Infinity

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Infinity

Inläggav VintageHiFi » 2020-12-22 03:47

Funderar på att skaffa en klassisk Infinity alltså inget av dom
senare alstren utan något från slutet på 80-talet fram till mitten
på 90-talet mest för att prova då jag aldrig ägt en Infinity av bättre modell.
Dom modeller jag kikat på är:

Kappa 8 (EMIT, Polydome, Polygraph, 12")
Renaissance 90 (EMIT, EMIM, 6,5", 10")
IRS Sigma (EMIT, EMIM, 6,5", 12")
IRS Epsilon (EMIT, EMIM, L-EMIM, 12")
IRS Delta (EMIT, EMIM, L-EMIM, 2*12")

Vad har ni för erfarenheter av dessa?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Infinity

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-22 11:20

Det är lite knepigt med reservdelar till planarelementen. EMIT finns det ibland membran till och till EMIM finns nog bara de riktigt dyra från Graz (som kräver ombyggnad av höljena). L-EMIM är nog helt kört, de kom från Fostex. Inte bara membranen som ger sig utan även magneterna kan behöva bytas i EMIT/EMIM. Har hört de större modellerna för väldigt länge sedan. Många inställningsmöjligheter gör att de kan låta lite olika beroende på ägarens preferenser. Delningsfiltren brukar vara rejält komplexa.

Användarvisningsbild
distad

Re: Infinity

Inläggav distad » 2020-12-22 11:38

IRS Sigma (EMIT, EMIM, 6,5", 12") En av de modeller som är svårast att driva så de låter som de ska göra. En kompis hade ett sådant och och körde två stora monoblock på 250watt styck och det lät bra, men något gnagade att det fanns mer att få ur dem så han insåg att det blev för dyrt och sålde dem till en kille som jag träffade förra året och då frågade jag om han hade kvar dem, Javisst blev svaret. Och jag förstår varför, för ni vi levereade dem då han inte hade någon bil så fick vi lyssna på dem med hans slutsteg. Och det är det största jag någonsin sett, ett äldre Krell med jätte kylflänsar som är lika stort om ett halvt bord. Och vi satt med med :o och sade nästan i kör att det är så här de ska låta alltså.
Så det blir ett dyrt alternativ om du väljer denna högtalare. Sedan finns nästan aldrig några till salu heller. Kappa 8 är väl också ganska krävande, men resten funkar nog bättre med ett vanligt strömstarkt steg på 2x200Watt skulle jag "tro"
Lite matnyttigt finns också att läsa här.http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=27986
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Återgå till Generellt om hifi