Jonatanr skrev:Hallå
Har landat i tanken att byta ut mina golvhögtlare Klipsch rf 62 mot ett par stativhögtalare, som förhoppningsvis är finare och låter bättre.
Högtalarna används dagligen till tv och film, samt musik. Har sub som basstöd.
I dagsläget finns det egentligen tre alternartiva.
Ino audio piP
Acoustic Idunn
Och, Hlfs-1 om den fortfarande går att bygga ?
Vilken av dessa tre tror ni ger mest bang for the buck ? Musik och filmlyssning sker oftast på relativ "ok" volym pga tre småbarn, men jag vill även kunna vrida på lite högre de gånger möjlighet finns. Någon med erfarenhet av de tre ovan eller kan tipsa om något annat i samma prisklass ?
Varför bygga och inte köpa? Är det bygglustan i dig som pockar på?
Varför inte utgå ifrån vad du/ ni gillar för musik , hur rummet ser ut, vilka subbar du , hur du funderar på att placera högtalarna , hur mycket spridning vill du ha , vilket utrustning du har och utifrån det fundera på högtalare? Spela högt talas det om i tråden såg jag. Högre SPL men i och med det antagligen lite mer dist? Något att fundera på.
Hur mycket film vs musik liras det? Mer film och tv kanske flera högtalare , eller stativare med mycket spridning, . Har du hemmabiosystem ? Osv osv . Lura på sådant när du ändå är igång.
Om du ändå ska byta ut golvarna varför inte ta ett helhetsgrepp och konstruera stativarna optimalt ihop med önskvärt basstöd? Dvs du kanske ska göra dig av med dina nuvarande subbar, eller inte . Men poängen är, se helheten.