Streamer av god klass

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Streamer av god klass

Inläggav Baffel » 2021-01-06 09:56

Birdie naim naim

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-06 09:59

Naim kommer passa fint i din anläggning. Hellre en ny Topping D90 än någon av de andra.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-06 10:09

Ok, ska nog lägga ett bud på Naimen. Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren? Och chromecasten till dacen?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-06 10:16

Optiskt (såklart) från Chromecast, RCA eller din mellan dac o försteg.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 10:17

Med någon av dessa ”riktiga” Streaming-spelare (streamar asynkront från NAS eller direkt från TIDAL eller m.h.a. Spotify Connect) slipper man blanda in dator (utöver ev. NAS om man nu vill ha en sådan, vilket jag i.o.f.s. rekommenderar). Med en DAC har man ju bara löst en del av behovet.

Beg. Linn Klimax renew (Klimax DS i enklare låda): https://www.tradera.com/item/344357/436603827/linn-klimax-renew-ds-2011-version-av-klimax-kort-

Beg. Linn Akurat DS, Majik DSM (d.v.s. med försteg)
http://www.highfidelity.se/kopia-på-skivspelare-begagnat
(funkar inte att länka p.g.a. ”å” i länken.
Senast redigerad av hcl 2021-01-06 10:22, redigerad totalt 1 gång.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-06 10:20

hcl skrev:Med någon av dessa ”riktiga” Streaming-spelare (streamar asynkront från NAS eller direkt från TIDAL eller m.h.a. Spotify Connect) slipper man blanda in dator (utöver ev. NAS om man nu vill ha en sådan, vilket jag i.o.f.s. rekommenderar). Med en DAC har man ju bara löst en del av behovet.

Beg. Linn Klimax renew (Klimax DS i enklare låda): https://www.tradera.com/item/344357/436603827/linn-klimax-renew-ds-2011-version-av-klimax-kort-

Beg. Linn Akurat DS, Majik DSM (d.v.s. med försteg) [url]http://www.highfidelity.se/kopia-på-skivspelare-begagnat[/url]

Med vad styr man dessa spelare? App i platta eller mobil?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 10:23

gflar skrev:
hcl skrev:Med någon av dessa ”riktiga” Streaming-spelare (streamar asynkront från NAS eller direkt från TIDAL eller m.h.a. Spotify Connect) slipper man blanda in dator (utöver ev. NAS om man nu vill ha en sådan, vilket jag i.o.f.s. rekommenderar). Med en DAC har man ju bara löst en del av behovet.

Beg. Linn Akurat DS, Majik DSM (d.v.s. med försteg) [url]http://www.highfidelity.se/kopia-på-skivspelare-begagnat[/url]

Med vad styr man dessa spelare? App i platta eller mobil?

Något av dom, eller från dator (man kan även ha igång flera styranordningar helt samtidigt)
Rocred Records

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-06 10:27

eljulio skrev:Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren?

Ditt försteg tar väl 4-pinnars tvåkanals DIN i klassisk Naim-stil? Heter de SNAIC? Någon sådan kabel som inte är dyr i så fall.

eljulio skrev:Och chromecasten till dacen?

Toslink. Inget fancy. Den skall inte böjas skarpare än en snusdosa. MEN Chromecast Audio behöver varianten eller adapter som passar i ett 3,5 mm mini-Toslink jack.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-06 10:28

Som med en Chromecast då. Förstår att det inte är lika ”sexigt” med en Chromecast, men för TS med budget på ca 10 papp är det en bra start med DAC o redan befintlig Chromecast. Själv skulle jag köpt en Topping D90 (har jag redan gjort) :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-06 10:41

Och i framtiden kan han fynda t ex en Bluesound NODE2i som har en medioker inbyggd DAC men stöd för en massa streamingtjänster.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-06 10:43

pLudio skrev:Och i framtiden kan han fynda t ex en Bluesound NODE2i som har en medioker inbyggd DAC men stöd för en massa streamingtjänster.

Lite sugen på den då den har Tidalconnect

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-01-06 11:20

Spotify Connect kan ju inte ge lika hög kvalité som Spotify från dator enligt det här inlägget. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 12:02

STDI skrev:

Spotify Connect kan ju inte ge lika hög kvalité som Spotify från dator enligt det här inlägget. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870

Ja, om man är ute efter kvalitet så är nog TIDAL generellt bättre. Jag ville bara peka på möjligheterna. För egen del spelar jag 99% från egen NAS.
Rocred Records

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-01-06 12:12

STDI skrev:Spotify Connect kan ju inte ge lika hög kvalité som Spotify från dator enligt det här inlägget. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870

Spotify Connect till gamla Logitech Squeezebox ger kvalité Very High på Spotify språk dvs 320 Kbit/s.
Vore ju konstigt om ingen annan tillverkare lyckats ordna detta då Spotify Connect för Sqeezebox är ett
hobby projekt av entusiaster.

Däremot har ju appen på Apple TV varit mindre bra, då har det varit bättre
att köra Airplay från sin telefon eller läsplatta då man via telefon & läsplatta får Very High (320 Kbit/s) på
dessa enheter. Vet ej om detta är löst ännu eller om problemen kvarstår via appen på Apple TV.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-01-06 12:38

hcl skrev:
STDI skrev:

Beg. Linn Akurat DS, Majik DSM (d.v.s. med försteg) (funkar inte att länka p.g.a. ”å” i länken.

Ja, om man är ute efter kvalitet så är nog TIDAL generellt bättre. Jag ville bara peka på möjligheterna. För egen del spelar jag 99% från egen NAS.

Jag jämför varken med Tidal eller något annat. Jag bara konstaterar att många "klagar" på Spotify samtidigt som jag tror att många, åtminstone de flesta som kör Spotify Connect, inte får/tar ut mesta möjliga ur Spotify.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2021-01-06 12:47

Ja, det är lite märkligt att det inte är fler mediaspelare som kör Spotify Connect så att man får ut den bästa ljudströmmen.
Jag försöker komma ihåg turerna kring det här, var det så från början? Eller var det Spotify som ändrade hur Connect funkar?

Squeezebox, eller snarare Logitech Media Server, må vara ett hobbyprojekt i dag, men ändå med viss support från Logitech. En av de mest drivande är Michael Herger och vad jag förstått är han fortfarande anställd på Logitech. Han har andra arbetsuppgifter, men får även lägga arbetstid på att utveckla LMS och dess program (plugins). Den senaste versionen av LMS (8.1.0) finns även att ladda ner från Logitechs webbplats: https://www.mysqueezebox.com/download

Det är Michael Herger (mherger) som gjort programmet Spotty, som används för att spela från Spotify. Den senate tiden har det varit lite problem med att det är för många användare, då det fungerar så att alla delar på ett Client ID. Lösningen är att registrera sig som apputvecklare hos Spotify och få ett eget Client ID, vilket jag gjort.

Jag har knappt använt Spotify i ATV, så jag vet inte vad som är mindre bra med den appen. ATV har dock en annan nackel, den samplar om allt ljud till 48 kHz. Ljudet från Spotify (och CD m.m.) är 44,1 kHz. Ojämna omvandlingar som denna anses inte vara till fördel för ljudet.
Vill man strömma ljud med enheter från Apple är det bättre att använda en Airport Express, som behåller 44,1 kHz.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-06 13:33

pLudio skrev:
eljulio skrev:Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren?

Ditt försteg tar väl 4-pinnars tvåkanals DIN i klassisk Naim-stil? Heter de SNAIC? Någon sådan kabel som inte är dyr i så fall.

Japp, stämmer bra! Finns DIN-ingång.

eljulio skrev:Och chromecasten till dacen?

Toslink. Inget fancy. Den skall inte böjas skarpare än en snusdosa. MEN Chromecast Audio behöver varianten eller adapter som passar i ett 3,5 mm mini-Toslink jack.

Ok!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-06 13:46

pLudio skrev:Och i framtiden kan han fynda t ex en Bluesound NODE2i som har en medioker inbyggd DAC men stöd för en massa streamingtjänster.

Den har även en medioker toslinkingång och elektriskt spdif utgång .
Jag förstår inte varför man skulle köpa en sån ?
Då framstår en Yamaha wxc50 eller begagnad DS spelare från Linn som rena fynden.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-06 13:54

eljulio skrev:Ok, ska nog lägga ett bud på Naimen. Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren? Och chromecasten till dacen?

Fixa så att den digitala signalen blir rätt först. Det blir den inte från en chromecast. Vadsom helst är bättre !
Och ljudet blir inte bättre för att du kopplar in en naim-dac till en chromecast.
Däremot kan du ju köra USB från dator till naimdacen.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-06 14:13

Tangband skrev:
eljulio skrev:Ok, ska nog lägga ett bud på Naimen. Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren? Och chromecasten till dacen?

Fixa så att den digitala signalen blir rätt först. Det blir den inte från en chromecast. Vadsom helst är bättre !
Och ljudet blir inte bättre för att du kopplar in en naim-dac till en chromecast.

Så här skriver Amir (som du gärna hänvisar till) om Chromecast Audio.

"3. The Chromecast output has more jitter than an audiophile/instrument grade Toslink output. This is evident when used with low quality DACs like Schiit Modi 2 Uber.

4. Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit."

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 15:18

STDI skrev:
hcl skrev:
STDI skrev:Spotify Connect kan ju inte ge lika hög kvalité som Spotify från dator enligt det här inlägget. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870

Jag jämför varken med Tidal eller något annat. Jag bara konstaterar att många "klagar" på Spotify samtidigt som jag tror att många, åtminstone de flesta som kör Spotify Connect, inte får/tar ut mesta möjliga ur Spotify.

Utan att veta så gissar jag att ev. brister med olika varianter nog sällan primärt beror på MP3-, OGG- etc kodning. Då tror jag mer på diverse omkodning, samplerate och komprimering med ev. nivåjustering. Inte att snålkodning inte påverkar, men omkodning och extra kompression är värre.
Rocred Records

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 15:26

gflar skrev:
Tangband skrev:

Så här skriver Amir (som du gärna hänvisar till) om Chromecast Audio.

"3. The Chromecast output has more jitter than an audiophile/instrument grade Toslink output. This is evident when used with low quality DACs like Schiit Modi 2 Uber.

4. Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit."

Bara det att han skriver

there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources

placerar honom bland amatörerna. Det är inte seriöst att uttrycka sig så, då det uppenbarligen inte är sant.
Rocred Records

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-06 16:31

Det blev Naim-dacen. Jag och säljare är överens. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-06 16:53

eljulio skrev:Det blev Naim-dacen. Jag och säljare är överens. :)

Kul, du kan alltid få high-end ljud nu genom att koppla in en laptop via asynkron USB , tror det blir ett rejält lyft från Cromecast digitalt och analogt.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-06 17:30

Tangband skrev:

Kul, du kan alltid få high-end ljud nu genom att koppla in en laptop via asynkron USB , tror det blir ett rejält lyft från Cromecast digitalt och analogt.

Gött! :D

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-01-06 17:50

eljulio skrev:
Tangband skrev:

Du skulle ju inte ha en dator i rummet. Vad blir din källa då?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-06 17:56

Tangband skrev:

Tror nog att Naimen fixar det digitalt med Chromecasten. Alltså med tanke på det som Amir skriver:

Senast redigerad av RogerGustavsson 2021-01-06 18:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-06 18:20

eljulio skrev:
Tangband skrev:

Du blir säkert nöjd med Naim-dacen, testa sedan Tidal och se till att du går in i inställningarna och ändrar till Tidal HIFI så att du verkligen lyssnar på deras stream i CD-kvalitet. Och gör för guds skull inte som några av "ledarna" på forumet som totalsågade Tidal efter lyssning på deras gratis 30 sekunders samples i 64 kbps-kvalitet. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-06 18:43

goat76 skrev:
eljulio skrev:
Tangband skrev:

Du blir säkert nöjd med Naim-dacen, testa sedan Tidal och se till att du går in i inställningarna och ändrar till Tidal HIFI så att du verkligen lyssnar på deras stream i CD-kvalitet. Och gör för guds skull inte som några av "ledarna" på forumet som totalsågade Tidal efter lyssning på deras gratis 30 sekunders samples i 64 kbps-kvalitet. :)

Absolut. Har skaffat abonnemang som ger tillgång till Master, när det finns.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2021-01-06 21:22

Lite halvt off topic men eftersom det tagits upp lite kring det.
Spotify Connect ändrades 2018 vilket gjorde att en del apparater/appar inte fungerade längre. Jag kör Raspberry Pi och de flesta OS (som bygger på mpd) kan klara Spotify Connect men det anses då vara en beta-funktionalitet som kan strula. Jag har inte kört det så mycket men inte haft några problem. Eftersom det Pi är en dator så kan man köra med 320kbps till skillnad från Chromecast. Kör man moode audio så har den även crossfeed med tre olika filter om man vill testa det för hörlurslyssning.
Att följa strömmen minskar spänningen.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd