Vad kan du köpa utan hört det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Vad kan du köpa utan hört det?

Inläggav steveo1234 » 2021-01-12 09:44

Jag köper baselement och all elektronik utan provlyssning, rakt av.

Högtalare är besvärligare: Egentligen vill jag svara att det krävs provlyssning innan köp på dem. Och, egentligen vill jag nog det, men, provlyssning hemma hos folk eller i butik är oftast helt meningslöst då rummen där oftast är för dåliga. Så i praktiken köper jag även högtalare olyssnade även om jag i någon utsträckning lyssnat på dem såpass mycket att jag vet att de i alla fall inte är dåliga
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2021-01-12 14:22

Det är ju nästan ett måste att köpa ohört nuförtiden, det man är intresserad av finns inte i närområdet.
Som sagt nästan meningslöst att lyssna i okänt sammanhang.
Jag brukar läsa på så mycket jag kan och prova, blir det bra så blir det ungefär.
Jag håller mig till Ino och Bryston, då vet jag att jag får det som passar mig.
Har köpt lite billiga Kina prylar senaste veckorna, en Topping Dac till Tv:n som var riktigt bra för pengen och ett par Aiyma steg som jag inte hunnit testa än.
Ska bli intressant att se hur dom låter.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-12 14:28

Hur många fysiska hifibutiker finns det i närheten där du bor? Minns för bara några decennier sedan så fanns det ganska många udda och "knäppa" butiker. Det var kul. Nu är det så enkelriktat. På många orter så finns nu bara Hifiklubben.

Topping e30 funderar jag på att köpa . Blir ju då såklart ohört.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-12 14:39

Det jag vill ha finns ingenstans.
Inte ens hos tillverkaren. Senast väntade jag i två månader på en olyssnad snordyr stärkare.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2021-01-12 15:04

Baffel skrev:Hur många fysiska hifibutiker finns det i närheten där du bor? Minns för bara några decennier sedan så fanns det ganska många udda och "knäppa" butiker. Det var kul. Nu är det så enkelriktat. På många orter så finns nu bara Hifiklubben.

Topping e30 funderar jag på att köpa . Blir ju då såklart ohört.

Bor i Östergötland och det är väl Hifiklubben och Lefflers och Ultimate i Vimmerby.
Men jag är inte så intresserad av att lyssna i affärer nuförtiden, det var roligt när man var yngre.
Köpte en Topping DX3 Pro, jämförde med Pioneer DV668 som jag tycker är riktigt bra.
Första omgången tyckte jag Toppingen lät tjock och ofokuserad, bytte till Ifi nätdel och ersatte lakrits snöre med Ino interconnect.
Blev stor skillnad tyckte jag, lät nu något fylligare än Pioneer men lika bra i övrigt, har bara hunnit jämföra med en skiva hittills men det låter nästan bättre om Topping.
Fantastiskt prisvärt för lite drygt 2000 + Ifi nätdel för 700 (nätdelen tycker jag man bör satsa på).
Körde detta på vardagsrums anläggningen som består av Pi60s och Bryston B135.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-01-13 08:57

Av allt jag har, eller har haft är det nog bara fronthögtalarna till mina olika anläggningar som jag lyssnat på och vetat att jag verkligen vill ha just dessa. Så har det varit genomgående när jag tänker efter; Fischer STE1200, QLN 1, QLN Signature, QLN Reference, QLN Artech, Q acoustics 2020, Revel Studio 2. Alla subbar och sido- respektive surroundhögtalare har jag köpt för att jag trott att dessa skulle funka (vilket de också i allmänhet gjort). Förstärkeri och signalkällor av alla de slag har jag köpt för att andra tyckt att de varit bra, eller pga mina tidigare erfarenheter av varumärket. Andra kan vara allt från sådant jag läst här på Faktiskt, till tester på nätet, men även handlare jag känt förtroende för.

Av det jag köpt begagnat (det mesta) är det främst högtalare jag låtit funktionstesta (men inte alltid). Det mesta andra har jag köpt på tillit. Vid två tillfällen har jag blivit "lurad". En Denon blu-rayspelare och en Oppo blu-rayspelare köpta begagnade som strulade från första stund (behövde kopplas bort från elnätet ett par gånger i veckan) till de slutade fungera efter ett par år. Oppon bara låste sig till slut och Denonens display la av. I övrigt har allt jag köpt funkat utomordentligt. Och då har jag köpt begagnat både från andra länder i Europa och i ett fall även från USA (en Revel-center för 10.000 inkl frakt mot en bit över 20.000 ny i Sverige).

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-13 22:00

FBK skrev:Vad kan jag köpa utan ha hört det, får titta i min medlemstråd på Hififorum och återkomma för det är lite annorlunda idag emot förr. Är mer nogrann idag än förr.

Egentligen ska man inte köpa något innan man lyssnat på det, om man inte har råd med att förlora pengar. Men jag har köpt en del grejer genom åren innan jag lyssnat och mina tre största misstag utan lyssning innan är slutstegen
PS Audio HCA-2 och Vincent SP331. Det första lät så tråkigt och sterilt att man somnade, fanns noll spelglädje i det och det hajpade Vincent var nästan på samma nivå. Men som tur var så var det så hajpat att jag inte förlorade pengar på att det fick lämna. Och sedan försteget HEGEL P20 som fick lämna snabbt då det lät sämre än mitt gamla Linn försteg. Det var ljust i klangen med massa detaljer och vad tog mellanregistret vägen? Det lät detaljerat som de säger i branschen men utan själ. Sedan så har jag köpt grejer även under nutid som jag ej lyssnat på innan köp men då har det handlat om mindre pengar och det har varit lyckade köp.
Så jag kan köpa slutsteg,försteg, CD-transport till Dac och även ett par högtalare till datorstereon har halkat in utan ha hört dem i förväg.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi