Moderator: Redaktörer
RSG skrev:Och samtidigt...
David!
Eller någon annan INO cr80s ägare eller någon med vetskap!
Hur viktig är nedregränsfrekvens på toppsystemet om man delar med ett cr80s![]()
![]()
![]()
Tänker att i14/32/64 är väl ändå anpassade för en delning vid 80 Hz, och jag har sett att det mixtras med delningar hit och dit, är cr80s så pass flexibelt så att man kan ha en lägre gränsfrekvens på toppsystemet och fortfarande justera flanken rätt?
Hur fungerar det på cr80s ?
Och här något som jag snappat upp från IÖ, kanske från manifestet?
《Toppsystemet i14 är en variant av pi60 där de signifikanta skillnaderna är den fysiska storleken på kabinettet samt den undre gränsfrekvensen. Sistnämnda ligger på 80 Hz -3 dB (60 Hz -6 dB) hos i14.》
Och hur ser det på de andra toppsystemen undrar jag?
Men framför allt första frågan hur fungerar det med cr80s vs. lägre gränsfrekvens på toppsystemet![]()
Skall nog titta på det där med mat, idag igen.../Johan
Baffel skrev:Lite nyfiken hur jobbar du med att matcha känsligheten och ohm talen ? Väljer du element bas/ diskant med samma känslighet , eller kan du ta en diskant med högre känslighet och sedan dämpa den ? Ohm värde på pappret eller uppmätt ?
Fast det där kanske inte är något problem om man kör med aktiva delningsfilter, DSP osv.
Maarten skrev:Har inte kollat mycket men denna åtta är ju prisvärd och visar låg dist dom matchar sb15 och sb26, mellan 100 och 300hz
https://www.hifikit.se/sb23nacs45-4.html
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 23nacs45-8
Baffel skrev:Jag lurar på en sak. Om man är bekymrad över kantdiffraktioner gällande diskant varför sätter man inte en filt på baffeln ? Borde inte det hjälpa till att minska kantdiffraktionerer? Måhända skulle det se fult ut, men om man bortser från det.![]()
Hur gör det med val av bas? Har du laborerat med olika element och kollat lämplig volym på lådan? Hur lågt i frekvens tänkte du att de ska gå? Hur tänkte du placera dina små högtalare ? Är det bara du som ska lyssna på dem , eller flera samtidigt? Tänkte på detta med spridning och därmed val diskant.
PS, Är det ok att kasta in lite random frågor/ idéer i din tråd RSG?
Tangband skrev:SB 17 cac verkar bara ha hälften av uppgiven xmax.
https://www.erinsaudiocorner.com/driveu ... 17cac35-4/
Mindre bra resultat i Klippel-testet.
Slutord i testen :
” One-way linear excursion measured approximately 2.8mm for this test sample. This is very low for a midwoofer and indicates this particular drive unit is best served as a midrange. I’d be leery of pushing this below 80Hz (as a starting point).
SB 17 NBAC verkar ha samma konstruktion.
Hur är det då med SB 15 NBAC ?
Detta förklarar även de ganska mediokra mätresultaten för både revel m105 och m106 i audiosciencereview - angående distorsion under 100 Hz vid lite högre ljudnivå.
Maarten skrev:Kanske lite summering av tråden hittills då:
En sb26 med eller utan WG, delat mot sb15/17 cac/nac. Om man vill göra det enkelt för sig kan man utgå från Troels filter.
Initialt kan man dela dessa vid 80-100 hz i små lådor.
I ditt fall RSG, sb15 och sb26 i kanske 4-7 liters slutna lådor. Med WG får man även djupledsanpassningen som Troels fixar med en extra platta.
Men fördel bygger man även 4 små (typ 15 liters lådor) med en bra åtta i varje. Dessa kan delas mot topparna vid ett par hundra Hertz och kan vara i separat lådor som placeras på sådant sätt och justeras i nivå att frekvensgång på lyssningsplats blir fin och jämn.
Hela systemet kan sen avlastas med ett par 10/12-element.
Fördelen med detta upplägg är att de kan genomföras i steg, är flexibelt, kan rumsanpassas och ger möjlighet till låg dist (typ < 0,5% @ 100 db över 200hz) och bra frekvensgång. Det slår nog rätt mycket för en ringa kostnad. Elementen går ju på 500+800 per kanal, samt 1000+1000 om du vill lägga till åttorna.
Finns iofs ett antal steg på vägen som ska klaffa men förutsättningarna ser bra ut på papperet tycker jag.
Baffel skrev:Jag lurar på en sak. Om man är bekymrad över kantdiffraktioner gällande diskant varför sätter man inte en filt på baffeln ? Borde inte det hjälpa till att minska kantdiffraktionerer? Måhända skulle det se fult ut, men om man bortser från det.![]()
Hur gör det med val av bas? Har du laborerat med olika element och kollat lämplig volym på lådan? Hur lågt i frekvens tänkte du att de ska gå? Hur tänkte du placera dina små högtalare ? Är det bara du som ska lyssna på dem , eller flera samtidigt? Tänkte på detta med spridning och därmed val diskant.
RSG skrev:Maarten skrev:Kanske lite summering av tråden hittills då:
En sb26 med eller utan WG, delat mot sb15/17 cac/nac. Om man vill göra det enkelt för sig kan man utgå från Troels filter.
Initialt kan man dela dessa vid 80-100 hz i små lådor.
I ditt fall RSG, sb15 och sb26 i kanske 4-7 liters slutna lådor. Med WG får man även djupledsanpassningen som Troels fixar med en extra platta.
Men fördel bygger man även 4 små (typ 15 liters lådor) med en bra åtta i varje. Dessa kan delas mot topparna vid ett par hundra Hertz och kan vara i separat lådor som placeras på sådant sätt och justeras i nivå att frekvensgång på lyssningsplats blir fin och jämn.
Hela systemet kan sen avlastas med ett par 10/12-element.
Fördelen med detta upplägg är att de kan genomföras i steg, är flexibelt, kan rumsanpassas och ger möjlighet till låg dist (typ < 0,5% @ 100 db över 200hz) och bra frekvensgång. Det slår nog rätt mycket för en ringa kostnad. Elementen går ju på 500+800 per kanal, samt 1000+1000 om du vill lägga till åttorna.
Finns iofs ett antal steg på vägen som ska klaffa men förutsättningarna ser bra ut på papperet tycker jag.
En tämligen bra sammanfattning som till större delen sammanfaller med mina " bilder i huvve".
Men avlastningen nedåt i frekvens på ett par åttor/låda i basreflex är kanske dock lite overkill med tanke på mitt rum, frågan är om inte det skulle bli mer kompetent än mina nuvarande ISO-brax basmoduler...
/Johan
RSG skrev:Det är helt OK att kasta in frågor i den här tråden, men börjar man med att läsa igenom vad som tidigare har skrivits så får man svar på en del frågor![]()
Tangband skrev:Baffel skrev:Jag lurar på en sak. Om man är bekymrad över kantdiffraktioner gällande diskant varför sätter man inte en filt på baffeln ? Borde inte det hjälpa till att minska kantdiffraktionerer? Måhända skulle det se fult ut, men om man bortser från det.![]()
Det enda sättet att slippa baffeldifraktioner är att använda en waveguide. Tyvärr fungerar inte filt.
Kanterna på lådan bör även fasas av .
Tangband skrev:En Seas er18rnx med en sb26 adc kan troligen spela högre än Sb nbac alternativen med en total slaglängd på 12 mm och bättre Klippel resultat.
I praktiken skulle man då kanske kunna dela nere vid 2 kHz passivt. Då behövs kanske heller ingen waveguide.
Seas ca18rnx är mer lättjobbad men har lite högre dist i basen.
Men kanske inte så jätte-kul och nydanande med boomer-element utan aluminium eller keramik?
En fundering är att RSG:s första förslag kanske i praktiken inte är så dumt, nämligen en hds bas på 6.5 tum .
https://www.tymphany.com/transducers/hds-p830874/
Kombinera den med Sb 26adc och dela vid 2 kHz ?
RSG skrev:Och det som jag skall börja titta på nu.
MMT med 830991.
Hur ser verkningsgradshöjningen ut vs. distorsion...???...
Men först, ut och nyttja köldgraderna med barnbarn.
/Johan
RSG skrev:Har tittat runt bland diverse element och får det till att distorsion vid 100 Hz får man oftast så att säga på köpet <6,5".
Ska väl säga att jag tittar på element med mer ekonomisk prisnivå![]()
RSG skrev:roade mig i natt med att göra en liten jämförelse SEAS CA15RLY (som jag har fått för mig är rätt populär/omtyckt)med SB15NBAC30-4.
Seas till vänster och SB till höger.
https://hificompass.com/en/speakers/measurements/seas/seas-ca15rly-h1216
https://hificompass.com/en/speakers/measurements/sbacoustics/sb-acoustics-sb15nbac30-4
Distorsionen ligger överlag högre på SEAS förutom vid 100 Hz, och som sagt har jag för mig att detta är ett uppskattat element?
Rätta mig gärna om jag har fel!
RSG skrev:Och funderar över om det kanske inte blir lite fööör mycket focus på distorsion???
Tonkurvan är väl ändå prio ett?
I-or skrev:Distorsion är inte den allra viktigaste parametern, men väl den tredje viktigaste (ordningen är 1) frekvensgång on-axis, 2) spridning, 3) distorsion). Element med THD < 0,05 % för 90 dB, 1 m, frifält, f > 200 Hz är definitivt inte enkla att konstruera, så du lär få väldigt svårt att hitta de lågdistorderande enheter som du skriver om. viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2150297#p2150297
I-or skrev:Dessa IM-produkter utgör precis det grus eller den grötighet man uppfattar i återgivningen. Tyvärr har otränade lyssnare vant sig vid distorsion både från dåliga högtalare och dåliga inspelningar, vilket gör det svårt för dem att uppfatta någonting som de har kommit att ta för givet som ett återgivningsfel. Med tränade lyssnare är det dock en helt annan sak. från viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2150331#p2150331
I-or skrev:Denna distorsion ligger ofta uppåt 1-3 % (THD) vid lite högre ljudtrycksnivåer och är klart hörbar....
... Jag har själv väldigt svårt för denna distorsion eftersom övre mellanregister / nedre diskant låter pressat.
Från viewtopic.php?f=3&t=70721&start=60#p2139434
TB skrev:En fundering är att RSG:s första förslag kanske i praktiken inte är så dumt, nämligen en hds bas på 6.5 tum .
https://www.tymphany.com/transducers/hds-p830874/
Kombinera den med Sb 26adc och dela vid 2 kHz ?
RSG skrev:Någon dragning mot specifika exklusiva konmaterial eller konstiga upphängningar har jag inte.
Att estetiska intrycket skall falla mig i smaken lägger jag vikt på.
Och inte vill jag låna upp på huset och lägga ner mina andra hobbys för att genomföra ett (misslyckat?) högtalarbygge.
Har tidigare inte överhuvudtaget funderat över att använda metallelement pga de stora uppbrytningarna och komplexiteten i filtret, men på SB15NBAC ligger de åtminstone tämligen högt upp i registret. Men visst kräver SB15NBAC också ett mer avancerat filter(kanske mer än jag önskar?).
Har mest titta på plastkoner pga att jag tyckt dessa sett mest lätthanterliga ut.
Visst är tanken på en lågdistorerande högtalare lockande, men å andra sidan så jag skall dra de hele i hamn med flagan i topp å!
/Johan
Användare som besöker denna kategori: 944_Driver och 4 gäster