Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Lite nyfiken . Visst var det väl du som byggde ditt lyssningsrum ? Varför inte bygga ett par subbar ? När du ändå bygger menar jag. Kan du ju få vilken form och design som helst på dem . Fast då skulle du ju i och för dig behöva starta om igen med dina mätningar .
Knuttebaloa skrev:Åtskilliga omplaceringar senare befinner jag mig ungefär här
Att flytta in samtliga moduler från hörnen och längs med sidoväggarna har haft en viss positiv effekt. Toppen runt 30 mildras något och dalen vid 60 blir inte fullt lika djup. De existerar dock fortfarande och jag behöver mycket Q för att nå den nivå vid 50-60 som bilden visar.
I nuläget låter det väl tunt men så snart jag drar upp nivåerna för basen så blir dalen vid 60 djupare.
Att fasvända de bakre gav ingen gott resultat här. Det resulterade i en brant backe upp till ca 30 Hz och sedan ett fritt fall ner till typ 50 Hz.
En tanke slog mig nu, hur skulle det bli om jag placerade moduler mitt på samtliga väggar, dvs mellan hörnen endast..? Nåja, det får vänta tills ryggen slutat värka
Evil_Homer skrev:Knuttebaloa skrev:Åtskilliga omplaceringar senare befinner jag mig ungefär här
Att flytta in samtliga moduler från hörnen och längs med sidoväggarna har haft en viss positiv effekt. Toppen runt 30 mildras något och dalen vid 60 blir inte fullt lika djup. De existerar dock fortfarande och jag behöver mycket Q för att nå den nivå vid 50-60 som bilden visar.
I nuläget låter det väl tunt men så snart jag drar upp nivåerna för basen så blir dalen vid 60 djupare.
Att fasvända de bakre gav ingen gott resultat här. Det resulterade i en brant backe upp till ca 30 Hz och sedan ett fritt fall ner till typ 50 Hz.
En tanke slog mig nu, hur skulle det bli om jag placerade moduler mitt på samtliga väggar, dvs mellan hörnen endast..? Nåja, det får vänta tills ryggen slutat värka
Kikar på ditt tidsfönster och kollar på en mätning jag själv gjort på samma låga nivåer du ligger på, ja dina saker går betydligt djupare ner än mina, men ändå.
Kika på din här runt 16 Hz, svårt att se på bilden, det är "fladdret"
Har inga basabsorbenter och dåliga proportioner så mitt ska rimligtvis se stökigt ut, men inte i närheten av ditt rum.
Du har som ett exempel ett underligt "fladder", som iofs inte ligger högt i nivå, men ändå underligt!
Jag ger mig fan på att du har störmoment i rummet!
Kör igång xtz och RTA, tryck på knappen "listen" och gör en printscreen och posta här.
I-or skrev:Jag kollade med den nuvarande uppställningen och det gör ingen märkbar skillnad att flytta soffan vare sig framåt eller bakåt. Den uppställning som borde fungera bra är med 2 basmoduler nära främre och 4 basmoduler nära bakre hörn.
Knuttebaloa skrev:Baffel skrev:Lite nyfiken . Visst var det väl du som byggde ditt lyssningsrum ? Varför inte bygga ett par subbar ? När du ändå bygger menar jag. Kan du ju få vilken form och design som helst på dem . Fast då skulle du ju i och för dig behöva starta om igen med dina mätningar .
Njae, du förväxlar mig nog med någon annan. Detta är blott ett avdelat vardagsrum i en hyresrätt.
Fk HAR jag byggt subbarnaEller undrar du varför jag inte bygger ett par till, kanske?
I-or skrev:Jag kollade med den nuvarande uppställningen och det gör ingen märkbar skillnad att flytta soffan vare sig framåt eller bakåt. Den uppställning som borde fungera bra är med 2 basmoduler nära främre och 4 basmoduler nära bakre hörn.
I-or skrev:Om systemet är kalibrerat till att visa korrekt absolut ljudtrycksnivå ligger dina mätningar mycket lågt i nivå. Du bör lägga dig runt 80 dB med sinusar för att med säkerhet mäta med god marginal över bakgrundsnivån vid de lägre frekvenserna.
Adhoc skrev:Elake Homer; har du inte dina IB-basar inkopplade, -då din baskurva ser så mager ut ? (Jag menar alltså inte den kurva som börjar några dm under hakan på dig.)
Din lågbas är inte hjälpt av att vardagsrummet är ganska långt / stort, L-format i bakre änden till höger + stora fönster till vänster och även bakom soffan. Du får troligen lite till inget av "room gain" i jämförelse mot Knuttebaloa misstänker jag. Mellan ca 40 till dryga 200 Hz ser det väl ändå hyfsat ut och där har du mer av musik än därunder.
Evil_Homer skrev:När du körde RTA så ser man att det ligger på exakt samma ställe och nivå som dina mätningar, felkälla vid mätningarna lokaliserad
MichaelG skrev:Har du något delningsfilter inkopplat?
Knuttebaloa skrev:MichaelG skrev:Har du något delningsfilter inkopplat?
Det har jag. Kanske bäst att koppla ur även det då.
sammel skrev:Är det något utljud på listenfunktionen ?
Knuttebaloa skrev:sammel skrev:Är det något utljud på listenfunktionen ?
Jo, där är ett "brum".
sammel skrev:Knuttebaloa skrev:sammel skrev:Är det något utljud på listenfunktionen ?
Jo, där är ett "brum".
Funderade på vad det var för skillnad mellan listen o messure.
Kan man inte dra ner outputen helt på listen och bara mäta rumsstörning?
Användare som besöker denna kategori: zorro och 39 gäster