Är inte de största baselementen idag på marknaden 18tum? Varför inte större? Kanske blir för otympligt?
Ser scenen i Tillbaka till framtiden framför mig.

Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Är inte de största baselementen idag på marknaden 18tum? Varför inte större? Kanske blir för otympligt?
petersteindl skrev:The low-frequency vibrations rattled tiles and plaster, too, leading to damage in some venues;
A safety net was installed at Mann's Chinese Theatre in Hollywood to catch errant pieces of plaster falling from the ceiling.
When Earthquake was screened in Chicago, the head of the Chicago Building and Safety Department demanded that the system be turned down or removed to prevent damage to city theaters.
In Germany, Sensurround movies could only be screened in single-screen houses.
Subsequent Sensurround films, such as Midway, also tended to play in single-screen cinemas.
Så, nog hade biografsalongerna problem med basen från Cerwin Vegas jordbävningshorn och problemen var ej ringa. Om jag minns rätt så var det en biografsalong i Dalarna som fick stänga bion efter vårt jordbävningsdemo eftersom det blev sprickor i väggar och tak. Av någon outgrundlig anledning var vi inte välkomna att köra fler jordbävningsdemon i den biografen, ens då vi sa att vi tänkte köra ännu häftigare.![]()
Mvh
Peter
Baffel skrev:Ser man på. Det var ena bjässar det.![]()
Hyfsad prislapp med.
Baffel skrev:Är inte de största baselementen idag på marknaden 18tum? Varför inte större? Kanske blir för otympligt?
I-or skrev:Morello skrev:Jag tycker väl för övrigt att specificerat maximalt ljudtryck bör uppges med THD-villkor. Jag vet inte vad en rimlig siffra är - vad säger elementöverdängaren Isidor om saken?
Nu är THD är ett ganska grovt mått, men man bör nog sätta en THD-gräns om 1 % ned till ca 100 Hz vid 120 dB / 1 m halvrymd för att man ska kunna anse att det är riktigt bra. För lägre frekvenser kan man acceptera en stigning, dels eftersom hörselns distorsionskänslighet minskar och dels eftersom rumsbidragen till det totala ljudtrycket är omfattande.
Naturligtvis finns det inga hifi-högtalare på marknaden som kommer i närheten av detta och det är just därför som vi har den här diskussionen. Innan någon nämner horn vill jag poängtera att de är diskvalificerade genom den alldeles för höga distorsionen vid låga till medelhöga ljudtrycksnivåer.
jonasp skrev:Åter till 120 dB med distorsion understigande -40 dB. Fyra stycken sådana här element löser ju biffen. Nu är förstås fyra element lite väl många i mellanregistret, där vill man helst bara använda två stycken (beroende på konfiguration) i det baffelstödda området. Så detta når väl egentligen inte hela vägen fram. Men med Purifis nya något "kortslagigare" (nja) variant har vi följande kurva:
Som synes verkar den gula och blå kurvan (andraton vid 1 kHz resp 250 Hz) skära -40 dB distorsion (alltså <1%) vid 110 dB. Med fyra element har vi alltså 122 dB SPL vid -40 dB distorsion. Jag hade egentligen två helt andra lösningar i åtanke, men råkade snubbla på kurvan... problement återstår såklart i diskantområdet om herr I-or insisterar att vi ska ha 120 dB SPL @ 1m @ 20 kHz @ <-40 dB THD.![]()
I-or skrev:
Jag vet inte om det är någon annan än jag som alltid slås av den oerhörda kraft och renhet som cymbaler, hi-hats, klockspel, trianglar m.m. uppvisar i verkligheten,
rajapruk skrev:I-or skrev:Morello skrev:Jag tycker väl för övrigt att specificerat maximalt ljudtryck bör uppges med THD-villkor. Jag vet inte vad en rimlig siffra är - vad säger elementöverdängaren Isidor om saken?
Nu är THD är ett ganska grovt mått, men man bör nog sätta en THD-gräns om 1 % ned till ca 100 Hz vid 120 dB / 1 m halvrymd för att man ska kunna anse att det är riktigt bra. För lägre frekvenser kan man acceptera en stigning, dels eftersom hörselns distorsionskänslighet minskar och dels eftersom rumsbidragen till det totala ljudtrycket är omfattande.
Naturligtvis finns det inga hifi-högtalare på marknaden som kommer i närheten av detta och det är just därför som vi har den här diskussionen. Innan någon nämner horn vill jag poängtera att de är diskvalificerade genom den alldeles för höga distorsionen vid låga till medelhöga ljudtrycksnivåer.
Menar du för låga register, eller för alla register?
Vilken distorsion är det alla horn har? Utveckla gärna det.
Morello skrev:I-or skrev:
Jag vet inte om det är någon annan än jag som alltid slås av den oerhörda kraft och renhet som cymbaler, hi-hats, klockspel, trianglar m.m. uppvisar i verkligheten,
Jodå, jag har ju en hel del cymbaler i källaren och spelar frekvent - en vacker dag ska jag sätta upp ett AB-par och spela in cymbaler och trummor. Som jag tjatat om tidigare är klangen och dynamiken något helt annat i verkligheten än det som typiskt kan höras från framför allt populärmusikproduktioner.
I-or skrev:rajapruk skrev:I-or skrev:
Menar du för låga register, eller för alla register?
Vilken distorsion är det alla horn har? Utveckla gärna det.
Alla register.
Horn har den generella egenheten att man till skillnad från direktstrålande element försöker kontrollera själva vågutbredningen, vilket leder till speciella distorsionsfenomen som kallas för utbredningsdistorsion (propagation distortion). Vågen breder ut sig med olika hastighet för olika frekvenser, vilket brukar benämnas wave steepening och ger ett triangelvågsliknande utseende för en sinus. Utöver detta kan man beroende på konstruktion ha luftolinjäritetsdistorsion från höga ljudtryck, turbulensgenererad distorsion, mynningsreflektionsrelaterad distorsion, HOM-relaterad distorsion (Higher Order Modes) och förstås normal elementrelaterad distorsion. En hel del av dessa distorsionsformer samverkar också.
I-or skrev:Jag vet inte om det är någon annan än jag som alltid slås av den oerhörda kraft och renhet som cymbaler, hi-hats, klockspel, trianglar m.m. uppvisar i verkligheten, ...
I-or skrev:Jag vet inte om det är någon annan än jag som alltid slås av den oerhörda kraft och renhet som cymbaler, hi-hats, klockspel, trianglar m.m. uppvisar i verkligheten, vilken aldrig återges ens tillnärmelsevis korrekt av normala högtalare som låter kraftlöst, ansträngt och tunt. I verkligheten hör man tydligt att det är vibrerande metallstrukturer, vid återgivning låter det delvis som någon form av format brus.
I-or skrev:Om man ska ha en i dynamiskt hänseende invändningsfri återgivning av olika former av slagverk, måste man behålla villkoret om maximalt 1 % THD upp till 20 kHz.
Vid analys av hyperdynamiskt, oklippt, källmaterial framgår det att signalen kan bestå av en serie impulser som uppvisar i det närmaste konstant spektraltäthet ända upp till fs/2. I praktiken betyder detta att i den sista oktaven över 10 kHz kan man i extrema fall ha nästan samma toppsignaleffekt som 0-10 kHz.![]()
Mer normala, men fortfarande goda (oklippta*), inspelningar har kanske 5 dB lägre toppnivå än detta i den extrema diskanten, vilket fortfarande är massor av högfrekvenseffekt.
paa skrev:Jodå, jag har spelat congas i storband, sittande precis bredvid batteristen, så jag vet exakt hur cymbaler låter i verkligheten!
rajapruk skrev:
propagation distortion, det blir distorsion i tidsdomänen så att säga? Generellt hörbar?
Många horn låter ju "tratt", vilken av ovan distorsioner är det man hör då skulle du säga?
music4ever skrev:Och glöm inte bort att 120 dB @ 1 m med EN högtalare, är ca 1700 watt in i en normalhögtalare (87dB).
jonasp skrev:I-or skrev:Jag vet inte om det är någon annan än jag som alltid slås av den oerhörda kraft och renhet som cymbaler, hi-hats, klockspel, trianglar m.m. uppvisar i verkligheten, vilken aldrig återges ens tillnärmelsevis korrekt av normala högtalare som låter kraftlöst, ansträngt och tunt. I verkligheten hör man tydligt att det är vibrerande metallstrukturer, vid återgivning låter det delvis som någon form av format brus.
Jag vill generalisera till alla möjliga ljud. Inte att allt låte metalliskt alltså.Men hur akustiska icke-elektriskt genererade ljud låter så kraftfulla, oansträngda, starka och naturliga. Liksom på riktigt, för att det är på riktigt!
Det är därför jag är intresserad av att göra högtalare som är dynamiskt obesvärade från första början.
I-or skrev:Om man ska ha en i dynamiskt hänseende invändningsfri återgivning av olika former av slagverk, måste man behålla villkoret om maximalt 1 % THD upp till 20 kHz.
Vid analys av hyperdynamiskt, oklippt, källmaterial framgår det att signalen kan bestå av en serie impulser som uppvisar i det närmaste konstant spektraltäthet ända upp till fs/2. I praktiken betyder detta att i den sista oktaven över 10 kHz kan man i extrema fall ha nästan samma toppsignaleffekt som 0-10 kHz.![]()
Mer normala, men fortfarande goda (oklippta*), inspelningar har kanske 5 dB lägre toppnivå än detta i den extrema diskanten, vilket fortfarande är massor av högfrekvenseffekt.
Detta är i ärlighetens namn inte riktigt vad jag förväntade mig. Har du exempel på programmaterial som uppvisar sådan sprektralfördelning/täthet och är tillräckligt ostympat dynamiskt för att låta sig nyttjas på dylika hypotetiska högtalare som vi talar om?
Distorsionen som sådan över 10 kHz är vi väl kanske inte så väldigt intresserade av. Däremot kan man tänka sig att termisk kompression lägger sig som en blöt kall filt över det dynamiska förloppet. Åtgärdar vi det ena fenomenet har vi med viss korrelation åtgärdat det andra.
Jag vill även säga att jag starkt uppskattar denna diskussion. Det skissas på ritbordet!
Harryup skrev:Normalt låter ju horn horn eftersom de inte är tillräckligt bra. Men det betyder ju inte att alla horn och att alla drivers beter sig likadant som de som låter sämst.
Ior, skulle du säga att du ser samma problem med wave-guides?
I övrigt håller jag med om att andras diskanter normalt inte låter särskilt bra.
/Harry
jonasp skrev:music4ever skrev:Och glöm inte bort att 120 dB @ 1 m med EN högtalare, är ca 1700 watt in i en normalhögtalare (87dB).
Ja, men högre känslighet än så kan vi väl ändå sikta på? Vad sägs om... 96 dB?
music4ever skrev:Och glöm inte bort att 120 dB @ 1 m med EN högtalare, är ca 1700 watt in i en normalhögtalare (87dB).
jonasp skrev:music4ever skrev:Och glöm inte bort att 120 dB @ 1 m med EN högtalare, är ca 1700 watt in i en normalhögtalare (87dB).
Ja, men högre känslighet än så kan vi väl ändå sikta på? Vad sägs om... 96 dB?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster