hcl skrev:Tangband skrev:gcs skrev:Det kanske ändå inte var så mycket fel på Genelec 8260A efter det vad som har framkommit här. Jag hittar inte just nu min egen Eva Cassidy skiva så att jag kan lyssna själv. Det är flera som jag uppfattar det som kritiska lyssnare och som tycker att det har låtit bra.
Nej, dina Genelec 8260a spelade nog bara upp hur ” songbird” låter med neutrala högtalare.
Detdär att alla inspelningar ska låta jättebra på en hifianläggning är nog svårt att få till i verkligheten.
Men mätmässigt bra grejor spelar upp väldigt mycket musik på ett bra sätt. Och de där 20% som låter illa är det svårare att få till, om man inte gör som FBK och plussar lite i lägre mid

Tycker ni verkligen den inspelningen låter illa? Visst är den en del betoning i diskanten, men på ett i mitt tycker ganska ok sätt. jag är tveksam till om det låtit bättre om man skruvat ner för att motverka det som uppfattas som hissad diskant, men jag kan ha fel. Jag uppattar det ändå som att de haft fokus på att få tonen i rösten bra och då blev det kanske såhär i det här fallet. Att det blivit accentuerat emellanåt verkar mer vara en konsekvens av mikrofonval och avstånd till mikrofonen samt val av kompressor/EQ. Trots att rösten känns ngt tunn så är det faktiskt en del bom i botten (runt 300 Hz om jag kommer ihåg rätt från när jag lyssnade i studiosystemet). Förmodligen tyckte man att det blev bättre att behålla fluffet i botten och balansera med viss accentuering i diskanten eller så var det omvänt. Jag noterade att det förvisso går fixa rösten lite bättre, men den blev då en aning anemisk och f.f.a. övriga instrument lät då sämre så att huvuddelen av processningen som gör att rösten låter som den gör skulle gjorts på helheten är jag tveksam till.
Svar NEJ! Det har blivit lite för
stora ord här, mitt fel. Jag säger att den är lite hissad i diskanten och det är synd på en så bra låt/inspelning för övrigt. För jag gillar den för övrigt med bra närvaro och det låter lite live över det hela. Men på Genelec 8260a låter det inte alls så bra och andra skivor jag lyssnade på briljerade på Genelec 8260a . Och jag har hört den låten på många..... högtalare genom åren. Sedan vad detta beror på, har jag inte en susning av. Men för egen del så är det en skiva som är bra att dema pga just den hissade diskanten. Får högtalaren problem med detta, så vet jag att den högtalaren kan jag inte leva med i längden för det finns gott om inspelningar som låter mycket sämre. På mina nuvarande njuter jag när jag spelar den skivan även när reglagen på baksidan är ställd på noll, men jag gillar det lite extra fylligt därför har jag dem normalt inte på noll i mellanregister och bas. Det låter mer naturligt då på många skivor. Min förra Sambo sjunger i en kör, så jag har lyssnat mycket på röster live och jag utgår ifrån hur det låter då på riktigt och inte efter när någon i en studio har varit och vridit på alla reglage.
Vi kan ta ett annat exempel. En gång så sjöng sambons kör ihop med Anna Stadling och då med låtar ifrån Jonny Cash,( skivan heter Stadling/Cash) på kulturhuset här i Vallentuna. Där har de ett specialbyggt rum som ser ut som en mindre biografsalong. Och eftersom jag inte är något fan av den musiken så tänkte jag inte gå på den konserten. Men Jag ångrade mig och gick ner i slutet av den och smög in mig och tappade hakan totalt. Både av Stadlings röst och hur det lät, då jag aldrig hört något bättre live i mitt 50-åriga liv. Allt fanns där och jag tänkte direkt på att det blir intressant att höra sambons intryck av ljudet. Och det var som väntat att alla i kören hade reagerat på hur deras röster lät. De är inte vana av att sjunga i en lokal som är byggd för att det ska låta riktigt bra. Men jag sade direkt att besökarna hade garanterat njutit rejält för så här ska det låta när akustiken är på topp.
Köpte naturligtvis skivan och den är inte på samma nivå som det var att höra henne live.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.