Allt gott!
Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre?
pLudio skrev:eljulio skrev:Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre?
Bättre mjukvara och/eller bättre DAC? Chomecast Audio har väl Toslink?
pLudio skrev:Kör du analogt ut från din Chromecast Audio idag så är åtminstone en bättre DAC en rimlig uppgradering.
Personligen tycker jag mjukvaran är den viktigaste biten i en streamer (säger jag som inte använder en) så länge man kan koppla in en DAC om man vill utnyttja det någon dag.
När det gäller mjukvara är support och uppdateringar viktiga.
Vad skall den koppla upp sig mot? Vilka filformat behöver den ha stöd för? Eller streamar du bara från musiktjänster?
eljulio skrev:pLudio skrev:Kör du analogt ut från din Chromecast Audio idag så är åtminstone en bättre DAC en rimlig uppgradering.
Personligen tycker jag mjukvaran är den viktigaste biten i en streamer (säger jag som inte använder en) så länge man kan koppla in en DAC om man vill utnyttja det någon dag.
När det gäller mjukvara är support och uppdateringar viktiga.
Vad skall den koppla upp sig mot? Vilka filformat behöver den ha stöd för? Eller streamar du bara från musiktjänster?
Ja, analogt in i förstärkaren. Streamar från musiktjänster. I dagsläget Spotify.
Maccis skrev:Vad är det som gör att Chrome skall undvikas?
Tangband skrev:Maccis skrev:Vad är det som gör att Chrome skall undvikas?
Ger uselt resultat med chromecast både digitalt och analogt.
Test finns på audiosciencereview.
ROON fungerar felfritt
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Maccis skrev:Vad är det som gör att Chrome skall undvikas?
Ger uselt resultat med chromecast både digitalt och analogt.
Test finns på audiosciencereview.
ROON fungerar felfritt
Det verkar även andra mjukvaror med Cast-funktion göra som VLC eller Tidal.
RogerGustavsson skrev:Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.
eljulio skrev:Nu när man är klar på högtalarsidan så börjar man ju fundera på vad man mer kan göra för att inte stå still... Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre? Försteg är Naim XS. Kom gärna med tips med motivering!![]()
Allt gott!
Tangband skrev:eljulio skrev:Nu när man är klar på högtalarsidan så börjar man ju fundera på vad man mer kan göra för att inte stå still... Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre? Försteg är Naim XS. Kom gärna med tips med motivering!![]()
Allt gott!
Att köra från din dator via asynkron USB och genom ett focusrite 2i2 kort med ASIO ger tillräckligt bra resultat ljudmässigt för att kallas high end. Jag har nyss lyssnat på en sån setup och resultatet var verkligen suveränt och förvånande bra. Billigt också. Jag tror personligen inte det behövs bättre grejor som källa. Detta trodde jag inte för tre veckor sedan, men det verkar vara på det sättet.
Syftet med en streamer är väl egentligen att slippa dator-eländet och kabeln. Har du ett såpass väljudande förstärkare som naim xs så bör du nog köpa bättre grejor än en chromecast, en begagnad streamer från naim är ju kanske både prestanda och designmässigt rätt ?
Baffel skrev:Men jag fattar inte . Blir det bättre ljud med en dedikerad streamer än om man bara kör med en dator (padda /mobil, laptop vad som helst ) och hyfsad extern DAC med kablar in i förstärkaren ? Detta gällande Spotify.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.
Bluesound node2i har testats och jag uppmanar alla som är intresserade av streamers att läsa testen.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/
Den enda streamern för humant pris som generellt presterar bra är fortfarande Yamaha wxc50 , som inte kunde detekteras i LTS F/E test.
Baffel skrev:Aha . Typ som att köpa en integrerad förstärkare för att det är smidigare än separata för och slutsteg . Trodde en streamer tillförde något mer men okej då vet jag .
pLudio skrev:Vilken bitrate man kan räkna med vad gäller Spotify Connect har jag ingen aning om.
eljulio skrev:Nu när man är klar på högtalarsidan så börjar man ju fundera på vad man mer kan göra för att inte stå still... Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre? Försteg är Naim XS. Kom gärna med tips med motivering!![]()
Allt gott!
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.
Bluesound node2i har testats och jag uppmanar alla som är intresserade av streamers att läsa testen.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/
Den enda streamern för humant pris som generellt presterar bra är fortfarande Yamaha wxc50 , som inte kunde detekteras i LTS F/E test.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster