Pulver kvar i gamla förstärkare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Pulver kvar i gamla förstärkare?

Inläggav Baffel » 2021-01-06 10:24

Bör man tänka i banorna gammal bil, kan vara slutkörd eller hur funkar det?
-Vad sliter mest på en förstärkare att användas eller stå oanvänd i förrådet ? Bilar mår ju bra av att köras ibland så .....Fast slits mer ju mer de körs....
-Några speciella märken / modeller man ska se upp med? Dela gärna med er av egna erfarenheter.
-Ska man se upp med gamla klass A förstärkare ? De blir ju så förbenat varma när de körs . Det borde ju slita extra mycket på komponenterna i den. Fast det kanske beror på kvalitén på komponenterna och hur pass väl konstruerad den är vad det gäller kylningen?

MorganM

Re: Pulver kvar i gamla förstärkare?

Inläggav MorganM » 2021-01-06 10:36

Kondingarna är väl det som oftast åldras fortast speciellt i klass A steg.
Reläna brukar ju kunna ge upp ibland.

Sen finns det ju vissa komponenter i äldre försteg (ex sentec sc9 ) som inte finns att köpa någonstans i hela välden.Bernström låg väl på ett lager som idag är slut om jag förstått rätt.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-06 10:39

Samtliga effektförstärkare som jag använder på daglig basis är ihopskruvade mellan 1993 och 1996. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-01-06 10:42

Baffel skrev:Bör man tänka i banorna gammal bil, kan vara slutkörd eller hur funkar det?
-Vad sliter mest på en förstärkare att användas eller stå oanvänd i förrådet ? Bilar mår ju bra av att köras ibland så .....Fast slits mer ju mer de körs....
-Några speciella märken / modeller man ska se upp med? Dela gärna med er av egna erfarenheter.
-Ska man se upp med gamla klass A förstärkare ? De blir ju så förbenat varma när de körs . Det borde ju slita extra mycket på komponenterna i den. Fast det kanske beror på kvalitén på komponenterna och hur pass väl konstruerad den är vad det gäller kylningen?

Rör är förslitningsartiklar, ellyter kan "torka" men annars är allt som vid tilverkningen, ge och ta damm fukt och yttre påverkan.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-06 10:56

Bra tips och råd alla! Jag sammanställer en lista sen. Gillar att göra listor.

Missade fråga . Om det är pulver kvar i en gammal förstärkare och vi bortser ifrån finesser , funktioner , är det då någon ljudmässigt skillnad mellan en väl konstruerad tex klass AB förstärkare som är tex 20-30 år gammal vs en helt ny klass AB , typ 2x150-200 W?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-06 10:58

Baffel skrev:Bra tips och råd alla! Jag sammanställer en lista sen. Gillar att göra listor.

Missade fråga . Om det är pulver kvar i en gammal förstärkare och vi bortser ifrån finesser , funktioner , är det då någon ljudmässigt skillnad mellan en väl konstruerad tex klass AB förstärkare som är tex 20-30 år gammal vs en helt ny , typ 2x150-200 W?

Den gamla låter bättre :)
Fast nu har jag ingen erfarenhet av småförstärkare under 250W ;)
Undantag finns.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-06 11:59

Jag har en 2x5 W rörförstärkare. Funderar på att byta upp mig till något kraftfullare . Varför inte slå på stort och dra till med typ 2x7 W?!

Skämt å sido. Det är tydligen bra att ha extra kraft i en förstärkare . Trodde bara det var hittepå att man behövde så många W. Man använder ju inte så många W när man lyssnar på normal lyssningsvolym, trodde jag , men icket där hade jag fel. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-01-06 12:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-06 12:03

Baffel skrev:Jag har en 2x5 W rörförstärkare. Funderar på att byta upp mig till något kraftfullare . Varför inte slå på stort och dra till med typ 2x7 W?!

Skämt å sido. Det är tydligen bra att ha extra kraft i en förstärkare . Trodde bara det var hittepå att man behövde så många W. Man anväder ju inte så många W när man lyssnar på normal lyssningsvolym, men icket där hade jag fel. :)

Jag downsizar sometimes till 2x35W rör, men rör är en helt annan organism. De tillför magi o ett romantiskt, ja nästan sexigt, skimmer till musiken. Därmed inte sagt att de, rent objektivt, låter bättre. Men onekligen kul som omväxling. När mina ESL 63 fungerar igen ska jag koppla upp en komplett rör-rigg.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-06 12:07

Vet inte om jag riktigt törs föreställa mig vad du egentligen håller på med dina rör när lampan är släkt. Brrr ... :D

Min vita röris är som din. El34 , ungefär samma effekt . Mysigt . Rå bas , fet och frodigt mellanregister , mjuk diskant (hatar vassa diskanter ).

Skit i om det är objektivt eller inte. Vad spelar det för roll?

Återgå till Köpråd