Placering infraX6 - med PEQ

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Re: Placering infraX6 - 1/4 rumsmått?

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-08 09:16

I-or skrev:Om du ställer upp huvudhögtalarna längs en av kortväggarna och placerar lyssningspositionen 3,5 m från denna vägg får du en mycket jämn frekvensgång nästan upp till 80 Hz om du ställer 2 basmoduler mot väggen framför och 2 basmoduler mot väggen bakom lyssningspositionen. Det är samma nivå och fas för samtliga moduler i simuleringarna. Jag har placerat dem asymmetriskt även i breddled, ca 45 cm från sidoväggen på den ena sidan och ca 90 cm från sidoväggen på den andra sidan (asymmetrin är inte hörbar vid låga frekvenser, men däremot är den utjämnade frekvensgången tydligt hörbar). Som jämförelse syns frekvensgången för sprudels uppställning med 4 basmoduler längs den främre väggen.

Simuleringarna tar inte hänsyn till varierande väggegenskaper och öppningar, men ger ändå en bra indikation om hur det kommer att fungera i praktiken.

Knuttebaloa.jpg

Resultaten hittills är nog egentligen mer överensstämmande med "sprudels" kurva än min. Närmast med tanke på 60 Hz området.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-08 09:19

IMG_20210108_081824_copy_800x601.png
IMG_20210108_081824_copy_800x601.png (350.2 KiB) Visad 2169 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-08 12:24

Det verkar som om basmodulerna bakom soffan har alldeles för låg nivå. Soffan kan bidra med absorption och ha viss inverkan här också. Dalen runt 60 Hz dyker upp när man plockar bort bakmodulerna. Om allt är rätt inställt och du fortfarande har problem kan du prova att ställa fyra av modulerna bakom soffan. Simuleringarna nedan utgår från uppställningen i din skiss.

Knuttebaloa5.jpg
Knuttebaloa5.jpg (41.68 KiB) Visad 2142 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-08 12:45

I-or skrev:Det verkar som om basmodulerna bakom soffan har alldeles för låg nivå. Soffan kan bidra med absorption och ha viss inverkan här också. Dalen runt 60 Hz dyker upp när man plockar bort bakmodulerna. Om allt är rätt inställt och du fortfarande har problem kan du prova att ställa fyra av modulerna bakom soffan. Simuleringarna nedan utgår från uppställningen i din skiss.

Knuttebaloa5.jpg

Den bakre väggen är till stor del (halva) gips, till skillnad från övriga väggar som är sten, kanske kan det påverka nivån? Jag ska prova att ställa fyra baktill och kanske också skippa de framtill för att se hur det faller ut.

Stort tack för simulering och input, mycket värdefullt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-08 12:55

Detta påverkar också en del. Sammantaget med öppningen på sidan och soffans absorption kan basen "ätas upp" ordentligt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-08 15:00

sprudel skrev:
I-or skrev:
Nej, men om du vill att jag ska göra en simulering för ditt rum behöver jag veta var lyssningspositionen är (samt om rummet har betongväggar eller inte även om detta bara avgör nivån på toppar och dalar här, medan eftergivliga väggar i realiteten även flyttar resonansfrekvenserna en aning nedåt).

Det ser jag ju gärna att du gör. Återkommer med uppdaterat material. :)

Här är en jämförelse mellan nuvarande uppställning och en uppställning med basmoduler i främre hörn och mot vägg vid sidan om lyssningspositionen. Denna uppställning får en dal vid ca 70 Hz som till stor del kan fyllas ut av topparna med lämplig delning.

sprudel.jpg
sprudel.jpg (38.16 KiB) Visad 2095 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-08 16:00

Knuttebaloa skrev:
I-or skrev:Det verkar som om basmodulerna bakom soffan har alldeles för låg nivå. Soffan kan bidra med absorption och ha viss inverkan här också. Dalen runt 60 Hz dyker upp när man plockar bort bakmodulerna. Om allt är rätt inställt och du fortfarande har problem kan du prova att ställa fyra av modulerna bakom soffan. Simuleringarna nedan utgår från uppställningen i din skiss.

Knuttebaloa5.jpg

Den bakre väggen är till stor del (halva) gips, till skillnad från övriga väggar som är sten, kanske kan det påverka nivån? Jag ska prova att ställa fyra baktill och kanske också skippa de framtill för att se hur det faller ut.

Stort tack för simulering och input, mycket värdefullt!

En viktig detalj är förstås att inte råka vända polariteten fel. Omvänd polaritet för bakmodulerna kan också ge en liknande frekvensgång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-08 16:04

En annan hade fimpat frontarna på mätningarna iaf nu i början
Stängt av all eq om det finns sådan.
Dubbelkolla så ingen av elementen spelar ur fas, tidsjustera paren.
Lagt nivåerna på dom så inte ena "paret" lirar betydligt starkare än de andra.
Mätt igen och sett vad som skett.

Skulle nog slå till med att mätt var par för sig med, bara för att kunna utesluta/hitta felkällor.
Det finns lite att dona med om man vill.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-08 16:39

Det blir en lite annan sak med ekvalisering. Här bör man sikta på maximala ljudtrycksnivåer genom att undvika breda/djupa dalar och korrigera ned topparna (som gärna kan vara höga). T.ex. blir den blå kurvan att föredra framför den röda kurvan för sprudels uppställning ovan.

Det går inte nog att understryka hur effektivt det är med ekvalisering, man slipper att slösa luftpumpningskapacitet och effekt på att jämna ut frekvensgången via delvis motfasspelande moduler. I exemplet med sprudel vinner man ca 7 dB i det minst effektiva frekvensområdet under 80 Hz.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-08 17:06

Skönt att höra från nån som kan. Så har jag gjort; maxa output för basarna i dess arbetsområde och sen EQ:a.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-08 17:17

För att sedan spela Random Access Memories (inoficiella DSD:n) med volymkontrollen på 11 (one more than ten). :mrgreen:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-08 17:29

I-or skrev:Det blir en lite annan sak med ekvalisering. Här bör man sikta på maximala ljudtrycksnivåer genom att undvika breda/djupa dalar och korrigera ned topparna (som gärna kan vara höga). T.ex. blir den blå kurvan att föredra framför den röda kurvan för sprudels uppställning ovan.

Det går inte nog att understryka hur effektivt det är med ekvalisering, man slipper att slösa luftpumpningskapacitet och effekt på att jämna ut frekvensgången via delvis motfasspelande moduler. I exemplet med sprudel vinner man ca 7 dB i det minst effektiva frekvensområdet under 80 Hz.

Det jag skrev var inte tänkt som en slutstation utan för att se varför det ser ut som det gör just nu, något knasigt är det.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-08 17:45

I-or skrev:För att sedan spela Random Access Memories (inoficiella DSD:n) med volymkontrollen på 11 (one more than ten). :mrgreen:

Oh yeah!

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-08 21:40

Jag har nu brottats med 60 Hz-dippen i två timmar och får erkänna mig besegrad, för ikväll.

De sista mätningarna jag gjort är med fyra moduler bakom soffan och två framtill i hörnen. Inte med någon inställning i cr80s får jag någon riktig nivå vid 60 Hz. Jag har provat att växla fas i filtret och jag har dubbelkollat alla moduler med 9 V batteri, allt ser ok ut.

Suck och pust! :)

IMG_20210108_203326_copy_800x403.jpg
IMG_20210108_203326_copy_800x403.jpg (98.88 KiB) Visad 2008 gånger
IMG_20210108_203405_copy_800x383.jpg
IMG_20210108_203405_copy_800x383.jpg (87.11 KiB) Visad 2008 gånger

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-08 22:49

Den sista bilden var väl superskillnad ändå, men du mäter extremt svagt!
Höj så du får bort ev störningar, fläktar, trafik osv osv.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-08 23:07

Mja, på sista bilden har jag försökt kompensera svackan med reglagen i cr80s, och det var det bästa jag kunde åstadkomma. Utgångsläget såg värre ut och mer som bilden ovan.

Ok, jag får fläska på med volymen. Jag vet att jag testat starkare tidigare men tyckte inte det gjorde nämnvärd skillnad för resultatet. Jag tycker alltid det känns lite olustigt att vrida upp mot 0 med sladdar kopplade kors och tvärs mellan dator och anläggning :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-08 23:19

Din svacka har garanterat med din peak att göra, sätter du muspekaren på toppen på peaken och dubblar den siffran så har du din svacka på någon enstaka Hz +-.

Hoppas jag har rätt här nu :)

Vet du med dig att det inte gör någon skillnad så behöver du inte gasa på så mycket, vet av erfarenhet att det kan ställa till det och det är dumt att inte veta om att det kan bli missvisande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-09 03:10

Evil_Homer skrev:Din svacka har garanterat med din peak att göra, sätter du muspekaren på toppen på peaken och dubblar den siffran så har du din svacka på någon enstaka Hz +-.

Vet du med dig att det inte gör någon skillnad så behöver du inte gasa på så mycket, vet av erfarenhet att det kan ställa till det och det är dumt att inte veta om att det kan bli missvisande.

Problemet är 3-dimensionellt. Då behöver det inte bli så.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-09 08:32

Care to elaborate?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-01-09 09:18

I-or skrev:
sprudel skrev:
I-or skrev:
Nej, men om du vill att jag ska göra en simulering för ditt rum behöver jag veta var lyssningspositionen är (samt om rummet har betongväggar eller inte även om detta bara avgör nivån på toppar och dalar här, medan eftergivliga väggar i realiteten även flyttar resonansfrekvenserna en aning nedåt).

Det ser jag ju gärna att du gör. Återkommer med uppdaterat material. :)

Här är en jämförelse mellan nuvarande uppställning och en uppställning med basmoduler i främre hörn och mot vägg vid sidan om lyssningspositionen. Denna uppställning får en dal vid ca 70 Hz som till stor del kan fyllas ut av topparna med lämplig delning.

sprudel.jpg

Tack I-or :)

Det är ungefär vad IÖ och jag kom fram till också, ett par basar till längs sidoväggarna men kanske lite mer bakom lyssningspositionen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-09 10:46

Knuttebaloa5.jpg

Hade känt mig väldigt nöjd med vilken kurva som helst av dessa, utom just den lila. Undrar hur det blir om jag ställer alla moduler mitt i rummet och sätter mig ovanpå med micken i handen. Kommer det fortfarande vara en svacka vid 60? :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-09 11:37

Har du provar RoomSim-delen i REW? Väldigt enkel att komma igång med. Den ger om inte annat viss förståelse för vad som händer när man ändrar olika parametrar. Om man lyckas ställa in absorptionskoefficienterna för begränsningsytorna rätt är simuleringen förvånansvärt korrekt. Förutsatt att man har ett rektangulärt rum, dock!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-09 11:53

petersteindl skrev:
Evil_Homer skrev:Din svacka har garanterat med din peak att göra, sätter du muspekaren på toppen på peaken och dubblar den siffran så har du din svacka på någon enstaka Hz +-.

Därför min " hoppas jag har rätt här nu :)" stämmer det så kikar man vilken av paren som ger mest boost vid peaken , flyttar dom en liten bit där dom inte får samma stöd vid den frekvensen och ser om dalen minskar.

Så det inte blir missuppfattning, jag säger inte att någon annan i tråden har fel eller ska berätta hur det ska göras.
Det såg rätt underligt ut till en början med resultatet som kom fram med mätningarna och en annan hade börjat undersöka problemet i den änden jag föreslog.

Har inte ens en sub i dagsläget, kanske är det min egna abstinens som gör sig hörd här :)
Senast redigerad av Evil_Homer 2021-01-09 12:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-09 12:07

Belker skrev:Har du provar RoomSim-delen i REW? Väldigt enkel att komma igång med. Den ger om inte annat viss förståelse för vad som händer när man ändrar olika parametrar. Om man lyckas ställa in absorptionskoefficienterna för begränsningsytorna rätt är simuleringen förvånansvärt korrekt. Förutsatt att man har ett rektangulärt rum, dock!

Ok, får kika på det. Rummet här är "rektangulärt". Dvs, det är det tillsynes, men i själva verket är det ca 15 cm bredare i ena änden... :?

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-09 12:08

Evil_Homer skrev:
petersteindl skrev:

Därför min " hoppas jag har rätt här nu :)" stämmer det så kikar man vilken av paren som ger mest boost vid peaken , flyttar dom en liten bit där dom inte får samma stöd vid den frekvensen och ser om dalen minskar.

Jag gissar att det isf handlar om de främre modulerna här. De är de enda som stått kvar på i princip samma plats genom mätningarna.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-09 12:43

Jag skulle tro att det öppna hörnet vid ingången och soffan har en del med det hela att göra. Du kan prova att ställa modulerna på varandra i det inre hörnet.

Detta tar mindre plats möbleringsmässigt också. Det vore olyckligt om du skulle snubbla på någon av alla dina basmoduler när du vill lyssna på musik. 8)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-09 13:03

Knuttebaloa skrev:
Evil_Homer skrev:
petersteindl skrev:

Jag gissar att det isf handlar om de främre modulerna här. De är de enda som stått kvar på i princip samma plats genom mätningarna.

Går som tur är snabbt och enkelt att kolla, stäng av och så ser vi vad som händer med kurvan.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-09 13:17

Ska testa allt ni föreslår så fort jag får en stund över. Är ensam med vår treåring idag och han anser att pulkaåkning står högre på priolistan än jonglering med inframoduler :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-09 16:57

I-or skrev:Jag skulle tro att det öppna hörnet vid ingången och soffan har en del med det hela att göra. Du kan prova att ställa modulerna på varandra i det inre hörnet.

Detta tar mindre plats möbleringsmässigt också. Det vore olyckligt om du skulle snubbla på någon av alla dina basmoduler när du vill lyssna på musik. 8)

Vad heter programmet du simulerar med, skulle vara skoj att se vad den säger om ens egna rum!

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-09 17:36

Evil_Homer skrev:
I-or skrev:Jag skulle tro att det öppna hörnet vid ingången och soffan har en del med det hela att göra. Du kan prova att ställa modulerna på varandra i det inre hörnet.

Vad heter programmet du simulerar med, skulle vara skoj att se vad den säger om ens egna rum!

I:or skriver tidigare i tråden att "simuleringarna utförs i mitt eget Matlab-skript". Vill du veta mer är det nog bäst att I:or svarar själv :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi