Vilka stativhögtalare ska jag bygga ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Jonatanr

Vilka stativhögtalare ska jag bygga ?

Inläggav Jonatanr » 2021-01-09 13:27

Hallå

Har landat i tanken att byta ut mina golvhögtlare Klipsch rf 62 mot ett par stativhögtalare, som förhoppningsvis är finare och låter bättre.
Högtalarna används dagligen till tv och film, samt musik. Har sub som basstöd.

I dagsläget finns det egentligen tre alternartiva.

Ino audio piP

Acoustic Idunn

Och, Hlfs-1 om den fortfarande går att bygga ?

Vilken av dessa tre tror ni ger mest bang for the buck ? Musik och filmlyssning sker oftast på relativ "ok" volym pga tre småbarn, men jag vill även kunna vrida på lite högre de gånger möjlighet finns. Någon med erfarenhet av de tre ovan eller kan tipsa om något annat i samma prisklass ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Vilka stativhögtalare ska jag bygga ?

Inläggav paa » 2021-01-09 15:20

Jag har varit på en Faktiskt-träff utanför Umeå för länge sedan, där vi jämförde bl.a ett par Hlfs-1 med ett par piP, och piP lät betydligt bättre i mina öron.

Hur Acoustic Idunn låter har jag ingen aning om, men dom är väl billigare än piP i vilket fall?
Hifikit har väl Guru Q10 som du kan jämföra med, eller kanske t.o.m några Guru Junior? piP lär väl ligga mitt emellan dom, där Q10 är mer åt piP-S, men Junior har mindre låda än piP. Men det spelar kanske inte så stor roll för jämförelsen, om du ska köra med sub?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-01-10 19:04

Jonatanr skrev:Hallå

Har landat i tanken att byta ut mina golvhögtlare Klipsch rf 62 mot ett par stativhögtalare, som förhoppningsvis är finare och låter bättre.

Ino audio piP

Acoustic Idunn

Vilken av dessa tre tror ni ger mest bang for the buck ? Musik och filmlyssning sker oftast på relativ "ok" volym pga tre småbarn, men jag vill även kunna vrida på lite högre de gånger möjlighet finns. Någon med erfarenhet av de tre ovan eller kan tipsa om något annat i samma prisklass ?

piP är enligt mig väldigt bra på låga till måttliga nivåer, avlastade med subbar så kommer man lite längre.
Tänker att steget från dina nuvarande Klipsch till piP är ganska,,, stort...
Och skall du bygga piP så måste du ta dig till Lahäll för att köpa , men det kanske inte är ett problem?
Och beroende på vart i landet du bor så finns det lite här och där i vårt avlånga land medlemmar på detta forum som besitter piP och är villiga att bjuda på en demo.
Skulle (om piP är aktuellt) rekommendera att lägga ut en trevare i INO avdelningen angående demo, välljud med begränsad ljudtrycksförmåga (har själv iP:s(som började som piP:s).

Mvh Johan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-01-10 20:44

piP är de som låter överlägset bäst av de uppräknade, med det sagt så är det ett väldigt stort steg ner i ljudtryckskapacitet.

Vad har fått dig till denna lista, och hur stort rum har du?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-01-11 09:36

Varför inte bygga nån utav de skapelser som finns här på forat?

Fukkdist tex
Eller 9LAEH

Eller kika in hos Troels

Finns många skapelser på nätet också.

Vad är designkraven? Hur stora får de vara, vilket ljudtryck spelar du på, behöver du speciella spridningsegenskaper osv
Är det 6000 som är maxtak för kostnaden?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-01-11 10:27

MagnusÖstberg skrev:piP är de som låter överlägset bäst av de uppräknade, med det sagt så är det ett väldigt stort steg ner i ljudtryckskapacitet.
...

Man kan spela högre än många tror med piP, men inte jättejättehögt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-11 10:42

Jonatanr skrev:Hallå

Ino audio piP

Acoustic Idunn

Varför bygga och inte köpa? Är det bygglustan i dig som pockar på? :D

Varför inte utgå ifrån vad du/ ni gillar för musik , hur rummet ser ut, vilka subbar du , hur du funderar på att placera högtalarna , hur mycket spridning vill du ha , vilket utrustning du har och utifrån det fundera på högtalare? Spela högt talas det om i tråden såg jag. Högre SPL men i och med det antagligen lite mer dist? Något att fundera på.

Hur mycket film vs musik liras det? Mer film och tv kanske flera högtalare , eller stativare med mycket spridning, . Har du hemmabiosystem ? Osv osv . Lura på sådant när du ändå är igång.

Om du ändå ska byta ut golvarna varför inte ta ett helhetsgrepp och konstruera stativarna optimalt ihop med önskvärt basstöd? Dvs du kanske ska göra dig av med dina nuvarande subbar, eller inte . Men poängen är, se helheten.

Jonatanr

Inläggav Jonatanr » 2021-01-19 13:59

Kändes som om man fick mest bang for the buck genom att bygga, har byggt en hel del möbler innan och ser inga svårigheter i att bygga en högtalare.

Nu föll det sig, så som att jag köpte ett par begagnade klipsch rp 160 m istället,
Dels började jag inse svårigheterna att få till en matchande centerhögtalare till det tänkta alternativen, anläggningen används mest till film och tv.

Tack för alla svar, hade glömt bort lite att jag slängde ut frågan här..
Anledningen till de tre alternativen dök upp var att de låg i rätt prisklass, och det fanns relativt bra med information om dem

Återgå till DIY-forum