Vad har du för "House Curve"?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Fanfaktiskt

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-08 19:09

Kitchenmaster skrev:...
Ikväll blir det eventuellt Armageddon då mina söner inte sett den och då skall jag självklart prova BEQ.
https://drive.google.com/file/d/1tjebHeW2M56XnXTNhBExqpuchk53yK9A/view?usp=sharing

BEQ förtjänar för övrigt en egen tråd, så jag skall inte köra mer OffT i denna tråd.
----

Lite närmare OnT:
Jag kör också med house curve, kurvan har stigit ca +10 dB eller så nere vid 10 Hz, men har problem med området 100-300 Hz som jag hittills inte lyckas åtgärda. Verkar bero på min placering av i28'orna i kombination med lyssningsplaceringen, där båda är svåra att flytta på.
https://drive.google.com/file/d/1aGTyO_2ibsXhq0F5zvYz_03AXz0GJghm/view?usp=sharing

// Edit: Vid en förhandsgranskning ser det ut som att mina bilder inte syns direkt i inlägget, utan att de måste öppnas i en separat flik för att synas. Kanske felet bara syns hos mig? //

Använd URL när länken inte innehåller bildfilnamnet. I Firefox står det "Bild" istället för länkadress.
Edit: Jag har ändrat från Img till URL i länkarna ovan.
Edit2: Jag vill minnas att jag också fick en del felmeddelande på BEQdesigner men att det gick att få det att funka ändå om man avvek från "tutorial".

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-10 15:26

Här är min "House Curve" utan några EQ-korrigeringar eller andra åtgärder, mätt från lyssningsplats och är ett medelsnitt av vänster och höger fronthögtalare. Det enda egentliga (för mig) hörbara felet är den lägsta baspuckeln och den har jag tagit ner i rumskorrigeringsprogrammet i min streamer, den ingår dock inte i ljudkedjan för mätutrustningen så jag har tyvärr inte möjlighet att visuellisera korrigeringen.

Hur ser era mätningar ut innan ni gjort diverse korrigeringar i basområdet? :)

Average L R.jpg
Average L R.jpg (175.72 KiB) Visad 6648 gånger

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-10 16:28

Min genomsnittliga kurva (L+R) från lyssningsposition kommer här. Jag använder ingen EQ, det låter toppenbra, särskilt i basen.
Bilagor
Average L+R.jpg
Average L+R.jpg (180.53 KiB) Visad 6633 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-10 19:58

Fanfaktiskt skrev:
house.jpg

Röd kurva används normalt även om blå kurva börjar bli det nya normala. Bas e gött.

Alltså, det där ser ju oförskämt bra ut :D Vad har du för anläggning/basar?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2021-01-11 00:58

Det är några som i tråden har frågat efter mätningar före och efter korrigeringar. Jag har ingen bild med golvhögtalarna, bara en med subben.
Citerar en text som jag skrivit i min medlemstråd:
Mätningarna utfördes i första hand med mikrofonen mitt i soffan, men han testade även andra platser. Vid justeringen kopplades EQ:n in uppe i vardagsrummet. Först så justerade han bara in subben. Sedan mätningarna innan så visste vi att rummet ger upphov till rätt kraftiga pucklar vid c:a 40 resp. 80 Hz, dessa kunde nu dras ned med EQ:n. Det går inte att justera under 20 Hz med denna EQ så det fick bli som det blev, men det skadar inte med några extra dB där. :)
Grön kurva är alltså utan EQ och gul med EQ. Här ser man tydligt pucklarna vid c:a 40 resp. 80 Hz som sedan kompenserats för med EQ:n.

Bild
Skalningen på axlarna kan jag tyvärr inte göra något åt, då jag bara har skärmdumpsbilder. Fast här behövs ju mer än 50 Hz på Y-axeln för att man ska se hela kurvorna.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-11 13:38

Knuttebaloa skrev:Alltså, det där ser ju oförskämt bra ut :D

Japp, det är för bra för att vara sant :D Grafen visar höger kanal visad som "PSYchoacoustic" viktad i REW, vilket utjämnar kurvan rejält. Se markering under grafen i inlägget. Jag valde PSY för att det är så man uppfattar frekvensgången och för att höger kanal illustrerar hur jag vill att det skall låta. Vänster kanal mäter åt helvete för att det finns en öppning på den sidan.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-11 13:51

Zappa skrev:Min genomsnittliga kurva (L+R) från lyssningsposition kommer här. Jag använder ingen EQ, det låter toppenbra, särskilt i basen.

Hej, får jag fråga hur du gått tillväga för att ställa in fönstret till 50 dB i REW, hittar inte det i inställningarna?

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-11 13:58

goat76 skrev:
Zappa skrev:Min genomsnittliga kurva (L+R) från lyssningsposition kommer här. Jag använder ingen EQ, det låter toppenbra, särskilt i basen.

Hej, får jag fråga hur du gått tillväga för att ställa in fönstret till 50 dB i REW, hittar inte det i inställningarna?

Du ändrar gränserna under Limits, som finns högt upp till höger.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-11 16:28

Zappa skrev:
goat76 skrev:

Du ändrar gränserna under Limits, som finns högt upp till höger.

Aha det var så enkelt, tack! :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-01-11 19:48

Här är tre mätningar. Den första med 50 och 160 cm från högtalaren (med gating, mer direktljud) och en vid LP utan gating.

Bild

Bild

Oroligheterna vid 600-700 Hz är min bakvägg då soffran är dikt an mot vägg. Responsen är bra ned till 20 Hz, IMO.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-12 14:16

Och en annan som trodde man körde lite väl dämpat i toppen och hot i det lägre, men kollar man på det som ni postar så är det inte något att höja på ögonbrynen för.

En genomsnitts faktiskt curve vore ändå rätt skoj att slänga in i eqn :D
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-12 14:52

Fanfaktiskt skrev:
Knuttebaloa skrev:Alltså, det där ser ju oförskämt bra ut :D

Japp, det är för bra för att vara sant :D ... Vänster kanal mäter åt helvete för att det finns en öppning på den sidan.

Det var mycket skönt att höra, jag andas genast lite bättre :D
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2021-01-12 15:51

Blir lite förvånad när jag ser en del av kurvorna här med 10-15 dB förhöjda basområden. Blir inte det en väldig obalans i återgivningen? Inte vad man väntar sig på ett forum med HiFi entusiaster. Eller det kanske är något som jag inte har förstått.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-12 15:58

Eri skrev:Blir lite förvånad när jag ser en del av kurvorna här med 10-15 dB förhöjda basområden. Blir inte det en väldig obalans i återgivningen? Inte vad man väntar sig på ett forum med HiFi entusiaster. Eller det kanske är något som jag inte har förstått.

Har du kikat hur din ser ut?
Har du testat lite olika varianter?
Vad har du prövat, den klassiska höjningen av nivån på subbarna eller något annat?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-12 16:42

Eri skrev:Blir lite förvånad när jag ser en del av kurvorna här med 10-15 dB förhöjda basområden. Blir inte det en väldig obalans i återgivningen? Inte vad man väntar sig på ett forum med HiFi entusiaster. Eller det kanske är något som jag inte har förstått.

Nu handlar det inte om riktigt så mycket bas. Jämför man den subjektivt viktade medelnivån under 100 Hz med mellanregistret (ca 200 Hz - 2 kHz), så kanske man landar på +6 till +8 dB i vissa fall ovan. Detta kan vara aningen i överkant, speciellt om man har en höjning redan i oktaven ca 63-125 Hz*, men detta ligger ändå ganska långt ifrån 10-15 dB. Det mesta av fallet från ett par kHz och uppåt är ett utslag av mätmetoden och beror på ett med frekvensen stigande riktningsindex för högtalarna i kombination med en sänkning av efterklangstiden i rummet. Det är direktljudet som ska ha i princip konstant frekvensgång, men det är det totala ljudet inklusive rumsbidrag man mäter i ovanstående fall (utom i en av Thomas_As mätningar).

Det hela beror också till viss del på vilken musik man lyssnar på, vissa musikstilar och lite äldre inspelningar har med dagens mått närmast löjligt lite bas och uppställningen eller ekvaliseringen kommer oftast att avspegla detta. För egen del föredrar jag att ekvalisera albumen eller låtarna på individuell basis istället.

*S.k. room gain existerar också i de flesta inspelningsstudior även om den ofta är något lägre i nivå än i typiska lyssningsrum, vilket gör att man både på inspelnings- och avspelningssidan har liknande "fel". Stigningen från typisk room gain kommer dock oftast in under 50-60 Hz, men varierar med rumsstorlek och uppställning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-12 16:54

I-or skrev:Det hela beror också till viss del på vilken musik man lyssnar på, vissa musikstilar och lite äldre inspelningar har med dagens mått närmast löjligt lite bas och uppställningen eller ekvaliseringen kommer oftast att avspegla detta. För egen del föredrar jag att ekvalisera albumen eller låtarna på individuell basis istället.

Jo, det har man märkt. Även inom den klassiska musiken finns alldeles för många blodfattiga inspelningar. Ibland är det nästan skrattretande tunt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-12 17:22

Det stämmer. Närmikade upptagningar och upptagningar med kardioidkarakteristik av klassisk musik låter ofta fruktansvärt tunt. Inte för att det är omöjligt att få dem att låta någorlunda vettigt klangmässigt, men för att inspelningsteamen inte var de bästa, direkt.

Detta är ett av skälen till att jag förespråkar inspelningar från Telarc som i stor grad har använt rundtagande mikar placerade på rimligt avstånd från orkestern. Ibland har man dock använt sig av karidoidmikar och detta hörs direkt. Tyvärr vägrade man all form av ekvalisering i någon sorts utslag av signalmässig purism (Everything you hear is true! :roll:). Detta är dock lätt fixat, som tur är, medan närmikning ger oreparerbara effekter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-12 17:22

En rumskurva upplevs oftast som subjektivt neutral om den uppvisar ett lyft vid låga frekvenser samt att höga frekvenser tiltar nedåt.
Bilagor
Subjectively-preferred-steady-state-room-curve-targets-in-a-typical-domestic-listening.png
Subjectively-preferred-steady-state-room-curve-targets-in-a-typical-domestic-listening.png (68.36 KiB) Visad 6324 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-12 17:22

Jäkla verkligheten , typiskt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-12 18:32

I-or skrev:Det stämmer. Närmikade upptagningar och upptagningar med kardioidkarakteristik av klassisk musik låter ofta fruktansvärt tunt. Inte för att det är omöjligt att få dem att låta någorlunda vettigt klangmässigt, men för att inspelningsteamen inte var de bästa, direkt.

Detta är ett av skälen till att jag förespråkar inspelningar från Telarc som i stor grad har använt rundtagande mikar placerade på rimligt avstånd från orkestern. Ibland har man dock använt sig av karidoidmikar och detta hörs direkt. Tyvärr vägrade man all form av ekvalisering i någon sorts utslag av signalmässig purism (Everything you hear is true! :roll:). Detta är dock lätt fixat, som tur är, medan närmikning ger oreparerbara effekter.

Kan vara rätt slående när det gäller tonal balans om man letar olika inspelningar på strömmande tjänster. Verdi Requiem Dies irae och Tuba mirum. Där låter det väldigt tunt på en del.

https://tidal.com/browse/track/4399116
https://tidal.com/browse/track/1843826
https://tidal.com/browse/track/4526812
https://tidal.com/browse/track/4636447

Olika tempon kan det vara.

2:00 https://tidal.com/browse/track/89984768
2:04 https://tidal.com/browse/track/7041093
2:34 https://tidal.com/browse/track/34145496

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-12 18:44

RogerGustavsson skrev:Så här är det hos mig med Magnepan 3.6:

lyssningsplats 4m.jpg

Snyggt.

Tjusigt, men hur är kurvan glättad?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-12 19:08

Har jag verkligen skrivit snyggt? Inget minne av det.... Jo, den är glättad enligt REWs Psychoacoustic.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-01-12 19:39

I-or skrev:
Det hela beror också till viss del på vilken musik man lyssnar på, vissa musikstilar och lite äldre inspelningar har med dagens mått närmast löjligt lite bas och uppställningen eller ekvaliseringen kommer oftast att avspegla detta. För egen del föredrar jag att ekvalisera albumen eller låtarna på individuell basis istället.

Är det inte lite märkligt att dessa blodfattiga inspelningar inte justeras när skivbolagen släpper en re-master? Man kan trycka ihop dynamiken 10 dB men låter den tunna basen vara kvar... :roll:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-12 21:12

Eller också kan man tycka att det är tidsdokument och att man heller inte målar om gamla tavlor med moderna färger.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-01-13 00:38

Nja jag vet inte det. Studiotaperna kan ses som historiska dokument, men en tafflig 2-kanalsmastern från dessa är ju bara en dålig representation. Ta nån av Stings blodfattiga album nästan helt utan bas; här är det väl bara nån Hifi-historiker som eventuellt blir glad över att höra den? Alla andra lyssnare skulle få större behållning av musiken med en mer balanserad mix.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2021-01-13 09:41

Zappa skrev:

En rumskurva upplevs oftast som subjektivt neutral om den uppvisar ett lyft vid låga frekvenser samt att höga frekvenser tiltar nedåt.

Kanske dags för en tonbalanskontroll enl. Stig C eller noolom enligt IÖ.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-13 10:14

Eri skrev:
Zappa skrev:

Eri, hur ser din ”House Curve” ut utan korrigeringar?

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-13 15:20

Med REW:s "Psychoacoustic" glättning ser min rumskurva lite annorlunda ut. Mellan mätningarna har jag dock justerat mina basabsorbenter något, vilket bl a gör att nivån vid 50 Hz och 70 Hz har minskat några dB.
Bilagor
210113 lyssningsposition psy.jpg
210113 lyssningsposition psy.jpg (130.57 KiB) Visad 6120 gånger

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-01-13 17:15

Har också en fallande kurva annars blir det tandläkarborr i öronen av diskanten.
Bilagor
Mätning.jpg
Mätning.jpg (109.08 KiB) Visad 6086 gånger
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2021-01-14 13:35

goat76 skrev:
Eri skrev:
Zappa skrev:

Eri, hur ser din ”House Curve” ut utan korrigeringar?

Så här ser det ut mätt på lyssningsplats.
Bild
Medlem i MEK

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum