Moderator: Redaktörer
Knuttebaloa skrev:Fungerar på att damma av mina infraX6 och låta pi60es och bs60 spela från 80 Hz och uppåt endast.
Jag har dock dålig koll på hur jag ska placeras dessa moduler. Jag förstår ju att det bästa är att göra en mer ingående analys av rummet först men det blir inte aktuellt i detta boende. Därför får jag prova mig fram.
Vilka placeringar skulle ni testa i första hand? Och hur skulle en 1/4-placering kunna se ut?
Rummet mäter ca 3,7 x 5 med 2,4 i takhöjd. Mestadels hårda väggar men också ett par partier med regel och gips. Rummet är väl hyfsat tätt. Jag kan lägga upp en enkel skiss senare.
pontareee skrev:Om jag hade plats att ställa mina basmoduler någon annanstans än där de står så hade jag nog kört en "subwoofer crawl". Ställ en basmodul i soffan och gå runt i rummet, där det låter bäst placerar du en subwoofer och så fortsätter du så.
steveo1234 skrev:Knuttebaloa skrev:Fungerar på att damma av mina infraX6 och låta pi60es och bs60 spela från 80 Hz och uppåt endast.
Jag har dock dålig koll på hur jag ska placeras dessa moduler. Jag förstår ju att det bästa är att göra en mer ingående analys av rummet först men det blir inte aktuellt i detta boende. Därför får jag prova mig fram.
Vilka placeringar skulle ni testa i första hand? Och hur skulle en 1/4-placering kunna se ut?
Rummet mäter ca 3,7 x 5 med 2,4 i takhöjd. Mestadels hårda väggar men också ett par partier med regel och gips. Rummet är väl hyfsat tätt. Jag kan lägga upp en enkel skiss senare.
Jag hade börjat med 4 stycken jämt fördelade längst främre väggen och två stycken bakom lyssningsplatsen, antingen närfält eller fördelade längst väggen.
Sen delat upp på några kanaler i PEQ och mätt med REW och justerat nivåer, tonkurva och avstånd.
Bara så jag gjort... Och gjorde.
MichaelG skrev:Hur många basar har du?
Knuttebaloa skrev:steveo1234 skrev:Knuttebaloa skrev:Fungerar på att damma av mina infraX6 och låta pi60es och bs60 spela från 80 Hz och uppåt endast.
Jag hade börjat med 4 stycken jämt fördelade längst främre väggen och två stycken bakom lyssningsplatsen, antingen närfält eller fördelade längst väggen.
Sen delat upp på några kanaler i PEQ och mätt med REW och justerat nivåer, tonkurva och avstånd.
Tack!
Vad innebär närfält?
PEQ och REW är lite överkurs för mig just nu.
steveo1234 skrev:Knuttebaloa skrev:steveo1234 skrev:
Tack!
Vad innebär närfält?
Med närfält menar jag bas ca 2*basdiameter från ryggen.
Rekommenderar verkligen att ta en titt på någon youtube-video om hru man stätller in exempelvis en Minidsp. Kostar en tusenlapp ca och är den bästa investeringen jag gjort i min hemmabio iaf...
sprudel skrev:Nöj dig med bs och pi60. Sälj infra till mig!
Knuttebaloa skrev:pontareee skrev:Om jag hade plats att ställa mina basmoduler någon annanstans än där de står så hade jag nog kört en "subwoofer crawl". Ställ en basmodul i soffan och gå runt i rummet, där det låter bäst placerar du en subwoofer och så fortsätter du så.
Låter som en väldans massa krypande...![]()
Vad innebär "låter bäst" i detta avseende? Mest?
pontareee skrev:Knuttebaloa skrev:pontareee skrev:Om jag hade plats att ställa mina basmoduler någon annanstans än där de står så hade jag nog kört en "subwoofer crawl". Ställ en basmodul i soffan och gå runt i rummet, där det låter bäst placerar du en subwoofer och så fortsätter du så.
Ja där basen är som du vill ha den, bra djup, bra nivå, så jämn frekvenskurva som möjligt.
Du kan gå runt som vanligt också och huka ner lite ibland.
Knuttebaloa skrev:pontareee skrev:Knuttebaloa skrev:
Ja där basen är som du vill ha den, bra djup, bra nivå, så jämn frekvenskurva som möjligt.
Haha, skönt!
Alltså, det där låter ju görbart med en, men med sex? Finns det ingen fin tumregel som kan göra det hela lite enklare
Knuttebaloa skrev:steveo1234 skrev:Knuttebaloa skrev:
Tack!
Vad innebär närfält?
Med närfält menar jag bas ca 2*basdiameter från ryggen.
Rekommenderar verkligen att ta en titt på någon youtube-video om hru man stätller in exempelvis en Minidsp. Kostar en tusenlapp ca och är den bästa investeringen jag gjort i min hemmabio iaf...
Två basdiameter check!
Känner visst motstånd till digitala filterlösningar då jag upplevt/hört om att de ofta försämrar ljudkvaliteten. Jag vill gärna försöka klara mig med " mindre".
pontareee skrev:Knuttebaloa skrev:pontareee skrev:Om jag hade plats att ställa mina basmoduler någon annanstans än där de står så hade jag nog kört en "subwoofer crawl". Ställ en basmodul i soffan och gå runt i rummet, där det låter bäst placerar du en subwoofer och så fortsätter du så.
steveo1234 skrev:pontareee skrev:Knuttebaloa skrev:
Fast, hur hjälper det? Har du 6 basar, och du kryper runt och det inte låter bra. Vilken bas flyttar du? Var flyttar du den? Hur ändrar du nivån?
"Sub-crawl" fungerade nästan förr. När det användes en bas, och ingen mätinstrument fanns. Lika effektivt ungefär som att kommunicera med röksignaler när det finns mobiler...
Knuttebaloa skrev:sprudel skrev:Nöj dig med bs och pi60. Sälj infra till mig!
Haha påhittigt!
Vi kan byta. infraX6 mot dina profundus?
pontareee skrev:Paul på PS Audio gillar sub crawlen och tydligen gör REL ägaren det med.
Kolla från 3:30[ YouTube ]
Morello skrev:Under den högra baslådan.
sprudel skrev:Knuttebaloa skrev:sprudel skrev:Nöj dig med bs och pi60. Sälj infra till mig!
Haha påhittigt!
Det är ju en tanke, om det varit infraY!
Så här är det tänkt med 1/4 mått av rummets bredd.
I-or skrev:Var är lyssningspositionen?
Knuttebaloa skrev:sprudel skrev:Knuttebaloa skrev:
Haha påhittigt!
Du vill köpa infraX men byter bara om det är infraY?![]()
Eh, den där bilden är inte tillräckligt tydlig för mitt förstånd. Jag föreställde mig 1/4 som något annat... Care to explain?
Morello skrev:Under den högra baslådan.
sprudel skrev:Knuttebaloa skrev:sprudel skrev:
Du vill köpa infraX men byter bara om det är infraY?![]()
Eh, den där bilden är inte tillräckligt tydlig för mitt förstånd. Jag föreställde mig 1/4 som något annat... Care to explain?
Läste fel, tänkte InfraY.
Tänket kring 1/4 placering i breddled:
Centrum av höger resp vänster basmoduler ligger på 1/4 av rummets bredd, stereokonfiguration på basarna.
Jag utgår från elementens och portarnas placering på basmodulerna när jag beräknar placeringen. Dock ingen kompensation för de yttre modulernas förstärkning (sbir). Väggarna är lättbetong, ena väggen är en hjärtvägg med massiv lättbetong 15 cm, den andra är en yttervägg, en hybrid med lättbetong-cellplast-lättbetong 30 cm.
Hoppas att det blev begripligt.
Användare som besöker denna kategori: Conny och 41 gäster