Moderator: Redaktörer
JM skrev:Frågan är intressant. Högtalarna säljs till höga priser till ffa tekniskt intresserade/kunniga utan relation till tekniska fakta. Samma personer genomlyser dagligen konkurrerande produkter map på tekniska fakta. Psykologiskt intressant fenomen.
JM
hifikg skrev:JM skrev:Frågan är intressant. Högtalarna säljs till höga priser till ffa tekniskt intresserade/kunniga utan relation till tekniska fakta. Samma personer genomlyser dagligen konkurrerande produkter map på tekniska fakta. Psykologiskt intressant fenomen.
JM
Det här ska du få utveckla på onsdagOA52 kostar "nästan ingenting" medan begagnade pi60 kostar "någonting", men inte är det i klass med "dyr-hifi" precis.
hifikg skrev:JM skrev:Frågan är intressant. Högtalarna säljs till höga priser till ffa tekniskt intresserade/kunniga utan relation till tekniska fakta. Samma personer genomlyser dagligen konkurrerande produkter map på tekniska fakta. Psykologiskt intressant fenomen.
JM
Det här ska du få utveckla på onsdagOA52 kostar "nästan ingenting" medan begagnade pi60 kostar "någonting", men inte är det i klass med "dyr-hifi" precis.
I-or skrev:Den med konventionella, men välkonstruerade, element bestyckade Magico S5 uppvisar THD enligt nedan. Vid 100 dB, 1 m, frifält ligger THD huvudsakligen på ca 0,3-0,5 % över 100 Hz. Extrapolerar man resultaten till 85 dB med antagandet att andratonen dominerar, landar man omkring 0,05-0,1 %.
Morello skrev:I-or skrev:Den med konventionella, men välkonstruerade, element bestyckade Magico S5 uppvisar THD enligt nedan. Vid 100 dB, 1 m, frifält ligger THD huvudsakligen på ca 0,3-0,5 % över 100 Hz. Extrapolerar man resultaten till 85 dB med antagandet att andratonen dominerar, landar man omkring 0,05-0,1 %.
Vad är det för bestyckning i S5?
jonasp skrev:Morello skrev:I-or skrev:Den med konventionella, men välkonstruerade, element bestyckade Magico S5 uppvisar THD enligt nedan. Vid 100 dB, 1 m, frifält ligger THD huvudsakligen på ca 0,3-0,5 % över 100 Hz. Extrapolerar man resultaten till 85 dB med antagandet att andratonen dominerar, landar man omkring 0,05-0,1 %.
Vad är det för bestyckning i S5?
Dubbla alu-10" i sluten låda, påminner om Scan Speak 26w/4558, 6" mellanregister med "graphene coated nano-tec cone", 1.1" berylliumdiskant med diamantytbeläggning. Iofs är detta specen för Magico S5 Mk.II - osäker på om I-or hänvisar till Mk.I eller Mk.II ovan.
Delning vid ca 300 Hz till mellanregistret. Känner ej till delningen till diskanten.
Belker skrev:Hur mycket bidrar en typisk enlagers mdf-låda till THD? Är det värt att lägga resurser på att staga, dämpa och skiktlimma, eller vad man nu vill göra.
Kralle skrev:Gjorde ett par mätningar på mina hemmasnickrade OA51.N.
Mätavstånd 30 cm. Nu 15 minuter efter mätningen har jag fortfarande ringningar i öronen, så den höga nivån på 105 dB är aldrig aktuell här.
jonasp skrev:Ibland tycker jag hificompass distmätningar är lite skumma. Det ser ibland ut som att en topp i frekvensgången högre upp i frekvens kommer med som distorsion. Det är än så länge oklart varför (för mig alltså). Kralles mätning av distorsionen stämmer med mina erfarenheter av Wavecor-elementet.
Maarten skrev:Jag undrar lite över nivåerna, är det 105db @ 30 cm som då motsvarar 95db @ 1 m som den högre mätningen redovisar?
Morello skrev:Nagref-högtalaren ser klart imponerande ut givet att mätningen är korrekt utförd.
jonasp skrev:Peter, jag menar att mätningarna på hificompass har betydligt mer av artefakten jag nämner än mina egna mätningar på motsvarande element. Jag känner väl till de mekanismer du nämner, dock har jag aldrig fått tillfälle att bekanta mig Klippel-utrustning på närmare håll.
I-or skrev:Jag skulle t.o.m. bli förvånad om du inte spelade åtminstone 10 dB högre i topparna ibland även om du inte drar på särskilt mycket.
I-or skrev:jonasp skrev:Peter, jag menar att mätningarna på hificompass har betydligt mer av artefakten jag nämner än mina egna mätningar på motsvarande element. Jag känner väl till de mekanismer du nämner, dock har jag aldrig fått tillfälle att bekanta mig Klippel-utrustning på närmare håll.
Detta har andra förklaringar än akustiska kontra optiska mätningar. Hificompass mätresultat ser ut att ibland lida av ganska omfattande spektralt läckage p.g.a. felaktig fönstring av tidssignalen. När signalen inte är periodisk i tidsfönstret måste man pressa ned amplituden till noll, annars "läcker" signaleffekten till andra frekvensband. I kombination med frekvensgångsavvikelser som uppstår via mätningar i det relativa närfältet kan detta ge jätteavvikelser för distorsionen, något som tydligt framgår här:
I-or skrev:jonasp skrev:Peter, jag menar att mätningarna på hificompass har betydligt mer av artefakten jag nämner än mina egna mätningar på motsvarande element. Jag känner väl till de mekanismer du nämner, dock har jag aldrig fått tillfälle att bekanta mig Klippel-utrustning på närmare håll.
Detta har andra förklaringar än akustiska kontra optiska mätningar. Hificompass mätresultat ser ut att ibland lida av ganska omfattande spektralt läckage p.g.a. felaktig fönstring av tidssignalen. När signalen inte är periodisk i tidsfönstret måste man pressa ned amplituden till noll, annars "läcker" signaleffekten till andra frekvensband. I kombination med frekvensgångsavvikelser som uppstår via mätningar i det relativa närfältet kan detta ge jätteavvikelser för distorsionen, något som tydligt framgår här:
jonasp skrev:
Det är talande att du väljer just SB17NAC som exempel, det var på det elementet jag upptäckte fenomenet!På andra mätningar beter det sig snyggt högt upp i frekvens, distorsionsmässigt. Hittar inte den andra mätningen just nu, dock.
Du råkar inte veta vilket mätsystem de kör på hificompass?
Kralle skrev:I-or skrev:Jag skulle t.o.m. bli förvånad om du inte spelade åtminstone 10 dB högre i topparna ibland även om du inte drar på särskilt mycket.
Roade mig med att låta REW logga ljudnivån under någon timmas lyssning på min normala nivå. Peak hamnade på 119 dBz och det maxvärde som de kallar för "Fast" hamnade på 110 dBc. Den senare tycks ha 125 ms integrationstid.
Allt mätt i lyssningspositionen som är 3 m från högtalarna.
sammel skrev:Tycker också att en del mätningar i Hificompass.com är lite väl konstiga.
ScanSpeaks 15W/5530K00 ser ut att vara ett riktigt dåligt element, distosionsmässigt
om denna mätning är korrekt ,vilket jag starkt betvivlar.
Maarten skrev:Kan så vara men liknande syns väl här, som är element ur samma serie
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster