya slutsteg till exempel och är jätte glad. Sedan kommer en krypande känsla att låter det inte lite mörkare än förut, mmmm jag kanske ska byta kablarna så jag får fram mer detaljer och så bär det iväg. Så jag med min erfarenhet förordar de kablar som jag har nu och som är billiga. Men jag håller inte på heller med att trycka ner det i halsen på andra som väljer dyra kablar att de är idioter, det är det som är den stora skillnaden mellan mig och "hata dyra kablar maffian". Man kan lägga fram saker på olika sätt och tala om varför och hur man kommit fram till det som man vill få fram. Egentligen skulle varenda butik ha ofärgade kablar i alla demos för då är det elektroniken som sätter stämpeln på hur det låter och rummet naturligtvis. Rummets påverkan är ju enorm med möbleringen inverkan, den påverkar är 98% större än en kabels påverkan., men det pratas alldeles för lite om det på Minhembio forumet där de flesta nybörjare håller till.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi