PA vs finhifi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Re: PA vs finhifi

Inläggav music4ever » 2020-12-29 22:46

jonasp skrev:"PA" är väl egentligen ungefär lika (o)exakt begrepp som "hifi".

Låter "hifi" bra? Njaeeejaajooo.....? Låter "PA" bra? Eeeeeh? Hur långt är ett snöre? Både inom konsumentutrustning och proffsutrustning har väl de flesta av oss blivit både besvikna och imponerade.

Fast, finns det någon PA som är i närheten av de absolut bästa hifi högtalarna?

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2020-12-30 02:55

music4ever skrev:

Låter "hifi" bra? Njaeeejaajooo.....? Låter "PA" bra? Eeeeeh? Hur långt är ett snöre? Både inom konsumentutrustning och proffsutrustning har väl de flesta av oss blivit både besvikna och imponerade.

De bästa HiFi högtalarna mot det bästa från PA så har nog HiFi högtalarna inte en chans förutom i
grenen att ta hutlöst mycket betalt för ormolja. :twisted:
Där är dom garanterat ensamma på tronen.

Det svåra är nog att definiera vad som är vad. Det byggs ju många
studiomomitorer med "PA" element...

Fast dom som köpt på sig små stativare för 50k är ju helt oförstådde när man vill
kunna spela djup bas samtidig som man ska kunna höja volymen så man slipper
ha hörapparat för att höra vad som spelas utan att högtalarna kroknar men
smaken är ju tack & lov olika vilket är kul. :)

Själv kör jag blandat i mina system både HiFi & PA element samt både HiFi & PA
slutsteg. Jag använder det jag tycker passar bär för den uppgift som enheten ska ha.

För att driva diskant, mellan & bas använder jag HiFi-slutsteg, För att driva sub-basen anväder jag PA-slutsteg.
Det aktiva delingsfiltret är en PA-produkt. För diskanten använder jag en HiFi banddiskant men
för sub, bas & mellan är det PA-element.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-12-30 03:35

VintageHiFi skrev:De bästa HiFi högtalarna mot det bästa från PA så har nog HiFi högtalarna inte en chans förutom i
grenen att ta hutlöst mycket betalt för ormolja. :twisted:
Där är dom garanterat ensamma på tronen.

Vilka PA-högtalare har lika bra återgivning som t ex TAD, Revel, Ino?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-30 09:58

music4ever skrev:

PA är ju public adress och som Harry påpekar är det ju lite skillnad på monitorer och PA. Jag kan tänka mig att JBL M2 är i klass med den bästa hifin, och i många fall bättre. Sen beror det väl på personliga preferenser också.

Det hade varit roligare om vi hade haft den här diskussionen efter vi hört t ex ett par M2. Jag har tyvärr aldrig fått tillfälle.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-30 13:39

Jag har hört JBL M2 som förvisso presterar exceptionellt bra för att vara en hornkonstruktion (inga typiska hornfärgningar överhuvudtaget), men inte riktigt i klass med de bästa direktstrålande högtalarna. Baselementet är mycket bra, men hornet distorderar en aning för mycket även vid förhållandevis låga ljudtrycksnivåer, vilket framgår tydligt i diagrammet från Sound&Recordings test nedan. 3 % THD vid en ljudtrycksnivå om drygt 100 dB är ganska långt ifrån de bästa direktstrålande diskantelementen.

T_JBLM2-05_forum_embed.jpg
T_JBLM2-05_forum_embed.jpg (32.83 KiB) Visad 3202 gånger

T_JBLM2-06_forum_embed.jpg
T_JBLM2-06_forum_embed.jpg (28.33 KiB) Visad 3202 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-30 16:33

Å andra sidan kan väl M2 spela starkare än de flesta normala hifihögtalare. Upplevdes distorsionen från kompressionsdrivern som störande rent subjektivt?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2020-12-30 20:26

Det var inte helt enkelt att försöka sig förstå vad jag menade i mitt tidigare inlägg, skriva på mobilen och snubbla på tangenterna samtigt som jag måste tagit mig en liten jävel! :D

Summan av det hela är att det mesta känns mesigt och trött efter att man gått till burkar med hög känslighet och mycket membranyta.
Kör 4st 15" som tvärdyker under 40-45Hz, skulle absolut inte vilja ha mindre!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-30 21:04

Evil_Homer skrev:Summan av det hela är att det mesta känns mesigt och trött efter att man gått till burkar med hög känslighet och mycket membranyta.

Inte undra på att jag blivit kär i mina Vintage även om de bara har 12-tolvor i sig och en känslighet på 92db och 8ohm. Går ner till 40hz enligt datan.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-30 21:05

jonasp skrev:Å andra sidan kan väl M2 spela starkare än de flesta normala hifihögtalare. Upplevdes distorsionen från kompressionsdrivern som störande rent subjektivt?

Enligt vad jag läst så kan de det mer marginal.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-30 21:13

I-or skrev:Jag har hört JBL M2 som förvisso presterar exceptionellt bra för att vara en hornkonstruktion (inga typiska hornfärgningar överhuvudtaget), men inte riktigt i klass med de bästa direktstrålande högtalarna. Baselementet är mycket bra, men hornet distorderar en aning för mycket även vid förhållandevis låga ljudtrycksnivåer, vilket framgår tydligt i diagrammet från Sound&Recordings test nedan. 3 % THD vid en ljudtrycksnivå om drygt 100 dB är ganska långt ifrån de bästa direktstrålande diskantelementen.

Tror du mest inte gillar ljudet hos horn helt enkelt. Av vad jag läst så ska M2:orna vara något extra även när man lagt till slutstegen som behövs till dem, men de kostar inte heller 600.000kr eller mer. utan landar väl på max ca:300.000kr med slutstegen. 600.000kr högtalare behöver ju slutsteg också.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2020-12-30 21:33

FBK skrev:
Evil_Homer skrev:Summan av det hela är att det mesta känns mesigt och trött efter att man gått till burkar med hög känslighet och mycket membranyta.

Inte undra på att jag blivit kär i mina Vintage även om de bara har 12-tolvor i sig och en känslighet på 92db och 8ohm. Går ner till 40hz enligt datan.

Mina ligger på 104 dB @ 2.83V

Håller på att ratta in dom sakta men säkert och det släpper mer och mer, inte helt hemma än men det börjar närma sig.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-30 21:35

jonasp skrev:Å andra sidan kan väl M2 spela starkare än de flesta normala hifihögtalare. Upplevdes distorsionen från kompressionsdrivern som störande rent subjektivt?

Att de kan spela högre är en missuppfattning enligt mig. Ja, de kan spela högt under ca 2 kHz, men i mellandiskanten och den övre diskanten distorderar de en hel del redan vid låga ljudtrycksnivåer och detta hörs tydligt som en extra grynighet (huvudsakligen andraton). Hade Sound&Recording dragit på lite till i sina mätningar och dessutom utsträckt frekvensområdet till 20 kHz så hade vi sett sådär 10-20 % THD vid 110 dB, 1 m, frifält. 8O 8O 8O

I det avseendet uppträder de precis som JBL K2 9500 som via kompressionsdrivern och hornet hade samma problem, också här tydligt hörbart när jag hörde dem vid ett par olika tillfällen. Detta är inget märkligt, lite sämre kalottdiskanter uppvisar ofta liknande problem, även om de kan distordera en hel del även i den undre diskanten. Skillnaden är dock att M2 betingar runt 140 kkr/par.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-12-30 21:36

Evil_Homer skrev:
FBK skrev:

Håller på att ratta in dom sakta men säkert och det släpper mer och mer, inte helt hemma än men det börjar närma sig.

Då spöar du mina pågående med någon ynka dB 8) :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-30 21:52

FBK skrev:
I-or skrev:Jag har hört JBL M2 som förvisso presterar exceptionellt bra för att vara en hornkonstruktion (inga typiska hornfärgningar överhuvudtaget), men inte riktigt i klass med de bästa direktstrålande högtalarna. Baselementet är mycket bra, men hornet distorderar en aning för mycket även vid förhållandevis låga ljudtrycksnivåer, vilket framgår tydligt i diagrammet från Sound&Recordings test nedan. 3 % THD vid en ljudtrycksnivå om drygt 100 dB är ganska långt ifrån de bästa direktstrålande diskantelementen.

Tror du mest inte gillar ljudet hos horn helt enkelt. Av vad jag läst så ska M2:orna vara något extra även när man lagt till slutstegen som behövs till dem, men de kostar inte heller 600.000kr eller mer. utan landar väl på max ca:300.000kr med slutstegen. 600.000kr högtalare behöver ju slutsteg också.

Tja, det är ju en aning märkligt att guldöronen i hifi-blaskorna enkelt kan höra skillnad mellan olika kablar, men när en produkt frambringar ca 10-20 % THD, "...så är renheten och luften i det övre registret av en sort
som nästan påminner om banddiskanter eller elektrostater. Ja, själv blev jag helt ställd över det sensuella och skimrande ljudet som strömmade ur de här hornen." :roll: :roll: :roll:
https://hifi-musik.se/upload/documents/artiklar/HIFI_1503_JBL_sid_56-59.pdf

För övrigt har jag inga preferenser för någon speciell teknisk lösning - det som fungerar, fungerar, det som inte fungerar, fungerar inte. Vissa produkttyper har inneboende fysikaliska problem som helt enkelt är olösliga. Kompressionsdrivers med tillhörande horn är en utmärkt lösning i PA-sammanhang, men bör undvikas under andra omständigheter.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-30 21:53

I-or skrev:

Att de kan spela högre är en missuppfattning enligt mig. Ja, de kan spela högt under ca 2 kHz, men i mellandiskanten och den övre diskanten distorderar de en hel del redan vid låga ljudtrycksnivåer och detta hörs tydligt som en extra grynighet (huvudsakligen andraton). Hade Sound&Recording dragit på lite till i sina mätningar och dessutom utsträckt frekvensområdet till 20 kHz så hade vi sett sådär 10-20 % THD vid 110 dB, 1 m, frifält. 8O 8O 8O

I det avseendet uppträder de precis som JBL K2 9500 som via kompressionsdrivern och hornet hade samma problem, också här tydligt hörbart när jag hörde dem vid ett par olika tillfällen. Detta är inget märkligt, lite sämre kalottdiskanter uppvisar ofta liknande problem, även om de kan distordera en hel del även i den undre diskanten. Skillnaden är dock att M2 betingar runt 140 kkr/par.

Jisses vilka stora ord ifrån någon som endast hört dem. Jag läste någon intryck ifrån någon känd gubbe inom studiobranschen som sade att de var en ny standard inom studio. Och andra som lyssnat på JBL K2 9500 har hyllat dem hej vilt. Men de kanske inte har Guldöron. :? Eller så kan de inte höra dist.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-30 21:58

I-or skrev:
FBK skrev:

Tja, det är ju en aning märkligt att guldöronen i hifi-blaskorna enkelt kan höra skillnad mellan olika kablar, men när en produkt frambringar ca 10-20 % THD, "...så är renheten och luften i det övre registret av en sort
som nästan påminner om banddiskanter eller elektrostater. Ja, själv blev jag helt ställd över det sensuella och skimrande ljudet som strömmade ur de här hornen." :roll: :roll: :roll:
https://hifi-musik.se/upload/documents/artiklar/HIFI_1503_JBL_sid_56-59.pdf

För övrigt har jag inga preferenser för någon speciell teknisk lösning - det som fungerar, fungerar, det som inte fungerar, fungerar inte. Vissa produkttyper har inneboende fysikaliska problem som helt enkelt är olösliga. Kompressionsdrivers med tillhörande horn är en utmärkt lösning i PA-sammanhang, men bör undvikas under andra omständigheter.

Uppenbart så lyssnar vi olika I-or :) och det är ett tema som jag har haft uppe i bland. Vi är inga robotar utan människan är mycket mer komplex än så. Och jag har fattat att du kan det mesta och då borde du kunna det också.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-30 22:07

Frekvensgång on-axis och spridning är dock de överlägset viktigaste parametrarna för minst 90 % av lyssnarna och här presterar M2 mycket bra. Det är ingen slump att Harman-gänget inte tycker att distorsion är viktigt. För övrigt är termisk kompression ett icke-problem för M2. Den som inte reagerar på hög distorsion gör inget dåligt köp. Dessutom ser högtalarna coola ut och kommer att generera massor av kommentarer från vanligt folk. Totalt sett finns det långt mycket värre produkter inom hifi-området.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-30 22:16

I-or skrev:Frekvensgång on-axis och spridning är dock de överlägset viktigaste parametrarna för minst 90 % av lyssnarna och här presterar M2 mycket bra. Det är ingen slump att Harman-gänget inte tycker att distorsion är viktigt. För övrigt är termisk kompression ett icke-problem för M2. Den som inte reagerar på hög distorsion gör inget dåligt köp. Dessutom ser högtalarna coola ut och kommer att generera massor av kommentarer från vanligt folk. Totalt sett finns det långt mycket värre produkter inom hifi-området.

Ja JBL M2:orna har i alla fall ett horn som jag aldrig sett förut, så jag tänkte att det fanns någon tanke med det.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-30 22:20

Och så tycker jag att JBL bör ha lite feelgood känsla över att de inte har sprungit iväg så totalt som många andra märken har gjort när det gäller priserna på bra grejer för andra som inte är miljonärer. Du kan få ett par bra högtalare för 150.000kr.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-30 22:23

Evil_Homer skrev:
FBK skrev:

Och jag hoppas att det kommer någon bild också någon gång. När det gäller NADifierad så är jag säker på det :D
Och nu ska jag inte smutsa ner tråden mer. Utan fortsätt där ni var.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-30 22:33

I-or skrev:

Mnja nu ska vi vara lite petiga här. M2 kan spela mycket starkt/högt med låg termisk kompression utan att brinna upp. I detta avseende är de helt överlägsna en kalottdiskant. Att distorsionen blir hög hos en kompressionsdriver är väntat. Men visst, ställer man upp ett krav likt det vi diskuterade i granntråden dvs att THD <1% @ 120 dB SPL är de såklart illa ute. Jag skrev bara spela starkt. :wink: I praktiken tror jag ändå vi är överens här.

Många verkar som du är inne på i ett senare inlägg inte störas så mycket av distorsionen hos kompressionsdrivers. För dem kan M2 vara ett mycket bra val. Det var därför jag frågade hur du upplevde ljudet rent subjektivt. Jag uppfattar ofta kompressionsdrivers som lite grötiga, men är inte beredd att dra alla över en kam.

Just gällande hörbarhet av distorsion kanske man borde nämna Earl Geddes arbete. Jag köper inte alla hans slutsatser, dock.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-30 22:35

FBK skrev:Och så tycker jag att JBL bör ha lite feelgood känsla över att de inte har sprungit iväg så totalt som många andra märken har gjort när det gäller priserna på bra grejer för andra som inte är miljonärer. Du kan få ett par bra högtalare för 150.000kr.

Ja, och JBL gör faktiskt många prisvärda högtalare. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-30 22:41

Som konsult vid PA-projektering har jag lyssnat och mätt en hel del på horn från olika tillverkare i diverse olika projekt, ofta vid extremt höga ljudtrycksnivåer. En gång lyckades vi halvera distorsionen genom att massbelasta och höja förlustfaktorn för själva hornen (stora rackare) som var av sandwichtyp och därför vibrerade en hel del. T.o.m. hornhalsen som var betydligt styvare än resten av hornet tjänade på denna minskning av den mekaniska mobiliteten. Värst var dock att man hade dragit kraftigt kablage rakt över en av hornytorna med svårt rassel som följd vid vissa frekvenser. Här var distorsionsreduktionen ca en faktor 10. 8O

Samtliga produkter var mycket ljudtryckskapabla men behäftade med ganska stora återgivningsmässiga svagheter. I en annan tråd beskrev jag de bakomliggande orsakerna till varför kompressionsdrivers och horn distorderar. Fysiken är som vanligt vad den är, oavsett vad vissa lyssnare hör och inte hör.

Avslutningsvis har jag mycket svårt att tro att en förstärkare som uppvisade 10-20 % THD hade mottagit motsvarande hyllningar. Det är märkligt att man nästan helt förbiser brister av det här slaget för högtalare.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-30 22:45

I-or, du vet att jag eftersträvar låg distorsion och utmärkta dynamiska egenskaper i mina egna konstruktioner. Eller för att tala klarspråk: det kommer inte in några kompressionsdrivers i mina burkar. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-30 22:59

jonasp skrev:
Många verkar som du är inne på i ett senare inlägg inte störas så mycket av distorsionen hos kompressionsdrivers. För dem kan M2 vara ett mycket bra val. Det var därför jag frågade hur du upplevde ljudet rent subjektivt. Jag uppfattar ofta kompressionsdrivers som lite grötiga, men är inte beredd att dra alla över en kam.

Just gällande hörbarhet av distorsion kanske man borde nämna Earl Geddes arbete. Jag köper inte alla hans slutsatser, dock.

Jo, de låter alltid grötigt, oavsett om det är i PA-sammanhang eller inom hifi. Detta är i praktiken helt enkelt en direkt följd av den höga verkningsgraden, vilket är en oerhört viktig parameter för horn.

Geddes är långtifrån dum, men tyvärr har han spårat ur ganska ordentligt för att bättre kunna marknadsföra sina inte alltför lågdistorderande konstruktioner. Han har helt enkelt helt hängt upp sig på fördelarna med konstant riktverkan och hög känslighet och dessa faktorer är oftast inkompatibla med låg distorsion. Hans JAES-rapport angående ett subjektivt vägt distorsionsindex "Auditory Perception of Nonlinear Distortion" har en hel del vettiga inslag, men metodiken vid lyssningstesterna (bl.a. otränade lyssnare och tveksam hörlurslyssning) kan definitivt ifrågasättas. Jag har även läst en del meningsutbyten han har haft på diyAudio, där han inte direkt framgångsrikt argumenterar för att skyhög THD skulle vara ohörbart.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-30 23:00

jonasp skrev:I-or, du vet att jag eftersträvar låg distorsion och utmärkta dynamiska egenskaper i mina egna konstruktioner. Eller för att tala klarspråk: det kommer inte in några kompressionsdrivers i mina burkar. :)

Jag visste redan att du var en Jedi och inte en Sith. :mrgreen:

JM

Inläggav JM » 2020-12-30 23:24

JBL M2 som jag hört ett antal ggr låter ok. Mina JBL L300 hade betydligt högre distorsion. Bytte ut mellanregistret till Altec Lansing 511b med omfattande extern dämpning av hela hornet. Mycket bättre resultat men ej distorsionsfritt.
Jag är något förundrad över att du hör andratons distorsion, "grynigt". I min lite mer psykologiska värld sker en maskering av ffa andratonen av grundtonen redan vid relativt låga ljudnivåer. Du kan säkert mäta andragradstonen med tvivlar på att den är hörbar. Om så ge mig gärna studier som styrker ditt påstående.
Allt hörande är partiellt relativt det mätbara.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-30 23:48

Man hör inte andratonen med musiksignaler. Harmonisk distorsion är bara ett enkelt sätt att kvantifiera olinjäriteterna. Däremot uppfattar man tydligt intermodulationsprodukterna som beror på samma olinjäriteter. Som jag har varit inne på tidigare är maskeringen nedåt i frekvens från grundtonen många gånger mindre effektiv än uppåt och dessutom kan IM-produkterna ligga mycket längre ifrån grundtonerna än de harmoniska komponenterna.

Dessa IM-produkter utgör precis det grus eller den grötighet man uppfattar i återgivningen. Tyvärr har otränade lyssnare vant sig vid distorsion både från dåliga högtalare och dåliga inspelningar, vilket gör det svårt för dem att uppfatta någonting som de har kommit att ta för givet som ett återgivningsfel. Med tränade lyssnare är det dock en helt annan sak.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2020-12-31 00:05

I-or skrev:
jonasp skrev:

Jo, de låter alltid grötigt, oavsett om det är i PA-sammanhang eller inom hifi. Detta är i praktiken helt enkelt en direkt följd av den höga verkningsgraden, vilket är en oerhört viktig parameter för horn.

Geddes är långtifrån dum, men tyvärr har han spårat ur ganska ordentligt för att bättre kunna marknadsföra sina inte alltför lågdistorderande konstruktioner. Han har helt enkelt helt hängt upp sig på fördelarna med konstant riktverkan och hög känslighet och dessa faktorer är oftast inkompatibla med låg distorsion. Hans JAES-rapport angående ett subjektivt vägt distorsionsindex "Auditory Perception of Nonlinear Distortion" har en hel del vettiga inslag, men metodiken vid lyssningstesterna (bl.a. otränade lyssnare och tveksam hörlurslyssning) kan definitivt ifrågasättas. Jag har även läst en del meningsutbyten han har haft på diyAudio, där han inte direkt framgångsrikt argumenterar för att skyhög THD skulle vara ohörbart.

Nu håller jag fortfarande på att rattar in här, sitter ingen fancy pancy driver i mina högtalare 2418H-1 ( ja inte vad jag vet iaf, kanske går att byta till något som ger bättre mätmässigt, inte kikat på saken)
Men grötigt tycker jag då inte det är, kanske det har med saken att göra att dom inte behöver spela så långt ner då dom delas mot två stycken 165H vid 1200hz?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2020-12-31 00:25

FBK skrev:
Evil_Homer skrev:
FBK skrev:Inte undra på att jag blivit kär i mina Vintage även om de bara har 12-tolvor i sig och en känslighet på 92db och 8ohm. Går ner till 40hz enligt datan.

Och jag hoppas att det kommer någon bild också någon gång. När det gäller NADifierad så är jag säker på det :D
Och nu ska jag inte smutsa ner tråden mer. Utan fortsätt där ni var.

Här har du, ett forum utan bilder blir allt lite trist.

IMG_20191206_122337.jpg
IMG_20191206_122337.jpg (1.13 MiB) Visad 2995 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi