Korrigeringar i realtid är ju att korrigera något som redan hänt. Att mäta upp rum och högtalare i förväg och anpassa signalen till detta borde vara OK, men det verkar ruskigt svårt att få till.
/ B
Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Ännu en konstruktion utan hänsyn tagen till spridningseffekter, alltså. Det verkar som att man har slängt ut akustikerna och ersatt dem med elektroniker i de här projekten. Fortfarande säkerligen inga problem relaterade till DSP.
hcl skrev:Är det något fabrikat som tagit tekniken lika långt, eller längre än Linn med sina individuellt korrigerade element? I DYI-världen är det i.o.f.s. i viss mån en del av processen (om man är tillräckligt noggrann). Digital precision i all ära, men utan att ta hänsyn till elementvariationer så lär det fortfarande bli en del oönskade beteenden.
Bill50x skrev:Korrigeringar i realtid är ju att korrigera något som redan hänt. Att mäta upp rum och högtalare i förväg och anpassa signalen till detta borde vara OK, men det verkar ruskigt svårt att få till.
/ B
Tangband skrev:Bill50x skrev:Korrigeringar i realtid är ju att korrigera något som redan hänt. Att mäta upp rum och högtalare i förväg och anpassa signalen till detta borde vara OK, men det verkar ruskigt svårt att få till.
Som ett exempel hur det kan göras : Exakt-tekniken bygger på närfältsmätningar av individuella element i högtalarna. Det har dock inget alls med rummet att göra.
Space optimization är däremot ett rumskorrigeringsprogram från Linn som korrigerar ett rums fundamentalresonanser under 100 Hz. Det korrigerar alltså inte högtalarna, utan rummets resonanser.
Bill50x skrev:Korrigeringar i realtid är ju att korrigera något som redan hänt. Att mäta upp rum och högtalare i förväg och anpassa signalen till detta borde vara OK, men det verkar ruskigt svårt att få till.
/ B
Belker skrev:Jag tror I-or syftar på riktiga parametriska eq-plugins alt. convolution engines som man återfinner i bra mediaspelare på datorn, t.ex Roon, Foobar och Audirvana. Spotify/telefonens eq är ju jättegrov och ej parametrisk. Man ska ha bra tur om den går att användas till nåt vettigt.
För övrigt kan jag bara hålla med: EQ innan DAC är grejen! ”Matchning av komponenter”, kabelbyten och andra tweaks illustrerar verkligen ”sila mygg och svälja kameler”.
I-or skrev:Man behöver inte förstå exakt hur beräkningarna går till i ett IIR-filter, det räcker med att känna till att man med dessa kan bygga den digitala motsvarigheten till analoga equalizers. Med analog eq och IIR-filter får man minimumfasrespons, d.v.s. att amplitud och fas hänger ihop matematiskt. Skulle man istället vilja korrigera fasen separat (vilket i princip inte är nödvändigt av perceptionsskäl), får man gå över till mer beräkningsintensiva FIR-filter. Med dessa filter kan man skapa i det närmaste perfekta impulssvar om man tror att det är viktigt (vilket det inte är). Av alla hifi-floskler man kan stöta på är nog "fasfel" det värsta. Den enda gång man märker av ett tydligt hörbart sådant är nog när man av misstag råkar vända polariteten på en av högtalarna.
Av någon märklig anledning har Spotify-gänget, trots massor av påstötningar från användare, inte lagt in någon eq alls. Man erbjuder inte ens en enkel grafisk dito (även om det ett kort tag fanns en tredjepartslösning som fungerade). Detta är bara ett exempel på varför jag tycker att Spotify är ganska kasst - det finns i stort sett inga möjligheter att individualisera inställningarna på något område. Varför fattar vissa bolag inte att man alltid ska ha "avancerade" inställningar tillgängliga för de som så önskar?
I-or skrev:Man behöver inte förstå exakt hur beräkningarna går till i ett IIR-filter, det räcker med att känna till att man med dessa kan bygga den digitala motsvarigheten till analoga equalizers. Med analog eq och IIR-filter får man minimumfasrespons, d.v.s. att amplitud och fas hänger ihop matematiskt. Skulle man istället vilja korrigera fasen separat (vilket i princip inte är nödvändigt av perceptionsskäl), får man gå över till mer beräkningsintensiva FIR-filter. Med dessa filter kan man skapa i det närmaste perfekta impulssvar om man tror att det är viktigt (vilket det inte är). Av alla hifi-floskler man kan stöta på är nog "fasfel" det värsta. Den enda gång man märker av ett tydligt hörbart sådant är nog när man av misstag råkar vända polariteten på en av högtalarna.
Av någon märklig anledning har Spotify-gänget, trots massor av påstötningar från användare, inte lagt in någon eq alls. Man erbjuder inte ens en enkel grafisk dito (även om det ett kort tag fanns en tredjepartslösning som fungerade). Detta är bara ett exempel på varför jag tycker att Spotify är ganska kasst - det finns i stort sett inga möjligheter att individualisera inställningarna på något område. Varför fattar vissa bolag inte att man alltid ska ha "avancerade" inställningar tillgängliga för de som så önskar?
JM skrev:Upplevelsemässigt hör vi toppar på tonkurvan mer än dalar. Jag har lärt mig erfarenhetsmässigt att inte korrigera små smala dippar men försöka ta ner alla även små toppavvikelser i tonkurvan. Med tanke på att vi är olika känsliga för avvikelser lite olika beroende på var avvikelserna är belägna frekvensmässigt - är området runt 3500 Hz (där max ljudkänslighet finns) viktigare att korrigera än området med övertonerna 300 - 2000 Hz (där talförståelsen avgörs). Erfarenhetsmässigt är min uppfattning att det undre frekvensområdet är viktigare med avseende rak tonkurva och låg distorsion. Har inga forskningsrapporter som verifierar att så skulle vara fallet.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster