Är det här bra mätvärden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav Kraniet » 2020-12-18 13:40

Sista kurvan ser ju väldigt bra ut.

Hur tycker du det låter nu kontra förut?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 14:08

Sänkt gain ett steg på basarnas förstärkare (betydligt enklare att få till symmetri än via BX63A)
Skärmavbild 2020-12-18 kl. 13.06.45.png
Skärmavbild 2020-12-18 kl. 13.06.45.png (151.98 KiB) Visad 2518 gånger
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-18 14:09

Fanfaktiskt skrev:
I-or skrev:Slutligen är större element aldrig "slöare" än mindre eftersom en "långsam" bas är liktydig med en topp i frekvensgången.

Jag har inte upplevt detta med en mindre höjning t ex runt 80Hz. Samma höjning vid 20Hz tycker jag ger en mer "långsam bas"-effekt. Sen är det iofs så att i mitt obehandlade rum så har nivån inte sjunkit med mer än 15-20dB vid 20Hz efter 500ms, enligt mätningar.

Sen undrar jag om det finns fördelar med fysiska komponenter mha dist, termisk kompression etc? Jag har för mig att IÖ förespråkar det.

Jo, men basen är ju de facto "långsammare" eller kanske snarare "tyngre" vid 20 Hz än vid 80 Hz. Om toppen är smal måste den också vara högre för att tydligt påverka ljudet eftersom sannolikheten för excitering är lägre. En topp i frekvensgången fungerar på ungefär* samma sätt vare sig det är en rumsresonans eller en dålig högtalare.

När det gäller fördelar med passiv delning kontra aktiv delning, så kan effektmotstånd vara fördelaktiga för att minska den termiska kompressionen (genom att de har en resistans som är i det närmaste oberoende av temperaturen, vilket talspolen definitivt inte har). Distorsionsreduktionen blir dock närmast försumbar och uppväger inte fördelarna med aktiv delning.

*Så länge som rummet är ett minimumfassystem är det exakt samma sak, men begränsningsytornas egenskaper gör att det i praktiken blir en del avvikelser från minimumfas.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-18 14:10

Nu börjar det se ut som att det subjektivt kan låta riktigt bra! Har du hunnit dra några heta vax än?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-18 14:12

donjansson skrev:Sänkt gain ett steg på basarnas förstärkare (betydligt enklare att få till symmetri än via BX63A)
Skärmavbild 2020-12-18 kl. 13.06.45.png

Sänk ett eller två steg till.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 14:13

jonasp skrev:Nu börjar det se ut som att det subjektivt kan låta riktigt bra! Har du hunnit dra några heta vax än?

Nej, inte seriöst. Vill först få till det så optimalt det går med mitt gamla junk "på papper".

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 14:17

Skärmavbild 2020-12-18 kl. 13.16.56.png
Skärmavbild 2020-12-18 kl. 13.16.56.png (139.84 KiB) Visad 2508 gånger

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-18 14:18

donjansson skrev:
jonasp skrev:Nu börjar det se ut som att det subjektivt kan låta riktigt bra! Har du hunnit dra några heta vax än?

Nej, inte seriöst. Vill först få till det så optimalt det går med mitt gamla junk "på papper".

Låter bra. Det brukar vara bra att skruva färdigt så gått det går innan man sjunker ner i fåtöljen och försvinner in i musikens värld. Håller med I-or om att basen kan sänkas ett par hack till.

Edit: med hänvisning till din tidigare mätning, inte den senaste!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-18 14:24

donjansson skrev:

Nu är det dags att lyssna, fram med favoritplattorna! :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-18 14:25

*untz untz untz*

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 14:26

En helt annan sak. Vad händer om jag tycker att det är för låg volym relativt förstegets volymreglage. Jag tycker om när det är lite myshögt "klockan 12". Då behöver jag ju göra om allt igen. Det spelar naturligtvis ingen roll om jag tycker det är myshögt även nu med förstegets volym rätt upp, men i och med att jag mestadels lyssnar analogt har jag liksom inga möjligheter att höja källan.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 14:27

I-or skrev:
donjansson skrev:

Kan jag stänga ner REW (sparar naturligtvis allt!), ta bort micen, ställa tillbaka stolarna och aldrig mer behöva göra om detta (i alla fall inte med nuvarande setup)?

Edit: så vad Waterfall, RT60, Decay, Spectogram och allt vad det heter säger är nu irrelevant?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-18 14:31

I-or skrev:
donjansson skrev:
Baffel skrev:PS Ja, hon har under tidens gång också lärt sig att uppskatta "bra ljud" och är nog mer hifi-intresserad än merparten av medlemmarnas fruar. Hon lider dessutom av en mindre hörselnedsättning från födseln. Om vi säger så här: mina öron blöder innan hon ber mig sänka. Ljudvolym är därför inget problem.
PPS Nej, man bråkar inte med en i grunden rivig kvinna med rötter i Sydamerika (Uruguay).

När min bättre hälft frågade mig vad jag gjorde igår kväll berättade jag att jag hjälpte en entusiast att få till sin stereouppställning i ett för ändamålet specialbyggt lyssningsrum. Hon kontrade då med: "Vad är ett lyssningsrum?". :mrgreen:

Jag berättade och hon stirrade på mig med misstroende ögon, tills jag visade bilderna i tråden. Slutligen lämnade hon rummet skakande på huvudet. :mrgreen: :mrgreen:

:mrgreen:

P.s nu ser det ut som donjanssons fru blev min.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-18 14:32

Vilken inspirerande tråd! När får vi komma o hälsa på Don? :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-18 14:33

donjansson skrev:En helt annan sak. Vad händer om jag tycker att det är för låg volym relativt förstegets volymreglage. Jag tycker om när det är lite myshögt "klockan 12". Då behöver jag ju göra om allt igen. Det spelar naturligtvis ingen roll om jag tycker det är myshögt även nu med förstegets volym rätt upp, men i och med att jag mestadels lyssnar analogt har jag liksom inga möjligheter att höja källan.

Du kan inte ändra några inställningar på högtalarna, bara på slutstegen, men då måste du se till att höja nivån lika mycket på alla (det enklaste är att mäta med multimeter på högtalarutgångarna).

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 14:34

sprudel skrev:Vilken inspirerande tråd! När får vi komma o hälsa på Don? :D

När du/ni vill. Jag är sjukpensionär, så jag är tillgänglig när som.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 14:35

I-or skrev:Du kan inte ändra några inställningar på högtalarna, bara på slutstegen, men då måste du se till att höja nivån lika mycket på alla (det enklaste är att mäta med multimeter på högtalarutgångarna).

Är detta nåt jag behöver förbereda och mäta nu?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-18 14:36

donjansson skrev:
I-or skrev:
donjansson skrev:

Kan jag stänga ner REW (sparar naturligtvis allt!), ta bort micen, ställa tillbaka stolarna och aldrig mer behöva göra om detta (i alla fall inte med nuvarande setup)?

Edit: så vad Waterfall, RT60, Decay, Spectogram och allt vad det heter säger är nu irrelevant?

Du kan stänga ned och glömma mätandet, härifrån måste du finjustera med hörseln.

Irrelevanta är de kanske inte, men mätdata ger i det här läget alltför grova mått eftersom de inte riktigt motsvarar vad hörseln uppfattar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-18 14:38

donjansson skrev:
I-or skrev:Du kan inte ändra några inställningar på högtalarna, bara på slutstegen, men då måste du se till att höja nivån lika mycket på alla (det enklaste är att mäta med multimeter på högtalarutgångarna).

Är detta nåt jag behöver förbereda och mäta nu?

Nej, det gör du bara när du vill ändra inställningarna för att ha volymkontrollen på försteget i något "favoritläge".

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 14:45

I-or skrev:Du kan stänga ned och glömma mätandet, härifrån måste du finjustera med hörseln.

Så jag placerar helt sonika fåtöljens nackkudde vid exakt samma plats som mikrofonen?
Soffbord tyckte inte ljudingenjören att jag skulle ha, fotpall räckte. Fråga mig inte varför.
Jag har i alla fall två alternativ till soffbord:
Ett som är 34 cm högt:
IMG_7623.jpeg
IMG_7623.jpeg (244.12 KiB) Visad 2482 gånger

Ett som är 52:
IMG_7624.jpeg
IMG_7624.jpeg (195.27 KiB) Visad 2482 gånger

Vill minnas att jag någon gång läst att Öhman förordade ett lågt dito. Av den anledningen tog jag bort benen på bord nummer 1 och skruvade dit två stativ till JBL L100.

Edit: för övrigt är fothöjden absolut perfekt parat med mina låga fåtöljer. (Bord nummer ett.)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-18 14:48

I-or skrev:
När min bättre hälft frågade mig vad jag gjorde igår kväll berättade jag att jag hjälpte en entusiast att få till sin stereouppställning i ett för ändamålet specialbyggt lyssningsrum. Hon kontrade då med: "Vad är ett lyssningsrum?". :mrgreen:

Jag berättade och hon stirrade på mig med misstroende ögon, tills jag visade bilderna i tråden. Slutligen lämnade hon rummet skakande på huvudet. :mrgreen: :mrgreen:

8O Detta gör mig något förvånad! Vi hade förväntat oss linjekällor från golv till tak, ett 19" rack fyllt med DPS, och----och------- :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-18 14:52

donjansson skrev:
I-or skrev:Du kan stänga ned och glömma mätandet, härifrån måste du finjustera med hörseln.

Så jag placerar helt sonika fåtöljens nackkudde vid exakt samma plats som mikrofonen?
Soffbord tyckte inte ljudingenjören att jag skulle ha, fotpall räckte. Fråga mig inte varför.
Jag har i alla fall två alternativ till soffbord:
Ett som är 34 cm högt:
IMG_7623.jpeg

Ett som är 52:
IMG_7624.jpeg

Vill minnas att jag någon gång läst att Öhman förordade ett lågt dito. Av den anledningen tog jag bort benen på bord nummer 1 och skruvade dit två stativ till JBL L100.

Du kan förstås prova med soffbord, men jag tror inte att du kommer att märka någon större skillnad eftersom vinkeln för golvreflektionen är flackare än vanligt och dessutom är golvet belagt med heltäckningsmatta. Rent stereovisuellt tycker jag att det är snyggare utan, men du ska ju kunna ställa kaffekoppen eller whiskeyglaset någonstans också.

Slutligen, bara så att du inte missförstår, inställningarna du har nu är inte ingjutna i betong. Det du har nu är en bra utgångspunkt, men du bör naturligtvis finjustera mellanregister och diskantnivåer på högtalarna efter tycke och smak. Du kan också prova med en aning mindre invinkling för att reducera toppen vid 8 kHz. Slutligen kan du justera basmodulnivån något snäpp upp eller ned.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-18 14:56

jonasp skrev:
I-or skrev:

8O Detta gör mig något förvånad! Vi hade förväntat oss linjekällor från golv till tak, ett 19" rack fyllt med DPS, och----och------- :)

Jo, ungefär så var det i ett tidigare liv. Ett långt tag var det istället hemmabio, så hon vet mycket väl vad ett biorum är. Ordningen kommer dock att återställas vad det lider, förhoppningsvis på ett ganska spektakulärt sätt. 8)

Först måste man gå igenom "simulation hell" för att sedan komma till "production hell" om man får citera den gode Elon Musk lite fritt. Kom just att tänka på Dantes Inferno, kanske finns det en speciell avdelning för ingenjörer. :D
Senast redigerad av I-or 2020-12-18 15:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 15:01

NU händer det pojkar: jag kopplar bort micen, ställer i ordning fåtöljer och soffbord (det låga, "DIY" är coolt), städar upp lite, käkar en dunderladdning ost- och skinkpaj á la Lorenzo (mitt efternamn efter giftemål), kombinerar fyra koppar kaffe med norra halvklotets största prilla av hemmagjord lössnus, testlyssnar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-18 15:19

donjansson skrev:NU händer det pojkar: jag kopplar bort micen, ställer i ordning fåtöljer och soffbord (det låga, "DIY" är coolt), städar upp lite, käkar en dunderladdning ost- och skinkpaj á la Lorenzo (mitt efternamn efter giftemål), kombinerar fyra koppar kaffe med norra halvklotets största prilla av hemmagjord lössnus, testlyssnar.

Hade det funnits en headbang-smiley hade jag använt den nu. Hoppas du tycker det blir bättre än innan! Det tror jag...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-18 15:20

I-or skrev:
Jo, ungefär så var det i ett tidigare liv. Ett långt tag var det istället hemmabio, så hon vet mycket väl vad ett biorum är. Ordningen kommer dock att återställas vad det lider, förhoppningsvis på ett ganska spektakulärt sätt. 8)

Först måste man gå igenom "simulation hell" för att sedan komma till "production hell" om man får citera den gode Elon Musk lite fritt. Kom just att tänka på Dantes Inferno, kanske finns det en speciell avdelning för ingenjörer. :D

Så är det. Jag brukar parafrasera en amerikans jag träffade många år sedan, andemeningen blir något i stil med att som ingenjör kan man inte lösa några problem, bara flytta dem, i bästa fall till en annan domän... :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-18 15:21

donjansson skrev:NU händer det pojkar: jag kopplar bort micen, ställer i ordning fåtöljer och soffbord (det låga, "DIY" är coolt), städar upp lite, käkar en dunderladdning ost- och skinkpaj á la Lorenzo (mitt efternamn efter giftemål), kombinerar fyra koppar kaffe med norra halvklotets största prilla av hemmagjord lössnus, testlyssnar.

Sweet... :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2020-12-18 15:42

Snyggt jobbat I-or och Don. Applåder

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-18 15:53

Inom kort väntar ett till hyllplan (betongskiva), en exakt kopia av ramen till den ena B460ins frontskydd, vilken saknas), samt några kvadratmeter tyg i originalkulören ”JBL russet brown”. Spännande!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-18 17:10

Det verkar kunna ordna sig till slut och rummet är detsamma utan ändring. Då är det vad jag förstår ett Ingvar Öhman ritat rum med I-or inställning av högtalare. Blir resultatet som önskat så har IÖ stor del i det hela. Kudos i så fall till både IÖ och till I-or. På Applespråk blir det iÖ och iOr. :)

På det sättet jag ville mäta så ville jag få fram direktljudets frekvensgång från ungefär 200 Hz till 2 kHz. Utifrån det kan man sedan mäta på lyssnarplats för att se om det blir avvikelse och hur stor den avvikelsen i så fall är och på vilket sätt avvikelsen är.

Min erfarenhet är att man alltid först måste gå till källan för att detektera problemets natur om man anser att problem finns.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi