I-or skrev:Utredningar som denna finns det mängder av på de flesta språk och egentligen behöver man inte ens läsa dem. Svaret är enkelt, ja det finns stora fördelar med elektroniskt kompenserade system eftersom man kan släppa frekvensgången och bara fokusera på spridning och distorsion. Ekvalisering borde vara en självklarhet för alla audiofiler.
Det generella problemet är dock att man inom audioindustrin ofta tänker i ekonomiska termer eller i termer av miniatyrisering, vilket leder till sämre ljudkvalitet. Dessutom tar man ofta till diverse fula signalbehandlingstrick för att skräpet inte ska låta riktigt så illa, men detta misslyckas alltid totalt i mina öron åtminstone. Detta förhindrar dock inte att det dyker upp nya "enhancing" algorithms som lovar hifi-ljud från laptops, små BT-högtalare och billiga soundbars nästan varje månad.
I praktiken finns inte så många hifi högtalare där man utelämnat det passiva filtret och snyggat till frekvensgången med EQ. Jag minns bara två på rak arm, nämligen någon aktiv NHT (Xd?) och JBL M2. En dag ska jag göra en sådan högtalare, men deblir ju tyvärr rätt komplexa och lite opraktiska om man inte kan integrera elektroniken själv.
Ett alternativ är att göra en högtalare med passivt filter, så den kan drivas med en förstärkarkanal, men bara optimera delningsfiltret för spridning, distorsion och effekttålighet, och sedan optimera frekvensgången i ett externt aktivt filter. Jag har inte bestämt mig för vilken väg jag tycker är smartast. Personligen tycker jag det är lättare att designa passiva filter, men jag är antagligen knasig.
Här är M2 - med vinprovartermer och allt:
https://hifi-musik.se/upload/documents/ ... _56-59.pdf