SB17 o SB26WG: Presenting "Rocks"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Re: Små Slutna Toppar: Brain wash

Inläggav Maarten » 2021-01-06 15:27

Ja, spännande att följa detta. Johan, om du funderar på 3d alt CNC för WG så är jag intresserad av att hänga på! Det kanske är fler här som är och att man då kanske kan få lite bättre pris på jobbet?
Much more data and commentary to come, but for now I wanted to at least get up the plots and CAD files. .stl files are for 3D printing, and .step for CNC machining. Variants with and without a phase shield are labeled as such. Typically a hard dome would require a phase shield, and soft domes do not.

I've designed the acoustic center depths to match the likely woofer for a a given guide: in general a 5" waveguide would have a .75" depth, matching typical 10-15cm woofers. The 6.5" waveguides are usually around 1.1" deep, about the AC depth of 15-19cm woofers. .
Från https://www.somasonus.net/waveguides

Alternativt om det är någon här som är kan konvertera filerna till en profil-mall och själva svarva ut den ur MDF?

Här är ytterligare en ful-simulering med sb26 och sb17nac. Samma förutsättningar som föregående.
Simu_sb26-sb17nac.png
Simu_sb26-sb17nac.png (276.46 KiB) Visad 4922 gånger
sb17nbac till alla!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-06 15:35

En waveguide innebär att du inte kan använda simuleringsprogram lika enkelt eftersom waveguiden ställer till med en ökning av utnivån med 4 - 6 dB mellan 2-7 kHz som måste equaliseras med filtret så att det blir rakt.
Mycket mätningar behövs.

Jag lämnar tråden helt nu, men kommer följa med intresse :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-06 15:41

Jo, jag är väl medveten om att Basta-simulering visar en mycket begränsad bild och egentligen inte alls är användbar utöver box-simulering, samt att wg förändrar förutsättningarna i diskanten. De här mycket enkla simuleringarna är ju bara gjorda för att kolla av ljudtrycksförmåga och känslighet, samt mycket grov påverkan från t ex baffelsteg.
Mätningar och simuleringar kommer ju att behövas för att ha någon möjlighet att hamna rätt från ett par hundra hertz och uppåt. Återigen är det en trygghet att ha Troels variant 61-NAC att utgå ifrån. En wg kommer främst innebära att diskanten kommer att behöva dämpas i förhållande till 61-NAC, vilket är ett enkelt ingrepp. På så vis har jag svårt att se att man kan hamna helt fel, förutsatt att Troels vet vad han gör.

Tangband skrev:Legend acoustics Kurre 12 finns , tretton generationer efter Linn Tukan , med liknande element från SB acoustics som RSG tänker använda. Sluten låda.

http://www.legendspeakers.com.au/products-kurre/

Sluten låda... ?
2000 AUS, ca 13 papp.
Smoothad dist mätning vid oklar nivå:
Kurre12-measurements.png
Kurre12-measurements.png (22.21 KiB) Visad 4913 gånger
Senast redigerad av Maarten 2021-01-06 15:49, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-06 15:48

De där distmätningarna kan förpassas till första bästa papperskorg med omedelbar verkan.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-01-06 15:48

Maarten skrev:EDIT: Johan, det låter klokt! Håller med i din analys! Och då har du ju även Troels filter att utgå ifrån. Med wg blir det ännu bättre!

Lite enkel ful-simulering i Basta. Med reservation för att det är rätt mycket som såklart inte fångas i en sån här enkel ful-simulering, ville jag se hur känslighet, ljudtrycksförmåga mm faller ut för följande konfiguration:
sb26adc + sb15cac + sb23nac. Delade 3 ordn @ 300Hz, samt 3/4 ordn @ 2100 Hz (enligt Troels filter).

Lådan är 18 l för sb23, 3 liter för sb15. Baffel är 25*32 cm, där diskant och mellan sitter på baffeln och sb23 på sidan. Djup blir då ca 40 cm. Man kan ju också separera den större lådan något. Baffelstöd för sb15 och sb26 är medtaget, men ej för bas. Ingen room-gain i Basta.

Ett subbas-filter kan ju dela runt 100Hz för att ta ner förhöjning runt 100Hz. Eller så väljer man 8 ohms varianten och sänker nivån där ca 3 db.

En WG kommer att släta ut orolighet i diskant, som nu kommer sig av diffraktioner från baffeln. Då vinner man nog också lite mindre distorsion nedre diskant.
Basta sätter känsligheten på sb26adc till 87db istället för angivna 90db. Kan kanske bero den lilla wg som elementet ser ut att ha, eller så är det något som saknas, alt att jag missat något.

Dist lär hamna runt 0,3 % @ 100db över 150Hz, något mer i diskant men med wg sänks nog denna.

Ljudtrycksförmåga uppåt 113db över 130Hz för en högtalare.

Bilagan Simu_sb26-sb15-sb23.png finns inte längre

Se ocskå: http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-61-NAC.htm
Bilagan Sba61-NAC.png finns inte längre

Du har fångat min tanke på trevägstopp helt och fullt!
En synnerligen kompetent historia, full av komplexitet...
Jag har länge funderat över hur det fungerar med bas på sidan och vad för extra problem man får tampas med?
Känns inte aktuellt just nu men kan vara kul att veta inför framtiden, och kanske andra?

Tangband skrev:
Ja, det ska bli spännande att följa äventyret med sb17NBAC :) Go for it .
Jag vill bara inflika då du skriver att oroligheter kan slätas ut i waveguiden pga diffraktion från baffeln , så är det sant, men oroligheter PÅ GRUND AV waveguiden är tyvärr lika möjliga. Då DanNorman gjorde FUKdist waveguiden gjorde han över 10 olika adaptrar med lite olika höjt för att få allting perfekt.

Det man får med waveguide som är rätt konstruerad, är mera homogen spridning vid delningsfrekvensen OCH en reduktion av distorsion på ca 6 dB från 8 KHz ned till delningen vid 2 kHz.
Använder man en waveguide och kopplar denna till en diskant utan fasplugg så får du en kraftig dipp och peak strax ovanför 10 kHz , lite beroende hur djup waveguiden är .

Ja det känns som att vi har skapat mig ett mål att jobba mot, tack för all er input!
Waveguide som Östberg tipsade om https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26 4" och 5" varianten visar på en mindre dipp och en rejäl topp vid/över 20 kHz, så jag vet inte huruvida detta är ett problem i realiteten?
Att en liten höjning vid 20 kHz kan upplevas som mera "luftigt" vet jag men det är en rejäl topp 25 strecket, typ 13 db.

jonasp skrev:Med den elementkonfigurationen lär lösningen som helhet ha potential att springa i åttor runt iP/piP. Jag tror det här kan bli mycket bra!

Men allt går att sabba med ett dåligt filter :oops: :oops: :oops:
Min största fasa!

Maarten skrev:Ja, spännande att följa detta. Johan, om du funderar på 3d alt CNC för WG så är jag intresserad av att hänga på! Det kanske är fler här som är och att man då kanske kan få lite bättre pris på jobbet?
Much more data and commentary to come, but for now I wanted to at least get up the plots and CAD files. .stl files are for 3D printing, and .step for CNC machining. Variants with and without a phase shield are labeled as such. Typically a hard dome would require a phase shield, and soft domes do not.

I've designed the acoustic center depths to match the likely woofer for a a given guide: in general a 5" waveguide would have a .75" depth, matching typical 10-15cm woofers. The 6.5" waveguides are usually around 1.1" deep, about the AC depth of 15-19cm woofers. .
Från https://www.somasonus.net/waveguides

Alternativt om det är någon här som är kan konvertera filerna till en profil-mall och själva svarva ut den ur MDF?

Här är ytterligare en ful-simulering med sb26 och sb17nac.
Bilagan Sba61-NAC.png finns inte längre

Hur waveguiden skall skapas är ännu inte fastlagt, har kontakt som kan både fräsa och 3d-printa hur mycket jobb denna kontakt har lust att ställa upp med vet jag ej i dagsläget. Men en printad till utveckling och en fräst baffel till slutprodukt skulle vara tjusigt :D
Gillade hur resultatet blev med plyfa.
IMG_20191013_181132.jpg
IMG_20191013_181132.jpg (286.15 KiB) Visad 4909 gånger

Och även MT->MMT är ju fortfarande möjlig om det skulle suga i verkningsgradstarmen :twisted: eller bara för skoj skull 8)

/Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-06 16:07

RSG skrev:Du har fångat min tanke på trevägstopp helt och fullt!
Jag har länge funderat över hur det fungerar med bas på sidan och vad för extra problem man får tampas med?
Känns inte aktuellt just nu men kan vara kul att veta inför framtiden, och kanske andra?

Jag tänker att det fina är att du kommer fortfarande ha kvar möjligheten till detta, genom att bygga en separat låda på 10-20 liter med en 8", som du kan gömma bakom, lägga under, ställe lite vid sidan etc, och driva aktivt mellan 70-300Hz. Det viktiga är att ju högre du delar, desto närmre måste den vara topp-delen (typ inom en kvarts våglängd, lite beroende på polaritet och rum. Kom ihåg att elementen är i princip rundstrålande vid dessa frekvenser, samt att t ex LTS-3v hade basen på i nederkant baksidan delat vid ca 170Hz). Sen kan man lägga till ytterligare ett par här små 8"-klossar, för att jämna ut frekvensgång i rummet á la basstöd, samt höja kapacitet. Vid behov även dela av mot subbasar, samt nyttja ekvalisering. Det här blir ju ett mycket flexibelt och modulärt upplägg, expanderbart efter behov och plånbok.

Med moderna lågdistorderande cybertech-element i byggblock seglar du rakt in i framtiden, den modulära och högteknologiska hifin :) 8) .

Sorry, spårade ur lite där... :-.

Kontentan är att du inte bygger bort möjligheter, du har kvar dem och dessutom mer att vinna ifall lust och behov uppstår! Detta genom att INTE begränsa sig med "högdistorderande" element i mellanregister och diskant.

jonasp skrev:
Maarten skrev:En WG kommer att släta ut orolighet i diskant, som nu kommer sig av diffraktioner från baffeln. Då vinner man nog också lite mindre distorsion nedre diskant.

Sistnämnda är ofta mycket signifikant. För de flesta diskanter stiger distorsionen snabbt mot lägre frekvenser. Dessutom reduceras termisk kompression då området där diskanten är mest belastad (låga frekvenser) får högre verkningsgrad. T ex är diskanten dämpad 16 dB vid delningsfrekvensen (3 kHz) i mina stora toppar (m9).

Bra att veta, det är ju stora vinster i detta fall! Eftersom sb26adc ökar i dist under ca 2500Hz, är ju en wg extra bra!
Senast redigerad av Maarten 2021-01-06 16:20, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-01-06 16:19

Maarten skrev:
RSG skrev:Du har fångat min tanke på trevägstopp helt och fullt!

Jag tänker att det fina är att du kommer fortfarande ha kvar möjligheten till detta, genom att bygga en separat låda på 10-20 liter med en 8", som du kan gömma bakom, lägga under, ställe lite vid sidan etc, och driva aktivt mellan 70-300Hz. Det viktiga är att ju högre du delar, desto närmre måste den vara topp-delen (typ inom en kvarts våglängd, lite beroende på polaritet och rum. Kom ihåg att elementen är i princip rundstrålande vid dessa frekvenser, samt att t ex LTS-3v hade basen på i nederkant baksidan delat vid ca 170Hz). Sen kan man lägga till ytterligare ett par här små 8"-klossar, för att jämna ut frekvensgång i rummet á la basstöd, samt höja kapacitet. Vid behov även dela av mot subbasar, samt nyttja ekvalisering. Det här blir ju ett mycket flexibelt och modulärt upplägg, expanderbart efter behov och plånbok.

Med moderna lågdistorderande cybertech-element i byggblock seglar du rakt in i framtiden, den modulära och högteknologiska hifin :) 8) .

Sorry, spårade ur lite där... :-.

Kontentan är att du inte bygger bort möjligheter, du har kvar dem och dessutom mer att vinna ifall lust och behov uppstår! Detta genom att INTE begränsa sig med "högdistorderande" element i mellan-register och diskant.

Kul med urspårningar 8)

Men hur blir det med utstrålning/loberna om man placerar ett par lådor vid sidan av delat (för diskussionens skull) 300 Hz?
Skillnaden mellan 175 och 300 Hz är ändå rätt stor,,, i mitt huvud...

/Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-06 16:35

Det här skulle t ex I-or (eller andra) simulera på nolltid tror jag (eller bara plocka fram från huvudet) men min gissning är att så länge avståndet är litet relativt våglängd (som ju är drygt 1,1 m vid 300 Hz) så blir påverkan liten. Lägg till att i ett rum så är vågutbredningen ett gytter som ytterligare slätar ut denna typ av effekter och jag skulle inte vara särskilt orolig över att sätta en bas på sidan så länge den är rimligt nära övriga elelement (inom 50 cm).
Jag fuskar (återigen) med Svantes Xdir bara för att illustrera påverkan avseende gångvägsskillnader:
Xdir-lobing.png
Xdir-lobing.png (62.99 KiB) Visad 4897 gånger

Xdir-lobing-175.png
Xdir-lobing-175.png (64.01 KiB) Visad 4897 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-06 17:20

Nä alltså att kunna flytta runt elementen lite vid en delning i det området är närmast en fördel (100~400 Hz, typ). Vid högre frekvenser börjar det bli känsligt.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-01-06 17:35

:D :D :D
Trodde att det skulle medföra stora problem men,,, nu låter det som att det här kan bli RIKTIGT kul!
.
.
.
På sikt :roll:
Skall ta mig genom fas 1 först...

Tack/ Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-06 18:13

Kul! :D
Hittade lite mer inspiration, bara på samma linje som nu är igång med sb26adc och sb17ncac men här med TMM (som jag kan tycka är lite fel prio i förhållande till TMB men som ändå kan vara intressant för eventuell kapacitetshöjning): http://techtalk.parts-express.com/forum ... changeable
sb23-sb17cac-TMM.png
sb23-sb17cac-TMM.png (595.78 KiB) Visad 4878 gånger

Nu blir det lite paus även för mig i väntan på designvalen (wg, baffel, delningsfrekvens etc), som jag kommer att följa med intresse.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-01-06 18:35

Maarten skrev:Kul! :D
Hittade lite mer inspiration, bara på samma linje som nu är igång med sb26adc och sb17ncac men här med TMM (som jag kan tycka är lite fel prio i förhållande till TMB men som ändå kan vara intressant för eventuell kapacitetshöjning): http://techtalk.parts-express.com/forum ... changeable
sb23-sb17cac-TMM.png

Nu blir det lite paus även för mig i väntan på designvalen (wg, baffel, delningsfrekvens etc), som jag kommer att följa med intresse.

Kul, precis vad jag kommer att behöva.
Tack!

Håller efter sista informationen med om att MMT varianten inte längre är av intresse, kan bli så mycket mer kompetent.
Och också med fria möjligheter av uppgradering på basfronten som fortsatt lurar under bänken, bara plus!

Blir paus för min del också, börjar med att fiska efter möjligheten att få printade bafflar.

/Johan

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-01-07 15:19

[quote="RSG"

Blir paus för min del också, börjar med att fiska efter möjligheten att få printade bafflar.

/Johan[/quote]

Har du ritningar klart? Hur stora saker rör det sig om?

Jag har en liten printer och bor ju nästan på vägen till jobbet för dig...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Små Slutna Toppar: Jag har en plan sid 4

Inläggav Baffel » 2021-01-07 16:43

RSG du är en komplex man. Kör fet machobåge på sommaren och bygger nätta fina frökenhögtalare på vintern :) (skojar lite med dig bara).
Talade ni om 3d printing? Har för mig det. Polaren känner en i Västerås som pysslar med det. Hojta till om behov av det finns. Sedvanlig reservation, ni kanske redan löst det ? I så fall missade jag det.

Varför måste ni hålla på att ta fram olika element och simulera med dem? Finns det inte program som löser det automatiskt ? Dvs ur en databas med massvis av element så uppger man bara vad man vill ha, parametrar och så vips konstruerar programmet högtalarna åt en .

Hejar på dig RSG. Spännande bygge :)

OT. Tänk om du känt till detta när du kämpade med mina gamla Transmission Line Rauna Njord. Faktiskt of faktiskt bra att ha . :)
Om Transmission Line:
viewtopic.php?f=10&t=71169

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-01-07 18:17

Frisk skrev:
RSG"

/Johan

Har du ritningar klart? Hur stora saker rör det sig om?

Jag har en liten printer och bor ju nästan på vägen till jobbet för dig...[/quote]

[quote="Baffel skrev:RSG du är en komplex man. Kör fet machobåge på sommaren och bygger nätta fina frökenhögtalare på vintern :) (skojar lite med dig bara).
Talade ni om 3d printing? Har för mig det. Polaren känner en i Västerås som pysslar med det. Hojta till om behov av det finns. Sedvanlig reservation, ni kanske redan löst det ? I så fall missade jag det.

Varför måste ni hålla på att ta fram olika element och simulera med dem? Finns det inte program som löser det automatiskt ? Dvs ur en databas med massvis av element så uppger man bara vad man vill ha, parametrar och så vips konstruerar programmet högtalarna åt en .

Hejar på dig RSG. Spännande bygge :)

OT. Tänk om du känt till detta när du kämpade med mina gamla Transmission Line Rauna Njord. Faktiskt of faktiskt bra att ha . :)
Om Transmission Line:
viewtopic.php?f=10&t=71169

Tack för erbjudandet men det verkar som mina kommer att bli i aluminium :)
Och redan där blev beslutsångest...
Köpa blankt eller svart element...
Men jag tror att det blir svart ändå då jag ser problem med att matcha ytfinnishen.

/Johan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-01-07 22:55

Följer med intresse.

Hos mig blir det slutna dubbla CX21LTS i botten, i 12L slutna lådor, dubbla sb17nbac men Bliesma T34A i diskanten. Men det blir svårt att kalla min topp för liten.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-08 09:45

Magnus, har du inget kvar efter ditt "sidbyte" (från ena kusten till den andra)? Hade du inte Guru QM60 och ett knippe baslådor med Bremen-element?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-01-08 11:53

RogerGustavsson skrev:Magnus, har du inget kvar efter ditt "sidbyte" (från ena kusten till den andra)? Hade du inte Guru QM60 och ett knippe baslådor med Bremen-element?

Jo, jag har kvar allt. Sådana här toppar kräver ju också sina basmoduler. Men det finns mer Bremen på lager.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-01-08 18:00

MagnusÖstberg skrev:Följer med intresse.

Hos mig blir det slutna dubbla CX21LTS i botten, i 12L slutna lådor, dubbla sb17nbac men Bliesma T34A i diskanten. Men det blir svårt att kalla min topp för liten.

:lol: :lol: :lol:
Inte så små toppar nej.
:lol: :lol: :lol:

Det blir väl en tråd hoppas jag?

/Johan

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-01-08 20:35

Jag tycker att det verkar lite svårt att göra 2-vägstoppar som går ned till 80 Hz idag eftersom det inte finns några vettiga element. Allt sneglande på Inos 8" element kan man glömma eftersom ingen längre tillverkar den typen av membran, dvs. polypropylen som övergår till böjvågsalstrare över ca 400-500 Hz eller så och därmed behåller god spridning. LTS F1 hade samma typ av membran, fast inte lika tillfilat. Jag tänker mig dock att man skulle kunna göra en 2,5-vägare med 6,5" element eller så för att får lite pumpvolym. Att mecka med delningen kring 80 Hz "bara lite" verkar vanskligt om man inte vill göra en ren trevägare. Delningen hamnar i röstregistret. När Öhman "nyligen" gjorde en större fullregisterhögtalare utgick han fortfarande från sina 8" element och gjorde ett slags portat i32 (+ lite till) som är en 2,5-vägare.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-08 21:48

Man ska dock inte övervärdera funktionen av böjvågsomvandling i konen. Det viktiga är att elementen matchar spridningsmässigt vid delningen. Det går att åstadkomma på lite olika sätt. Filtret kan ges en annan funktion och vågledaren på diskanten kan ändras, t ex. LTS F1/S1/S2 lider väl något av att de blir väl riktade innan diskanten tar över vid 2,2 kHz som helt saknar vågledare.

Min personliga åsikt är att om man ska göra en "optimal" fullregisterhögtalare så utgår man från en trevägs delning (det finns många goda tvåvägare!). Stora delade system med delning vid 80 Hz är ju ett slags trevägshögtalare. Precis som du skriver råkar man lätt i brist på luftpumpningsförmåga i registret vid 80 Hz och strax däröver om man har höga krav på ljudtrycksförmåga. Detta undviks ju elegant i en traditionell trevägare då delningen kan läggas över ett par hundra Hertz och då är kraven på att flytta luft mer begränsade.

(Se dock I-ors festliga diskussion om slaglängdsbehov hos diskantelement på annan plats!)

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-09 11:17

DQ-20 skrev:Jag tycker att det verkar lite svårt att göra 2-vägstoppar som går ned till 80 Hz idag eftersom det inte finns några vettiga element. Allt sneglande på Inos 8" element kan man glömma eftersom ingen längre tillverkar den typen av membran, dvs. polypropylen som övergår till böjvågsalstrare över ca 400-500 Hz eller så och därmed behåller god spridning. LTS F1 hade samma typ av membran, fast inte lika tillfilat. Jag tänker mig dock att man skulle kunna göra en 2,5-vägare med 6,5" element eller så för att får lite pumpvolym. Att mecka med delningen kring 80 Hz "bara lite" verkar vanskligt om man inte vill göra en ren trevägare. Delningen hamnar i röstregistret. När Öhman "nyligen" gjorde en större fullregisterhögtalare utgick han fortfarande från sina 8" element och gjorde ett slags portat i32 (+ lite till) som är en 2,5-vägare.

/DQ-20

Håller med om att det är svårt eller kanske tom omöjligt (?) att hitta element som kan täcka området 80 - 2000/3000 Hz. Purifin är väl ett sådant dock.
Graden av svårighet beror förstås på i vilken grad man står ut med distorsion i olika register (se bilder nedan), samt hur olika distorsionsfenomen upplevs.
3/4-vägs är kanske den enda lösningen om man ska uppnå riktigt hög kvalitet i återgivningen?

Tidigare trodde jag på böjvågsmodellen för att öka spridning, så ej längre efter I-ors motargument i Purifi-tråden avseende distorsionsökningar som följer med böjvågor:
Start: viewtopic.php?f=3&t=70721&start=60#p2139434
Forts här: viewtopic.php?f=3&t=70721&start=60#p2139718
Och här: viewtopic.php?f=3&t=70721&start=90#p2139786
Samt här: viewtopic.php?f=3&t=70721&start=90#p2139974

Min tolkning och sammanfattning av ovan resonemang finns på sid 2 i denna (RSG's) tråd: viewtopic.php?f=3&t=71397&start=30#p2150686

Om du (eller någon annan) har intresse och ork skulle det vara kul om du fortsatte att utveckla argumenten i Purifitråden. För egen del lägger jag inte tiden då jag bedömer sannolikheten för att hitta relevanta motargument och mätningar på element som visar på motsatsen som klart liten. Jag har fortfarande ett litet hopp om att det ska gå att optimera spridning och distorsion men det är numera svagt. Förvisso kan det nog göras bättre eller sämre men frågan är om man kan göra det tillräckligt bra?

Lite om delning och några riktlinjer kring designval finns här:
Frågor: viewtopic.php?f=3&t=70721&start=210#p2144285
Svar: viewtopic.php?f=3&t=70721&start=240#p2144505

Bilder på några olika distorsionsmekanismer:

Klippel_breakup.png
Klippel_breakup.png (224.9 KiB) Visad 4570 gånger

Klippel_distorsion.png
Klippel_distorsion.png (93.35 KiB) Visad 4570 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-01-09 14:05

Jag sitter och tittar på filtret några poster upp och får lite frågetecken. Diskanten delas med ett 18dB filter och möter basen med ett 12dB men...
Sedan har han slängt in en liten konding tvärs över spolen (även på undre basen). Jag får inte ihop hur det funkar, att det blir någon form frekvenskorrigering tror jag mig förstå samtidigt som det är en väldigt odämpad resonanskrets som skulle kunna ställa till med problem?!
Ja är det någon som vill kommentera/föklara så är jag tacksam/S

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-09 14:43

radelius skrev:Jag sitter och tittar på filtret några poster upp och får lite frågetecken. Diskanten delas med ett 18dB filter och möter basen med ett 12dB men...
Sedan har han slängt in en liten konding tvärs över spolen (även på undre basen). Jag får inte ihop hur det funkar, att det blir någon form frekvenskorrigering tror jag mig förstå samtidigt som det är en väldigt odämpad resonanskrets som skulle kunna ställa till med problem?!

Spolen tillsammans med kondingen blir en resonanskrets som ger väldigt hög impedans nära konens uppbrytning. Vi lägre frekvenser domineras spolen och då beter den sig som en del i ett lågpassfilter, andra ordningen.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-01-09 15:06

Basfilter två element sim.jpg
Basfilter två element sim.jpg (147.7 KiB) Visad 4533 gånger
Gjorde en simulering i X-sim och tror jag förstår, ganska elegant lösning:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-01-09 17:26

Det är en mycket elegant lösning.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-01-09 17:27

jonasp skrev:
radelius skrev:Jag sitter och tittar på filtret några poster upp och får lite frågetecken. Diskanten delas med ett 18dB filter och möter basen med ett 12dB men...

Spolen tillsammans med kondingen blir en resonanskrets som ger väldigt hög impedans nära konens uppbrytning. Vi lägre frekvenser domineras spolen och då beter den sig som en del i ett lågpassfilter, andra ordningen.

Vad kan det tänkas finnas för nackdelar med en sådan lösning? Stor fasvridning?
Edit/ fast fasen ser ju fin ut för hela systemet såg jag nu
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-09 17:55

Håller med övriga om att det är en elegant lösning. Fasvridningen kan nog hanteras även i denna eleganta lösning (EDIT: Såg att J nämnde att fasen såg fin ut) men en nackdel som jag kan se, är att stoppbandet inte går mot noll (asymptotiskt) vid högre frekvenser, samt att peakarna på just dessa element är rätt breda (5-15kHz) och kan kräva lite mer?

Lösningen går nog fint att anpassa för en TM-lösning med lite andra värden.

EDIT 2: Magnus, har du tittat på filter och är det något du vill dela?

EDIT 3: Ser i delningen att det dämpar ju rätt bra.
28420567_m.jpg
28420567_m.jpg (13.33 KiB) Visad 4511 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-01-09 18:38

Nej, filter är inte satta, högtalare är ju alltsom oftast en kompromiss, och det kommer jag inte undan ens här.

Lådorna är satta, så filtret får anpassa sig efter dess verklighet.med andra basar hade jag kunnat lägga delningen snäppet högre och det hade varit bättre, nu kanske det blir brantare delning än önskat, men det får mätningarna visa framöver.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-01-09 19:00

Och samtigt.
Sitter jag med fingret hovrande ovan köpknappen men drabbades av beslutsångest...
Skall jag verkligen köpa 4 ohm varianten som jag planerade?
Åtta ohm varianten förefaller lite lättare att integrera vid ev utbyggnad, rätt eller fel???

Har katten i knät så jag kommer inte åt laptopen...
:mrgreen: /Johan

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum