Den andra bilden är med de främre modulerna urkopplade. Bakre moduler samma som ovan...
Vänder jag fasen blir svackan vid 60 mer framträdande.
Nu måste jag stretcha och duscha

Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Om du har möjlighet att flytta fram soffan ca 30 cm så bör det fungera bättre. Du bör dock även höja förstärkningen för basmodulerna så att nivån matchar bättre runt delningsfrekvensen. En viss stigning under 50 Hz är bara bra.
Baffel skrev:Men blir det inte bättre än så här? Kurvorna går ju hejvilt upp och ned. Det blir väl så när man placerar högtalare i den sk verkligheten .
Vad spelar det då för roll att utläsa frekvenskurvor i datablad gällande högtalarelement när det ändå blir så här i verkligheten ?
Knuttebaloa skrev:Baffel skrev:Men blir det inte bättre än så här? Kurvorna går ju hejvilt upp och ned. Det blir väl så när man placerar högtalare i den sk verkligheten .
Vad spelar det då för roll att utläsa frekvenskurvor i datablad gällande högtalarelement när det ändå blir så här i verkligheten ?
Jag hade en klar föreställning om att det skulle gå att få till bättre, i synnerhet med sex moduler och möjlighet att placera lite hur som. Nu vet jag inte längre vad jag ska tro
I-or skrev:Jag kom just på en sak, har du testat att vända polariteten för samtliga basmoduler? Det verkar vara en stor överlappning mot de högtalare som tar vid över 80 Hz (bs60?).
Knuttebaloa skrev:I-or skrev:Jag kom just på en sak, har du testat att vända polariteten för samtliga basmoduler? Det verkar vara en stor överlappning mot de högtalare som tar vid över 80 Hz (bs60?).
Hmm, är fas och polaritet samma sak? Jag har ju provat att vända fasen för samtliga moduler samtidigt i cr80s. Och jag antar att pi60es och bs60 då är opåverkade, eller?
I-or skrev:Knuttebaloa skrev:I-or skrev:Jag kom just på en sak, har du testat att vända polariteten för samtliga basmoduler? Det verkar vara en stor överlappning mot de högtalare som tar vid över 80 Hz (bs60?).
Hmm, är fas och polaritet samma sak? Jag har ju provat att vända fasen för samtliga moduler samtidigt i cr80s. Och jag antar att pi60es och bs60 då är opåverkade, eller?
Ja, en omvänd polaritet motsvarar 180 graders fasskillnad. Eftersom du har provat detta med filtret kan vi avskriva den möjligheten.
Att flytta soffan framåt ca 30 cm bör dock ge en påtaglig skillnad till det bättre.
Frisk skrev:Har du också kollat så alla moduler är korrekt anslutna och rör sig i rätt riktning? Jag var helt säker på att jag hade rätt när jag fick frågan, tog mig ändå ork att dubbelkolla för att med bestämdhet kunna säga att det var rätt, så var det förstås inte, en bas var felvänd.
genstruktur skrev:Jag hejar från sidlinjen här Knutten. Strykekram
Knuttebaloa skrev:Jag får inte riktigt ihop mätresultatet med ovanstående kurva för endast de lägre registren...
Adhoc skrev:Står det "Anechoic" i den markerade rutan på XTZ-bilden (ovanför rutan där jag kan läsa "Ambient")? I så fall har jag för mig att XTZ-programmet endast visar resultat / beräkning från de allra första millisekunderna, utan reflektioner från rummet. Om "Ambient" respektive rutan nedanför markeras så borde andra kurvor visas. (Du sitter knappast i ett rum som kan räknas som ekofritt.)
Edit, Sammel är snabb som en vessla och hann före.
Evil_Homer skrev:Är det bökigt för dig att testa utan filtret i kedjan, hade varit intressant att se och ett par i taget ( tjatar lite om detta)
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 44 gäster