Streamer av god klass

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Streamer av god klass

Inläggav eljulio » 2021-01-03 07:47

Nu när man är klar på högtalarsidan så börjar man ju fundera på vad man mer kan göra för att inte stå still... Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre? Försteg är Naim XS. Kom gärna med tips med motivering! :D

Allt gott!

Användarvisningsbild
AndersP

Re: Streamer av god klass

Inläggav AndersP » 2021-01-03 08:42

Jag har samma fundering.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-01-03 11:05

Låna hem och prova. Handlarna skickar under rådande omständigheter gärna istället för att du går till butiken.
Prova en Lumin mini, Auralic, Moon Mind 2 eller Melco.
Hör du skillnad till det bättre och tycker det är värt pengarna så go for it. Det är kul att testa olika prylar i sin egen setup också, det är ju den du lyssnar på. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-03 11:25

En Linn DS eller DSM kan ju vara något att testa. Linn och Naim är ju ifrån samma skola när det gäller karaktär.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-03 14:06

eljulio skrev:Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre?

Bättre mjukvara och/eller bättre DAC? Chomecast Audio har väl Toslink?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-03 14:38

pLudio skrev:
eljulio skrev:Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre?

Bättre mjukvara och/eller bättre DAC? Chomecast Audio har väl Toslink?

Hmmm... vet inte riktigt vad jag ska svara, usel kunskapsnivå... :oops:

Min motfråga blir väl om jag behöver både och? Dac och streamer?. OM jag nu behöver det...

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-03 14:59

Kör du analogt ut från din Chromecast Audio idag så är åtminstone en bättre DAC en rimlig uppgradering.

Personligen tycker jag mjukvaran är den viktigaste biten i en streamer (säger jag som inte använder en) så länge man kan koppla in en DAC om man vill utnyttja det någon dag.
När det gäller mjukvara är support och uppdateringar viktiga.

Vad skall den koppla upp sig mot? Vilka filformat behöver den ha stöd för? Eller streamar du bara från musiktjänster?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-03 15:11

pLudio skrev:Kör du analogt ut från din Chromecast Audio idag så är åtminstone en bättre DAC en rimlig uppgradering.

Personligen tycker jag mjukvaran är den viktigaste biten i en streamer (säger jag som inte använder en) så länge man kan koppla in en DAC om man vill utnyttja det någon dag.

Vad skall den koppla upp sig mot? Vilka filformat behöver den ha stöd för? Eller streamar du bara från musiktjänster?

Ja, analogt in i förstärkaren. Streamar från musiktjänster. I dagsläget Spotify.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-03 15:57

Så om inget fattas dig vad gäller mjukvaran för streaming så låter det som om en Chi-Fi DAC som mäter ypperligt är en prisvärd uppgradering.

Är DIN-ingångarna på Naim-försteget kompatibla med XLR om man har rätt kabel, så du vill ha en DAC med XLR?

Folk som faktiskt använder en streamer dagligen kanske är av en annan åsikt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-03 19:18

eljulio skrev:
pLudio skrev:Kör du analogt ut från din Chromecast Audio idag så är åtminstone en bättre DAC en rimlig uppgradering.

Ja, analogt in i förstärkaren. Streamar från musiktjänster. I dagsläget Spotify.

Det bör man undvika. Bättre att koppla Chromecasten optiskt till en DAC. Webläsaren Chrome bör undvikas. Vet inte hur Spotify sköter trådlöst.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2021-01-03 19:36

Vad är det som gör att Chrome skall undvikas?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

BosseS

Inläggav BosseS » 2021-01-03 20:08

Jag kör Yamaha WXC-50 som jag är nöjd med.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-03 20:10

Maccis skrev:Vad är det som gör att Chrome skall undvikas?

Ger uselt resultat med chromecast både digitalt och analogt.
Test finns på audiosciencereview.
ROON fungerar felfritt

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-03 20:16

Tangband skrev:

ROON fungerar felfritt

Det verkar även andra mjukvaror med Cast-funktion göra som VLC eller Tidal.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-03 20:48

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:

ROON fungerar felfritt

Det verkar även andra mjukvaror med Cast-funktion göra som VLC eller Tidal.

Ok, så rådet blir?

Både en vettig dac och streamer?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-03 21:10

Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-03 21:34

RogerGustavsson skrev:Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.

Bluesound node2i har testats och jag uppmanar alla som är intresserade av streamers att läsa testen.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/

Den enda streamern för humant pris som generellt presterar bra är fortfarande Yamaha wxc50 , som inte kunde detekteras i LTS F/E test.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-03 21:44

Men vad är det ljudmässigt som en streamer gällande Spotify gör bättre än att bara ha en dator plus extern DAC liggandes vid och inkopplad i förstärkaren? . Detta med kabel. Kör man bara Spotify byter man ju låtar med den padda/mobil man har med dig . Så inget kabelelende. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-01-03 21:48, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-03 21:44

eljulio skrev:Nu när man är klar på högtalarsidan så börjar man ju fundera på vad man mer kan göra för att inte stå still... Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre? Försteg är Naim XS. Kom gärna med tips med motivering! :D

Allt gott!

Att köra från din dator via asynkron USB och genom ett focusrite 2i2 kort med ASIO ger tillräckligt bra resultat ljudmässigt för att kallas high end. Jag har nyss lyssnat på en sån setup och resultatet var verkligen suveränt och förvånande bra. Billigt också. Jag tror personligen inte det behövs bättre grejor som källa. Detta trodde jag inte för tre veckor sedan, men det verkar vara på det sättet.

Syftet med en streamer är väl egentligen att slippa dator-eländet och kabeln. Har du ett såpass väljudande förstärkare som naim xs så bör du nog köpa bättre grejor än en chromecast, en begagnad streamer från naim är ju kanske både prestanda och designmässigt rätt ?

Du bör även söka dig bort från spdif överföringen eftersom resultatet aldrig blir riktigt i toppklass. Asynkron USB är mycket bättre, så även streamers som inte heller använder spdif då man lyssnar på musik från tex en NAS.
Senast redigerad av Tangband 2021-01-03 22:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-03 22:01

Tangband skrev:
eljulio skrev:Nu när man är klar på högtalarsidan så börjar man ju fundera på vad man mer kan göra för att inte stå still... Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre? Försteg är Naim XS. Kom gärna med tips med motivering! :D

Allt gott!

Att köra från din dator via asynkron USB och genom ett focusrite 2i2 kort med ASIO ger tillräckligt bra resultat ljudmässigt för att kallas high end. Jag har nyss lyssnat på en sån setup och resultatet var verkligen suveränt och förvånande bra. Billigt också. Jag tror personligen inte det behövs bättre grejor som källa. Detta trodde jag inte för tre veckor sedan, men det verkar vara på det sättet.

Syftet med en streamer är väl egentligen att slippa dator-eländet och kabeln. Har du ett såpass väljudande förstärkare som naim xs så bör du nog köpa bättre grejor än en chromecast, en begagnad streamer från naim är ju kanske både prestanda och designmässigt rätt ?

Begagnat är ett självklart alternativ. Naims prylar tenderar att springa iväg lite i pris...

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2021-01-03 22:03

Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-03 22:15

Men jag fattar inte . Blir det bättre ljud med en dedikerad streamer än om man bara kör med en dator (padda /mobil, laptop vad som helst ) och hyfsad extern DAC med kablar in i förstärkaren ? Detta gällande Spotify.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-03 22:32

Baffel skrev:Men jag fattar inte . Blir det bättre ljud med en dedikerad streamer än om man bara kör med en dator (padda /mobil, laptop vad som helst ) och hyfsad extern DAC med kablar in i förstärkaren ? Detta gällande Spotify.

Knappast. Nu vet jag inte om det ändrats, men Spotify Connect (streamer) gick väl på 256kb/s, medans datorversionen gick på 320kb/s. Även om det numera möjligtvis är ändrat till samma, lär det ju inte ge fördel till streamer. Möjligtvis i användarvänlighet. Men det förutsätter ju att hififirman som knåpat ihop streamern kan något om mjukvara och att underhålla denna.
Senast redigerad av Belker 2021-01-03 23:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-03 23:23

En streamer är "bara" en dator med förinstallerad mjukvara samt ofta en integrerad DAC.

T ex Bryston BDP-π är en Raspberry Pi med kort för digitalt ut, en liten skärm och speciell mjukvara. Då kan man lika gärna installera t ex moOde på en Raspbeery Pi 4 och koppla en DAC till den antingen via USB, via ett extra kort som har digital ut eller ett extra kort med en DAC och slippa en låda. Man får läsa på lite om vad som stöds, både vad gäller USB och I2S. Finns en del färdiga paket med.

Vilken bitrate man kan räkna med vad gäller Spotify Connect har jag ingen aning om.

Det är förstås bekvämt att köpa något som fungerar direkt ur lådan med snygg front och fjärrkontroll.
Senast redigerad av pLudio 2021-01-03 23:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-03 23:30

Aha . Typ som att köpa en integrerad förstärkare för att det är smidigare än separata för och slutsteg . Trodde en streamer tillförde något mer men okej då vet jag . :)
Senast redigerad av Baffel 2021-01-03 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-03 23:32

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.

Bluesound node2i har testats och jag uppmanar alla som är intresserade av streamers att läsa testen.

Den enda streamern för humant pris som generellt presterar bra är fortfarande Yamaha wxc50 , som inte kunde detekteras i LTS F/E test.

Brukar inte den ratas för sin funktion i övrigt?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-03 23:38

Baffel skrev:Aha . Typ som att köpa en integrerad förstärkare för att det är smidigare än separata för och slutsteg . Trodde en streamer tillförde något mer men okej då vet jag . :)

Musikservrar som Roon har ett mervärde och anpassade klienter/streamers ger då en ännu bättre upplevelse. Gamla Squeezebox media server är ett annat exempel och lever vidare med bl a https://www.picoreplayer.org/.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2021-01-04 00:36

pLudio skrev:Vilken bitrate man kan räkna med vad gäller Spotify Connect har jag ingen aning om.

På de flesta enheter med Spotify Connect så funkar det som en "Web player", man får således max 256 kbit/s (AAC).

Spotify Connect.png
Spotify Connect.png (63.7 KiB) Visad 3426 gånger

Kör man Logitech Media Server med plugin Spotty så funkar det som de övriga alternativen i bilden ovan, man får alltså upp till 320 kbit/s (Ogg Vorbis).

Frågan var uppe senast i går på Squeezebox-forumet: https://forums.slimdevices.com/showthre ... on-(LMS-8-)&p=1002237&viewfull=1#post1002237

Tidal Connect funkar inte med LMS. Däremot funkar plugin för Tidal bra för att strömma FLAC och att integrera med egen musik i biblioteket.

Som mångårig användare av Squeezebox och Logitech Media Server lägger jag också en röst på det. Många möjligheter och utvecklas hela tiden med nya funktioner. Snabbt, snyggt och smidigt att styra från telefon, padda eller dator. Sedan ett par år kör jag Raspberry Pi som server, med pCP som pLudio länkar till ovan.

Hur bra det ska låta bestämmer man väl genom vad man köper till. Med tanke på vad en Pi kostar så blir det en del över till en bra DAC. Ska man använda USB som utgång så bör man kanske satsa på en Pi 4 då de separerat nätverk från USB på dessa, vilket en del menar påverkar ljudet.
Vill man ha andra utgångar kan man köpa till ett kort från t.ex: https://www.hifiberry.com
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-04 00:38

Allt gott!

Som tidigare sagts, köp en bra dac, ny eller begagnad, och koppla chromecasten optiskt till den.
Det blir bra resultat för rimliga pengar.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-04 00:45

Tangband skrev:

Jag sålde min wxc50, tyckte det var helt hopplöst dåligt att styra Tidal med Yamahas musiccast, det funkar så mycket bättre att använda Tidal-appen i mobilen och köra via chromecast.
The World's Mine Oyster

Nästa

Återgå till Köpråd