Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:Just nu faktiskt ingen alls. Däremot använder jag mig av BeqDesigner för räta ut tonkurvan för alla filmer jag ser. Krävs en filter-laddning i minidsp per film, men, det tar kanske 20 sekunder per film så det är det värt. Inga filmer har längre störande HP-filter...
Kitchenmaster skrev:steveo1234 skrev:Just nu faktiskt ingen alls. Däremot använder jag mig av BeqDesigner för räta ut tonkurvan för alla filmer jag ser. Krävs en filter-laddning i minidsp per film, men, det tar kanske 20 sekunder per film så det är det värt. Inga filmer har längre störande HP-filter...
Det där lät intressant, har du lust att berätta lite mer?![]()
1) Skippar du helt dina egna justeringar/optimeringar i mini-dsp'n till förmån för att ta bort HP-filtren i filmerna? (Jag gissar att det annars inte går att lösa på under en minut?)
2) Var hittar du filtren? (Vid en snabb googling hittade jag ingen given central källa)
3) Ungefär hur många filter/filmer finns tillgängliga?
4) Finns det ngn svensk sida som beskriver steg för steg hur man gör så enkelt/snabbt som möjligt för att lyckas under minuten per film?
Ted_B skrev:Det där ser ut att låta väldigt ljust, gör det det?
Knuttebaloa skrev:
Låter inte ljust...
steveo1234 skrev:Knuttebaloa skrev:
Låter inte ljust...
+20db i lågbasen o.O
Knuttebaloa skrev:steveo1234 skrev:Knuttebaloa skrev:
Låter inte ljust...
+20db i lågbasen o.O
Mmm, den du.
Jag sa/skrev aldrig att det var bra
steveo1234 skrev:Knuttebaloa skrev:steveo1234 skrev:
+20db i lågbasen o.O
Mmm, den du.
Jag sa/skrev aldrig att det var bra
Well, det är inte den VÄRSTA boosten jag sett så. Man vet aldrig vad folk gillar. Det finns ju folk som köper Quad menar jag
/duckar
Evil_Homer skrev:Kort och gott, ni som har möjligheten att justera lite vart har ni hamnat till sist?
Eller till sist, slutar man kanske peta efter ett tag eller läggs det kanske till olika presets för "snygga snälla" "tunna skitiga" inspelningar?
En annan ligger lite för högt i nivå nertill och lite väl dämpat i toppen, men det gör att dom skitigare inspelningarna funkar.
Ligger ytterligare en sänkning på toppen med 1dB ifrån 2,5khz med ett HP shelf 6dB/oct efter bilden togs.
Har av lyft av rummet runt 50hz så kör utan den rekommenderade höjningen där då det blir för mycket av det goda, men kör med sänkningen vid 138hz.
( bilderna tagna med mobilen direkt mot tvn, snabbt och enkelt att bolla idéer vad som kan funka och inte med andra)
Är det svårt att se pga det så gör jag printscreen istället,säg till så man vet.
Hur ser det ut hos er, rattar ni bort er till slut, gör ni en liten justering lyssnar ett par dagar och går tillbaka eller är det snabba test fram och tillbaka.
RogerGustavsson skrev:Så här är det hos mig med Magnepan 3.6:
Snyggt.
goat76 skrev:Har ni månne ett förslag på något gratis mätprogram man kan använda för detta, och var i rummet placerar ni mikrofonen?
Knuttebaloa skrev:goat76 skrev:Har ni månne ett förslag på något gratis mätprogram man kan använda för detta, och var i rummet placerar ni mikrofonen?
Både REW och XTZ är väl gratis, vad jag vet. Sen behöver du ju mic också.
I lyssningsposition.
goat76 skrev:Knuttebaloa skrev:goat76 skrev:Har ni månne ett förslag på något gratis mätprogram man kan använda för detta, och var i rummet placerar ni mikrofonen?
Både REW och XTZ är väl gratis, vad jag vet. Sen behöver du ju mic också.
I lyssningsposition.
Tack, det där programmet från XTZ ser ju fint ut. Det jag saknar är en dedikerad mätmikrofon men jag tror det blir tillräckligt bra med en inspelningsmikrofon i omni-läge. Ska testa.
Finns ljudsvepet med i programmet från XTZ?
steveo1234 skrev:Kitchenmaster skrev:steveo1234 skrev:Just nu faktiskt ingen alls. Däremot använder jag mig av BeqDesigner för räta ut tonkurvan för alla filmer jag ser. Krävs en filter-laddning i minidsp per film, men, det tar kanske 20 sekunder per film så det är det värt. Inga filmer har längre störande HP-filter...
Det där lät intressant, har du lust att berätta lite mer?![]()
1) Skippar du helt dina egna justeringar/optimeringar i mini-dsp'n till förmån för att ta bort HP-filtren i filmerna? (Jag gissar att det annars inte går att lösa på under en minut?)
2) Var hittar du filtren? (Vid en snabb googling hittade jag ingen given central källa)
4) Finns det ngn svensk sida som beskriver steg för steg hur man gör så enkelt/snabbt som möjligt för att lyckas under minuten per film?
1. Nopes. Jag har egna justeringar kvar på minidsp outputs. BEQDesigner kombinerar, nästan automatiskt, mina egna filter med filmerna efter nerladdning. Tar några minuter att syncha men allt arbete görs automatiskt efter första uppsättningen.
2. https://www.avsforum.com/threads/bass-e ... s.2995212/
3. 3400 stycken just nu ungefär.
4. Nej, men, se punkt 2 ovan.
En av de bästa sakerna jag gjort för min filmupplevelse.
Knuttebaloa skrev:Evil_Homer skrev:Kort och gott, ni som har möjligheten att justera lite vart har ni hamnat till sist?
Eller till sist, slutar man kanske peta efter ett tag eller läggs det kanske till olika presets för "snygga snälla" "tunna skitiga" inspelningar?
En annan ligger lite för högt i nivå nertill och lite väl dämpat i toppen, men det gör att dom skitigare inspelningarna funkar.
Ligger ytterligare en sänkning på toppen med 1dB ifrån 2,5khz med ett HP shelf 6dB/oct efter bilden togs.
Har av lyft av rummet runt 50hz så kör utan den rekommenderade höjningen där då det blir för mycket av det goda, men kör med sänkningen vid 138hz.
( bilderna tagna med mobilen direkt mot tvn, snabbt och enkelt att bolla idéer vad som kan funka och inte med andra)
Är det svårt att se pga det så gör jag printscreen istället,säg till så man vet.
Hur ser det ut hos er, rattar ni bort er till slut, gör ni en liten justering lyssnar ett par dagar och går tillbaka eller är det snabba test fram och tillbaka.
Hur ser det ut med högre ppo?
Kitchenmaster skrev:steveo1234 skrev:Kitchenmaster skrev:Det där lät intressant, har du lust att berätta lite mer?![]()
1. Nopes. Jag har egna justeringar kvar på minidsp outputs. BEQDesigner kombinerar, nästan automatiskt, mina egna filter med filmerna efter nerladdning. Tar några minuter att syncha men allt arbete görs automatiskt efter första uppsättningen.
2. https://www.avsforum.com/threads/bass-e ... s.2995212/
3. 3400 stycken just nu ungefär.
4. Nej, men, se punkt 2 ovan.
En av de bästa sakerna jag gjort för min filmupplevelse.
Vad frustrerande att jag missat detta,, men STORT tack för tipset Steveo1234!
Min bärbara arbetsdator är den enda som jag för närvarande kan koppla in till min miniDSP HD, men den protesterar när jag försöker installera BEQDesigner på den. Men då får jag tills vidare lägga in filtren manuellt för respekive film på Input. Om de intryck som de som testat stämmer så verkar det vara värt det alla dar i veckan. Ikväll blir det eventuellt Armageddon då mina söner inte sett den och då skall jag självklart prova BEQ.
[ Bild ]
BEQ förtjänar för övrigt en egen tråd, så jag skall inte köra mer OffT i denna tråd.
----
Lite närmare OnT:
Jag kör också med house curve, kurvan har stigit ca +10 dB eller så nere vid 10 Hz, men har problem med området 100-300 Hz som jag hittills inte lyckas åtgärda. Verkar bero på min placering av i28'orna i kombination med lyssningsplaceringen, där båda är svåra att flytta på.
[ Bild ]
// Edit: Vid en förhandsgranskning ser det ut som att mina bilder inte syns direkt i inlägget, utan att de måste öppnas i en separat flik för att synas. Kanske felet bara syns hos mig? //
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst