Moderator: Redaktörer
paa skrev:Här är den definitiva Youtubevideon om banankontakter:
Belker skrev:Håller med. Vill bara slå ett extra slag för Wago 221. Grymt bra för att splitta kablar till t.ex. parallellkoppling av basar. Kan också användas som terminal om man bara släpper ut två kabelstumpar ur basmodulerna. Två borrhål i MDFen med gucka i. Klart!
Frisk skrev:Håller med i allt du skriver.
Mitt val föll på Cal Test CT2017-x.
Eventuellt sämre klämma i kabelanslutningen men samma princip och tar grövre kablar.
Isolerad kontakt vid demontering.
Vad har du för åsikt kring fjädrande korg som multi contact kört länge? Är ju samma princip som kabelanslutningen. Konstant fjädertryck med många små punkter med högt kontakttryck fördelat över stor yta.
Fjädrande korg kan, och är ofta fantastiskt kasst men tänker jag teorin bakom känns det som en mycket klok anslutning, korrekt utförd i rätt material.
Tangband skrev:Deltron 580 är skitbra.
//
Jag slår även ett slag för Deltron 550 .
Silverpläterad och lödning, helgjuten kontakt.
Tangband skrev:Deltron 580 är skitbra.
Jag slår även ett slag för Deltron 550 .
Silverpläterad och lödning, helgjuten kontakt.
Billig, bara omkring 15-20 kr styck.
Finns på elfa och farnell och takt&ton mfl.
Man tvinnar kopparkardelerna, stoppar in dem i metallhylsan och värmer sedan på baksidan av kontakten ( lödtennet på själva kopparkardelen ) tills lödtennet flyter ut närmast perfekt.
Se till att du fört plasthylsan över kabeln INNAN lödning.![]()
Allvarligt - jag är fundersam om det öht går att motivera någon dyrare kontakt än denna ?
Tekniskt närmast perfekt, om man klarar sig med under 4 kvmm kabel .
Subjektivt flummande:
Jag tycker mig dessutom höra en viss förbättring av ljudet, jämfört med skruvade och roterande kontakter som är i flera delar. Ett mer distinkt ljud utan något som sticker ut. Har jämfört med bl.a Claes ohlssons skräp-kontakter.
Johan_Lindroos skrev:Därför blir min rekommendation: UNDVIK!
AlbertHall skrev:Varför inte välja låsbara bananer. De sitter som i ett skruvstäd om man drar åt ordentligt. WBT har sådana.
Baffel skrev:Var ärliga, jag blir inte ledsen.
DQ-20 skrev:AlbertHall skrev:Varför inte välja låsbara bananer. De sitter som i ett skruvstäd om man drar åt ordentligt. WBT har sådana.
Därför att de deformerar plastiskt? Det måste finnas ett fjädrande element i förbandet. Stumma förband är skit. Det är därför man drar förband för t.ex 800 A/10 kV med momentnyckel. Om man drar ”utav helvete” blir kontakttrycket mindre hur konstigt det än kan låta. Samma gäller för övrigt alla skruvförband, även hjulmuttrar. De är därför man anger moment - för att försäkra sig om att skruven fortfarande fjädrar.
DQ-20
Baffel skrev:Hum , kanske ska behålla mina små sexybananisar då.
jansch skrev:Jag fattar inte varför man använder banankonakter överhuvud taget i hifianläggningar..... Jag antar att man använder dom enbart för högtalaranslutning.
Att dom används i labmiljö är naturligt och praktiskt där vanligtvis kontaktresistansen inte behöver ligga o milliohm-området. Därutöver är labkontakter inte avsedda för "stationärt bruk" och därför fungerar utmärkt även med silverbeläggning eller riktigt bra med nickel och "rostfritt".
Varför envisas med banankontakter som genom sin storlek har relativt lågt kontakttryck, d v s som gjort för att skapa problem långsiktigt???
Varför väljer "hifivärlden" en kontakttyp som normalt ratas för proffesionell utrustning? Är det så att proffsvärlden består av inkompetenta idioter som inte förstår att lösningar med lågt kontaktryck krävs för att t.ex musiken inte skall tryckas ihop (sämre dynamik!) - eller någon annan "elegant" nördförklaring?
Calleberg skrev:Äh, nu får ni ta er samman. Skruvplintar har använts industriellt i tusen år, att bananer med skruvanslutning för kabeln inte skulle vara tillräckligt bra hemma i vardagsrummet är trams.
Visst är crimpning och fjäderplintar oslagbart i krävande applikationer men att ansluta en förstärkare till högtalare räknas inte dit.
peterh skrev:jansch skrev:Jag fattar inte varför man använder banankonakter överhuvud taget i hifianläggningar..... Jag antar att man använder dom enbart för högtalaranslutning.
Att dom används i labmiljö är naturligt och praktiskt där vanligtvis kontaktresistansen inte behöver ligga o milliohm-området. Därutöver är labkontakter inte avsedda för "stationärt bruk" och därför fungerar utmärkt även med silverbeläggning eller riktigt bra med nickel och "rostfritt".
Varför envisas med banankontakter som genom sin storlek har relativt lågt kontakttryck, d v s som gjort för att skapa problem långsiktigt???
Varför väljer "hifivärlden" en kontakttyp som normalt ratas för proffesionell utrustning? Är det så att proffsvärlden består av inkompetenta idioter som inte förstår att lösningar med lågt kontaktryck krävs för att t.ex musiken inte skall tryckas ihop (sämre dynamik!) - eller någon annan "elegant" nördförklaring?
+1
Klämda "spades" i ett skruvförband sitter bra !
jansch skrev:Jag fattar inte varför man använder banankonakter överhuvud taget i hifianläggningar..... Jag antar att man använder dom enbart för högtalaranslutning.
AlbertHall skrev:jansch skrev:Jag fattar inte varför man använder banankonakter överhuvud taget i hifianläggningar..... Jag antar att man använder dom enbart för högtalaranslutning.
Det är väl högtalaranslutningar vi snackar om??? Jag Speakon i slutsteget och låsbara bananer i högtalarna. Varför har jag inte spadar undrar du kanske? Därför att de lossnar är svaret.
Calleberg skrev:Äh, nu får ni ta er samman. Skruvplintar har använts industriellt i tusen år, att bananer med skruvanslutning för kabeln inte skulle vara tillräckligt bra hemma i vardagsrummet är trams.
Visst är crimpning och fjäderplintar oslagbart i krävande applikationer men att ansluta en förstärkare till högtalare räknas inte dit.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster