Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG

Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Inläggav RSG » 2020-12-30 00:16

Nu börjar jag bli trött men jag skickar ut frågan innan jag dyker ner i bingen.

Planerar för ett bygge och den midbas som är aktuell för tillfället är Peerless 830991
Nu försöker jag leta rätt på en diskant som skall kunna matcha denna spridningsmässigt och på tapeten är Wavecor TW022WA05
Elementen.
http://www.dibirama.altervista.org/home-page/mid-woofer/314-peerless-hds-p830991-mid-w-5-8-ohm-60wmax.html
https://hificompass.com/en/speakers/measurements/wavecor/wavecor-tw022wa05

En annan diskant som det har skrivits om en del här på här på forumet på sistone är SB26ADC, men jag funderar över om den inte sprider lite väl bra för att matcha Peerless 830991?
https://hificompass.com/en/speakers/measurements/sbacoustics/sb-acoustics-sb26adc-c000-4

Hur skall jag titta på det här för att hamna i rätt härad?

Sov sött/Johan

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Inläggav I-or » 2020-12-30 14:46

För att få en jämn spridning runt delningsfrekvensen (vilket är det potentiella problemområdet) kan man använda två olika metoder: den första ser till att behålla baselementets spridning genom i stort sett hela passbandet, den andra begränsar diskantens spridning via en vågledare. En relativt låg delningsfrekvens relativt baselementets aktiva diameter måste alltså till om man inte använder vågledare och i det här fallet verkar ca 2 kHz vara en övre gräns. Distorsionsresultaten visar att SB-diskanten fungerar bra med en delningsfrekvens om ca 2 kHz, vilket Wavecor-diskanten inte gör.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-30 15:06

Delar du wavecor-diskanten över ca 3 kHz är den mycket bra enligt min mening, krävs lägre delning får du titta annorstädes.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-12-30 15:20

I-or skrev:För att få en jämn spridning runt delningsfrekvensen (vilket är det potentiella problemområdet) kan man använda två olika metoder: den första ser till att behålla baselementets spridning genom i stort sett hela passbandet, den andra begränsar diskantens spridning via en vågledare. En relativt låg delningsfrekvens relativt baselementets aktiva diameter måste alltså till om man inte använder vågledare och i det här fallet verkar ca 2 kHz vara en övre gräns. Distorsionsresultaten visar att SB-diskanten fungerar bra med en delningsfrekvens om ca 2 kHz, vilket Wavecor-diskanten inte gör.

Det var kort och koncist, suveränt tack!
Just distortionen runt delningfrekvensen hade jag ärligt talat inte tänkt på, och det var delning vid 2000 Hz som var tanken med det här elementet.
Och med hjälp av anpassning av bredden på baffeln kan man då "fuska" till sig lite större spridning i toppen på basen, 160-180mm isch bred baffel i det här fallet?

jonasp skrev:Delar du wavecor-diskanten över ca 3 kHz är den mycket bra enligt min mening, krävs lägre delning får du titta annorstädes.

Då tar jag en vända till på mätningarna för lärandets skull, men "din mening" sammanfaller med väl I-ors input.
Tack!

/Johan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-12-30 15:58

En diskant som ser ut att passa spridningsmässigt mot många basar är SEAS 27TBCD/GB-DXT.
Den har den speciella DXT-vågledaren som styr spridningen jämt, men som ger en tonkurva som kräver ganska mycket justering i filtret.
Nivån är dock ganska hög så det finns stor möjlighet att forma tonkurvan så man blir nöjd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-30 15:59

Jag tycker I:ors förslag låter väldigt vettigt.
Med scanspeakelementet som boomer slipper du ju även konstruera med branta filter.

Visst låter det kanske mera spännande med en metall-bas som mäter såpass bra på många områden som Sb 15nbac, men i praktiken, med passiva filter blir det nog svårt att få ned den där peaken i frekvenskurvan utan mycket möda.

Angående Sb 26adc diskanten, så kan du ju snegla lite på hur revel använder den i tex Revel m105 och golvaren f208. De verkar ofta dela den vid 2200 Hz.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14745/

JM

Inläggav JM » 2020-12-30 16:24

Kan någon förklara för en som inte förstår. Varför skall bas o diskant matcha spridningsmässigt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-12-30 16:45

JM skrev:Kan någon förklara för en som inte förstår. Varför skall bas o diskant matcha spridningsmässigt.

JM

Annars blir det olika tonkurva i olika riktningar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-30 17:01

Men högtalare med flera diskantelement i , riktade åt olika håll finns ju. De har väl tonkurvor åt olika håll?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-30 17:08

JM skrev:Kan någon förklara för en som inte förstår. Varför skall bas o diskant matcha spridningsmässigt.

JM

För att annars får man typiskt en minskande spridning över ca 1 kHz som sedan "slår om" abrupt strax över delningsfrekvensen. Detta beror på man går från en strålande diameter om kanske 12-16 cm för baselementet till ca 2-3 cm för diskantelementet.

De subjektiva intrycken av detta varierar med uppställning och rum, men ofta får man intrycket av att frekvensområdet runt 3-7 kHz har för hög nivå, vilket är en följd av att den utstrålade ljudeffekten är betydligt större här än 1-3 kHz (och 7-20 kHz när diskanten börjar uppvisa riktverkan). Annorlunda uttryckt: reflektionerna från rummets begränsningsytor får en felaktig klangbalans.

Just denna typ av avvikelser i presensområdet är extra öronovänliga, dels p.g.a. hörselns känslighetsmaximum just här, men även för att modern musik nästan undantagslöst är mixad med för hög nivå i detta frekvensområde för att låta "tydligt" och "klart".

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-12-30 17:12

paa skrev:En diskant som ser ut att passa spridningsmässigt mot många basar är SEAS 27TBCD/GB-DXT.
Den har den speciella DXT-vågledaren som styr spridningen jämt, men som ger en tonkurva som kräver ganska mycket justering i filtret.
Nivån är dock ganska hög så det finns stor möjlighet att forma tonkurvan så man blir nöjd.

Spridningsmässigt så ser den ju riktigt trevlig ut, men.
Distortionen passerar -40 strecket vid 2500 Hz och 5,6V enligt hificompass.
Å andra sidan så behöver den en hel del justering för att jämna ut frekvenskurva så det kanske inte är till något bekymmer i realiteten att dela den så lågt som 2000 Hz? Hamnar på 88 db enligt Heismann.
Cirkus 200 sek dyrare,,, värt det?,,, jämfört med SB26?...

Tangband skrev:Jag tycker I:ors förslag låter väldigt vettigt.
Med scanspeakelementet som boomer slipper du ju även konstruera med branta filter.

Visst låter det kanske mera spännande med en metall-bas som mäter såpass bra på många områden som Sb 15nbac, men i praktiken, med passiva filter blir det nog svårt att få ned den där peaken i frekvenskurvan utan mycket möda.

Angående Sb 26adc diskanten, så kan du ju snegla lite på hur revel använder den i tex Revel m105 och golvaren f208. De verkar ofta dela den vid 2200 Hz.

Varför skulle inte en notch kunna ta ner en peak i frekvenskurvan?

/Johan

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-30 17:13

Baffel skrev:Men högtalare med flera diskantelement i , riktade åt olika håll finns ju. De har väl tonkurvor åt olika håll?

Oftast uppvisar den typen av konstruktioner en jämnare spridning, d.v.s. en liknande frekvensgång i olika riktningar. Nackdelen blir ofta att man överdriver rumsbidragen i lyssningspositionen, vilket leder till en stor men "simmig" återgivning.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-12-30 17:21

Simmig :?:

/Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-30 17:46

Snacka spridning. OA -2212

Simmar man i Atlanten där I-or? :)

OA2212-1.jpg
OA2212-1.jpg (31.61 KiB) Visad 2418 gånger

Här amatörpillar jag själv. :) Tro tusan ljudet påverkas, rejält, hur man placerar diskanterna. Men det lär ju inte vara någon hemlighet för de som läser på detta forum. Kul att flytta runt och variera spridningen på olika sätt. :)

shot_2020-12-30_16-54-30 (1)_copy_1440x900 (1).png
shot_2020-12-30_16-54-30 (1)_copy_1440x900 (1).png (1.26 MiB) Visad 2414 gånger
Senast redigerad av Baffel 2020-12-30 19:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-30 18:47

RSG skrev:Simmig :?:

/Johan

Kanske kan översättas till diffus spatiell presentation.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-30 19:54

Ja, lyssnaren simmar omkring i någon sorts extra efterklangsocean. Allting låter stort, diffust och rörigt. En del föredrar en sådan presentation, men det är mycket sällan vad som avsågs vid inspelningstillfället.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-12-30 22:08

Morello skrev:
RSG skrev:Simmig :?:

/Johan

Kanske kan översättas till diffus spatiell presentation.

I-or skrev:Ja, lyssnaren simmar omkring i någon sorts extra efterklangsocean. Allting låter stort, diffust och rörigt. En del föredrar en sådan presentation, men det är mycket sällan vad som avsågs vid inspelningstillfället.

:lol: :lol: :lol:
Nu blev det solklart, typ som jag en sen fredagskväll ensam kvar vaken i huset instängd i mitt "musikrum".
Återgivningen är inte riktigt likadan dagen efter :cry: :oops: :|

:mrgreen: /Johan

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-30 22:32

RSG skrev:
paa skrev:En diskant som ser ut att passa spridningsmässigt mot många basar är SEAS 27TBCD/GB-DXT.

Spridningsmässigt så ser den ju riktigt trevlig ut, men.
Distortionen passerar -40 strecket vid 2500 Hz och 5,6V enligt hificompass.
Å andra sidan så behöver den en hel del justering för att jämna ut frekvenskurva så det kanske inte är till något bekymmer i realiteten att dela den så lågt som 2000 Hz? Hamnar på 88 db enligt Heismann.
Cirkus 200 sek dyrare,,, värt det?,,, jämfört med SB26?...

Tangband skrev:Jag tycker I:ors förslag låter väldigt vettigt.

Varför skulle inte en notch kunna ta ner en peak i frekvenskurvan?

/Johan

Jo, det kanske går men är svårt att få till exakt med passiv teknik. Det är nog så svårt med aktiva filter. Helt omöjligt att få till med endast hörseln hjälp. Man måste mäta noggrant on axis och även off axis i olika vinklar, eftersom peaken kanske försvinner eller blir olika stor vid olika vinklar till boomern. Angående Sb nbac15 ser man att peaken inte är symmetrisk så det kanske behövs flera notchfilter.

Min erfarenhet med notch-filter efter två års testande från nybörjarnivå till lite mer avancerat , kontra brantare delning är att jag gillar brantare delningar bättre där jag struntat i notchfiltret. Detta efter att sett till att fasen är korrekt med eller utan notch.
Notch-filtret sätter ett ljudmässigt avtryck även med aktiv teknik som jag personligen inte står ut med.

Jag har för mig att Peter Stendl inte heller gillar notchfilter. Rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av Tangband 2020-12-30 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-30 22:39

I-or skrev:
Baffel skrev:Men högtalare med flera diskantelement i , riktade åt olika håll finns ju. De har väl tonkurvor åt olika håll?

Oftast uppvisar den typen av konstruktioner en jämnare spridning, d.v.s. en liknande frekvensgång i olika riktningar. Nackdelen blir ofta att man överdriver rumsbidragen i lyssningspositionen, vilket leder till en stor men "simmig" återgivning.

Min erfarenhet är att konstruktioner som är motsatsen till detta, dvs men jämnt stigande riktverkan genom hela registret, gör det lättare att höra igenom akustiken i rummet där högtalarna är placerade och höra akustiken på inspelningen.

JM

Inläggav JM » 2020-12-30 22:47

I-or skrev:

Korrekt är att du uppfattar direktljudet av tex tal olika bra beroende beroende på reflexernas egenskaper.
Grov förenkling av den komplexa neurosykologiska förklaringen till hur vi hör i rummet som bygger på akustiken men neurofysiologin ger andra resultat än mikrofonen.
Utifrån exemplet tal i ett rum med reflexer blir det möjligen uppenbart att vi primärt hör ett tal via direktljudet och att reflexerna endast ger en kolorering av talet via olika maskeringeffekter.
1 Under hörseltröskeln hör du varken direktljudet eller reflexerna. Inget hörbart tal.
2 Är reflexerna mer än ca 12 dB starkare än direktljudet identifierar du inget tal. Reflexerna maskerar direktljudet totalt.
3 Är reflexerna mer än ca 50 ms fördröjda hör du två ljud (eko) där bägge ljuden maskerar det andra. Klart sänkt taluppfattning.
4 Är reflexerna helt frånvarande, som vid tal i ekofrittrum, är taluppfattningen maximal men upplevs som onaturlig.
5 Är reflexljudet och direktljudet lika starka där reflexljudet är beläget nära direktljudet men fördröjt under 1 ms tex ca 0,6 ms kommer endast ett ljud uppfattas enligt "Summing localization". Lokalisationen blir nu mitt emellan direktljudet och reflexljudet. Här hör vi likt en mikrofon. Hög taluppfattning men ej maximal.
6 Är reflexerna fördröjda ca 20 ms och kommer bara från laterala väggarna upplevs maskeringseffekterna minst förutsatt att tonkurvan hos reflexerna är lika med direktljudets. Hög taluppfattning hos icke hörselnedsatta personer. Reflexer fördröjda mellan 2-19 o 21-50 ms och kommer reflexer även från andra håll än lateralt blir maskeringseffekterna mer uttalade med sämre taluppfattning. Typ vad som händer i ett vanligt lyssningsrum.
7 Är tonkurvan hos reflexerna allt mer avvikande relativt direktljudet kommer maskeringen att öka tills reflexerna uppfattas som ett helt annat ljud. Klart sänkt taluppfattning.
För olika musik gäller något andra förutsättningar.

Nu kan aldrig en vanlig lådhögtalare skapa reflexer med liknade tonkurva som direktljudet oberoende av rummet. Reflexernas markant avvikande tonkurva hos lådhögtalaren ger en en inte obetydlig maskering av direktljudet med en markant sämre taluppfattning än i verkligheten. En tvåvägs vanlig lådhögtalare har en bas som sprider 360 grader i de lägre frekvenserna med har bara några graders spridning i övre diskanten. En MBL högtalare, med 360 graders spridning i hela tonkurvan, i ett vanligt litet lyssningsrum ger inte optimalt ljud pga förtidiga och för starka reflexer.

Möjligen ger ojämn ljudspridning kring delningsfrekvensen en hörbar försämrad ljudperception i en redan distorderad ljudspridning? Finns det studier som bekräftar påståendet?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-02 01:11

jonasp skrev:Min erfarenhet är att konstruktioner som är motsatsen till detta, dvs men jämnt stigande riktverkan genom hela registret, gör det lättare att höra igenom akustiken i rummet där högtalarna är placerade och höra akustiken på inspelningen.

Vilket förstås ligger helt i linje med bl.a. Tooles forskning och vetenskaplig konsensus. Ett mycket allvarligt problem för de som föredrar den simmiga lösningen är att man frångår den de facto-standard som gäller vid lyssningen under produktionen av fonogrammet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-02 12:02

En snabb fråga. Om man sitter i en sits med fyra diskanter och två basar . Är det helt kört att få ihop något vettigt med den kombon? Dvs två diskanter och en bas per högtalare.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-02 12:17

Jag tror du får precisera frågan. Hur ska de sitta? Kopplas ihop? Vad är syftet
Alt kan du nog själv svara på din fråga om du tänker att de olika elementen skapar vågor liksom stenar som kastas i vatten och där en sten skapar koncentriska vågor på en slät vattenyta men där många stenar (element) släpps på olika ställen skapar ett gytter av vågor på vattenytan.
När avståndet är litet uppfattas det som att stenarna fallet på samma plats och att vågorna genereras upp samma ställe och att det inte blir något gytter.

Skiljelinjen är när avståndet är en viss del av våglängden.

Sen finns det förstås komplicerande faktorer såsom reflektioner, baffelstöd, filter och rum.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-02 12:27

Baffel skrev:En snabb fråga. Om man sitter i en sits med fyra diskanter och två basar . Är det helt kört att få ihop något vettigt med den kombon? Dvs två diskanter och en bas per högtalare.

Nej det är inte kört. :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-02 12:39

Nej fan, ge dig . Skojar du? Om jag placerar dem svintätt ihop nära baselementet eller en framåtriktad och en uppåtriktad , typ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-02 12:43

Nej, men jag trollar dig lite.

En del har satt en diskant på baksidan av högtalaren, typ Snell E. En annan lösning är att diskanten pekar åt olika håll, likt Bremen 3d8 eller Ino ambiens. En tredje lösning är att diskanterna spelar i samma riktning, men att de spelar tillsammans i den lägre delen av arbetsområdet och sedan tar den andra över gradvis. En fjärde lösning som kan vara en variant på den första är att den ena diskanten agerar ambiensdiskant, typ som på Larsen 8. (Fast Larsen 8 har TRE diskanter!)

Det finns säkerligen fler lösningar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-02 12:47

Kanoners ! Tack . Bra förslag.! Projektet lever vidare, It is alive . Köpt rör till högtalarna nu, se min medlemstråd.
Senast redigerad av Baffel 2021-01-02 12:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-02 12:51

Maarten skrev:Jag tror du får precisera frågan. Hur ska de sitta? Kopplas ihop? Vad är syftet
Alt kan du nog själv svara på din fråga om du tänker att de olika elementen skapar vågor liksom stenar som kastas i vatten och där en sten skapar koncentriska vågor på en slät vattenyta men där många stenar (element) släpps på olika ställen skapar ett gytter av vågor på vattenytan.
När avståndet är litet uppfattas det som att stenarna fallet på samma plats och att vågorna genereras upp samma ställe och att det inte blir något gytter.

Skiljelinjen är när avståndet är en viss del av våglängden.

Sen finns det förstås komplicerande faktorer såsom reflektioner, baffelstöd, filter och rum.

Missade att du skrev . Syfte högtalare två vägare bas och diskanter . Konstruktion med papprör, se min medlemstråd. Man ska inte behöva sitta med huvudet i ett skruvstäd när man lyssnar på högtalarna. Placerad ungefär 3 meter från ben soffa. Just det smart med liknelsen med vattnet. :D
Lite hur jag tänkt:
viewtopic.php?f=10&t=71425
Senast redigerad av Baffel 2021-01-02 12:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-01-02 12:52

jonasp skrev:
Baffel skrev:En snabb fråga. Om man sitter i en sits med fyra diskanter och två basar . Är det helt kört att få ihop något vettigt med den kombon? Dvs två diskanter och en bas per högtalare.

Nej det är inte kört. :D

Kort och koncist :lol: :lol: :lol:

Ägget har väl två diskanter och en bas.
INO A2 är väl också bestyckad så.
Larsen???
Bara lite ur huvudet så där på rak arm sittandes i soffan med ena handen upptagen med en kopp kaffe.

/Johan

Edit:Jonasp hann före...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-02 12:58

Yes , det du har du rätt i. Sen är det väl mer frågan vad man menar med kört. Låter kommer det ju såklart att göra . Fördelen är ju att jag kan trixa med spridningen. Morsan och farsan ,som ska ha högtalarna , sitter inte med huvudena i ett skruvstäd när de lyssnar på musik. Framförallt morsan rör på sig ganska mycket och gillar att lyssna på musik i radion samtidigt när hon pillar och grejar.

Diskanterna vet du vilka det rör sig om :wink: (I-or okejade dem , med en liten reservation)

Hur lyssnar du på musik? Helt stillasittande? Ska fler än du lyssna på dina högtalare ?

Nästa

Återgå till Teknikforum