Moderator: Redaktörer
heliac skrev:Vart går gränsen för fysikens lagar för när det ballar ur? Om man sätter en signalkabel till högtalaren och börjar höja lite grann så måste väl återgivningen få stryk snart. Jag har 2,5 mm2 kablar på 2 meter idag och det räcker säkert mer än väl. Skulle man märka nåt om man gick ner till 1,0 ?
hifikg skrev:heliac skrev:Vart går gränsen för fysikens lagar för när det ballar ur? Om man sätter en signalkabel till högtalaren och börjar höja lite grann så måste väl återgivningen få stryk snart. Jag har 2,5 mm2 kablar på 2 meter idag och det räcker säkert mer än väl. Skulle man märka nåt om man gick ner till 1,0 ?
Ja, går du ner till 1 meter så räcker de inte fram. Det är den viktigaste parametern. De måste vara tillräckligt långa. De gånger jag möblerat så mina Van den Hul inte nått fram till den bortre högtalaren har jag skarvat med sockerbit o lampsladd sista metrarna. Ingen kan höra någon skillnad.
hifikg skrev:Kabel i strumpa, försedd med adekvata kristaller och allt. Magiskt!
Om någon bevisligen hör att den låter bättre än vanliga suprakablar eller standard medskick så får hen ta den med sig hem, men fixa bärhjälp!
heliac skrev:Vart går gränsen för fysikens lagar för när det ballar ur? Om man sätter en signalkabel till högtalaren och börjar höja lite grann så måste väl återgivningen få stryk snart. Jag har 2,5 mm2 kablar på 2 meter idag och det räcker säkert mer än väl. Skulle man märka nåt om man gick ner till 1,0 ?
Baffel skrev:hifikg skrev:Kabel i strumpa, försedd med adekvata kristaller och allt. Magiskt!
Om någon bevisligen hör att den låter bättre än vanliga suprakablar eller standard medskick så får hen ta den med sig hem, men fixa bärhjälp!
Vad i hel..var det där
Baffel skrev:hifikg skrev:Kabel i strumpa, försedd med adekvata kristaller och allt. Magiskt!
Vad i hel..var det där
hifikg skrev:MacBruce skrev:Almen skrev:Det där är roligt, alla som har dyrkablar har betalat några tusen för dem begagnat, men nypris var alltid minst 10 ggr så mycket. Undrar vad det är som gör att kablar slits så mycket så att de tappar så himla mycket i andrahandsvärde?
Man vet ju inte, vad för sk*t som har gått genom de dära kablarna...
Du menar att de får bättre andrahandsvärde om man bara lirat klassisk musik av hög kvalitet, en tanke så god som någon.
MacBruce skrev:Å andra sidan — om någon har spelat t.ex dansbandsmusik genom dem, är de nog oreparabla...
I-or skrev:Dansbandsmusik konfunderar bara elektronerna, Håkan Hellström får dem att fly.
I-or skrev:Dansbandsmusik konfunderar bara elektronerna, Håkan Hellström får dem att fly.
I-or skrev:heliac skrev:Vart går gränsen för fysikens lagar för när det ballar ur? Om man sätter en signalkabel till högtalaren och börjar höja lite grann så måste väl återgivningen få stryk snart. Jag har 2,5 mm2 kablar på 2 meter idag och det räcker säkert mer än väl. Skulle man märka nåt om man gick ner till 1,0 ?
Nej, med normala högtalare börjar du nog att märka någorlunda tydlig skillnad vid 0,15 mm2.![]()
Med en resistans om 4 ohm för högtalarna har du då tappat ca 1 dB i känslighet vid impedansminium och så har du höjt Q-värdet i basen med ca 11 %, vilket motsvarar ca 1 dB höjning av känsligheten här. +/- 1 dB för frekvensgången lär vara ganska tydligt för en hyggligt känslig lyssnare. Har du lite tur med hur skillnaderna påverkar ditt system kan du t.o.m. tycka att det låter bättre.
Kablarna blir inte ens ljumma med musiksignaler heller, vid 300 W ut från förstärkaren och en toppfaktor om 15 dB kommer effektutvecklingen här att ligga på ca 1 W.
hifikg skrev:Vi är ett "kabelhatarforum" he he
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=12505
Själv gillar jag mina kablar alldeles väldigt, blir sååå tyst utan dem.
FBK skrev:hifikg skrev:Vi är ett "kabelhatarforum" he he
I den där tråden visar forumet Faktiskt ifrån sin sämsta sidaBehövde du leta länge för att gräva fram den ?
FBK skrev:hifikg skrev:Vi är ett "kabelhatarforum" he he
I den där tråden visar forumet Faktiskt ifrån sin sämsta sidaBehövde du leta länge för att gräva fram den ?
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:Vi är ett "kabelhatarforum" he he
Nä, den var inte så bra, det kan jag hålla med om, hittade en länk till den i ett annat forum där faktiskt fick skäll för att vi inte tror på något. Läste bara något enstaka inlägg, men ser nu att det var en hel del personliga fejder i den tråden, så vi kan bortse från den länken.
Jag hoppas att många har sparat en massa sköna slantar på att läsa kabeltrådar här och därmed kunnat satsa dem på sådant som verkligen gör skillnad. Musik t ex
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster