Fråga om Torque toppar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Fråga om Torque toppar

Inläggav Baffel » 2021-01-11 03:06

Om man bortser från den lilla detaljen hur de eventuellt låter så billigare än så här lär det inte bli. Han som säljer dem har tydligen uppåt tusen st av dem . Fråga mig inte hur det kommer sig.

Till det priset låter de väl för jävligt , fast vem vet . Om de låter anständigt så . Kanske inte blir finhifi direkt men något blir det. Är ju så billiga att du kan ha i reserv ifall du skulle bränna några. I med nya bara . :D

10 st Mylar diskanter, 120 kr.
https://www.tradera.com/item/302387/439 ... atta-110mm

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-11 20:40

RSG skrev:Fane basen är dock en bredbandare (gitarrelement?) så varför inte en delning vid 5000 :D
Inte så optimalt kanske men, men.
https://www.prodance.cz/cla12-100tc-8ohm.html
97 dB och det finns säkert massor att göra på tonkurvan, om man vill...

Garagerock e kul, i min boa låter det inte bra men rockar fett till verksamhet (isch) :mrgreen:

/Johan

Det är en jäkla skillnad på ett gitarrelement som låter bra (oftast i en halvöppen låda) och "hifi" grejor.

Det räcker med att försöka lira gitarr/elbas i en hif-anläggning. Det åter extremt trist utan precenshöjning och kryddad med massor av 2:a och 4:e tons dist..... då med en hel del "antihifi" - öppet, elegant, förförande.....

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-11 21:02

Pi-Photo skrev:
jansch skrev:Hornet verkar stort till en driver som borde jobba över 4-5kHz. Kolla vad filtret delar någonstans.
Dessutom är väl basen i lådan alldeles för stor (låg övre nyttjbart frekvensområde)

Prova med att stänga av hornen så du vet vad som låter illa, sannolikt både bas och horn....

Ett mellanregister element som både avlastar horn och bas borde förbättra det mesta, även spridning. Kanske billigaste och enklaste alternativet.

Något förslag på element? :)
Fane elementen som sitter i lådorna känns i min värld mer lämpade för typ orgel eller gitarr?

Problemet är känslighete.
I ditt fall bör du ha sådär 100dB (1watt, 1 meter)
De flesta jag vet ligger på 85-90 dB. Proffs PA mellanregisterelement har normalt högre känslighet men då ligger du i en prisklass 700:- och uppåt. kanske inte värt....

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-11 21:54

Men lassa in tillräckligt många av dessa tills känslighet är uppnådd . Klappat och klart. :D Billigt som tusan med.
Frågan hur de låter lämnar jag därhän.
https://www.tradera.com/item/302387/439 ... atta-110mm

Om nu de nuvarande inte funkar och det låter bra om de dämpas dvs.

Aha sorry missade, ni talade om mellanregisterelement . Tja det var ju en annan femma .

Föregående

Återgå till DIY-forum