Maarten skrev:EDIT: Johan, det låter klokt! Håller med i din analys! Och då har du ju även Troels filter att utgå ifrån. Med wg blir det ännu bättre!
Lite enkel ful-simulering i Basta. Med reservation för att det är rätt mycket som såklart inte fångas i en sån här enkel ful-simulering, ville jag se hur känslighet, ljudtrycksförmåga mm faller ut för följande konfiguration:
sb26adc + sb15cac + sb23nac. Delade 3 ordn @ 300Hz, samt 3/4 ordn @ 2100 Hz (enligt Troels filter).
Lådan är 18 l för sb23, 3 liter för sb15. Baffel är 25*32 cm, där diskant och mellan sitter på baffeln och sb23 på sidan. Djup blir då ca 40 cm. Man kan ju också separera den större lådan något. Baffelstöd för sb15 och sb26 är medtaget, men ej för bas. Ingen room-gain i Basta.
Ett subbas-filter kan ju dela runt 100Hz för att ta ner förhöjning runt 100Hz. Eller så väljer man 8 ohms varianten och sänker nivån där ca 3 db.
En WG kommer att släta ut orolighet i diskant, som nu kommer sig av diffraktioner från baffeln. Då vinner man nog också lite mindre distorsion nedre diskant.
Basta sätter känsligheten på sb26adc till 87db istället för angivna 90db. Kan kanske bero den lilla wg som elementet ser ut att ha, eller så är det något som saknas, alt att jag missat något.
Dist lär hamna runt 0,3 % @ 100db över 150Hz, något mer i diskant men med wg sänks nog denna.
Ljudtrycksförmåga uppåt 113db över 130Hz för en högtalare.
Bilagan Simu_sb26-sb15-sb23.png finns inte längre
Se ocskå:
http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-61-NAC.htmBilagan Sba61-NAC.png finns inte längre
Du har fångat min tanke på trevägstopp helt och fullt!
En synnerligen kompetent historia, full av komplexitet...
Jag har länge funderat över hur det fungerar med bas på sidan och vad för extra problem man får tampas med?
Känns inte aktuellt just nu men kan vara kul att veta inför framtiden, och kanske andra?
Tangband skrev:Ja, det ska bli spännande att följa äventyret med sb17NBAC

Go for it .
Jag vill bara inflika då du skriver att oroligheter kan slätas ut i waveguiden pga diffraktion från baffeln , så är det sant, men oroligheter PÅ GRUND AV waveguiden är tyvärr lika möjliga. Då DanNorman gjorde FUKdist waveguiden gjorde han över 10 olika adaptrar med lite olika höjt för att få allting perfekt.
Det man får med waveguide som är rätt konstruerad, är mera homogen spridning vid delningsfrekvensen OCH en reduktion av distorsion på ca 6 dB från 8 KHz ned till delningen vid 2 kHz.
Använder man en waveguide och kopplar denna till en diskant utan fasplugg så får du en kraftig dipp och peak strax ovanför 10 kHz , lite beroende hur djup waveguiden är .
Ja det känns som att vi har skapat mig ett mål att jobba mot, tack för all er input!
Waveguide som Östberg tipsade om
https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26 4" och 5" varianten visar på en mindre dipp och en rejäl topp vid/över 20 kHz, så jag vet inte huruvida detta är ett problem i realiteten?
Att en liten höjning vid 20 kHz kan upplevas som mera "luftigt" vet jag men det är en rejäl topp 25 strecket, typ 13 db.
jonasp skrev:Med den elementkonfigurationen lär lösningen som helhet ha potential att springa i åttor runt iP/piP. Jag tror det här kan bli mycket bra!
Men allt går att sabba med ett dåligt filter
Min största fasa!
Maarten skrev:Ja, spännande att följa detta. Johan, om du funderar på 3d alt CNC för WG så är jag intresserad av att hänga på! Det kanske är fler här som är och att man då kanske kan få lite bättre pris på jobbet?
Much more data and commentary to come, but for now I wanted to at least get up the plots and CAD files. .stl files are for 3D printing, and .step for CNC machining. Variants with and without a phase shield are labeled as such. Typically a hard dome would require a phase shield, and soft domes do not.
…
I've designed the acoustic center depths to match the likely woofer for a a given guide: in general a 5" waveguide would have a .75" depth, matching typical 10-15cm woofers. The 6.5" waveguides are usually around 1.1" deep, about the AC depth of 15-19cm woofers. .
Från
https://www.somasonus.net/waveguides
Alternativt om det är någon här som är kan konvertera filerna till en profil-mall och själva svarva ut den ur MDF?
Här är ytterligare en ful-simulering med sb26 och sb17nac.
Bilagan Sba61-NAC.png finns inte längre
Hur waveguiden skall skapas är ännu inte fastlagt, har kontakt som kan både fräsa och 3d-printa hur mycket jobb denna kontakt har lust att ställa upp med vet jag ej i dagsläget. Men en printad till utveckling och en fräst baffel till slutprodukt skulle vara tjusigt
Gillade hur resultatet blev med plyfa.

- IMG_20191013_181132.jpg (286.15 KiB) Visad 4909 gånger
Och även MT->MMT är ju fortfarande möjlig om det skulle suga i verkningsgradstarmen

eller bara för skoj skull
/Johan