I-or skrev:Vad gäller ljudkvaliteten vid 320 kb/s (Spotifys högsta kvalitet), så är den mycket hög, men kodningen går att detektera förutsatt att signalen är relativt komplex. Egentligen är dock detta ett icke-problem eftersom avvikelserna är minimala även när de är hörbara, men audiofiler är som bekant mästerliga på att älta sådana. Flera tiopotenser viktigare är att man hittar icke-skruvade versioner på Spotify, men givet exemplen på din musiksmak lär det inte förekomma alltför många remasters och annat trams här.
(Jag antar att du redan har inaktiverat "Normalisera volymen" under Inställningar och satt "Streamningskvalitet" till Mycket hög.)
Tack I-or. Jo, jag har ställt in streamingkvaliten och inaktiverat normalisera volymen, så där är det klart. Huvudproblemet är mest troligt som du beskriver att en del av materialet som Spotify publicerar inte är bra helt enkelt. Jag spelade några CD:s igår och jämförde snabbt mot Spotify och i några fall var skillnaderna för stora för att bara vara inbillning. Och det påstår jag fullt medveten om att man ibland vill inbilla sig saker för att rationalisera sina tankegångar. Samtidigt ser jag det inte som hållbart att leta upp utgåvor runt om på jordklotet för att hitta den bästa inspelningen som inte är söndermastrad.
Sen är det så att min musiksmak sannolikt inte är lika utsatt för problemen på Spotify och för den delen Tidal. Men jag gillar ju även att lyssna på modern pop ibland. Och där blir problemen uppenbara. Det låter ofta fördjävligt. Men det är ju svårt att göra något åt. Det är ju förstört från början. Och det kan få konsekvensen att jag väljer bort modern pop, trots att jag gillar musiken!