XLR och polaritet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

XLR och polaritet

Inläggav Strmbrg » 2020-12-31 16:49

Det kan eventuellt komma ifråga att koppla ihop två grunkor via XLR.

Det surras om detta med polariteten och att den ska vara lika hos båda de ifrågavarande apparaterna.
Varför det?
Spelar det någon roll?
Vilken roll spelar det, i så fall?

Mitt slutsteg har en omkopplare för ändamålet, och det är väl bara att göra som det står att man skall, men ändå, liksom...

Eventuellt kommer jag att snika med befintliga RCA-kablage och XLR/RCA-adapter istället. Men då är det väl bara att ansluta och strunta i läget för polaritetsomkopplaren på slutsteget?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare

Re: XLR och polaritet

Inläggav Tangband » 2020-12-31 17:15

Strmbrg skrev:Det kan eventuellt komma ifråga att koppla ihop två grunkor via XLR.

Det surras om detta med polariteten och att den ska vara lika hos båda de ifrågavarande apparaterna.
Varför det?
Spelar det någon roll?

Mitt slutsteg har en omkopplare för ändamålet, och det är väl bara att göra som det står att man skall, men ändå, liksom...

Eventuellt kommer jag att snika med befintliga RCA-kablage och XLR/RCA-adapter istället. Men då är det väl bara att ansluta och strunta i läget för polaritetsomkopplaren på slutsteget?

Med balanserad utsignal kan du få stora problem om pinkonfigurationen inte stämmer, dvs trasiga utgångssteg eller ingångsteg.

Se upp med att skicka en balanserad xlr signal till rca. Du kan bränna utgångs steget om du har otur. Inga problem från obalanserat ( rca ) till balanserad ingång ( xlr ) .

Benchmark säljer en xlr-rca kabel där de kopplat bort stift nr 3 i xlr kontakten , om du är händig kan du knipsa förbindelsen själv på en xlr-rca kabel helt gratis. Detta om du tänker skicka en balanserad xlr signal till en obalanserad rca ingång.

Läs mer här :
https://benchmarkmedia.com/collections/ ... 3-floating

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-31 17:34

Oj! Tack för varningen. Kanske enklast att helt enkelt sladda iväg och skaffa ett färdigt XLR-kablage.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-31 19:26

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-01 23:14

Polaritet i en hifianläggning handlar om lika polaritet för båda högtalarna för att undvika utsläckning i basområdet. Vid högre frekvenser sker utsläckning också men detta är en naturlig del av djudåtergivning (lite enkelt förklarat.

Inuti en hifiapparat växlar polariteten många gånger men det är slutresultatet (output) som räknas och att då båda kanalerna i slutändan har samma polaritet. Alltå, att t.ex vända BÅDA högtalarnas polaritet spelar ingen roll, exvis + till - på båda högtalarna.

En oblanserad kabel, t.ex med RCA kontakter, har en signalledare och en signaljordsledare (skärmen). Dessa går inte att vända på då signaljordens skärmfläta skyddar signalkabeln mot störningar.

En balanserad kabel har 2 signalledare som bär samma signal fast den en är fasvänd 180grader. Detta medför att störningar tar ut varandra. Lite enkelt - om en störning utifrån resulterar i att ena signalkabeln får en "spik" på +1volt kommer den andra sannolikt också få en störning på +1volt då signalkablarna ligger bredvid varann och är dessutom tvinnade. Då dom har 180 fasskillnad bir det alltså 1volt - 1volt = 0, dvs störningen nollas ut.

Summering: Bara man gör samma sak på både vänster och höger kanal så spelar det ingen roll...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-02 11:08

Hm, då är den där omkopplaren intill XLR-ingångarna på slutstegets baksida bara en av många meningslösheter inom hifi.
Det var vad jag misstänkte.
:)

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-02 11:45

Strmbrg skrev:Hm, då är den där omkopplaren intill XLR-ingångarna på slutstegets baksida bara en av många meningslösheter inom hifi.
Det var vad jag misstänkte.
:)

Hifivärlden envisas ju med banankontakter och liknande för högtalaranlutning där man måste hålla reda på + och - för att "fasa rätt". Det är möjligen praktiskt då att ha en "fasvändarknapp".

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-02 12:10

Tangband skrev:
Strmbrg skrev:Det kan eventuellt komma ifråga att koppla ihop två grunkor via XLR.

Varför det?
Spelar det någon roll?

Med balanserad utsignal kan du få stora problem om pinkonfigurationen inte stämmer, dvs trasiga utgångssteg eller ingångsteg.

Se upp med att skicka en balanserad xlr signal till rca. Du kan bränna utgångs steget om du har otur. Inga problem från obalanserat ( rca ) till balanserad ingång ( xlr ) .

Benchmark säljer en xlr-rca kabel där de kopplat bort stift nr 3 i xlr kontakten , om du är händig kan du knipsa förbindelsen själv på en xlr-rca kabel helt gratis. Detta om du tänker skicka en balanserad xlr signal till en obalanserad rca ingång.

Läs mer här :
https://benchmarkmedia.com/collections/ ... 3-floating

Tangband, menar du att balanserade utgångssteg inte tål att ena signalledningen kopplas till jord?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-01-02 13:30

Jag tror TS avser Accuphase och de har bara skiftat om + och - stiften. Den absoluta fasen (som man ändå sällan har koll på) kommer att vridas 180 grader. Det finns dock en switch på Accuphase så att de blir standardkonforma. Det finns ingen risk att koppla in steget till ett par ”vanliga” xlrutgångar.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-02 14:45

Det föreligger inte några problem med att koppla en balanserad utgång (XLR) till en RCA-ingång:

XLR pinne 1=jord/skärm, XLR pinne 2= signal. Per japansk standard är pinne 2 och 3 omkastade.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-02 23:52

Morello skrev:Det föreligger inte några problem med att koppla en balanserad utgång (XLR) till en RCA-ingång:

XLR pinne 1=jord/skärm, XLR pinne 2= signal. Per japansk standard är pinne 2 och 3 omkastade.

Morello,
jag funderade på om det finns någon OPamp med diff utgångar som mår dåligt av kortslutning till "jord"?
Rimligtvis borde alla för audiobruk ha designats för att klara "kortslutning" på en av utgångarna utan att hela chip:et ger upp...... funderingar.....
Ut och ingångar är ju inte galvaniskt skilda och har DC förstärkning?

Känner att jag är ute på lite "hal is"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-01-03 00:09

Många (kanske de flesta inom hifi) har dubbla SE utgångar. De mår inte alls bra av kortis. Nu blir det ju inte kortis, ty alla (hoppas jag) har seriemotstånd på utgången. Däremot blir OPn överlastad och den andra utgången kan få högre dist pga detta. Kretsen kan även gå varm och sluta pga det.

Tror däremot att inom PA prylar är det mer vanligt med servo-balancerad utgång (om det nu är så som de kan kallas). Den går bra att ansluta ena utgångspinnen till jord. Ett exempel är DRV134, men även liknande uppbyggda av vanliga OP. Har en DA från TME som har utgång som inte skall jordas. Står mycket om det i manualen och förklaras utförligt. Jag misstänker att flera andra TME produkter inte har sådana utgångar. TME gör ju mest PA/studio prylar.

//Michael

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-01-03 00:10

Jansch> Du låter väl ändå minuspolen vara okopplad och tar ut signalen via jord och plus? :?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-01-03 00:15

Jo visst, en detalj till. Om utgången har telejack (tillsammans med xlr, eller endast). Då kan man ta förgivet att den klarar kortis av ena utgången. Det blir nämligen så om man stoppar i en monotelepropp i stereo uttag. Vips så blir det obalancerat. En stereoteleplugg och det är balancerad signal tillgänglig.

//Michael

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-03 01:51

Rydberg skrev:Jansch> Du låter väl ändå minuspolen vara okopplad och tar ut signalen via jord och plus? :?

Mitt inlägg var en följd av Tangbands inlägg där han menade att man kunde förstöra utgången om man inte lät en av signalledarna var "lyft" okopplad.

Alltså.....
I en balanserad anslutning ingår egentligen ingen signaljord.
Det är bara på senare tid man har kompetterat med jord som ett extra skydd (?) samt att man egenligen "våldfört" sig på tekniken.
Även på viss "modern teknik" måste du ansluta en signalledning till signaljord för att det ska fungera överhuvudtaget. Typexempel dynamisk mikrofon till obalanserad ingång.

De absolut största anläggningarna som har funnits med balanserad teknik är 2 trådiga utan signaljord, d v s gammal hederlig fast telefoni.
All utrustning som har galvaniskt skild ingång/utgång (transformatorutgång) och inte mittledare på transformatorledningen måste kopplas med 1 av signalledarna till jord.

Så...... Svar på ditt påstående : Jag gör det när det ger en bättre totallösning eller för att det överhuvudtaget ska fungera.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-01-03 11:10

Ok, tack för svaret :)

Återgå till Generellt om hifi