FBK skrev:Tangband skrev:FBK skrev:Hur rankar du Linns olika slutsteg de (som du lyssnat på) emot de Quad som du lyssnat på, och vilka har det varit ? Du får gärna beskriva hur du tycker olika Linn slutsteg LÅTER, det skulle vara EN STOR HJÄLP FÖR MIN DEL
Jag funderar kring slutsteg till mina Vintage högtalare och skulle helst köpa något äldre och då kom det märke upp, jämte Linn tex och äldre Nad. Äldre Adcom skulle vara mycket intressant då de har mosfet-transistorer och låter som jag vill ha det, men det finns ju aldrig några till salu. De som ligger ute nu är lite nyare och har inte mosfet.
Håller med Harryup om intrycken av det jag hört med quad högtalare.
Jag tror inte Harryup vet exakt hur olika linnsteg låter, däremot vet jag det, med undantag för klimax stegen.
Du vet hur olika Linn steg låter och jag frågar om det, men du säger inget, varför

Du frågade inte , frågan du ställde var väl till Harryup ?
Kortfattat, som sportbilsentusiasten redan nämnt , Linn och naim låter subjektivt bra, och bättre ( undantaget är möjligen Nad 208 ) än de billigare modellerna av tex Nad och Rotel. Detta kan enkelt visas med demonstration. Jag vet inte hur det är efter 2010 men antar att avstånden ljudmässigt är ungefär lika som förr.
Linn låter generellt rent och tydligt . De första transistorbaserade modellerna låter lite varmare.
De senare chipamp modellerna med chakra låter ännu renare, tydligare och ibland tunnare ( Majik serien utan dynamik- undvik dessa )
Naims modeller genomgående rent och tydligt samt dynamiskt och det blir kul att lyssna .
Nads integrerade låter generellt varmt, kraftfullt, orent och otydligt.
Rotels integrerade låter generellt tydligare, men tunnare och mindre dynamiskt.
I övrigt så är det en god ide om man ska köpa begagnade Linnförstärkare att :
1. Köpa för och slutsteg från samma generation. De är gjorda att passa varandra. Kairn och klout är tex ingen dålig kombination.
2. Köpa begagnat de modeller som då var de bästa - Linn klout är tex betydligt bättre än lk100.
3. Undvik begagnat ur Majik- serien . De är inte inte dåliga , men för lite mer pengar kan du köpa begagnat ur Akurate serien med hörbart bättre ljud .
Det vore intressant om sportbilsentusiasten kan verifiera det jag nyss skrivit.