Nördgök. Blindtest av förstärkare, inställd t.v.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Nördgök. Blindtest av förstärkare, vad ska vi undersöka?

Inläggav Baffel » 2021-01-04 23:58

FBK skrev:
Ska vi däremot rangordna förstärkarna , betygsätta ljudkvalitén, så måste vi självklart ha samma signalstyrka . Annars blir det orättvist mellan de olika förstärkarna . Men frågan är . Vad ger det för er andra att läsa om det? Det kommer ju bara återspegla min och FBKs preferenser vad det gäller ljud . Är det så intressant, egentligen, för er att ta del av ?

Hum . Blir nog till att backa något steg och ta det från ruta ett .

Exakt ta det lite lugnt. Det är mer nöje för oss än de som läser här.*tror jag* Det är ju ett udda gäng som ska testats, två gamla billiga stärkare, en röris och två slutsteg och bara ett steg går att köpa nytt. dvs. allt ifrån 90-talet till 2021.
Skulle detta vara riktigt seriöst "som jag ser det" så skulle vi ha ett par lite mer krävande högtalare att tillgå för då kommer skillnaderna fram ännu tydligare.

Det blir bra hur och vad vi än gör. :D Det viktigaste är att ha trevligt .

Användarvisningsbild
distad

Re: Nördgök. Blindtest av förstärkare, metod?

Inläggav distad » 2021-01-04 23:59

hifikg skrev:
Baffel skrev:...Vad vill ni att vi ska göra ?

Slappna av o njut av musiken, ta en fika, flytta några kablar o luta er tillbaka o konstatera att bra musik är bra musik. Det krävs ett par falska popboxar för att förstöra god musik!

Och så lyssnar vi på olika förstärkare och slutsteg och äter någon mat också. Och så blir det film på kvällen med valfritt godis :P . Så är den dagen lyckad! :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-05 00:04

FBK skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:...Vad vill ni att vi ska göra ?

Slappna av o njut av musiken, ta en fika, flytta några kablar o luta er tillbaka o konstatera att bra musik är bra musik. Det krävs ett par falska popboxar för att förstöra god musik!

Och så lyssnar vi på olika förstärkare och slutsteg och äter någon mat också. Och så blir det film på kvällen med valfritt godis :P . Så är den dagen lyckad! :D

Kolla om slutet på filmen blir bättre beroende på vilket slut(!)steg ni använder. Återkom med mustiga analyser med mycket humor, det tror jag ni fixar!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-01-05 01:50

Baffel skrev:En sak slog mig dock, får stämma av det med FBK, ska vi försöka lyckas lista ut och se om vi kan höra oss till ljudmässiga skillnader mellan de olika förstärkarna utan att avgöra själva kvalitén på ljudet så behövs det ingen jämn signalstyrka ut. Dvs att kunna säga via x antal lyssningar att det där är nu förstärkare y igen , det där är förstärkare z osv. Då kan vi ju sänka och höja ljudet hur vi vill . Om det är syftet . Ska vi göra så och kunna räkna bort slumpen måste vi räkna med signifikans ( det fixar jag).

Ska vi däremot rangordna förstärkarna , betygsätta ljudkvalitén, så måste vi självklart ha samma signalstyrka . Annars blir det orättvist mellan de olika förstärkarna . Men frågan är . Vad ger det för er andra att läsa om det? Det kommer ju bara återspegla min och FBKs preferenser vad det gäller ljud . Är det så intressant, egentligen, för er att ta del av ?

Jag skulle säga tvärtom... eller nåt. :) Innan ni börjar fundera på kvaliteten på ljudet och vad ni föredrar, så bör ni börja med att med säkerhet kunna säga att det är skillnad mellan förstärkare A och förstärkare B. Då är det viktigt att det är just ljudet som skiljer dem åt och inte skillnader i ljudstyrka. Ni kan sänka och höja som ni vill, köra öppet och även diskutera med varandra så att ni bättre lär er skillnaden, men när ni sen gör lyssningsjämförelsen så måste bägge testobjekten ha samma utnivå. En av er säger "Nu kör vi blindtest!" Den andra sätter sig som testledare, slår tärning och börjar koppla om. Gör 10 lyssningar. Försökspersonen säger t.ex: "Nu är det A!" Testledaren noterar Rätt eller Fel i testprotokollet.

När ni sen vet att det är en faktisk skillnad i blindtest mellan A och B, ja då kan ni börja vända och vrida på er för att beskriva skillnaden och säga vad som föredras. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-05 14:29

Det där låter bra :) Säger jag ifrån väntrummet på Danderyds sjukhus.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-05 20:19

FBK skrev:Det där låter bra :) Säger jag ifrån väntrummet på Danderyds sjukhus.

Hoppas det inte är nåt allvarligt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-07 00:17

Tangband skrev:
FBK skrev:Det där låter bra :) Säger jag ifrån väntrummet på Danderyds sjukhus.

Hoppas det inte är nåt allvarligt.

Varit det värsta dygnen i mitt liv. :cry: Ex. sambom som jag bor kvar hos då vi är mycket goda vänner och ska göra tills jag får en lägenhet fick flera avsvimningar dagen innan nyårsafton och mådde dåligt, (hon har hela livet haft problem med avsvimningar ibland, 20-40 sekunder för att sedan behöva vila lite sedan har det varit bra. Och hon har genom gått undersökningar för detta utan läkarna har hitta något fel och nu hade hon inte svimmat på ett par år så detta kom som en överraskning. Så vi pratade med 1177 och vi bedömde att vi skulle vänta lite, men till slut då hon legat på golvet flera timmar så beslöt jag att nu måste hon till sängen och blir det inte bättre så blir det 112. Men hon somnade och mådde klart bättre efteråt så vi avvaktade och beslöt att besöka vårdcentralen efter helgen. Och dagen efter så mådde hon bra, men vi märkte att något var fel då hon hade personlighetsförändrats på det viset att hon var lite vimsig och glömde bort saker men ville att vi först skulle besöka läkaren på vårdcentralen efter helgen. Så vi fick tid igår och han undersökte henne för att sedan säga att nu har jag skickat en remiss till Danderyd och ni åker direkt. Och då fattade jag att det här är nog värre än vad jag trott, dum som jag var. Så direkt till akuten på Danderyds sjukhus där det gick ovanligt fort för henne att komma in och ta prover och ekg osv för att sedan redan efter en timme träffa läkaren. Hon kunde inte redogöra helt för vad som hänt då minnet är påverkat så jag fick berätta allt. Och han sade att det är fullbelagt, men Cecilia ska bli inlagd så vi fixar en plats. Så jag fick åka hem och efter en timme hemma så ringde läkaren och sade att hjärna på henne var uppsvullen och att hon skulle vidare till neurologen för vidare undersökning, så det gick undan där inne.
Och idag fick jag beskedet att hon inte hade någon hjärntumör och att det kallat in en expert som ska utreda henne. Det kändes som ett ton föll av mina axlar då man bara suttit och :cry: och väntat på ett besked som kunde vara vad som helst. Men när hjärnan svullnar upp så blir man ganska inriktad på det värsta så det var en megastor lättnad att slippa ett cancer besked. Jag var sedan helt utmattad efter samtalet med henne där hon berättade att jag behövde inte vara orolig så jag somnade som en sten i eftermiddags.
Har haft en granne som råkade ut för exakt samma sak, svimningar och sedan iväg till akuten och då var huvudet fullt med cancer så det är lurigt att det kan växa till sig utan att man märker något, så mycket pga av den erfarenheten så var jag livrädd för det värsta. Så STORT TACK för omtanken, det värmer. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-07 00:24

Oj! Hoppas allt slutar riktigt bra. Vi är väl sådana lite till mans, speciellt i de här tiderna, att man väntar med att söka vård i det längsta för att inte vara i vägen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-07 00:29

Fy tusan vilken pers. Vet ju hur orolig du / ni var . Det var ju skönt i alla fall att det inte visade sig vara cancer. Jag vet hur mycket du älskar hifi FBK men du får under inga som helst omständigheter känna dig pressad till att vi ska genomföra det vi tänkt att göra nu. Det är bara pryttlar . En fis i rymden jämfört med det ni varit med om.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-07 00:50

hifikg skrev:Oj! Hoppas allt slutar riktigt bra. Vi är väl sådana lite till mans, speciellt i de här tiderna, att man väntar med att söka vård i det längsta för att inte vara i vägen.

Ja, hon är rätt envis av sig också så man får inte alltid bestämma. Men jisses vilken kontroll det var på sjukhuset då det byggt en stort trähus som man fick gå genom olika slussar för att hamna i ett litet rum där det fanns en lite glas lucka där man blev utfrågad innan man blev insläppt på akuten. Sedan stod det stora färgrika plakat med COVID AVDELNING på en del dörrar, och jag känner mig inte bekväm på sjukhus utan får en stor olustkänsla och det beror nog på att jag i barndomen blev satt i en dusch på Visby lasarett med iskallt vatten då jag hade över 42 graders feber, det var ovanligt högt i alla fall. Hade Hjärnhinneinflammation och det är inget att leka med. Morsan bedömde att det gick fortare att hon körde mig till sjukhus än med ambulans så det gick undan och läkaren berättade visst att om det hade dröjt några timmar till så hade jag troligtvis dött.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-07 01:02

Baffel skrev:Fy tusan vilken pers. Vet ju hur orolig du / ni var . Det var ju skönt i alla fall att det inte visade sig vara cancer. Jag vet hur mycket du älskar hifi FBK men du får under inga som helst omständigheter känna dig pressad till att vi ska genomföra det vi tänkt att göra nu. Det är bara pryttlar . En fis i rymden jämfört med det ni varit med om.

Bara hon mår bättre och de gör framsteg så skall vi träffas nästa Fredag. Jag är betydligt lugnare nu när jag vet att hon får den hjälp hon behöver för att bli frisk och att de ringer in en expert på detta området ger en bra känsla då det visar att de tar detta på högsta allvar. :)
Hon själv var lugnare idag och mådde bättre och kände sig trygg med att de utreder det här seriöst nu.
Skulle jag känna att jag inte är okej så får du veta det i god tid. :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-13 00:00

Blev fel här.
Senast redigerad av distad 2021-01-13 00:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-13 00:02

Blindtesten av förstärkare är inställd tills vidare då min Ex Sambo sjukhusvistelse har tagit en helt annan riktning, som vi tar det i en ny tråd som jag skapat. viewtopic.php?f=11&t=71491 Om någon vill skriva något så gör det i den tråden jag skapat, så Nördgök tråden få handla om det roliga som finns inom denna hobby.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi