Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Allt detta för marknadens aversion mot sladdar. Men så är det väl.
Vill man slippa blåtand , i dagsläget, om man är fundersam över ljudkvalitén så kan man ju istället remotestyra en enhet. Tex en mobil som fungerar som musikspelare sen styr man den remote via tex sin padda. Finns appar att tanka ned som ger stöd för det. Har inte testat det själv dock. Jag har inga problem att röra på mig.Men för den bekväme så är det bara att testa att tanka hem några appar och pröva på.
Hur smidiga dessa stöd för remote är vet jag inte, men det är bara att googla och kolla vad som finns där ute och pröva på. Tror de går över nätet så man behöver inte en egen fysik server hemma.
eljulio skrev:petersteindl skrev:eljulio skrev:
Men det är ju lysande information. Tack och jag får be att återkomma när jag har pratat med HSB (hon som bestämmer).![]()
Så, innan jag påbörjar bearbetning kan det vara bra att ta reda på lite mer. Så här ser rummet ut.
Placering av höger kanal är alltså ovan stereomöbeln med några centimeters marginal. Och så på motsatt vägg då, innan fönstret. Det möjliga problemet är nog att bredden på rummet är 340 cm, dvs. från högtalare till högtalare. Och troligt maximalt lyssningsavstånd är 300 cm, kanske 320, men troligare runt 280 cm. Det innebär alltså ett kortare avstånd på längden än bredden. Problem?
eljulio skrev:eljulio skrev:petersteindl skrev:
Så, innan jag påbörjar bearbetning kan det vara bra att ta reda på lite mer. Så här ser rummet ut.
Placering av höger kanal är alltså ovan stereomöbeln med några centimeters marginal. Och så på motsatt vägg då, innan fönstret. Det möjliga problemet är nog att bredden på rummet är 340 cm, dvs. från högtalare till högtalare. Och troligt maximalt lyssningsavstånd är 300 cm, kanske 320, men troligare runt 280 cm. Det innebär alltså ett kortare avstånd på längden än bredden. Problem?
Jahapp! Då är de beställda och leverans inväntas inom kort. Känner mig som ett litet barn inför julafton!
hifikg skrev:eljulio skrev:eljulio skrev:
Jahapp! Då är de beställda och leverans inväntas inom kort. Känner mig som ett litet barn inför julafton!
Härligt! Jag tror du kommer sitta nöjd i tre, fyra decennier!
petersteindl skrev:Jag förstår inte vad du menar? Blåtand har jag för dem som vill använda blåtand. WLAN finns för dem som vill använda WLAN. Det gäller både styrning eller musiköverföring. Det finns således valmöjlighet. Jag vet inte hur denna remotestyrning går till som du nämner. Skall kolla upp det. På något sätt kommunicerar apparater med varandra. Antingen via kabel eller trådlöst. Trådlöst kan det antingen vara via WLAN eller blåtand eller ir. Mellan padda och mobil är det inte ir.
Att göra en systemlösning som utesluter mer än 50 % av konsumenterna på marknaden ser inte jag som en smart systemlösning. Jag känner till rätt stora producenter som uteslutit blåtand och enkom kört WLAN till sina streaminghögtalare. De har på ett år fått lägga ner hela sin verksamhet.
Blåtand har en mycket stor svaghet vid streaming. Utnivåer sätts via operativsystemet. Det skiljer alltså mer än 14 dB i utnivåer mellan olika blåtand beroende på iPhone eller Android eller datoroperativsystem. Det betyder att beroende på mottagaren så blir nivån svag eller så kan det bli digital överstyrning. Detta är ett fenomen som få känner till. Mig veterligen går det inte att få till en fungerande normalisering så att man optimerar brusnivå och undviker överstyrning.
Därför har många fabrikanter av streaminghögtalare valt att koppla in limiter och kompression där man väljer viss releasetid. Någon bit to bit kan man då drömma om i fantasiernas digitala land.
Däremot har blåtand 5 en hantering av synkronisering av olika ingående apparater i samma system exempelvis för stereo där höger och vänster kanaler/högtalare synkas tidsmässigt mot varandra. Hur det fungerar i jämförelse med sync i WLAN vet jag inte. Det återstår att ta reda på. Sedan kan möjligtvis sync användas på fiffigt sätt genom att använda både WLAN och blåtands olika versioner av sync. Det är också något som vi kommer analysera om det går att utföra.
Mvh
Peter
paa skrev:Är det inte här man ska skriva; grattis Peter?
I-or skrev:petersteindl skrev:Jag förstår inte vad du menar? Blåtand har jag för dem som vill använda blåtand. WLAN finns för dem som vill använda WLAN. Det gäller både styrning eller musiköverföring. Det finns således valmöjlighet. Jag vet inte hur denna remotestyrning går till som du nämner. Skall kolla upp det. På något sätt kommunicerar apparater med varandra. Antingen via kabel eller trådlöst. Trådlöst kan det antingen vara via WLAN eller blåtand eller ir. Mellan padda och mobil är det inte ir.
Att göra en systemlösning som utesluter mer än 50 % av konsumenterna på marknaden ser inte jag som en smart systemlösning. Jag känner till rätt stora producenter som uteslutit blåtand och enkom kört WLAN till sina streaminghögtalare. De har på ett år fått lägga ner hela sin verksamhet.
Blåtand har en mycket stor svaghet vid streaming. Utnivåer sätts via operativsystemet. Det skiljer alltså mer än 14 dB i utnivåer mellan olika blåtand beroende på iPhone eller Android eller datoroperativsystem. Det betyder att beroende på mottagaren så blir nivån svag eller så kan det bli digital överstyrning. Detta är ett fenomen som få känner till. Mig veterligen går det inte att få till en fungerande normalisering så att man optimerar brusnivå och undviker överstyrning.
Därför har många fabrikanter av streaminghögtalare valt att koppla in limiter och kompression där man väljer viss releasetid. Någon bit to bit kan man då drömma om i fantasiernas digitala land.
Däremot har blåtand 5 en hantering av synkronisering av olika ingående apparater i samma system exempelvis för stereo där höger och vänster kanaler/högtalare synkas tidsmässigt mot varandra. Hur det fungerar i jämförelse med sync i WLAN vet jag inte. Det återstår att ta reda på. Sedan kan möjligtvis sync användas på fiffigt sätt genom att använda både WLAN och blåtands olika versioner av sync. Det är också något som vi kommer analysera om det går att utföra.
Mvh
Peter
Fr.o.m. Android 6.0.1 är volymkontrollerna för källenheten och den externa enheten länkade som default i något som benämns Bluetooth Absolute Volume (alltså att en höjning på den ena enheten också ger en höjning på den andra som de länge har varit i IOS). Detsamma ska gälla för Windows 10 fr.o.m. update 1803. Dock är det så att vissa BT-produkter inte tycks ha implementerat denna funktionalitet, men med korrekt implementering borde man inte ha något problem med okopplade nivåer. M.a.o. ska man numer kunna få 0 dBFS på källenheten att alltid motsvara full utstyrning på den externa enheten (så länge som användaren inte frångår default-inställningen).
Stereolösning med fullt gångbar synkning master/slave för stereoändamål har funnits sedan BT 4.2. Jag har en hög sådana högtalare utvecklade 2017 som samlar damm bredvid skrivbordet. För WiFi finns in-house-utvecklade lösningar för trådlösa stereoprodukter från bl.a. B&W som hävdar max 1 us fördröjning (latency).
Bill50x skrev:Missade din födelsedag igår, sorry. Men ett stort grattis idag istället!
Mvh / B
STDI skrev:Mycket snyggt. Och säkert bra.
Vad händer med dina LTS-3v-f1?
Edit: Jag ser nu att det är i Peter Steindl-tråden jag skriver. Så det blir kanske onödigt OT här. Men svara gärna kort.
RMA skrev:Riktigt läckert! Tillsammans med Ino och Carlsson är dessa mina favoriter. Har bara hört dom tidigare varianterna men redan dom var fantastiska!
Ska bli mycket intressant att höra dina åsikter.
jonasp skrev:Ser trevligt och gott ut, jag skickar också ett sent grattis!Hälsa Piotr!
eljulio skrev:STDI skrev:Mycket snyggt. Och säkert bra.
Vad händer med dina LTS-3v-f1?
Edit: Jag ser nu att det är i Peter Steindl-tråden jag skriver. Så det blir kanske onödigt OT här. Men svara gärna kort.
Jag har en nära bekant som är sugen på dem, vilket känns bra om de hamnar i närheten. Annars behåller jag dem. Går inte att få tag på bättre högtalare för den pengen. De är f*** löjligt bra för pengen...
Och tack! Ja, det blir nog bra! Inspelning pågår! Och det kan säkert bli lite labbande med placering, ännu närmre lyssningsposition. Just nu är trianglen detta avstånd: Lyssningavstånd från huvud till centrum ca. 260 cm. Från huvud till respektive högtalare ca. 300 cm. Mellan högtalarna, ca. 340 cm. Kan nog tänka mig att sätta dem ännu närmre lyssningsposition. Men först spela in dem. Känns ballt att ha dem hemma, dessutom den nya versionen!
hifikg skrev:Happy Grattis lite sent omsider! Är Riksarkivet alltid servering numera, eller är det speciellt för julen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster