Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Peter Steindl?

Inläggav I-or » 2020-12-18 19:34

petersteindl skrev:Det skall jag göra.
Än en gång, tackar för alla gratulationer.
. . . Mer bilder från Gamla Riksarkivet.
Det är flera olika rum det finns bord i samt även på balkong och dessutom finns en biografsalong.

Desert, dels i form av saffranspannkaka med hjortron och vispad grädde, dels crème brûlée. Jättegott. Jag tog 7 eller 8 tallrikar i omgångar med allehanda olika maträtter och ost.

https://www.bokabord.se/r/gamla-riksarkivet/1745 Det här året tillämpas Coronarestriktioner.

Mvh

Peter

Vadan den dystra uppsynen efter ett sån't tabberas?

Grattis i efterskott!
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-18 19:42

Tackar, tackar!

Ser jag dyster ut? Jag var så totalmätt före desserten och Piotr likaså. Sittningen är normalt sett 2½ timme. Vi fick vara kvar eftersom ingen kunnat bokat bordet efter oss och det var sista sittningen för dagen. De har alternerande bokning i år pga corona så att det blir tomt vid borden efter en sittning. Så vi käkade oavbrutet i 5 timmar. Kocken var lite förundrad, men hejade på. Vi hade behövt en halvtimmes siesta zzzzzz, nånstans mitt i.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-18 19:48

eljulio skrev:Jahopp, då är de uppe på väggen. Innan jag ger intryck är det nog klokt att spela in dem. Och se över hur de placeras som bäst. Men här är ett par bilder i alla fall!

bremenäggen 1.jpg

bremenäggen översikt.jpg

Det här är alltså den tidigare versionen inte den som ska komma? Snygga är de ju men jag har dessvärre aldrig fått tillfälle att lyssna på dem.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-18 20:04

RogerGustavsson skrev:
eljulio skrev:Jahopp, då är de uppe på väggen. Innan jag ger intryck är det nog klokt att spela in dem. Och se över hur de placeras som bäst. Men här är ett par bilder i alla fall!

bremenäggen 1.jpg

bremenäggen översikt.jpg

Det här är alltså den tidigare versionen inte den som ska komma? Snygga är de ju men jag har dessvärre aldrig fått tillfälle att lyssna på dem.

Nej, det är den nya versionen som jag fick tag på Peter. Tack för det!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-18 20:09

eljulio skrev:
RogerGustavsson skrev:

bremenäggen 1.jpg

bremenäggen översikt.jpg

Det skulle väl inte börja produceras förrän nästa år? Och dyra skulle de också bli....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-18 20:14

RogerGustavsson skrev:
eljulio skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det skulle väl inte börja produceras förrän nästa år? Och dyra skulle de också bli....

Det är Bremen 3D8 Mk2 Signature. Ordinarie riktpris 60.000 kr/par inklusive moms.

Jag monterar dessa själv och gör kontrollmätning själv.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-18 20:17

eljulio skrev:
RogerGustavsson skrev:

bremenäggen 1.jpg

bremenäggen översikt.jpg

Extra häftigt, har "bara" hört de "gamla" o det var inte kattskit o då satt de ändå bara på låtsasväggar lutade mot mina väggar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-18 20:40

Jag glömde att du var igång!

petersteindl skrev:År 2019 blev de nya högtalarelementen klara och sedan kom Covid-19. I kommande nystart behövs jag och lilltroll på plats i Italien och i Danmark. Det är en omöjlighet i dessa tider.

Vi får se när vi kommer igång igen. Just nu håller jag på med att förbereda 8 par Bremen 3D8 Mk2 för slutmontering.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-18 20:51

RogerGustavsson skrev:Jag glömde att du var igång!

petersteindl skrev:År 2019 blev de nya högtalarelementen klara och sedan kom Covid-19. I kommande nystart behövs jag och lilltroll på plats i Italien och i Danmark. Det är en omöjlighet i dessa tider.

Vi får se när vi kommer igång igen. Just nu håller jag på med att förbereda 8 par Bremen 3D8 Mk2 för slutmontering.

Japp, hela lägenheten är just nu fylld av högtalardelar och förpackningsmaterial. :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2020-12-18 23:50

Ett stort något försenat dubbelgrattis Peter . . . typ! :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-19 07:11

Tackar!

Jag bara måste inflika med denna video.

Robert Gustavsson inpå skinnet. Borde ses. En klar favvo där objektet inte har allt gratis som kanske kan tro. Den är djup och mångfacetterad och ger en mångfalt bättre bild av Robert än då man enbart ser hans sketcher. Imponerande bra video. Jag tänker ofta, är han bara bäst, eller? I denna video växer han än mer och bekräftar saker man tänkt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-19 08:14

petersteindl skrev:
eljulio skrev:
STDI skrev:Mycket snyggt. Och säkert bra.

Vad händer med dina LTS-3v-f1?

Edit: Jag ser nu att det är i Peter Steindl-tråden jag skriver. Så det blir kanske onödigt OT här. Men svara gärna kort.

Jag har en nära bekant som är sugen på dem, vilket känns bra om de hamnar i närheten. Annars behåller jag dem. Går inte att få tag på bättre högtalare för den pengen. De är f*** löjligt bra för pengen...

Och tack! Ja, det blir nog bra! Inspelning pågår! Och det kan säkert bli lite labbande med placering, ännu närmre lyssningsposition. Just nu är trianglen detta avstånd: Lyssningsavstånd från huvud till centrum ca. 260 cm. Från huvud till respektive högtalare ca. 300 cm. Mellan högtalarna, ca. 340 cm. Kan nog tänka mig att sätta dem ännu närmre lyssningsposition. Men först spela in dem. Känns ballt att ha dem hemma, dessutom den nya versionen!

Det ser fint ut. Prova även lyssningspositionen med lyssningsvinkeln +/- 45 grader. Med dina mått blir det lyssningsavstånd från huvud till centrum ca. 170 cm. Det är med sådan lyssningsvinkel du hörde dem hos mig.

Mvh
Peter

Tack Peter! Vilken service. :)

Har nu flyttat fram dem så långt det gick, bild kommer. Kom nästan hela vägen till 170 cm, men inte riktigt. Ska lyssna ordentligt när familjen är vaken, men även på låg volym blir nog det här bättre. Musikerna kommer närmre. Ett par frågor till: Jag monterade plattan för upphängningen av högtalarna på 93 cm höjd. Det ger att högtalarens underkant hamnar 63 cm ovan golv. Jag har för mig att jag läste 58-60 cm ovan golv, underkant högtalare. Rätt?

Sen vore det kul att läsa lite om de förändrade egenskaperna avseende elementbestyckningen, "gamla" modellen vs "nya". Vilka element det var och är nu, samt dess egenskaper. Hemma hos dig hörde jag förstås den gamla konfigurationen och blev redan då mäkta imponerad. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-19 10:19

petersteindl skrev:Tackar!

Jag bara måste inflika med denna video.
[ YouTube ]

Robert Gustavsson inpå skinnet. Borde ses. En klar favvo där objektet inte har allt gratis som kanske kan tro. Den är djup och mångfacetterad och ger en mångfalt bättre bild av Robert än då man enbart ser hans sketcher. Imponerande bra video. Jag tänker ofta, är han bara bäst, eller? I denna video växer han än mer och bekräftar saker man tänkt.

Mvh
Peter

Tack för den Peter!
Såg hela programmet, starkt. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-19 13:28

Bättre och bättre... Väsentlig skillnad till det bättre med placering som bifogade bilder. Sen om det ska ner något kanske, och ytterligare några cm. närmre soffans position kan nog krämas ut... ca 180 cm till lyssningsposition nu. En väldigt tydlig fördel med dessa är ju att de funkar lika bra framåt som bakåt. Så att säga.

thumbnail_IMG_2480.jpg
thumbnail_IMG_2480.jpg (303.19 KiB) Visad 13814 gånger

thumbnail_IMG_2482.jpg
thumbnail_IMG_2482.jpg (311.34 KiB) Visad 13814 gånger

thumbnail_IMG_2485.jpg
thumbnail_IMG_2485.jpg (228.68 KiB) Visad 13814 gånger

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-19 13:52

ett bekymmer som inte har med äggen att göra är bristen på bas vid lyssningsposition. Det är helt enkelt ett hål där. Vill jag lyssna på tex. svamparna med ett leende på läpparna med pådrag så är det högerhörnet som gäller, där knuffar det på bra. Och det är ett trevligt hörn, så ingen fara. Men det är ju samtidigt bra med jämn bas i hela rummet... Har alltid varit ett problem. Tyvärr.

Säg ifrån Peter om det blir för mycket off topic här. Det är ju din tråd.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-19 14:30

Nä, det är Rookies tråd :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-19 14:40

Inga problem för mig. Dessutom är det inte min tråd. Även om tråden handlar om mig. Tråden kom till innan jag ens var medlem på Faktiskt. Jag kan tänka mig att det är av intresse för de som läser och det vet jag även är många utanför forumet.

Man kan lyssna på båda sidor om högtalarna. På ena sidan blir stereon reverserad. Du kan även göra ett roligt prov genom att stå mitt emellan högtalarna och lyssna eller sätta en stol där. Det blir som jättehörlurar. Då är man mitt i musiken.

Mvh
Peter

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-19 15:44

eljulio skrev:ett bekymmer som inte har med äggen att göra är bristen på bas vid lyssningsposition. Det är helt enkelt ett hål där. Vill jag lyssna på tex. svamparna med ett leende på läpparna med pådrag så är det högerhörnet som gäller, där knuffar det på bra. Och det är ett trevligt hörn, så ingen fara. Men det är ju samtidigt bra med jämn bas i hela rummet... Har alltid varit ett problem. Tyvärr.

Bakom fåtöljen i hörnet har du plats för en subwoofer. Delar du vid 150-180Hz så fyller du igen hålet. Du kan simulera i REW's Room sim som är gratis och enkelt att använda. Det kan dock inte ta hänsyn till öppningen du har till vänster.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-19 15:58

Fanfaktiskt skrev:
eljulio skrev:ett bekymmer som inte har med äggen att göra är bristen på bas vid lyssningsposition. Det är helt enkelt ett hål där. Vill jag lyssna på tex. svamparna med ett leende på läpparna med pådrag så är det högerhörnet som gäller, där knuffar det på bra. Och det är ett trevligt hörn, så ingen fara. Men det är ju samtidigt bra med jämn bas i hela rummet... Har alltid varit ett problem. Tyvärr.

Bakom fåtöljen i hörnet har du plats för en subwoofer. Delar du vid 150-180Hz så fyller du igen hålet. Du kan simulera i REW's Room sim som är gratis och enkelt att använda. Det kan dock inte ta hänsyn till öppningen du har till vänster.

Jo, sub kan nog vara till nytta och den positionen har jag tänkt på, även om det kanske inte är så mycket plats som man tror bakom fåtöljen. Med delning menar du att jag inte kör äggen i full range då? Behöver väl något mellan förförstärkaren i så fall som styr?

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-19 16:38

eljulio skrev:Jo, sub kan nog vara till nytta och den positionen har jag tänkt på, även om det kanske inte är så mycket plats som man tror bakom fåtöljen. Med delning menar du att jag inte kör äggen i full range då? Behöver väl något mellan förförstärkaren i så fall som styr?

Vet faktiskt inte hur bra det går att integrera äggen, om det ens är möjligt med högtalare, när dem kör full range. petersteindl tillverkar äggen och verkar ha unika kunskaper om bla integration av subwoofers, så han svarar bäst på den frågan.

Du kommer behöver leda ut signalen från förförstärkaren till subben och tillbaka. Anläggningen står bara en meter ifrån hörnet, ser det ut som, så kabeldragningen blir kort. Vid soffan behövs delay. En sub av mycket hög kvalité lär behövas för att kunna integreras.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-19 16:56

petersteindl skrev:Inga problem för mig. Dessutom är det inte min tråd. Även om tråden handlar om mig. Tråden kom till innan jag ens var medlem på Faktiskt. Jag kan tänka mig att det är av intresse för de som läser och det vet jag även är många utanför forumet.

Man kan lyssna på båda sidor om högtalarna. På ena sidan blir stereon reverserad. Du kan även göra ett roligt prov genom att stå mitt emellan högtalarna och lyssna eller sätta en stol där. Det blir som jättehörlurar. Då är man mitt i musiken.

Mvh
Peter

Peter, såg du min fråga om det var rätt höjd på dem? Om de ska ner 3-5 cm i höjd. Nu 63 cm från underkant högtalare till golv. Oavsett ska jag försöka ta dem ytterligare några cm närmre lyssningsplats, blir lite tight mot ljusknappen bara, men lägre, så ökas utrymmet något.

För övrigt börjar det låta riktigt j*** bra nu... :D

edit: testade för övrigt position mitt emellan. Det var ju skithäftigt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-19 17:05

eljulio skrev:
petersteindl skrev:Inga problem för mig. Dessutom är det inte min tråd. Även om tråden handlar om mig. Tråden kom till innan jag ens var medlem på Faktiskt. Jag kan tänka mig att det är av intresse för de som läser och det vet jag även är många utanför forumet.

Mvh
Peter

Peter, såg du min fråga om det var rätt höjd på dem? Om de ska ner 3-5 cm i höjd. Nu 63 cm från underkant högtalare till golv. Oavsett ska jag försöka ta dem ytterligare några cm närmre lyssningsplats, blir lite tight mot ljusknappen bara, men lägre, så ökas utrymmet något.

Du kan prova att sänka dem 4 - 5 cm. Jag har själv ännu inte provat på Mk2, men enligt mätning så kan det vara viss fördel.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-19 17:55

petersteindl skrev:
eljulio skrev:

Mvh
Peter

Du kan prova att sänka dem 4 - 5 cm. Jag har själv ännu inte provat på Mk2, men enligt mätning så kan det vara viss fördel.

MvH
Peter

Ok, ska prova. Vad säger mätning om ev. fördel?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-19 23:23

eljulio skrev:
petersteindl skrev:
eljulio skrev:

MvH
Peter

Det tar vi efter att du lyssnat.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-12-20 14:02

petersteindl skrev:
eljulio skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Det tar vi efter att du lyssnat.

Mvh
Peter

Hej,

Jag provar lite nu. Spontant (har ej guldöron) så tycker jag nog att basen blir "tyngre", lite kraftfullare. Kanske att spridningen blir ännu lite bättre i rummet? I övrigt väntar jag nog lite till då jag fortfarande har en del inspelning kvar. Men det är mjukare och mjukare återgivning!

Edit: Limit to your love med James Blake ska man nog vara lite försiktig med... 8O Blev lite för mycket pådrag... :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-20 20:09

Glädjande att du bär slips Peter! Jag har sedan i måndags använt slips varje dag.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-21 02:27

För mig var det en självklarhet att ha kostym och slips då jag går på ett sådant superhäftigt ställe. Jag använder slips och kostym lite då och då.
Jag ringde några dagar innan till Piotr och sa att jag kommer snofsa till mig och han hade samma tanke. Han har inte haft slips på sig på över 12 år. Jag blev faktiskt lite imponerad över Piotrs svar. Han ville också snofsa till sig. :)
Man vet aldrig med Piotr. Så vi hade båda slips och fina kläder.

Vi var väldigt uppskattade på Riksarkivet och speciellt Piotr. Alla möjliga kom fram till honom då han stod upp och tackade honom. Piotr blev lite förvånad. Gästerna trodde han jobbade där och de som jobbade där visade stor uppskattning åt oss vid vårt bord.

Kockarna hejade på oss då vi gick och fyllde tallrikar 6, 7 och 8. I princip så åt vi mat för två konsekutiva sittningar och betalade för en. :D

Nu då man kommit till åren funderar jag på att skaffa hatt. Då är det faktiskt en sådan som jag funderar på.

Bild

Då skulle man te sig ungefär så här.

Bild

Vad tror du om det? Jag tänkte först på en sådan där hög Abraham Lincoln hatt, men jag vill ju flyta in så där lagom diskret i miljön då man exempelvis handlar på ICA Maxi eller handlar på Åhléns och NK eller i saluhallen.

Mvh
Peter

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-21 09:56

Väldigt snygga högtalare måste jag säga :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-21 12:12

På bilden där ser det ut som öppningsvinkeln är rejält stor?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-21 12:18

jonasp skrev:På bilden där ser det ut som öppningsvinkeln är rejält stor?

Jag använder själv lyssningsvinkel +/- 45 grader.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi