Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2020-12-07 12:06

Blåtand är ju inte 100%-igt fritt från störningar o avbrott så det vore enerverande att vara beroende av det för annat än ljudböcker.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-07 12:10

Då får du fixa en remotestyrning. :)

Borde ju vara hyfsat enkelt . Mata in ip adresser ge access , så vips har man ett virtuellt skrivbord i paddan där man styr tex mobilen . Byta låtar i tex Tidal . Fast det där vet säkert någon mer IT kunnig mer om.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-07 15:21

Baffel skrev:Allt detta för marknadens aversion mot sladdar. Men så är det väl.

Vill man slippa blåtand , i dagsläget, om man är fundersam över ljudkvalitén så kan man ju istället remotestyra en enhet. Tex en mobil som fungerar som musikspelare sen styr man den remote via tex sin padda. Finns appar att tanka ned som ger stöd för det. Har inte testat det själv dock. Jag har inga problem att röra på mig. :) Men för den bekväme så är det bara att testa att tanka hem några appar och pröva på.

Hur smidiga dessa stöd för remote är vet jag inte, men det är bara att googla och kolla vad som finns där ute och pröva på. Tror de går över nätet så man behöver inte en egen fysik server hemma.

Jag förstår inte vad du menar? Blåtand har jag för dem som vill använda blåtand. WLAN finns för dem som vill använda WLAN. Det gäller både styrning eller musiköverföring. Det finns således valmöjlighet. Jag vet inte hur denna remotestyrning går till som du nämner. Skall kolla upp det. På något sätt kommunicerar apparater med varandra. Antingen via kabel eller trådlöst. Trådlöst kan det antingen vara via WLAN eller blåtand eller ir. Mellan padda och mobil är det inte ir.

Att göra en systemlösning som utesluter mer än 50 % av konsumenterna på marknaden ser inte jag som en smart systemlösning. Jag känner till rätt stora producenter som uteslutit blåtand och enkom kört WLAN till sina streaminghögtalare. De har på ett år fått lägga ner hela sin verksamhet.

Blåtand har en mycket stor svaghet vid streaming. Utnivåer sätts via operativsystemet. Det skiljer alltså mer än 14 dB i utnivåer mellan olika blåtand beroende på iPhone eller Android eller datoroperativsystem. Det betyder att beroende på mottagaren så blir nivån svag eller så kan det bli digital överstyrning. Detta är ett fenomen som få känner till. Mig veterligen går det inte att få till en fungerande normalisering så att man optimerar brusnivå och undviker överstyrning.
Därför har många fabrikanter av streaminghögtalare valt att koppla in limiter och kompression där man väljer viss releasetid. Någon bit to bit kan man då drömma om i fantasiernas digitala land.

Däremot har blåtand 5 en hantering av synkronisering av olika ingående apparater i samma system exempelvis för stereo där höger och vänster kanaler/högtalare synkas tidsmässigt mot varandra. Hur det fungerar i jämförelse med sync i WLAN vet jag inte. Det återstår att ta reda på. Sedan kan möjligtvis sync användas på fiffigt sätt genom att använda både WLAN och blåtands olika versioner av sync. Det är också något som vi kommer analysera om det går att utföra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-07 15:28

Ähä, egentligen var jag mest ute efter att kunna lira Spotify/Tidal trådlöst utan blåtand . Det fick jag svar på här :
viewtopic.php?f=10&t=71285

För övrigt att koppla samman två datorer och remotestyra dem via virtuella servrar är inget nytt. Men det är ju en annan sak.

Tog bara första bästa jag googlade fram
https://glesys.se/vps

Finns säkert enklare som är gratis. Vad vet jag. Är ingen IT expert.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-14 07:47

eljulio skrev:
petersteindl skrev:
eljulio skrev:
Men det är ju lysande information. Tack och jag får be att återkomma när jag har pratat med HSB (hon som bestämmer). :twisted:

:D

Så, innan jag påbörjar bearbetning kan det vara bra att ta reda på lite mer. Så här ser rummet ut.

rummet1.jpg

Placering av höger kanal är alltså ovan stereomöbeln med några centimeters marginal. Och så på motsatt vägg då, innan fönstret. Det möjliga problemet är nog att bredden på rummet är 340 cm, dvs. från högtalare till högtalare. Och troligt maximalt lyssningsavstånd är 300 cm, kanske 320, men troligare runt 280 cm. Det innebär alltså ett kortare avstånd på längden än bredden. Problem?

Jahapp! Då är de beställda och leverans inväntas inom kort. Känner mig som ett litet barn inför julafton! :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-14 08:31

eljulio skrev:
eljulio skrev:
petersteindl skrev:
:D

Så, innan jag påbörjar bearbetning kan det vara bra att ta reda på lite mer. Så här ser rummet ut.

rummet1.jpg

Placering av höger kanal är alltså ovan stereomöbeln med några centimeters marginal. Och så på motsatt vägg då, innan fönstret. Det möjliga problemet är nog att bredden på rummet är 340 cm, dvs. från högtalare till högtalare. Och troligt maximalt lyssningsavstånd är 300 cm, kanske 320, men troligare runt 280 cm. Det innebär alltså ett kortare avstånd på längden än bredden. Problem?

Jahapp! Då är de beställda och leverans inväntas inom kort. Känner mig som ett litet barn inför julafton! :D

Härligt! Jag tror du kommer sitta nöjd i tre, fyra decennier!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-14 08:33

hifikg skrev:
eljulio skrev:
eljulio skrev:

rummet1.jpg

Härligt! Jag tror du kommer sitta nöjd i tre, fyra decennier!

Låter bra. Det bör räcka då jag är 47 år just nu. Och äntligen tror jag att jag och sambo kan bli nöjda båda två. Bara en sån sak... 8O

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-12-14 23:29

Är det inte här man ska skriva; grattis Peter?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-15 01:02

petersteindl skrev:Jag förstår inte vad du menar? Blåtand har jag för dem som vill använda blåtand. WLAN finns för dem som vill använda WLAN. Det gäller både styrning eller musiköverföring. Det finns således valmöjlighet. Jag vet inte hur denna remotestyrning går till som du nämner. Skall kolla upp det. På något sätt kommunicerar apparater med varandra. Antingen via kabel eller trådlöst. Trådlöst kan det antingen vara via WLAN eller blåtand eller ir. Mellan padda och mobil är det inte ir.

Att göra en systemlösning som utesluter mer än 50 % av konsumenterna på marknaden ser inte jag som en smart systemlösning. Jag känner till rätt stora producenter som uteslutit blåtand och enkom kört WLAN till sina streaminghögtalare. De har på ett år fått lägga ner hela sin verksamhet.

Blåtand har en mycket stor svaghet vid streaming. Utnivåer sätts via operativsystemet. Det skiljer alltså mer än 14 dB i utnivåer mellan olika blåtand beroende på iPhone eller Android eller datoroperativsystem. Det betyder att beroende på mottagaren så blir nivån svag eller så kan det bli digital överstyrning. Detta är ett fenomen som få känner till. Mig veterligen går det inte att få till en fungerande normalisering så att man optimerar brusnivå och undviker överstyrning.
Därför har många fabrikanter av streaminghögtalare valt att koppla in limiter och kompression där man väljer viss releasetid. Någon bit to bit kan man då drömma om i fantasiernas digitala land.

Däremot har blåtand 5 en hantering av synkronisering av olika ingående apparater i samma system exempelvis för stereo där höger och vänster kanaler/högtalare synkas tidsmässigt mot varandra. Hur det fungerar i jämförelse med sync i WLAN vet jag inte. Det återstår att ta reda på. Sedan kan möjligtvis sync användas på fiffigt sätt genom att använda både WLAN och blåtands olika versioner av sync. Det är också något som vi kommer analysera om det går att utföra.

Mvh
Peter

Fr.o.m. Android 6.0.1 är volymkontrollerna för källenheten och den externa enheten länkade som default i något som benämns Bluetooth Absolute Volume (alltså att en höjning på den ena enheten också ger en höjning på den andra som de länge har varit i IOS). Detsamma ska gälla för Windows 10 fr.o.m. update 1803. Dock är det så att vissa BT-produkter inte tycks ha implementerat denna funktionalitet, men med korrekt implementering borde man inte ha något problem med okopplade nivåer. M.a.o. ska man numer kunna få 0 dBFS på källenheten att alltid motsvara full utstyrning på den externa enheten (så länge som användaren inte frångår default-inställningen).

Stereolösning med fullt gångbar synkning master/slave för stereoändamål har funnits sedan BT 4.2. Jag har en hög sådana högtalare utvecklade 2017 som samlar damm bredvid skrivbordet. För WiFi finns in-house-utvecklade lösningar för trådlösa stereoprodukter från bl.a. B&W som hävdar max 1 us fördröjning (latency).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-15 02:01

paa skrev:Är det inte här man ska skriva; grattis Peter?

Tackar, tackar! :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-15 02:06

I-or skrev:
petersteindl skrev:Jag förstår inte vad du menar? Blåtand har jag för dem som vill använda blåtand. WLAN finns för dem som vill använda WLAN. Det gäller både styrning eller musiköverföring. Det finns således valmöjlighet. Jag vet inte hur denna remotestyrning går till som du nämner. Skall kolla upp det. På något sätt kommunicerar apparater med varandra. Antingen via kabel eller trådlöst. Trådlöst kan det antingen vara via WLAN eller blåtand eller ir. Mellan padda och mobil är det inte ir.

Mvh
Peter

Fr.o.m. Android 6.0.1 är volymkontrollerna för källenheten och den externa enheten länkade som default i något som benämns Bluetooth Absolute Volume (alltså att en höjning på den ena enheten också ger en höjning på den andra som de länge har varit i IOS). Detsamma ska gälla för Windows 10 fr.o.m. update 1803. Dock är det så att vissa BT-produkter inte tycks ha implementerat denna funktionalitet, men med korrekt implementering borde man inte ha något problem med okopplade nivåer. M.a.o. ska man numer kunna få 0 dBFS på källenheten att alltid motsvara full utstyrning på den externa enheten (så länge som användaren inte frångår default-inställningen).

Stereolösning med fullt gångbar synkning master/slave för stereoändamål har funnits sedan BT 4.2. Jag har en hög sådana högtalare utvecklade 2017 som samlar damm bredvid skrivbordet. För WiFi finns in-house-utvecklade lösningar för trådlösa stereoprodukter från bl.a. B&W som hävdar max 1 us fördröjning (latency).

Bra info. Jag skall kolla läsa på angående Bluetooth Absolute Volume. Skall även kolla in B&W med deras WiFi och latency.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-12-15 15:12

Missade din födelsedag igår, sorry. Men ett stort grattis idag istället!

Mvh / B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-15 15:56

Bill50x skrev:Missade din födelsedag igår, sorry. Men ett stort grattis idag istället!

Mvh / B

Samma här. Stort grattis Peter!!

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2020-12-15 20:22

Grattis grattis!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-15 20:23

Grattis!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-17 08:52

Tackar, tackar.

På min födelsedag var jag av forumets Piotr bjuden på julbord på Gamla Riksarkivet som ligger på Riddarholmen. Det var en minst sagt förträfflig upplevelse som jag rekommenderar alla att prova på. Miljön är sagolik och maten likaså.

Det är krögaren Niklas Ekstedt som står för julbordet. Det mesta i huset är i princip intakt från 1897. Det räknas som det mest bevarade huset både exteriört och interiört i hela Europa. Första elhissarna i Sverige. Fantastiskt att sådant fortfarande finns och kan användas för bra ändamål. Man vill inte lämna byggnaden då man är därinne. Jag har aldrig sett något liknande någonstans i Världen. Man förstår att sekelskiftet mellan 1899/1900 var en kulturell höjdpunkt både inom konst och musik. Här är lite bilder.
Utomhus på gården finns 3 st jättelika julgranskulor + en gran.
IMG_1572.jpg
IMG_1572.jpg (354.85 KiB) Visad 11489 gånger

På väg in.
IMG_1575.jpg
IMG_1575.jpg (438.85 KiB) Visad 11489 gånger

Först går man förbi ost och godis-rummet. Jättegott.
IMG_1582.jpg
IMG_1582.jpg (693.56 KiB) Visad 11489 gånger

Jättemysigt.
IMG_1584A.jpg
IMG_1584A.jpg (453.37 KiB) Visad 11489 gånger

Värdinnan på Gamla Riksarkivet. Jättetrevlig.
IMG_1585.jpg
IMG_1585.jpg (405.49 KiB) Visad 11489 gånger

Ett stort förnöjt leende också med slutna ögon. Trots att miljön är mest för ögonen som sensoriskt modalitet, så vill man gärna blunda för att insupa full närvaro av miljön eller snarare ens egen närvaro i miljön.
Det händer lite då och då att man vill koppla bort synen trots att hela upplägget är som gjort för synen. Det är något speciellt då man vill känna sig omsluten av en miljö och man spontantrivs. Det är doft, smak, känsel och hörseln som får accentueras. Hörseln blir i detta fall egentligen inte till ett externt upplevelsefenomen utan snarare ett upplevt internt fenomen där man finner sig omsluten av miljön istället för att lokalisera ljudkällor. Man lokaliserar sig själv inuti något. Man blir till en del av miljön, en slags närvaro. Man bara ler och myser. Hur mäter man det på ett akustiskt fysikaliskt sätt? Är det THD vid 120 dB? Är det kanalseparation? Är det Vattenfall? Är det frekvensgång? Är det jitter?
IMG_1586.jpg
IMG_1586.jpg (382.25 KiB) Visad 11489 gånger

Under normala betingelser finns inte något tomt bord. Men år 2020 är inget som sig likt.
IMG_1590.jpg
IMG_1590.jpg (375.33 KiB) Visad 11489 gånger

I baren.
IMG_1592.jpg
IMG_1592.jpg (614.36 KiB) Visad 11489 gånger

Buffén.
IMG_1594.jpg
IMG_1594.jpg (523.17 KiB) Visad 11489 gånger

Piotr utrannsakandes de olika rätterna i buffén.
IMG_1595.jpg
IMG_1595.jpg (458.35 KiB) Visad 11489 gånger

Mer bilder kommer.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-12-17 10:13

Trevligt, och ett försenat grattis :).
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-12-17 13:48

Grattis Peter :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-17 14:03

Ser trevligt och gott ut, jag skickar också ett sent grattis! :) Hälsa Piotr!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-12-17 22:18

Såg mycket trevligt ut! Även jag önskar grattis i efterskott.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-18 13:58

Jahopp, då är de uppe på väggen. Innan jag ger intryck är det nog klokt att spela in dem. Och se över hur de placeras som bäst. Men här är ett par bilder i alla fall!

bremenäggen 1.jpg
bremenäggen 1.jpg (402.79 KiB) Visad 11317 gånger

bremenäggen översikt.jpg
bremenäggen översikt.jpg (520.14 KiB) Visad 11317 gånger

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-12-18 15:31

Mycket snyggt. Och säkert bra.

Vad händer med dina LTS-3v-f1?

Edit: Jag ser nu att det är i Peter Steindl-tråden jag skriver. Så det blir kanske onödigt OT här. Men svara gärna kort.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-18 15:43

STDI skrev:Mycket snyggt. Och säkert bra.

Edit: Jag ser nu att det är i Peter Steindl-tråden jag skriver. Så det blir kanske onödigt OT här. Men svara gärna kort.

Jag har en nära bekant som är sugen på dem, vilket känns bra om de hamnar i närheten. Annars behåller jag dem. Går inte att få tag på bättre högtalare för den pengen. De är f*** löjligt bra för pengen...

Och tack! Ja, det blir nog bra! Inspelning pågår! Och det kan säkert bli lite labbande med placering, ännu närmre lyssningsposition. Just nu är trianglen detta avstånd: Lyssningavstånd från huvud till centrum ca. 260 cm. Från huvud till respektive högtalare ca. 300 cm. Mellan högtalarna, ca. 340 cm. Kan nog tänka mig att sätta dem ännu närmre lyssningsposition. Men först spela in dem. Känns ballt att ha dem hemma, dessutom den nya versionen!

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2020-12-18 16:12

Riktigt läckert! Tillsammans med Ino och Carlsson är dessa mina favoriter :) . Har bara hört dom tidigare varianterna men redan dom var fantastiska!
Ska bli mycket intressant att höra dina åsikter.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-18 16:15

RMA skrev:Riktigt läckert! Tillsammans med Ino och Carlsson är dessa mina favoriter :) . Har bara hört dom tidigare varianterna men redan dom var fantastiska!
Ska bli mycket intressant att höra dina åsikter.

Ja, känns lite overkligt att ha dem hängande på väggen nu... Det var nio år sedan jag lyssnade på dem hemma hos Peter. Tror jag det var. Där och då bestämde jag mig att en dag så... En dag är nu!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-18 16:22

Grattis igen! Jättekul att se ett par ägg här! Hoppas de inspirerar fler att satsa på dem. Riktigt snygga!

Är du snabb (28 minuter kvar) så kan du ropa in en sån här att sitta i (https://www.tradera.com/item/302538/433 ... -pod-chair)
Bilagor
Skärmavbild 2020-12-18 kl. 15.53.03.png
Skärmavbild 2020-12-18 kl. 15.53.03.png (680.14 KiB) Visad 11241 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-18 19:21

jonasp skrev:Ser trevligt och gott ut, jag skickar också ett sent grattis! :) Hälsa Piotr!

Det skall jag göra.
Än en gång, tackar för alla gratulationer.
. . . Mer bilder från Gamla Riksarkivet.
Det är flera olika rum det finns bord i samt även på balkong och dessutom finns en biografsalong.

IMG_1597.jpg
IMG_1597.jpg (473.63 KiB) Visad 11220 gånger

IMG_1598.jpg
IMG_1598.jpg (469.28 KiB) Visad 11220 gånger

IMG_1600.jpg
IMG_1600.jpg (461.97 KiB) Visad 11220 gånger

IMG_1601.jpg
IMG_1601.jpg (424.15 KiB) Visad 11220 gånger

IMG_1606.jpg
IMG_1606.jpg (659.02 KiB) Visad 11220 gånger

IMG_1607.jpg
IMG_1607.jpg (384.78 KiB) Visad 11220 gånger

Desert, dels i form av saffranspannkaka med hjortron och vispad grädde, dels crème brûlée. Jättegott. Jag tog 7 eller 8 tallrikar i omgångar med allehanda olika maträtter och ost.
IMG_1610.jpg
IMG_1610.jpg (419.14 KiB) Visad 11220 gånger

https://gamlariksarkivet.com/ Det här året tillämpas Coronarestriktioner.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2020-12-18 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-18 19:22

Happy Grattis lite sent omsider! Är Riksarkivet alltid servering numera, eller är det speciellt för julen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-18 19:27

eljulio skrev:
STDI skrev:Mycket snyggt. Och säkert bra.

Jag har en nära bekant som är sugen på dem, vilket känns bra om de hamnar i närheten. Annars behåller jag dem. Går inte att få tag på bättre högtalare för den pengen. De är f*** löjligt bra för pengen...

Och tack! Ja, det blir nog bra! Inspelning pågår! Och det kan säkert bli lite labbande med placering, ännu närmre lyssningsposition. Just nu är trianglen detta avstånd: Lyssningavstånd från huvud till centrum ca. 260 cm. Från huvud till respektive högtalare ca. 300 cm. Mellan högtalarna, ca. 340 cm. Kan nog tänka mig att sätta dem ännu närmre lyssningsposition. Men först spela in dem. Känns ballt att ha dem hemma, dessutom den nya versionen!

Det ser fint ut. Prova även lyssningspositionen med lyssningsvinkeln +/- 45 grader. Med dina mått blir det lyssningsavstånd från huvud till centrum ca. 170 cm. Det är med sådan lyssningsvinkel du hörde dem hos mig.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-18 19:30

hifikg skrev:Happy Grattis lite sent omsider! Är Riksarkivet alltid servering numera, eller är det speciellt för julen?

Det är speciellt för julen. Övrig tid är speciella event. Bokas via Stureplansgruppen.

Jag redigerade förra inlägget med riksarkivet. Ändrade länken till riksarkivets egen sida. Kolla mer där.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi