donjansson skrev:
Vart är micken placerad vid dessa mätningar ?

Kul att du får till det, grattis !

Moderator: Redaktörer
donjansson skrev:
donjansson skrev:NU händer det pojkar: jag kopplar bort micen, ställer i ordning fåtöljer och soffbord (det låga, "DIY" är coolt), städar upp lite, käkar en dunderladdning ost- och skinkpaj á la Lorenzo (mitt efternamn efter giftemål), kombinerar fyra koppar kaffe med norra halvklotets största prilla av hemmagjord lössnus, testlyssnar.
music4ever skrev:Grymt snyggt rum.
En fråga, vad är det bakom lyssningspositionen? Tyg framför hyllor eller vad är det?
Fanfaktiskt skrev:Prova att välja Psychoacoustic under Graph i REW för att se hur bra den överensstämmer med Golden ears kurvan upp till 500Hz.
sprudel skrev:I:or har ett antal gånger konstaterat att rummet är bra men att utrustningen visar tillkortakommanden, vad ska IÖ göra åt det?
donjansson skrev:
Nu får ni rätta mig om jag har fel. "Golden ears"-kurvan:
95 dB @ 20 Hz
90.5 dB @ 300 Hz
- 4.5 dB
DVD-ai skrev:donjansson skrev:
Vart är micken placerad vid dessa mätningar ?
Kul att du får till det, grattis !
I-or skrev:2. Du kan också prova att sänka delningsfrekvensen i BX63A till 63 Hz (vilket verkar vara minimum) för att sänka nivån något i 150-300 Hz-området och minska den något problematiska överlappningen** generellt. Vad jag förstår är inställningen just nu 75 Hz.
I-or skrev:1. Om du vill ha lite mer tryck i låg- och mellanbasen* kan du flytta lyssningspositionen ca 30 cm bakåt (om du vill ha ännu mer tryck kan du backa lite till). På så sätt höjer du nivån med ca 3 dB under ca 80 Hz. Om du vill behålla lyssningsvinkeln till L300 får du flytta dem ca 10 cm närmare sidoväggarna.
2. Du kan också prova att sänka delningsfrekvensen i BX63A till 63 Hz (vilket verkar vara minimum) för att sänka nivån något i 150-300 Hz-området och minska den något problematiska överlappningen** generellt. Vad jag förstår är inställningen just nu 75 Hz.
3. Om du vinklar ut högtalarna en aning minskar du inverkan från toppen runt 8 kHz och får lite mindre "fizzighet" i ljudet, vilket jag har varit inne på tidigare.
I-or skrev:Om du orkar, du kanske har fått förnyad energi efter att ha laddat upp med musiklyssning igår?
Om du ändå är igång och mäter kan du prova att flytta tillbaka lyssningspositionen 30 cm och sedan mäta med delningsfrekvenserna 40, 50 och 60 Hz.
sprudel skrev:Inget konstigt, du har bytt mätposition, och högtalarplacering.
Perfekt exempel på samspel mellan högtalare/rum/lyssningsposition. Allt spelar roll.
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 17 gäster