Högre upplösning - lägre ljudnivå?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Högre upplösning - lägre ljudnivå?

Inläggav Strmbrg » 2021-01-02 19:41

Helt ovetenskapligt som vanligt. Bara en overifierad iakttagelse.
Jag erinrar mig hur jag förr om åren frustrerades av att det väldigt ofta lät ganska oklart, sammangrötat, "trångt" och otydligt utan någon påtaglig dimensionalitet. Jag erinrar mig även att jag frestades att försöka kompensera genom att dra på allt högre. Detta i någotslags försök att lättare höra detaljerna i musiken. I viss mån lyckades det kanske, men på det stora hela så blev det mest bara högre utan att det egentligen lät "bättre".

Allteftersom jag skaffat mer och mer högupplösande apparatur så noterar jag att behovet/frestelsen att "dra på" minskar.

Emotser sedvanliga invändningar. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Högre upplösning - lägre ljudnivå?

Inläggav Harryup » 2021-01-02 20:03

Säger inte emot, tycker att de flesta som jag varit och lyssnat hos gärna spelar lite högt många gånger. Sen kan det ju vara så att när man har någon på besök så frestas man att spela högra. Ett större antal av de som jag har haft på besökt har gärna sagt att spela lite högre än vad som jag känner som en normal lyssningsnivå för mig.
Och pga lite tinnitus så har jag säkert sänkt mig egen nivå en del ifs.
/Harry

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-02 20:16

Strmbrg skrev:Helt ovetenskapligt som vanligt. Bara en overifierad iakttagelse.
Jag erinrar mig hur jag förr om åren frustrerades av att det väldigt ofta lät ganska oklart, sammangrötat, "trångt" och otydligt utan någon påtaglig dimensionalitet. Jag erinrar mig även att jag frestades att försöka kompensera genom att dra på allt högre. Detta i någotslags försök att lättare höra detaljerna i musiken. I viss mån lyckades det kanske, men på det stora hela så blev det mest bara högre utan att det egentligen lät "bättre".

Allteftersom jag skaffat mer och mer högupplösande apparatur så noterar jag att behovet/frestelsen att "dra på" minskar.

Emotser sedvanliga invändningar. :)

Håller med fullständigt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2021-01-02 20:28

Många högtalare har problem när man spelar på låg ljudnivå. Låter det som i alla fall. Det låter liksom otydligt. Det brukar släppa när man drar på lite för att sedan gröta ihop sig igen om drar på för mycket.
Lite av det som kännetecknar en bra högtalare är att den låter bra oavsett ljudnivå. Det blir ju förr eller senare för hög ljudnivå för att högtalaren rent fysiska skall kunna leverera bra ljud, men om man dimensionerar irktigt så ligger den gränsen bortom den gräns där lyssnaren säger att "nej, nu jävlar räcker det, plomberna skramlar i käften och jag ser tredubbelt!".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-02 20:38

Hm, ja, när basen är "potent" redan vid låga nivåer (naturligtvis en personlig bedömning), tredimensionalitet, luftighet, storlek på panoramat (när sådant finns i inspelningen) blir tydlig även på låg volym och "microdetaljer" är uppenbara utan att man gasar på, då uteblir frestelsen - och till viss del behovet - av att "höja liite till och liite till".
Åtminstone för mig.

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-03 00:04

Max_Headroom skrev:Många högtalare har problem när man spelar på låg ljudnivå. Låter det som i alla fall. Det låter liksom otydligt. Det brukar släppa när man drar på lite för att sedan gröta ihop sig igen om drar på för mycket.
Lite av det som kännetecknar en bra högtalare är att den låter bra oavsett ljudnivå. Det blir ju förr eller senare för hög ljudnivå för att högtalaren rent fysiska skall kunna leverera bra ljud, men om man dimensionerar irktigt så ligger den gränsen bortom den gräns där lyssnaren säger att "nej, nu jävlar räcker det, plomberna skramlar i käften och jag ser tredubbelt!".

Jag har aldrig förstått det där med att ljudet inte "släpper" från högtalarna.
OM man inte menar att visst ljud ligger för nära hörtröskeln då...

Kan någon förklara det med lite teori så jag fattar?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-03 00:09

Gissar att det som avses här är att det beskrivna problemet släpper, dvs försvinner, snarare än att det låter som att ljudet bara kommer från respektive högtalare, vilket väl ofta avses när det inte "släpper".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-03 00:32

jansch skrev:
Max_Headroom skrev:Många högtalare har problem när man spelar på låg ljudnivå. Låter det som i alla fall. Det låter liksom otydligt. Det brukar släppa när man drar på lite för att sedan gröta ihop sig igen om drar på för mycket.

Jag har aldrig förstått det där med att ljudet inte "släpper" från högtalarna.

Skulle säga taskigt stereoperspektiv beroende på att man hör var högtalarna står, t.ex. på grund av vass diskant.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-03 18:48

jansch skrev:Jag har aldrig förstått det där med att ljudet inte "släpper" från högtalarna.

Även om det inte finns någon heltäckande teori kring detta, så finns det en tydlig koppling till spridningsegenskaperna. Högtalare med hög riktverkan skapar färre tidiga reflektioner och därmed ett mer lokaliserat ljud. Omvänt ger högtalare med rundstrålande karakteristik ett ljud som förvisso är alldeles för simmigt (dränkt i efterklang), men definitivt med en låg grad av lokalisering, eller annorlunda uttryckt med en hög grad av "släpp". Detta gäller framförallt reflektioner i horisontalplanet som hörseln lättare kan tolka som just reflektioner och inte direktljud.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-03 19:09

När det gäller trådens grundfråga så håller jag delvis med, när jag t.ex. lyssnar i hörlurar vill jag gärna höja nivån lite för mycket eftersom avsaknaden av spatiell information medför att en stor och viktig del alltid saknas i ljudet. Möjligen är det så att när återgivningen lämnar mycket övrigt att önska så vill vi kompensera inom ett område där återgivningen åtminstone fungerar någorlunda realistiskt, alltså i det här fallet ljudtrycksförmågan.

Lyssning vid orealistiskt låga ljudtrycksnivåer är dock också långt ifrån optimalt i mitt tycke. Alla bitar måste falla på plats och nivån är en mycket viktig del i sammanhanget. Skulle man se det hela mot bakgrund av någon sorts övergripande signalåterskapande, så är t.ex. en 20 dB för låg ljudtrycksnivå det överlägset största återgivningsfelet. Nästan all musik är i topparna oerhört högljudd i verkligheten oavsett om den är akustiskt eller elektriskt baserad.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM

Inläggav JM » 2021-01-03 19:21

Neurofysiologiskt börjar mellanörats muskler påverka hörselbenen olinjärt över ca 85 dB.
Neuropsykologiskt ökar olika typer av maskering av kringliggande svagare frekvenser med ökande ljudstyrka. De facto maskers vissa distorsionskomponenter och detaljer i musiken.
Neurofysiologiskt har vi fler hörselnerverssynapser känsliga för låga ljudnivåer än höga. Sannolikt evolutionärt. Vid höga ljudnivåer är synapserna känsliga för låga nivåer mättade och kvar finns bara några få omättade synapser vilka kan hjälpligt kan differentiera högnivå ljud.
Neuropsykologiskt har reflexer maskerande effekt på direktljudet. Flest detaljer i direktljudet hörs i ekofritt rum eller med lurar även om ljudet subjektivt upplevs som ospatialt och konstigt.
Med ökande volym upplevs ljudet faktiskt som bättre men egentligen blir inte bara viss distorsion ohörbar utan även vissa faktiska detaljer i musiken.

Jag sagt många gånger - lyssna på medelnivåer något under 85 dB så hör du fler ofullkomligheter i anläggningen, fler faktiska detaljer i musiken samt skyddar hörseln.

Gör inte som LTS - undvik att försöka utvärdera faktiska skillnader med ljudnivåer över 100 dB.
Är du oärlig går det att sälja en distorderande anläggning med demo-ljud över 100 dB.

Ja du kan under optimala förhållanden höra fler detaljer vid lägre ljudnivå.

JM
Senast redigerad av JM 2021-01-03 19:39, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-03 19:38

JM skrev:Neurofysiologiskt börjar mellanörats muskler påverka hörselbenen olinjärt över ca 85 dB.
Neuropsykologiskt ökar olika typer av maskering av kringliggande svagare frekvenser med ökande ljudstyrka. De facto maskers vissa distorsionskomponenter och detaljer i musiken.
Neurofysiologiskt har vi fler hörselnerverssynapser känsliga för låga ljudnivåer än höga. Sannolikt evolutionärt.
Neuropsykologiskt har reflexer maskerande effekt på direktljudet. Flest detaljer i direktljudet hörs i ekofritt rum eller med lurar även om ljudet subjektivt upplevs som ospatialt och konstigt.
Med ökande volym upplevs ljudet faktiskt som bättre men egentligen blir inte bara viss distorsion ohörbar utan även vissa faktiska detaljer i musiken.

Jag sagt många gånger - lyssna på medelnivåer något under 85 dB så hör du fler ofullkomligheter i anläggningen, fler faktiska detaljer i musiken samt skyddar hörseln.

Gör inte som LTS - undvik att försöka utvärdera faktiska skillnader med ljudnivåer över 100 dB.
Är du oärlig går det att sälja en distorderande anläggning med demo-ljud över 100 dB.

JM

Hm, jag har inte kollat upp detta på en massa år, men nu tankade jag ner en dB-app och mätte lite på solopiano med Alfred Brendel.
Alltså 85dB som medelnivå är jobbigt högt.

JM

Inläggav JM » 2021-01-03 19:43

Strmbrg skrev:
JM skrev:Neurofysiologiskt börjar mellanörats muskler påverka hörselbenen olinjärt över ca 85 dB.
Neurofysiologiskt har vi fler hörselnerverssynapser känsliga för låga ljudnivåer än höga. Sannolikt evolutionärt.

JM

Hm, jag har inte kollat upp detta på en massa år, men nu tankade jag ner en dB-app och mätte lite på solopiano med Alfred Brendel.
Alltså 85dB som medelnivå är jobbigt högt.

Är det din tinnitus eller andra frekvenser (hyper akusis) som gör det jobbigt. Ja 85 dB är högt. Jag lyssnar kring 70 dB normalt.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-03 19:49

Bakgrundsnivån kommer in i ekvationen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-03 20:13

petersteindl skrev:Bakgrundsnivån kommer in i ekvationen.

Mvh
Peter

Hur kommer den in?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-03 20:17

JM skrev:...
Är det din tinnitus eller andra frekvenser (hyper akusis) som gör det jobbigt. Ja 85 dB är högt. Jag lyssnar kring 70 dB normalt.

Dels tinnitusen. Eller egentligen inte själva pip/suset utan det faktum att ena örat distorderar lite väl lätt. Men jag tror att ljudnivån oavsett det är lite för jobbig för min smak. Det kanske är fel på just den app jag laddade ner. Medelnivån var nästan den samma som toppvärdet. De visas samtidigt.

JM

Inläggav JM » 2021-01-03 20:20

Evolutionärt har sannolikt nyanserat hörande vid låga ljudnivåer i störande bakgrundsljud varit avgörande för homo sapiens överlevnad. Vi har betydligt fler synapser i hörselnerverna känsliga i för låga ljudnivåer än höga. Likt vid coqtail effekten är vi bra på att särskilja viktiga ljud i störande ljudmiljö.

JM

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-03 20:27

Bakgrundsnivå: När jag stoppar musiken anges cirkus 45-46 dB i mitt lyssningsrum. Då är torktumlaren igång på övervåningen förvisso.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-03 20:46

Strmbrg skrev:

Mvh
Peter

Hur kommer den in?

Låt säga att du spelar musik där max peak är 85 dB. Bakgrundsnivån är 110 dB. Hur stor upplösning tror du att du då har?
Låt säga att du spelar musik där max peak är 85 dB. Bakgrundsnivån är 10 dB. Hur stor upplösning tror du att du då har?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-03 20:47

Strmbrg skrev:Bakgrundsnivå: När jag stoppar musiken anges cirkus 45-46 dB i mitt lyssningsrum. Då är torktumlaren igång på övervåningen förvisso.

Mät även kl 01 på natten utan torktummlare.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-01-03 20:59

Skulle var intressant att veta vilken bakgrundsnivå ni har.
Mätning på natten som Peter nämnde verkar vettigt.

Jag mätte just upp 30 dB(A) tid 20:00 (Iphone appen Buller)
Villa mindre samhälle.

Nattetid brukar jag ligga mellan 28-29 dB(A)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-03 21:09

Varför ska man mäta bakgrundsbullret på natten?
Jag spelar inte musik på natten.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-03 21:12

petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:

Mvh
Peter

Hur kommer den in?

Låt säga att du spelar musik där max peak är 85 dB. Bakgrundsnivån är 110 dB. Hur stor upplösning tror du att du då har?
Låt säga att du spelar musik där max peak är 85 dB. Bakgrundsnivån är 10 dB. Hur stor upplösning tror du att du då har?

Hm, var det så enkelt du menade.
Åkej, om det är bakgrundsnivån jag sätter mig för att lyssna på och den ligger på runt 110 dB, då kanske det är aningens störande att musiken röjer loss med sina 85 dB i peak.
:?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-03 21:32

Strmbrg skrev:Varför ska man mäta bakgrundsbullret på natten?

Då får du ett hum om hur låg bakgrundsnivå det kan bli som lägst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-03 22:02

petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:Varför ska man mäta bakgrundsbullret på natten?

Då får du ett hum om hur låg bakgrundsnivå det kan bli som lägst.

Det förstår jag. Men det är väl viktigare att få det att funka under vakna omständigheter.
Sedan tänker jag mig att frekvensfördelningen på bakgrundsljuden avgör den subjektiva inverkan också.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-03 22:12

Strmbrg skrev:Bakgrundsnivå: När jag stoppar musiken anges cirkus 45-46 dB i mitt lyssningsrum. Då är torktumlaren igång på övervåningen förvisso.

Är inte det ganska hög bakgrundsnivå? Mätte nu, bara för att kolla, till 31 dB o då är det alltid mer brus på vintern i mitt lyssningsrum. Vill jag ha det ännu tystare får jag stänga av fjärrvärmen :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-03 22:23

Har ni testat , så gott det går , om era gratis dB appar är konsistenta , reliabla , mäter samma från gång till annan (givet att förutsättningarna är desamma, vilket väl inte så lätt att ha under kontroll i och för sig). Jag funderar på att tanka ned en bunte av dessa appar och testa dem. Se om det är någon skillnad mellan dem. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-03 22:25

Oj!.. nu kollade jag bakgrundsnivån med en annan ljudtrycksapp:
Då ligger det och sniffar på strax över 20 dB.
Får väl köra den där Di Leva-dängan: ”...vem ska man tro på, tro på, tro på?..”

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-03 22:27

Är mest nyfiken på det , men obs kan egentligen inget om detta med dB mätningar . :) Och hur man verifierar tillförlitligheten i mätutrustningen. Gissningsvis bör man nog ta resultaten dessa dB appar ger med en hyfsad nypa salt tror jag . Det ringer någon klocka om att man testat dessa appar gentemot "riktig" dB utrustning. Minns bara inte riktigt var jag läste det .

Det var lite mer än vad jag visste , med olika standarder osv . Se:
viewtopic.php?f=10&t=71399
Senast redigerad av Baffel 2021-01-03 22:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-03 22:31

Nä, vem fan kan nåt?.. Jag kan nätt och jämnt lyssna på lite sjysst musik.
Om jag koncentrerar mig och slutar tjatta och mäta samtidigt.
:D

Nästa

Återgå till Generellt om hifi