Kanska bags att damma av rullbandspelare och kassetspelare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Kanska bags att damma av rullbandspelare och kassetspelare?

Inläggav Helmut » 2020-12-21 20:09

Var inne på Ny teknik och såg att Fuji och IBM lyckat ta fram nya magnetband. Funderar på om det kommer att finnas nya rullbandspelare. Kassettspelare och videobandspelare på marknaden. Eller kommer vi att i framtiden få se nya floppydiskar a´la magnetband?
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ ... rd-7007093
tekniken ser lovande ut! 580 Tb på en kassett!
Skulle vara häftigt att få plats med vanligt Cd ljud och kopior på studions original spår så man kunde mixa ljudet självNågon som har koll på hur mycket ljud man kan få in på en kassett på 580 TB. Frågan är om man skulle behöva luft och dammtäta kassetter men inbyggt tonhuvud som läser av spåren?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Kanska bags att damma av rullbandspelare och kassetspela

Inläggav hifikg » 2020-12-21 20:30

En bandkassett är inte samma sak som ett kassettband.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-12-21 21:37

Kanska Bags? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-12-22 05:50

Kanske bags att damma av frågan om hur man överför (ärvda) inspelningar från 60-talet, från min dåtida 4-kanals Tandbergs bandspelare, med min salig brors (en oomsjungen "dj*vel" på "det mesta med klaviatur") och yours truly's ("träblåsare", huvudsakligen Bb-klarinett men också munspel och diverse flöjter) musicerande, till nutida medier.

Kort sagt: hur gör man?
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-12-22 08:53

Tandberg gjorde mig veterligt ingen fyrkanalare, men två och fyrspårs mono- och stereobandspelare. Jag har själv en Tandberg 74 som nog inte varit spänningssatt på i varje fall 40 år. Det finns anledning att tro att den inte hoppar igång ned sina remmar, friktionskopplingar och elektrolytkondensatorer (varning). Men när det är fixat så är det ju bara att koppla in en portabel inspelare eller en dators ljudkort och lagra som .wav.

Kassettspelare kan man väl ta hem en hög från elektroniktippen och prova igenom, de har ju inte varit ur drift riktigt lika länge och många nog helt felfria, men de är ju prestandamässigt sämre med sin löjligt låga bandhastighet.

Jag bär med mig en liten Olympus inspelare i folkmusiksammanhang, den är riktigt bra och mäktar med 24 bit/192 kHz, vilket sannolikt är overkill i sammanhanget, tror att 48 kHz räcker bra. Eller rent av MP3?

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-12-23 00:46

Anders J skrev:Tandberg gjorde mig veterligt ingen fyrkanalare, men två och fyrspårs mono- och stereobandspelare. Jag har själv en Tandberg 74 som nog inte varit spänningssatt på i varje fall 40 år. Det finns anledning att tro att den inte hoppar igång ned sina remmar, friktionskopplingar och elektrolytkondensatorer (varning). Men när det är fixat så är det ju bara att koppla in en portabel inspelare eller en dators ljudkort och lagra som .wav.

Kassettspelare kan man väl ta hem en hög från elektroniktippen och prova igenom, de har ju inte varit ur drift riktigt lika länge och många nog helt felfria, men de är ju prestandamässigt sämre med sin löjligt låga bandhastighet.

Jag bär med mig en liten Olympus inspelare i folkmusiksammanhang, den är riktigt bra och mäktar med 24 bit/192 kHz, vilket sannolikt är overkill i sammanhanget, tror att 48 kHz räcker bra. Eller rent av MP3?

:oops: Fyrspårs borde jag ha skrivit, ja...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Återgå till Teknikforum