Hur är det med ljudbild i basområdet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MikeBiker

Hur är det med ljudbild i basområdet?

Inläggav MikeBiker » 2020-12-22 00:15

Hej!

Lyssnar på Barbara Streisands första platta, Barbara Streisand Album -63, en fantastisk inspelning! Första spåret: Cry me a River! Platsar inte riktigt in i min musiksmak, men jag är verkligen allätare och när det låter så bra är det kul. Basgången startar direkt och jag uppfattar den som att bassisten står till vänster om mig, mellan vänster högtalare och min sweetspot.. ut mot vänsterväggen! Jag strömmar TIDAL -ROON, rasperry pi optiskt in i RME ADI 2 DAC fs. Jag har aldrig uppfattat basen så pass långt utanför ljudbilden förr. :) Är det någon annan som har liknande upplevelser?

Mvh Micke

JM

Re: Hur är det med ljudbild i basområdet?

Inläggav JM » 2020-12-22 09:42

Hur långt har du mellan vänster högtalare och vänster vägg? Är väggen reflekterande eller absorberande?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-22 10:08

JM skrev:Hur långt har du mellan vänster högtalare och vänster vägg? Är väggen reflekterande eller absorberande?

JM

Hur stor är sannolikheten att basregistret absorberas vid sidan av högtalaren?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-22 10:24

Tack för tipset, en fantastisk inspelning!

Jag har normalt mono sub under ca 90 Hz, med den inkopplad 'hoppar' ljudbilden (alltså basisten) lite hit och dit. Med den urkopplad får jag en liknande upplevelse som dej, till vänster om vänster högtalare och, som det verkar lite hitom högtalaren. Det är säkert något med faslägen mellan kanalerna i inspelningen, man hade inte riktigt koll när det gjordes och så blev det 'fel' (eller rätt, hur man nu tolkar det).

Jaha, då får man satsa på stereo sub...

Användarvisningsbild
MikeBiker

Inläggav MikeBiker » 2020-12-22 11:19

JM skrev:Hur långt har du mellan vänster högtalare och vänster vägg? Är väggen reflekterande eller absorberande?

JM

Hej!
Mitt rum är ganska väldämpat, har konsulterat Ingvar Öhman! Aco-skivor och glasfiberull på de rätta ställena i fronten! Rummet är ca 25m2 och jag har ett sluttande tak ca 3,60m i takhöjd i bakänden och ca 2,50m framme vid fronthögtalarna.
Min uppsättning är pi60s med BS60 som står innanför pi60, jag driver dessa med Sybarite No 1200 och försteget No1622, samt tidigare nämnd RME DAC.
Jag har för mig att jag hört eller läst någon gång att det ska vara svårt att kunna placera ut var basljud under 200 Hz är...
Det är en väldigt häftig inspelning tycker jag!

/ Micke

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-22 11:36

Lite mittåt efter några fler lyssningar.

Min monosub sitter normalt nära höger sattelit, då kan man i det här fallet ana att basisten 'åker' lite åt höger på en del toner. Med sub nära vänster sattelit står basisten tydligt och hela tiden till vänster.

Effekten påminner om den från Bob Carvers 'sonic hologram'. Alltså inget konstigt.

Hittils har två av två hört det, några fler?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-22 11:42

MikeBiker skrev:Jag har för mig att jag hört eller läst någon gång att det ska vara svårt att kunna placera ut var basljud under 200 Hz är...
/ Micke

Jo, det är nog rikgt. Men ljudet från basen innehåller övertoner över 200 Hz som öronen/hjärnan använder för lokalsisering.

Användarvisningsbild
MikeBiker

Inläggav MikeBiker » 2020-12-22 11:56

Ja, säkert övertoner, men har aldrig upplevt något liknande i min anläggning, förutom Q- sound! Kanske något fasfel...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-22 12:01

RJohan skrev:
MikeBiker skrev:Jag har för mig att jag hört eller läst någon gång att det ska vara svårt att kunna placera ut var basljud under 200 Hz är...
/ Micke

Jo, det är nog rikgt. Men ljudet från basen innehåller övertoner över 200 Hz som öronen/hjärnan använder för lokalsisering.

Förvisso sant, men knappast ett problem för riktigt högklassiga system. Är det verkligen THD som är argumentet från Ino-falangen?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-22 12:33

Morello skrev:
RJohan skrev:
/ Micke

Förvisso sant, men knappast ett problem för riktigt högklassiga system. Är det verkligen THD som är argumentet från Ino-falangen?

Jag kanske var otydlig. Ljudet från instrumentet kontrabas innehåller övertoner över 200 Hz. Sen kan det ju tillkomma fler/starkare övertoner i kedjan fram till lyssnaren...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-22 12:52

Om basmodulerna är otillräckligt* lågpassfiltrerade, distorderar svårt eller om musikmaterialet inte erbjuder en någorlunda normal grad av maskering, kan man i vissa fall lokalisera källan.

*Detta gäller speciellt i kombination med olycklig rumspåverkan för frekvensgången mellan ca 80 och 200 Hz för basmoduler och huvudhögtalare. En filtrering om minst 24 dB/oktav rekommenderas därför.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-22 13:09

RJohan skrev:
Morello skrev:
RJohan skrev:

Jag kanske var otydlig. Ljudet från instrumentet kontrabas innehåller övertoner över 200 Hz. Sen kan det ju tillkomma fler/starkare övertoner i kedjan fram till lyssnaren...

Jo, men vi måste skilja på å ena sidan basregister och å andra sidan basinstrument. Registret över cirka 80 Hz antar jag återges från sidosystemet, vilket knappast placeras bakom lyssnaren. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-22 13:31

Jag tror också att nästan alla har hört vad som händer när man enbart har basmodulerna igång, vilket ger en något överdriven illustration av problemen jag nämnde ovan. Även med relativt brant högpassfiltrering lokaliserar man dem enkelt eftersom hörseln klarar lokalisering i rum utmärkt över ca 300 Hz.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-22 13:33

MikeBiker skrev:Hej!

Lyssnar på Barbara Streisands första platta, Barbara Streisand Album -63, en fantastisk inspelning! Första spåret: Cry me a River! Platsar inte riktigt in i min musiksmak, men jag är verkligen allätare och när det låter så bra är det kul. Basgången startar direkt och jag uppfattar den som att bassisten står till vänster om mig, mellan vänster högtalare och min sweetspot.. ut mot vänsterväggen! Jag strömmar TIDAL -ROON, rasperry pi optiskt in i RME ADI 2 DAC fs. Jag har aldrig uppfattat basen så pass långt utanför ljudbilden förr. :) Är det någon annan som har liknande upplevelser?

Mvh Micke

Lyssnat nu. Förvånande långt utanför vänster högtalare, ja. Lite framför högtalarlinjen också. Häftigt!
Vilken kul skiva, fina inspelningar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MikeBiker

Inläggav MikeBiker » 2020-12-22 13:52

Ja, visst är det en kul skiva! Lyssnar nu på O.S.I, albumet Blood. Andra spåret: Terminal, syntslingan som ligger i bakgrunden påminner om något jag hört tidigare, men kan inte greppa vilken grupp! Är det någon som kanske vet vad det kan vara eller liknar...?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-22 14:12

MikeBiker skrev:Hej!

Mvh Micke

Jag lyssnade just till den låten och du har säkert lite extra "hjälp" av en väggreflektion vad gäller den virtuella placeringen, men basvioliner har en tendens att låta stort, luftigt och med lite diffus placering även i verkligheten p.g.a. den stora spridningen. För övrigt har man närmast totalt tvättat bort bandbruset från inspelningen, vilket inte brukar komma helt utan biverkningar.

Återgå till Generellt om hifi