Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Dessutom ett THD på 0.005% vs 0.08% vad spelar det för roll när ett par högtalare kan ha ett THD på 1%
Baffel skrev:Så ni verkar gå på kraft . Är det en tumregel ni har, nuffe och FBK? NADen har mer dist än Technicsen tex. Hur nu det är mätt .
Baffel skrev:Jag tycker det var en bra liknelse .![]()
Men om man nu inte kan lita på eller tolka de sockrade data så kan man väl lika gärna enbart gå på kraft och välja en PA -förstärkare ? Massvis med W . Tog en i högen bara :
High-End förstärkare 2x1000W max 2x278W rms med ultrahög ljudkvalitet 10Hz-20.000Hz. Förstärkaren använder sig av SMT-teknologi för stabilitet och hög uteffekt. 10 in/utgångar - koppla till alla hifi/studio/PA-prylar!
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/57025800
Obs ska ej köpa den. Enbart som exempel.
Vinylcalle skrev:Finns det någon typ av dynamisk distorsion (i motsats till den som man mäter vid statiska signaler) och i så fall vad? Givet att man inte överstyr förstärkaren och med signaler som kan anses relevanta för musik/ljudåtergivning?
Jag har också uppfattat att det visst finns en korrelation mellan THD och IM, men kanske har jag fel.
Mvh Carl
FBK skrev:Baffel skrev:Jag tycker det var en bra liknelse .![]()
Men om man nu inte kan lita på eller tolka de sockrade data så kan man väl lika gärna enbart gå på kraft och välja en PA -förstärkare ? Massvis med W . Tog en i högen bara :
High-End förstärkare 2x1000W max 2x278W rms med ultrahög ljudkvalitet 10Hz-20.000Hz. Förstärkaren använder sig av SMT-teknologi för stabilitet och hög uteffekt. 10 in/utgångar - koppla till alla hifi/studio/PA-prylar!
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/57025800
Obs ska ej köpa den. Enbart som exempel.
Hur bra tror du den låter? Ganska uselt skulle jag tro med stor säkerhet. Den är byggt för ett syfte, massor av kraft.
Baffel skrev:Gäller det du säger nu jansch även för rörförstärkare?
Baffel skrev:Volvo Duett är härliga .![]()
Sen klipper väl inte en rörförstärkare på samma sätt som en trisse , fast det var kanske det du sa om överstyring innebär att klippa.
Här är en som ställt in biasen rätt . Distar i och för sig ganska rejält.[ YouTube ]
Baffel skrev:Då lär det blir ett begränsat urval för dig att köpa någon begagnad förstärkare , till tex sommarstugan.för hur många förstärkare kan du läsa om
under vilka "förutsättningar angivna effekt-, distorsions- eller signal/brusmått " som gäller ?
[...]
MichaelG skrev:Baffel skrev:Det finns många kvalificerade personer som uppger att det visst är möjligt att mäta de skillnader som finns i ljudåtergivning hos ljudapparater. Inte minst LTS har vid flera tillfällen visat att de skillnader som konstaterats vid en F/E-lyssning har sin motsvarighet i distorsion, frekvensgångsavvikelser, eller annat. .
Baffel skrev:Audiosciencereview verkar göra vettiga mätningar.
RogerGustavsson skrev:Baffel skrev:Audiosciencereview verkar göra vettiga mätningar.
Råder delade meningar om det. Det finns rum för förbättringar. Mätningar säger heller inte allt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster