Moderator: Redaktörer
Fanfaktiskt skrev:I-or skrev:Slutligen är större element aldrig "slöare" än mindre eftersom en "långsam" bas är liktydig med en topp i frekvensgången.
Jag har inte upplevt detta med en mindre höjning t ex runt 80Hz. Samma höjning vid 20Hz tycker jag ger en mer "långsam bas"-effekt. Sen är det iofs så att i mitt obehandlade rum så har nivån inte sjunkit med mer än 15-20dB vid 20Hz efter 500ms, enligt mätningar.
Sen undrar jag om det finns fördelar med fysiska komponenter mha dist, termisk kompression etc? Jag har för mig att IÖ förespråkar det.
donjansson skrev:Sänkt gain ett steg på basarnas förstärkare (betydligt enklare att få till symmetri än via BX63A)
jonasp skrev:Nu börjar det se ut som att det subjektivt kan låta riktigt bra! Har du hunnit dra några heta vax än?
donjansson skrev:jonasp skrev:Nu börjar det se ut som att det subjektivt kan låta riktigt bra! Har du hunnit dra några heta vax än?
Nej, inte seriöst. Vill först få till det så optimalt det går med mitt gamla junk "på papper".
donjansson skrev:
I-or skrev:donjansson skrev:
Nu är det dags att lyssna, fram med favoritplattorna!
I-or skrev:donjansson skrev:Baffel skrev:PS Ja, hon har under tidens gång också lärt sig att uppskatta "bra ljud" och är nog mer hifi-intresserad än merparten av medlemmarnas fruar. Hon lider dessutom av en mindre hörselnedsättning från födseln. Om vi säger så här: mina öron blöder innan hon ber mig sänka. Ljudvolym är därför inget problem.
PPS Nej, man bråkar inte med en i grunden rivig kvinna med rötter i Sydamerika (Uruguay).
När min bättre hälft frågade mig vad jag gjorde igår kväll berättade jag att jag hjälpte en entusiast att få till sin stereouppställning i ett för ändamålet specialbyggt lyssningsrum. Hon kontrade då med: "Vad är ett lyssningsrum?".
Jag berättade och hon stirrade på mig med misstroende ögon, tills jag visade bilderna i tråden. Slutligen lämnade hon rummet skakande på huvudet.![]()
donjansson skrev:En helt annan sak. Vad händer om jag tycker att det är för låg volym relativt förstegets volymreglage. Jag tycker om när det är lite myshögt "klockan 12". Då behöver jag ju göra om allt igen. Det spelar naturligtvis ingen roll om jag tycker det är myshögt även nu med förstegets volym rätt upp, men i och med att jag mestadels lyssnar analogt har jag liksom inga möjligheter att höja källan.
sprudel skrev:Vilken inspirerande tråd! När får vi komma o hälsa på Don?
I-or skrev:Du kan inte ändra några inställningar på högtalarna, bara på slutstegen, men då måste du se till att höja nivån lika mycket på alla (det enklaste är att mäta med multimeter på högtalarutgångarna).
donjansson skrev:I-or skrev:donjansson skrev:
Nu är det dags att lyssna, fram med favoritplattorna!
Kan jag stänga ner REW (sparar naturligtvis allt!), ta bort micen, ställa tillbaka stolarna och aldrig mer behöva göra om detta (i alla fall inte med nuvarande setup)?
Edit: så vad Waterfall, RT60, Decay, Spectogram och allt vad det heter säger är nu irrelevant?
donjansson skrev:I-or skrev:Du kan inte ändra några inställningar på högtalarna, bara på slutstegen, men då måste du se till att höja nivån lika mycket på alla (det enklaste är att mäta med multimeter på högtalarutgångarna).
Är detta nåt jag behöver förbereda och mäta nu?
I-or skrev:Du kan stänga ned och glömma mätandet, härifrån måste du finjustera med hörseln.
I-or skrev:
När min bättre hälft frågade mig vad jag gjorde igår kväll berättade jag att jag hjälpte en entusiast att få till sin stereouppställning i ett för ändamålet specialbyggt lyssningsrum. Hon kontrade då med: "Vad är ett lyssningsrum?".
Jag berättade och hon stirrade på mig med misstroende ögon, tills jag visade bilderna i tråden. Slutligen lämnade hon rummet skakande på huvudet.![]()
donjansson skrev:I-or skrev:Du kan stänga ned och glömma mätandet, härifrån måste du finjustera med hörseln.
Så jag placerar helt sonika fåtöljens nackkudde vid exakt samma plats som mikrofonen?
Soffbord tyckte inte ljudingenjören att jag skulle ha, fotpall räckte. Fråga mig inte varför.
Jag har i alla fall två alternativ till soffbord:
Ett som är 34 cm högt:
Ett som är 52:
Vill minnas att jag någon gång läst att Öhman förordade ett lågt dito. Av den anledningen tog jag bort benen på bord nummer 1 och skruvade dit två stativ till JBL L100.
jonasp skrev:I-or skrev:
Detta gör mig något förvånad! Vi hade förväntat oss linjekällor från golv till tak, ett 19" rack fyllt med DPS, och----och-------
donjansson skrev:NU händer det pojkar: jag kopplar bort micen, ställer i ordning fåtöljer och soffbord (det låga, "DIY" är coolt), städar upp lite, käkar en dunderladdning ost- och skinkpaj á la Lorenzo (mitt efternamn efter giftemål), kombinerar fyra koppar kaffe med norra halvklotets största prilla av hemmagjord lössnus, testlyssnar.
I-or skrev:
Jo, ungefär så var det i ett tidigare liv. Ett långt tag var det istället hemmabio, så hon vet mycket väl vad ett biorum är. Ordningen kommer dock att återställas vad det lider, förhoppningsvis på ett ganska spektakulärt sätt.
Först måste man gå igenom "simulation hell" för att sedan komma till "production hell" om man får citera den gode Elon Musk lite fritt. Kom just att tänka på Dantes Inferno, kanske finns det en speciell avdelning för ingenjörer.
donjansson skrev:NU händer det pojkar: jag kopplar bort micen, ställer i ordning fåtöljer och soffbord (det låga, "DIY" är coolt), städar upp lite, käkar en dunderladdning ost- och skinkpaj á la Lorenzo (mitt efternamn efter giftemål), kombinerar fyra koppar kaffe med norra halvklotets största prilla av hemmagjord lössnus, testlyssnar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster